Geluid

Heren tegenstaders en voorstanders van de materie we proberen het allemaal veilig, leuk en interessant voor iedereen te houden en die "spirit" onder elkaar is mooi ! ik denk dat deze thread dit wel heeft aangetoond

amen
 
Theo Coenen zei:
Inderdaad ikzelf heb geen Jet ervaring met betrekking tot Turbine Jets, en kan mij deze op dit moment zelf helaas financieel gezien niet veroorloven (sponsors?). Maar het laatste jaar heb ik wel heel goed mijn oren overal te luisteren gelegd om toch enige vorm van inzicht te hebben in de materie. Wel heb ik ongeveer 30 jaar geleden als 12 jarig jochie de opkomst van de Pulsjet van zeer dichtbij meegemaakt. Ook ken ik de problemen die de toenmalige bouwers en vliegers van die dingen toendertijd hebben gehad.

In de club waar ik lid ben zijn ook enkele Jet vliegers, en als ik zie welke moeilijkheden zij alleen al tegenkomen dan denk ik dat de gemiddelde beginner hier echt niet mee overweg kan.

Ook de meeste modellen die ik gezien heb en die men betiteld als beginners modellen vliegen dan mischien wel makkelijker als een trainer maar dat is eigenlijk niet waar het zich omdraait. Op verschillende Jet-meetings of vliegshows is mij vaker opgevallen dat men met de turbine motoren aan het "testen" is. Dit testen gebeurd dan met de uitlaat in de richtig van het publiek terwijl men hier ook zeer kort opstaat soms wel tot 50 cm van het hekwerk met de uitlaat. Regelmatig heb ik in die situatie een steekvlam achter uit de motor zien komen waarvoor het aanwezige publiek snel weg moest springen. Noem dit maar een vorm van onbewust onveilig gedrag.

Laat een echte beginner eerst maar eens op een normale manier veilig leren vliegen. En als hij dat blindelings kan mag hij wat mij betrefd best eens gaan beginnen met een turbine Jet. Maar dan wel met het advies om zich eerst eens de turbine materie goed eigen te maken en zeer goed een oog te houden op de veiligheid. En om te rade te gaan bij enkele zeer ervaren turbine piloten.

kijk daar gaan we weer
veiligheid heb je zelf in de hand , testen doe je op je eigen veld weg van anderen
het is net zo gevaarlijk als een prop breekt met vol gas
of het bekende motortje testen en afstellen met je hand over de prop
dom,dom,dom maakt men nog altijd teveel mee
ik heb ook al de haren van mijn armen gebrand .door mijn hand achter de uitlaat te houden was ook een zeer domme fout


testen:

amt jets staan er bekend om dat deze altijd met veel bombarie gestart worden
startkisten waar menig harware freaks jaloers op worden
grote perslucht flessen over de 300 bar
altijd gestard moeten worden en getest voor de vlucht
nu heb ik niets tegen amt prima motoren maar het kan ook anders
wij gebruiken FADEC zeer klein ecu systeem die ZELFlerend is
eenmaal ingesteld niet meer na kijken
starten doe je via je stick en trim
na vlucht trim down , motor gaat uit en koelt na
4 vluchten op een 6 cell 1700mah mignon
doe dat maar eens na

een normale start voor mij is

ik draag het toestel op de baan
start hem op en ga vliegen
zonder te starten in de pits!
heb ik een start probleem moet je gewoon niet gaan vliegen
enigste zware onderdeel wat ik ALTIJD bij me heb is een blusser
 
Theo Coenen zei:
Inderdaad ikzelf heb geen Jet ervaring met betrekking tot Turbine Jets, en kan mij deze op dit moment zelf helaas financieel gezien niet veroorloven (sponsors?). Maar het laatste jaar heb ik wel heel goed mijn oren overal te luisteren gelegd om toch enige vorm van inzicht te hebben in de materie. Wel heb ik ongeveer 30 jaar geleden als 12 jarig jochie de opkomst van de Pulsjet van zeer dichtbij meegemaakt. Ook ken ik de problemen die de toenmalige bouwers en vliegers van die dingen toendertijd hebben gehad.

In de club waar ik lid ben zijn ook enkele Jet vliegers, en als ik zie welke moeilijkheden zij alleen al tegenkomen dan denk ik dat de gemiddelde beginner hier echt niet mee overweg kan.

Ook de meeste modellen die ik gezien heb en die men betiteld als beginners modellen vliegen dan mischien wel makkelijker als een trainer maar dat is eigenlijk niet waar het zich omdraait. Op verschillende Jet-meetings of vliegshows is mij vaker opgevallen dat men met de turbine motoren aan het "testen" is. Dit testen gebeurd dan met de uitlaat in de richtig van het publiek terwijl men hier ook zeer kort opstaat soms wel tot 50 cm van het hekwerk met de uitlaat. Regelmatig heb ik in die situatie een steekvlam achter uit de motor zien komen waarvoor het aanwezige publiek snel weg moest springen. Noem dit maar een vorm van onbewust onveilig gedrag.

Laat een echte beginner eerst maar eens op een normale manier veilig leren vliegen. En als hij dat blindelings kan mag hij wat mij betrefd best eens gaan beginnen met een turbine Jet. Maar dan wel met het advies om zich eerst eens de turbine materie goed eigen te maken en zeer goed een oog te houden op de veiligheid. En om te rade te gaan bij enkele zeer ervaren turbine piloten.

Theo: wat bedoel je nu met zeer ervaren turbine piloten?
ik neem toch aan dat een beginner iemand is die:
1 niet weet waarom een toestel vliegt
2 die niet weet waarom als hij rechts stuurt het toestel naar links gaat
3 die zich afvraagt waarom het nodig is om de "batterijen"voor elke vlucht te laden

ik ben zelf begonnen met een "snoopy" 2.40 meter span en met een mvvs 26cc benzine
omdat ik er gek van werd om met kleine zenuwachtige toetellen te vliegen
en de snoopy zo rustig was dat als je hem recht voor de baan legt hem zo binnen vliegt

toen eenmaal snapte dat als hij op je afkomt de besturing anders was
ben ik overgestapt naar een extra 300 met boxer 50cc
vloog idem dito hetzelfde aleen wat sneller in de bochten
hierna was ik geen beginner meer volgens velen.......... 8)

er is veel te leren en ja ook over turbines

maar af en toe zie ik gewoon dat turibnes aleen maar voor de elite zijn
dat denken ze tenminste
als ik met mijn jet trainer kom lacht iedereen omdat ze niet kunnen geloven dat zo iets vliegt
totdat ik een f16 inhaal , en na 12 minuten nog altijd vlieg
en bij de landing geen wielen er onderuit vlieg
ik heb nu zo vaak al gezien op shows waar een jet deed landen en direkt al een poot afbrak die toch zo,n 100 euro kost
dat is niet leuk , weekend voorbij
pampa,s was een voorbeeld


grt Sandor
 
Sandor zei:
Theo: wat bedoel je nu met zeer ervaren turbine piloten?

Tja, zonder namen te noemen, in mijn ogen mensen die op een veilige en verantwoorde manier omgaan met hun spullen en die dit zeer goed kunnen overbrengen op een beginnnende turbinevlieger.

Sandor zei:
ik neem toch aan dat een beginner iemand is die:
1 niet weet waarom een toestel vliegt
2 die niet weet waarom als hij rechts stuurt het toestel naar links gaat
3 die zich afvraagt waarom het nodig is om de "batterijen"voor elke vlucht te laden

1, daar zijn we het dus samen over eens
2, Hmm vreemd als ik rechts stuur dan gaat mijn model ook naar rechts :wink:
3, moet dat dan :wink:. ik maak meerdere vluchten met een accu pakket voordat het weer aan de lader gaat. Dit vinden wel meer mensen vreemd, maar dat komt denk ik door de Lipo's die ik gebruik. En vluchten van 40 of meer minuten met motorloop wordt niet overal gewaardeerd, zeker niet als ook nog anderen op dezelfde frequentie zitten.

Sandor zei:
ik ben zelf begonnen met een "snoopy" 2.40 meter span en met een mvvs 26cc benzine
omdat ik er gek van werd om met kleine zenuwachtige toetellen te vliegen
en de snoopy zo rustig was dat als je hem recht voor de baan legt hem zo binnen vliegt

Is inderdaad ook een zeer goede leskist voor een beginner. Ik heb het naderhand ook beter geleerd met een grote zware beginnersbak.

Sandor zei:
toen eenmaal snapte dat als hij op je afkomt de besturing anders was
ben ik overgestapt naar een extra 300 met boxer 50cc
vloog idem dito hetzelfde aleen wat sneller in de bochten
hierna was ik geen beginner meer volgens velen..........

Dan ben jij nummer 4 die ik ken die dit geflikt heeft in alle jaren dat ik aan modelbouw doe.

Sandor zei:
er is veel te leren en ja ook over turbines

maar af en toe zie ik gewoon dat turibnes aleen maar voor de elite zijn
dat denken ze tenminste
als ik met mijn jet trainer kom lacht iedereen omdat ze niet kunnen geloven dat zo iets vliegt
totdat ik een f16 inhaal , en na 12 minuten nog altijd vlieg
en bij de landing geen wielen er onderuit vlieg
ik heb nu zo vaak al gezien op shows waar een jet deed landen en direkt al een poot afbrak die toch zo,n 100 euro kost
dat is niet leuk , weekend voorbij
pampa,s was een voorbeeld

Het is inderdaad niet alleen voor de Elite. Maar op dit moment is de prijs voor een turbine dusdanig hoog dat ongeveer 90% van de modelbouwers zich deze aanschaf nog niet kunnen veroorloven. Maar als jij dit wil veranderen dan zal iedereen dit met vreugde ontvangen.

Dat wat jij dan beleeft met je Jet trainer dat beleef ik al enkele jaren als ik weer met een van mijn nieuwe creaties op het veld kom of bij een andere club ga vliegen.

En op de Pampa's heb ik helaas 2x een buitenlanding moeten maken met mijn "Jet model". 1x op zaterdag met als oorzaak denk ik een storingspuls waardoor het model effe raar deed en hierdoor de vleugel brak. Schade natte voeten en een gebroken vleugel maar wel te repareren. Op de zondag gebeurde mij dit weer en weer in dezelfde hoek van het veld. Schade op zondag weer een gebroken vleugel en nu geen natte voeten meer. Heb het model toen door een van de Pampa leden laten ophalen. Gelukkig woog mijn jet model maar 150 gram en kon het op die wijze niet veel schade aanrichten als het de verkeerde kant opgegaan was.
 
weet iemand toevallig een (paar) leuke site(s) met goede filmpjes van jets in actie??
Ik heb breedband, dus grootte van bestanden maakt niet zo veel uit.
 
Hoi,

Kijk hier maar eens naar: www.jetshop.biz , ga dan naar productoverzicht, klik op modellen, klik op jets, klik op sport, ga naar de Super Reaper en kies dan bij dat model op meer details.

Je ziet dan de mogelijkheid om uit 4 clips te kiezen.

Succes van een toevallige passant.

Groet,

Rene
 
Back
Top