Gemodificeerde Formost, m`n eerste jet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ziet er toch best uit dacht ik zo Herman :D

Het zal dus even moeten bliojken wat lekkerder werkt, ik vindt een schakelaar bedienen terwijl de kist nog rijdt net een handeling teveel.
Nu kan ik ook vol down geven en volgas, dan hoogte los en karren maar ;-)

Ikzelf denk dat ik er wel aan kan wennen dat als de kist eenmaal staat dat ik vol down kan geven.

We zullen zien wie weet dat naar een paar vluchten ik de bediening helemaal omgooi.

Maar we zijn wel weer lekker op dreef :yes:

schakelaar

Ziet er toch best uit dacht ik zo Herman :D

Het zal dus even moeten bliojken wat lekkerder werkt, ik vindt een schakelaar bedienen terwijl de kist nog rijdt net een handeling teveel.
Nu kan ik ook vol down geven en volgas, dan hoogte los en karren maar ;-)

Ikzelf denk dat ik er wel aan kan wennen dat als de kist eenmaal staat dat ik vol down kan geven.

We zullen zien wie weet dat naar een paar vluchten ik de bediening helemaal omgooi.

Maar we zijn wel weer lekker op dreef :yes:

Hallo Berto.
Ik denk dat het beste is met een schakelaar ik bedien de rem kleppen daar ook mee en dat zijn nog wel twee standen.
Ik dacht ook in het begin dat het lastig was maar dat valt mee, je moet de schakelaar wel op een goed bereik bare plaats hebben zo dat je volle controle houd over je stick

Je maak er wel heel erg mooi werk van , die van mij moest gewoon vliegen en als vliegende turbine test dienen
gr Gerrit jan gisteren nog even gevlogen de formost klok 89

Laatst bewerkt:
Hee Gerrit Jan,

Het bedien van schakelaars en schuiven lukt best wel, heb bij al m`n modellen de flaps op een schuif zitten en gears op een schakelaar.

En op zich heb ik nog wel schakelaars binnen "vingerbereik" maar ik heb vooralsnog de afweging gemaakt om het te mixen met m`n hoogteroer down.

We zullen zien hoe het uitpakt.

En ja er zit heel wat werk in maar is ook wel leuk om te doen, als de kist straks echt helemaal af is zal alleen de vorm nog terug te lijden zijn tot de Formost verder niets meer ;-)

Het kan wel zo zijn dat ik voordat de hele kist gespoten gaat worden ik alvast ermee gaat vliegen.
MEt deze kist heb je het voordeel dat er geen vieze olieresten en dergelijk op de vleugels etc. komen dus later spuiten is niet zo`n groot probleem dan.

We zullen wel zien.

Jij bent in ieder geval goed bezig, lekker veel vluchtjes maken, dat gaat hartstikke goed zo en bewijst het gemak van de kist.

Kijk er al naar uit om de eerste vlucht(en) te maken.

Ik knutsle in eider geval nog even lekker door :yes:

Greetz,
Berto.

Hoi Berto
ik zou wel oppassen met vol gas geven met je hoogte roer op fol down
heb zo ooit gezien dat er een vlam uit de turbine schiet die best lang aan hield
dit lijkt me niet zo fijn voor een hoogte roer zoals het bij zo'n toestel zit of je moet hem met speciaal materiaal gemaakt hebben dat niet weg schroeit als het heet word,

groetjes Johan

wat ik wil zeggen is gewoon zo doorgaan maar geen volgas geven
kan wel maar dan hem zelf vast houden

groetjes

Hoi Berto, ziet er goed uit je remmetjes!

Wat betrefd down gebruik zal inderdaad een voorkeurs gevoel zijn. Ik gebruik al jaren mijn hoogteroer ervoor wat erg goed en naar tevredenheid werkt. Paar grote voordelen;
- Je hebt er gelijk aerodynamisch remmen bij, soort speedbrakes zeg maar.
- Het neuswiel heefd meer druk zodat sturen sneller effectief wordt.
- ...daardoor blijft je model een negatievere instel hoek houden eenmaal op de grond waardoor opnieuw airborn worden lastiger wordt.
- het is eenvoudiger om met je vingers reeds op die knuppel hem toe te passen. Bij normaal vlieggebruik kun je een ander knoppie inderdaad snel vinden, geen probleem maar als het mis gaat hebben een hoop mensen ineens moeite een afwijkende procedure uit te voeren... (is heel menselijk, heb ik ook wel eens last van.;))

Kijk maar eens bij jetmeetings, de meeste hebben voor deze oplossing gekozen. Het enige waarbij dit niet werkt is een taildrager maar die zijn er in de jetscene niet erg veel.... Maar hoe dan ook, als je het volgens jou gevoel maar het veiligst vindt.

Trouwens handige tip, je kunt het beste je remdruk van de retract down pressure halen met een T-stukje. Op deze manier staat er tijdens de vlucht bij up selectie nooit druk op je remmen, geen verlies bij bijvoorbeeld 3D vliegen of gewoon rugvlucht.

Groetjes,
Gerald

Ook remmen vol erop en vol gas kan :) niet dat dat nuttig is maar goed....

Da's wel degelijk handig! Bij kleinere banen kun je de turbine eerst tot 70% optoeren, kijken of alles ok is en dan volgas en gelijk remmen los. Tijdens optoer proces van de turbine gaat de kist op tarmac reeds rollen en dat scheelt weer meters baanlengte en dat is zonde......(zéker als je in de sloot ligt als gevolg van.....)

Ik doe het altijd, ziet erg leuk én schaal uit :D

Groetjes,
Gerald

Hee Johan,

als er met volgas echt vlammen uit de turbine komen dan heb je een verbrandingsprobleempje volgens mee.
Met starten zou het wel kunnen maar dan is er ook iets niet goed met de afstelling of heb je ervoor een afgebroken start gehad waardoor je daarna een wet-start krijg.

De onderzijde van het stabilo zal beschermd worden echter met een normaal functionerende motor zou het geen problemen op moeten leveren.

Hee Gerald,

Gezellie dat jij ook weer hier bent.

Juist die zaken die jij aangeeft heeft mij tot deze instelling doen besluiten, het leek mij de meest voor de hand liggende toepassing.

En blijkbaar velen met mij ;-)

Bedankt voor de tip, da`s een hele goeie.

Al zul je mij niet snel 3D zien doen.
En als je meer dan 80% down nodig hebt voor rugvlucht dan klopt het model echt voor geen meter.

Enige wanneer dat voor zou kunnen komen is als je inverted laag over het veld wil en dat de grond ineens omhoog komt waardoor je in je schrikreaktie ineens vol down geeft :roll:

Neh, Alex niet, die houdt niet van kleine modellen ;-)

En ja dat zeggen en niet doen ken ik ook :roll:

Het leek de laatste avonden wat stil hier maar niets is minder waar.

Heb alle luchtleidingen in de kist gelegd, deze moeten hier en daar nog "verankerd" worden.

Beide richtingsroerservo`s zijn in de staartbomen gelijmd + bekabeling doorgevoerd.

Ook de bekabeling van het hoogteroer is door de linker staartboom geleid.

Daarnaast heb ik de flapservo`s voorzien van een andere servokabel.

Dit weekend moet er gewerkt worden dus hoop een aantal zaken te doen.

Onder andere wil ik de 2de velg maken, daar heb ik zojuist al een start mee gemaakt.
En ik wil de vleugels en stabilo schuren en weer lakken en hoop die eind van dit weekend zeg maar spuitklaar te hebben.

Verder wil ik ook kijken of ik beide mainstruts af kan krijgen.

Maar er moet tussendoor ook nog wel gewerkt worden 8-)

Berto, in post 726 gaf je aan dat de staartbomen schuin stonden en dat je die stand gecorrigeerd had. Alleen van de linker staartboom heb je foto's geplaats met die waterpas ernaast. Was de afwijking in de rechterstaartboom gelijk of was die weer anders?

Als beide gelijk schuin naar binnen stonden dan denk ik dat dit zo bedoelt was door de ontwerper. Maar een afwijking is idd snel in de mallen of wat dan ook gekropen, zelfs tijdens opslag en transport kan zo een afwijking ontstaan.

Beide staartbomen hadden nagenoeg dezelfde afwijking.

Kan niet geloven dat dat zo ingebouwd is door de fabrikant, zeker niet gezien de gehele opbouw van de kist ;-)

Mijn idee is dat het gewoon een slechte bouw is, neemt niet weg dat de kist er vast wel mee zal vliegen maar het staat gewoon niet mooi als je het weet :-)

Als ik zo een kist zou moeten ontwerpen, dan kwamen die staartbomen (kielvlakken) iets schuin naar binnen te staan, vandaar ook mijn vraag/opmerking.
Blijft nu de v-stelling van de vleugel wel nog goed?

Ik weet niet hoe dat zit bij die andere jets met dubbele staartboom. Zou datw el eens graag willen horen.

Mijn ervaring met staartboomkisten, maar ook F18, F15, is dat je de staartvlakken 1 of 2 graden moet knijpen.
Maw de voorlijst van het kielvlak staat verder van elkaar dan de achterlijst.
Doe je dit niet, dan is er ook niets aan de hand, maar de kist heeft de neiging om met de staar te kwispelen. Zet je de vlakken zoals aangegeven zal de kist strak vliegen.

groet,
Jacques.

De kielvlakken schuin naar binne zetten gaat niet lukken, dan zou ik ook het stabilo moeten aanpassen ivm bevestigingen.

De vleugel V-stelling veranderd niet omdat ik alleen de staartbomen heb gekanteld, de vleugelligger stand verandert niet hierdoor.

Wat betreft dat "kwispelen" ken ik ook van mijn Cessna 337 Skymaster, hier staan beide richtingsroeren een fraktie naar binnen.

Dat gaat op deze kist waarschijnlijk ook gebeuren.

Let op, dat heb ik zelf ook eens gezegd... Enkele maanden later was ik met een Kangaroo'tje aan het vliegen :)

En enkele maanden later stond ie weer te koop, LOL:D

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back