Gemodificeerde Formost, m`n eerste jet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nou dat lootp dus, maar qua vermogen is het helemaal niets.
Nou ook weer niet helemaal niets maar 4,7kg houdt nou ook weer niet echt over met 160000 rpm.

Eens kijken waar de orginele uitlaat ligt.
Naja, motor doet het, alleen maakt de bendix een minder lekker geluid bij starten en afkoelen :roll:

Weer een stapje dichter bij.

4.7........ ik had meer verwacht. Als de bendix veel lawaai maakt kan je de start motor iets veder in de houder plaatsen, loopt een stuk stiller dan.

ik had meer gehoopt ;-)

Zal nog eens naar de startmotor kijken, maar zie hem nu eerst graag even vliegen.

Origineel (naja, volgens fabrikant dan ;)) 6.5, met open conus zou je denken toch wel 5.5....... 4.7 is dan echt weinig. Ik krijg uit de mijne dan ook niet veel meer en ik maar denken dat dat slecht was. Ik had wel 5.5 gezien maar dat was met 0 graden buiten, dat scheelt nogal.

deze staat nog op 160 dus daar kan ik iets mee winnen maar het zal wel iets blijven.

Naja we zullen zien.

Fadec staat op max 160k dus dat gaat niet. Ook wil je het niet want de lagers krijgen aardig op hun donder. Wat is de temp nu bij volgas?

Ook met 4.7kg vliegt hij wel hoor al zit je dat meer op volgas....... Verbruik is niet veel anders dan met een P80. 6min iets van 1100-1200ml.

Nou, ik kan naar de 170000 heb ik gister gezien. En die lagers ach, je moet zo`n turbine toch ook eens van binnen bekijken ;-)
Temp. zal ik eens even kijken heb ik nog niet op gelet.

Hij doet het

Jaja, hij doet het.

Gister de Formost mee naar het veld en maar eens een poging wagen.

Ging niet helemaal zonder horten of stoten, eerst wilde de gasklep al niet werken dus dan maar starten met het gas direct op de motor wat prima werkte.

Toen kist naar het begin van de baan, start, los, net op 20 mtr, poefffffffffffff.
Flame out, alsmaar rechtdoor en zo`n 2 a 300mtr verder de hei in.

Geen schade, iets het neuspootje verbogen maar verder niet.

Oorzaak, slangetje los geschoten.

Slangetje vast, nieuwe poging maar dat werdt ook niets, terwijl Onno de kist naar de startplaatst bracht stopte steeds de motor ermee na het volgas geven :roll:

En dat 3, 4x over :mad:

Proefdraaien en het blijft wel werken, vreemd, geen luchtbellen of wat dan ook.
Nog een keer proberen en weer hetzelfde, bij volgas geven stopt ie ermee.

Nou toen de acceleratietijd maar wat langzamer gezet en dat was het blijkbaar.

Vliegen met dat ding, zonder problemen de de J(olige)J(ankerd) doet het prima, wel een irritante fluittoon erin maar verder genoeg vermogen om lekker mee te vliegen.
Tijdens de start lijkt het wat minimaal maar als de kist los is trekt vliegt ie lekker.

Wel heel wat anders dan mijn versie Formost, nu is het een echte jettrainer.
Een P60 of P70 zou ideel zijn zoals de kist nu is.

Landing ook uit het boekje, zonder wind en zonder flaps (heeft ie niet) makkelijk neer te zetten.

2de vlucht even wat meer echt gevlogen met de kist, is ook gefilmd en komt ergens laat in de avond online.

Wel op short final een flame out, blijtk de hopper leeg te zijn omdat de afsluiter van de vulnippel gescheurd was.
Als we dat even verhelpen dan kan er met 2ltr en deze J(olige)J(ankerd) makkelijk 10min. gevlogen worden.

Weer een project afgerond, op naar de volgende ;-)

Let wel op de temp van de motor! Als je ziet dat hij gaat stijgen moet er naar gekeken worden. Flame-out is ook geen goed teken maar zou kunnen aangezien de motor getest is bij koeler weer. Gaat hij het weer doen kan het een teken van problemen zijn.

Hee Kevin,

dit is niet mijn kist, heb hem alleen maar vliegbaar gemaakt en gevlogen.
Binnenkort zal die wel hier of daar aangeboden worden.

Dus voorlopig nog maar 1 turbinekist.....................

Hee Herman,

beide flame outs tijdens het "vliegen" zijn verklaarbaar.

De Flame outs tijdens het brengen naar de startlijn niet maar na het verlagen van de acceleratie tijd bleef die het wel goed doen.

Temp was goed, op de grond niet echt boven de 700gr. geweest max. van de turbine staat ingesteld op 800.

proficiat

@Mooi Berto.

Die fluittoon komt van je 'scheve' compressor, is zo verholpen op de draaibank.
Enne temp bij opspool kun je gerust op 950Gd zetten, kan ook de oorzaak zijn van de poefjes, doordat je de opsooltijd verlengt loopt de temp niet zo hoog op.

Compressor wieltje zuiver maken is niet zó moeilijk hoor :wink: effe een stalen doorn in de draaibank maken, bijna pas en dan schuren totdat het compressorwieltje er strak klemmend overheen kan, effe met een vlijmschep beiteltje een haartje eraf draaien en voila.

Groet Ger.

Hee Ger,

ik hoor het al, deze JJ kan nog gefinetuned worden met de nodige kennis.

Belangrijkste was dat de kist zou gaan vliegen en dat doet ie, misschien mag ik hem volgende week weer meenemen dan kan ik wat verder er mee vliegen en teste, de eigenaar gaat toch op vakantie :-)

Grt, Berto.

ps. de 25ste nog wel vrij he?
Hee dan kan deze ook wel mee ;-)

Oefenen, eh, tja, oeps, eh, mhhh, uch, damn :mad:

Nou eh, dan maken we er maar een gewoon vliegdagje van ;-) haha :rolling:

Hehe, anders pak ik deze wel, misschien komt het wel goed daarmee :roll:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back