Gemodificeerde Formost, m`n eerste jet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Was dat maar waar Johan die bouwtijd.

Maar de m`n zoon van 2 heeft mijn wekker in z`n koppie, dus elke dag rond 6 uur / half 7 gaat de "wekker" ;-)

servo & vleugel bevestiging

Servo verhaal gaat waarschijnlijk helemaal goed komen, een gulle gever heeft nog 3 metal gear 10kg servo`s liggen die ik mag gebruiken dus kan daar geen nee op zeggen :cool: :worship:

Dus die discussie is passe ;-)

Maar nu het volgende, op onderstaande manier worden de vleugel en de staartboom aan de romp bevestigd, met 2 inbus bouten die vastgedraaid moeten worden:
jet72.jpg

Maar ik wil het graag anders doen zodat ik niet 4x via een klein luikje een inbus hoef vast te draaien al op mijn rug liggend (of de kist op zijn rug) in het natte gras.

Dus wie heeft een mooie, snelle, stevige, betrouwbare, eenvoudige en weet ik nog wat voor meer, doeltreffende oplossing?

Nieuw type?

Vergeet de staartbomen, we gaan het zo proberen :cool: ;-)
jet73.jpg

Misschien een klein probleem om het zwaartepunt goed te krijgen maar ach, kleinigheidjes hou je altijd ;-)

bevestiging vleugel

Dus wie heeft een mooie, snelle, stevige, betrouwbare, eenvoudige en weet ik nog wat voor meer, doeltreffende oplossing?

Ik heb het op gelost, simpel twee in bus boutjes m4.
in de vleugel heb ik een blokje gelijmd uit einde buis ,de buis schuif ik in het geboorde gat haaks er op rond 4 met aan de onderkant een inslag moer . Om het erg mooi te maken kun je de m4 bout ook aan de onder kant maken iets lastiger monteren maar is te doen zie je het boutje niet. het is bewezen goed te werken 81 vluchten heb ik er zo al mee gemaakt.
Met vriendelijke groet Gerrit Jan

Mhhh, da`s een mogelijkheid.

Niet bang dat de carbonbuis op den duur gaat splijten?

En zit jouw buis eigenlijk vast in de romp? de mijne wil ik verwijderbaar houden, lekker makkelijk voor vervoer.

Laatst bewerkt:
carbon buis

[

Er komen niet van die grote krachten op hoeft je niet bang voor te zijn.

]

ik heb de buis vast in de romp zitten word het wat steviger van, is goed te vervoeren

gr Gerrit Jan.

Laatst bewerkt:
Mooi gezicht die foto met die vleugels eraan zeg! Ziet er zo al bloedsnel uit dat ding.

Mhhh, da`s een mogelijkheid.

Niet bang dat de carbonbuis op den duur gaat splijten?
Als je het gat in je buis iets groter boort dan de bout die er in gaat en de plug in de buis vast epoxied, komt de bout niet in contact met de buis en komt er toch geen kracht meer op de buis waardoor hij zou gaan splijten? Hey ik ben maar een electroboer, van mechanica weet ik niets. En van vliegtuigjes bouwen al helemaal niet :)

Je zou misschien ook een aluminium plug kunnen draaien ipv hout en daar schroefdraad in tappen?

En zit jouw buis eigenlijk vast in de romp? de mijne wil ik verwijderbaar houden, lekker makkelijk voor vervoer.

Wel lastig als je met die boutjes gaat werken, want dan moet je de buis elke keer draaien om het gat te zoeken waar de bout in moet. Misschien buis aan 1 vleugel vast gebout laten zitten? Zoals ik met mijn stabilo van mijn Extra heb. Dan zit het gat aan de andere kant altijd precies op de goede plaats. Alleen zit je dan met vervoer van vleugeldeel+buis.

Hey. zoals gezegd. Ik heb er geen verstand van. :)

ik heb de buis vast in de romp zitten word het wat steviger van, is goed te vervoeren
Berto heeft de neiging om ongeveer 25 kisten mee te nemen als hij een avondje gaat vliegen. En in het weekeind nog meer ;)
Dat die kisten een beetje compact zijn is dan wel handig :)

Laatst bewerkt:
Hey. zoals gezegd. Ik heb er geen verstand van.
En ik heb ook nergens verstand van ;-)

Ik ga eens even kijken hoe ik dit ga doen, ben er nog niet helemaal uit hoe en waar ik dat ga doen maar moet redelijk snel beslissen daar de vleugels bijna alweer dicht kunnen.

Ik heb voor mezelf al vastgesteld dat de buis in ider geval niet aan de romp vast komt te zitten.
Zit dan konstant met 1 meter buis en dat beperkt het verder inpakken van de auto en de handelbaarheid tijdens versjouwen en opslag.
Dus dat gaat het zeker niet worden.

En een buis aan 1 vleugel al helemaal niet :nooo:

Nog een kleine nekkenbreker is het feit dat de staartbomen en de vleugel voor het mooie tegen de romp aangetrokken moeten worden omdat er anders een kleine kier zichtbaar is.
Op de gebruikte methode is dat dus geen probleem.

Met een bout door de buis wordt dat iets problematischer, dan moet ik alles monteren, dan stevig aandrukken zodat de kier weg is en dan boren.
Echter zal op het veld monteren dan ook wat lastiger gaan.

Mhhhhh, naja ik brainwave nog even verder.

De rolroerservodekselopeninghouders zijn gemonteerd:
jet74.jpg

Meteen een vraagje naar aanleiding van je foto.

Ik zie dat jij zo`n sprietantenne gebruikt.

Nu heb ik toevallig ook van die antennes liggen en ben van plan om er 1 toe te passen.
Je moet dan toch de lengte van je sprietantenne van de orginele antennedraad afknippen zodat de totale lengte hetzelfde blijft?!?!

Berto,

ik vroeg me dit ooit , lang geleden, ook eens af... En toen kwamen de volgende (goed werkende) antwoorden :

antenne-inkorten

Groetjes,

Davy

Laatst bewerkt door een moderator:
En de kist even in elkaar voor het bepalen van de vleugelbevestiging.
jet75.jpg

jet76.jpg

De 1 meter carbon ligger is voor het moie wat te kort, moet eigenlijk een 1,15 meter worden zodat de ribben ernaast ook echt dragen.

In de hoek waar je nu net tegenaan kijkt wil ik dan de vleugelbout gaan maken.
jet77.jpg

Op deze manier zit ie nog net achter de vleugelligger en heb ik ruimte genoeg om alles netjes weg te laten vallen.

We denken er nog even over.

@Ger

Wat maak jij me nou kerel vertel:

Citaat :PS ik heb nog 3 servos voor je liggen die niet willen werken op mijn 2.4 besturing maar perfect werken op de oude 35Mhz, metalgear en power zat.(Heeft met de pulseband te maken heb ik mij laten vertellen)

Ben ik digitale servo`s bij elkaar ant sprokkellen voor mijn Excocet enz enz en voor 2,4 en ga jij even leuk hier vertellen dat dat niet kan in bepaalde gevallen, heb ik weer.

Vertel vertel vertel

Vriendelijk groeten Jaap

Zo van het weekend is er een pakketje afgeleverd met luchtschakelaars en wat klein delen:
jet78.jpg

En meteen maar even ingebouwd:
jet79.jpg

De bovenste is de remschakelaar, de onderste voor in- en uitklappen van het gear.
Er tussenin heb ik een instelbare restrictor geplaatst die tussen de tank en de luchtschakelaar zit.
Deze kan ik zo instellen dat het gear langzaam in en uitkomt (vindt ik mooier dan het vaak geziene in- en uitklappen).

Op de nu nog open main gear aansluitingen even snel 1 gera geplaatst, lucht erop en het schijnt te werken :-)

Morgenavond hopenlijk weer verder :-)

Laatst bewerkt:
dus die worden zegmaar ingedrukt door de servo's?? ziet er allemaal wel erg gelikt uit moet ik eerlijk bekennen

dat klinkt super, heb ook wel eens gehoord dat er een stukje elektronica is wat je tussen je servo kan zette, zodat hij ook langzaam uitkomt.

@ Robert14,

Yep, de servo`s bedienen de luchtschakelaars, ga dit vanavond even koppelen denk ik.

@ vinnygogo,

klopt maar dazt heeft alleen nut bij servo bediende landingsgestellen (of bijv. flaps).
Het heeft geen zin om de luchtschakelaar hier langzaam te openen dan moet je echt een restrictor toepassen.

@ Alexzzz & vinnygogo,

Yep sommige zender kunnen dat, mijn MC-19 echter niet.
Al heb ik wel een schakelaar op mijn zender zitten die wel vertraagd echter gebuik ik die niet en heeft ook in deze opstelling geen zin.

@ Rick,

Helemaal correct.
Dat draaiknopje tussen beide luchtschakelaars in kan ik zo instellen dat de lucht geknepen wordt en dus langzamer stroomt waardoor het gear langzamer in en uit gaat.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back