Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Theo Coenen zei:Inderdaad ikzelf heb geen Jet ervaring met betrekking tot Turbine Jets, en kan mij deze op dit moment zelf helaas financieel gezien niet veroorloven (sponsors?). Maar het laatste jaar heb ik wel heel goed mijn oren overal te luisteren gelegd om toch enige vorm van inzicht te hebben in de materie. Wel heb ik ongeveer 30 jaar geleden als 12 jarig jochie de opkomst van de Pulsjet van zeer dichtbij meegemaakt. Ook ken ik de problemen die de toenmalige bouwers en vliegers van die dingen toendertijd hebben gehad.
In de club waar ik lid ben zijn ook enkele Jet vliegers, en als ik zie welke moeilijkheden zij alleen al tegenkomen dan denk ik dat de gemiddelde beginner hier echt niet mee overweg kan.
Ook de meeste modellen die ik gezien heb en die men betiteld als beginners modellen vliegen dan mischien wel makkelijker als een trainer maar dat is eigenlijk niet waar het zich omdraait. Op verschillende Jet-meetings of vliegshows is mij vaker opgevallen dat men met de turbine motoren aan het "testen" is. Dit testen gebeurd dan met de uitlaat in de richtig van het publiek terwijl men hier ook zeer kort opstaat soms wel tot 50 cm van het hekwerk met de uitlaat. Regelmatig heb ik in die situatie een steekvlam achter uit de motor zien komen waarvoor het aanwezige publiek snel weg moest springen. Noem dit maar een vorm van onbewust onveilig gedrag.
Laat een echte beginner eerst maar eens op een normale manier veilig leren vliegen. En als hij dat blindelings kan mag hij wat mij betrefd best eens gaan beginnen met een turbine Jet. Maar dan wel met het advies om zich eerst eens de turbine materie goed eigen te maken en zeer goed een oog te houden op de veiligheid. En om te rade te gaan bij enkele zeer ervaren turbine piloten.
Theo Coenen zei:Inderdaad ikzelf heb geen Jet ervaring met betrekking tot Turbine Jets, en kan mij deze op dit moment zelf helaas financieel gezien niet veroorloven (sponsors?). Maar het laatste jaar heb ik wel heel goed mijn oren overal te luisteren gelegd om toch enige vorm van inzicht te hebben in de materie. Wel heb ik ongeveer 30 jaar geleden als 12 jarig jochie de opkomst van de Pulsjet van zeer dichtbij meegemaakt. Ook ken ik de problemen die de toenmalige bouwers en vliegers van die dingen toendertijd hebben gehad.
In de club waar ik lid ben zijn ook enkele Jet vliegers, en als ik zie welke moeilijkheden zij alleen al tegenkomen dan denk ik dat de gemiddelde beginner hier echt niet mee overweg kan.
Ook de meeste modellen die ik gezien heb en die men betiteld als beginners modellen vliegen dan mischien wel makkelijker als een trainer maar dat is eigenlijk niet waar het zich omdraait. Op verschillende Jet-meetings of vliegshows is mij vaker opgevallen dat men met de turbine motoren aan het "testen" is. Dit testen gebeurd dan met de uitlaat in de richtig van het publiek terwijl men hier ook zeer kort opstaat soms wel tot 50 cm van het hekwerk met de uitlaat. Regelmatig heb ik in die situatie een steekvlam achter uit de motor zien komen waarvoor het aanwezige publiek snel weg moest springen. Noem dit maar een vorm van onbewust onveilig gedrag.
Laat een echte beginner eerst maar eens op een normale manier veilig leren vliegen. En als hij dat blindelings kan mag hij wat mij betrefd best eens gaan beginnen met een turbine Jet. Maar dan wel met het advies om zich eerst eens de turbine materie goed eigen te maken en zeer goed een oog te houden op de veiligheid. En om te rade te gaan bij enkele zeer ervaren turbine piloten.
Sandor zei:Theo: wat bedoel je nu met zeer ervaren turbine piloten?
Sandor zei:ik neem toch aan dat een beginner iemand is die:
1 niet weet waarom een toestel vliegt
2 die niet weet waarom als hij rechts stuurt het toestel naar links gaat
3 die zich afvraagt waarom het nodig is om de "batterijen"voor elke vlucht te laden
Sandor zei:ik ben zelf begonnen met een "snoopy" 2.40 meter span en met een mvvs 26cc benzine
omdat ik er gek van werd om met kleine zenuwachtige toetellen te vliegen
en de snoopy zo rustig was dat als je hem recht voor de baan legt hem zo binnen vliegt
Sandor zei:toen eenmaal snapte dat als hij op je afkomt de besturing anders was
ben ik overgestapt naar een extra 300 met boxer 50cc
vloog idem dito hetzelfde aleen wat sneller in de bochten
hierna was ik geen beginner meer volgens velen..........
Sandor zei:er is veel te leren en ja ook over turbines
maar af en toe zie ik gewoon dat turibnes aleen maar voor de elite zijn
dat denken ze tenminste
als ik met mijn jet trainer kom lacht iedereen omdat ze niet kunnen geloven dat zo iets vliegt
totdat ik een f16 inhaal , en na 12 minuten nog altijd vlieg
en bij de landing geen wielen er onderuit vlieg
ik heb nu zo vaak al gezien op shows waar een jet deed landen en direkt al een poot afbrak die toch zo,n 100 euro kost
dat is niet leuk , weekend voorbij
pampa,s was een voorbeeld