Gemodificeerde Formost, m`n eerste jet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hee Robert,

Begin 2009 is denk ik nog wat te positief zeker met de zaken die thuis in januari staan te gebeuren.

@ Jaap,

Gelukkig niet dwars door de hoofdligger heen maar wel door de doos van de hoofdligger.
Op RC Universe geven ze eigenlijk aan dat de pijp nog verder door moet lopen zodat ie net door de volgende rib steekt.

Ik heb dit echter bewust niet gedaan omdat de pijp dan door het voorste deel van de rib steekt welke niet verstevigd is en daardoor minder sterk is.
Maar nog belangrijker, als ik dat namenlijk wel zou doen dan zou de onderste vleugelligger voor meer dan de helft weggeboord worden.

En dat lijkt mij helemaal niet de bedoeling, dan gaan we juist op het uiteinde van de pijp een verzwakking aanbrengen en dat heeft weinig zin.

Dus vandaar dat de pijp minder diep komt te zitten maar wel de hele constructie stevig blijft.

Gisteravond niets gedaan, even een bankavondje met de vrouw, misschienvanavond weer wat knutselen.

NEE dat wordt oud jaars nacht om 12 uur,de lucht helemaal verlicht van het vuurwerk en berto is bezig met zn maiden:hammer:

Zo ondertussen is de L-vleugel ook al onderhanden genomen en ligt te drogen.

en eens kijken of de neuswielservo en aansturing een beetje wil.

Ik heb de inwendige kap geplaatst en daar doorheen 2 buisjes gemaakt waar de stuurkabels doorlopen:
jet63.jpg

Hier gear-down en kabels "gespannen":
jet64.jpg

Hier gear-up en de kabels slap, kan nu al nergens tussenkomen maar er wordt nog aan elke zijde een elastiekje geplaatst die de kabels weghoud:
jet65.jpg

En vanaf buiten gezien:
jet66.jpg

De knuffel is gelukt :banana:

Zit me nu een beetje te bedenken waar ik de luchtschakelaars en servo`s daarvan ga laten.

Ik kan natuurlijk van die mooie elektronische schakelaars kopen van Jet-Tronic of Jet 1A maar dan ben ik meteen weer minimaal 50 euro per stuk kwijt en da`s niet de bedoeling.

Dus ik ga voor Geralds "keep it simple & cheap" gedachte en monteer gewoon 2 servo`s en 2 luchtschakelaars.

Echter waar? ik wil eigenlijk de radioplaat vrijhouden voor weet ik veel wat, oa de ontvanger, akku`s, schakelaars, etc. dus dan wordt het misschien wel erg vol.

Maar ik heb een plekje gevonden, de luchtfles verhuist van reacht naar links en dan komen op die lokatie de servoplaat met de 2 servo`s en luchtschakelaars te zitten.
Ook komen hierop de vulaansluiting en indicator, die worden echter verhoogd gemonteerd en zullen door een gat in de bovenste plaat vallen.

Op die manier is alles netjes weggewerkt.

Naja, da`s een klusje voor de volgende keer.

weer netjes bertoo, maar zijn die kabeltjes naar het neuswiel wel sterk genoeg? ik vind ze er zo dun uitzien...

Deze draadjes zijn zeker wel sterk genoeg, echter ga ik wel iets dikkergebuiken opmdat ik die beter kan klemmen met busjes, daar is dit draad voor het mooie net iets te klein en glad voor waardoor het kan gaan schuiven.

En zo komen we weer aan wat onderdelen.

Van een bevriende jetvlieger krijg ik een spiksplinternieuwe luchtschakelaar en remschakelaar voor het gear :thumbsup:

En zo komen we weer aan wat onderdelen.

Van een bevriende jetvlieger krijg ik een spiksplinternieuwe luchtschakelaar en remschakelaar voor het gear :thumbsup:

Kijk, dat is mooi.
Ziet er overigens allemaal goed uit Berto:yes:

Bedankt jongens :D

Heb daarstraks de andere L-vleugel ook even "doorboord" echter niet zo ver als de rechter.
De L-vluegel steekt ongeveer 3cm minder diep omdat ik anders de onderste vleugelligger te zo doorboren.

Blijkbaar zijn ze toch niet helemaal symetrisch, een aankomende taak wordt dus om de kist even helemaal op te bouwen en te meten of alles wel redelijk gelijk is.
Nu kan ik nog eventueel wat aanpassingen doen.

Denk echter dat het allemaal wel mee zal vallen (althans dat hoop ik anders moet er echt gesloopt worden :roll: ).

Naja da`s voor komende dagen.

En weer een stukkie verder :-)

De servo`s voor het gear en de rem zitten provosorisch, even de luchtschakelaar uit de Saab Viggen gejat om de juiste diepte te verkrijgen daarnaast komt de remschakelaar, dit gaat wel lukken zo.
+ de vulnippel en drukmeter (jaja ik weet het Vesto is mooier maar "keep it cheap" ;-) )een plaatsje gegeven:
jet67.jpg

En zo ziet het eruit als de bovenste plaat gemonteerd wordt, dan zie je alleen de vulnippel en drukmeter nog.
opdeze manier kan ik de plaat verwijderen zonder slangetjes los te moeten koppelen:
jet68.jpg

Valt als ik het zo allemaal lees eigenlijk nog wel mee.

G J Broekhuizen vliegt de Formost met allemaal standaard servo`s.
2 voor de rolroeren, 2 voor de richtingsroeren en 2 voor het hoogteroer.

Voor de richtingsroeren wil ik standaad servo`s gaan toepassen, het hoogteroer gaat ipv 2 servo`s (orgineel in elke staartboom 1) aangepast worden naar 1 centrale servo in het hoogteroer te monteren, deze moet meteen wat sterker zijn en dat zal waarschijnlijk een Hitec MG645 (7.7kg/cm) worden.

Tevens wil ik voor de rolroeren ook een fraktie sterker gaan, ik heb al even ons servolaatje zitten rommelen en daar ligt wel wat sterkers in.

Ik heb 2x een Towerpro SG-5010 servo`s liggen, deze zijn 5.2kg/cm.

Echter heb ik ook 1 Futaba S3050 (5.1kg/cm) en 1 Futaba S3152 (5.0 kg/cm) liggen.
Ze zijn net niet gelijk qua kracht en qua snelheid scheelt het ook iets (S3050 / 0.20sec - 60gr. tegenover S3152 / 0.22sec - 60gr.) nu zal ik dat verschil wel niet merken en neig ik een beetje naar het toepassen van de Futaba`s toe.

Gewoon een "merkgevoel".

Nu zouden 2 exact dezelfde servo`s natuurlijk beter zijn maar ik kan niet geloven dat ik het verschil ga merken, en anders kan ik altijd nog 1 servo nieuw kopen.

Dit alles gaat gewoon draaien op een 4 cellen akkupack, 35mHz en zonder verdere toeters en bellen :-)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back