Gemodificeerde Formost, m`n eerste jet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het zal wel aan mij liggen , maar bij al mijn dubbele staart kisten(baby boomerang , boomerang elan , bvm bobcat , bvm king cat)zitten de servo's gelijk en met een y kabeltje verbonden .
en het werkt uit de kunst zonder om te progameren

Daarom vroeg ik je ook waarom je de servo's omgedraaid had;)
of ik moet hele apparte servo's of zender hebben:confused:

gr maikel

even voor de overtuiging een fotootje

full

even een tipje van mij om het nieuwe jaar goed in te gaan

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat hij twee verschillende servo's gebruikt voor z'n rudder aan te sturen.
misschien hebben die een verschillende draairichting.

even voor de overtuiging een fotootje

full

even een tipje van mij om het nieuwe jaar goed in te gaan

Yep, jullie hebben helemaal gelijk.

Ik heb een denkfout gemaakt, de servohevel zit natuurlijk aan elke andere zijde van de servo (1 rechts ervan en 1 links ervan) ipv elk aan de rechter of linkerkant.

Maar ah, kijk dat waren m`n luchtremmen, op een Speedcanard kun je dat ook zo laten werken ;-) (zo klinkt dat geloofwaardig of niet, neh geloof het niet he (al is dat van die Speed Canard wel gedeeltelijk waar :yes: ).

Kijk en zo komt dit deel toch weer goed.

Ondertussen al even verdiept in een mogelijke nieuwe ontvanger, en dan is diegene die Ger voorstelt wel een hele goeie kandidaat (MPX 9 Synth IPD oid) dat gaan we overwegen.

Verder niks gedaan :-( misschien zo nog even wat prutsen.

hey berto
heb je nog wat gedaan gisteravond?? ik had toch begrepen dat vanavond om 12 uur de maiden was?? :lol:

Hahahah, nop laatste avonden weinig gedaan :-(

Ach volgend jaar beter, hoop dan ook snel met de motor even langs Ger te gaan om in ieder geval de aandrijving even op orde te krijgen.

hey berto
heb je nog wat gedaan gisteravond?? ik had toch begrepen dat vanavond om 12 uur de maiden was?? :lol:

Vanavond vuurwerk. Daar mag deze jet niet onder vallen :nooo:

Interessante discussie btw. Berto je hebt gelijk. Door beetje open te zijn leer je veel van anderen. Is vooral voor echte leken goed (voor mij dus0 ;))

Vanavond vuurwerk. Daar mag deze jet niet onder vallen
Zeker niet en gaat ook niet gebeuren ;-)

En de discussie is zeker interessant zeker ook voor zo`n jet-leek als mij ;-)
Alleen vindt ik soms dat jets iets te ver opgehemeld worden, het is en blijft maar een modelvliegtuig ;-) (o jee nou zal ik het wel weer gedaan hebben :roll: ).

Heb al wel een MPX DS IPD 9 (35 Mhz) ontvanger aangeboden gekregen en eigenlijk ook al overeengekomen dat ik die ga overnemen.

Dus daar kan het al niet aan liggen ;-)

Zo nu lekker bankhangen en even voor 12 de kleine z`n bed uitsleuren.

Rustig aan met sterretjes (net als ons ;-) ) en in 2009 weer veel vliegen :yes:

Laatst bewerkt:
Nu de ontvanger bekend is heb ik zojuist de al geplaatste servo`s even voorzien van uni stekkers ipv de MPX stekkers.

Dat is dus ook weer geregeld op naar het volgende :-)

Zo morgenavond vrij genomen bij de baas (de vrouw dus) om op het werk even wat werk te verzetten.

Wil morgen naast m`n vleugelmiddendeel van de Skymaster, ook de vleugels van deze jet schuren en weer lakken.
+ de staartbomen + het stabilo + ........

Ach zat te doen dus morgenavond ;-)

Had zondag ook nog een lading onderdelen, stekkers, snoer etc. besteld en dat wordt waarschijnlijk morgen geleverd dus kan ik weer verder.

Volgende probleem.

De flaps, ik had een mooi luikje gemaakt om de servo`s te herbergen en op zich gaat dat ook wel lukken.
Ware het niet dat ik ook de 2 achterste aluminium 10mm buizen wil vervangen voor een 1mtr lange carbon ligger.

En dan past het niet meer :-(

Maar met de servo iets verder naar achteren geplaatst gaat het net:
jet110.jpg

Mhhh, maar eens even verder rommelen :-)

Gewoon nieuwsgierig, maar zijn die achterste 10mm buizen niet gewoon anti-rotatiepinnen? Waarom wil je daar een lange carbon staaf van maken?

In principe wel ja, echter schijnt een 2de carbon staaf door en door toch nog wel wat extra stevigheid te geven aan het geheel.

Ik zeg niet dat ik het direct ga toepassen maar wil niet voor nieuwe aanpassingen komen te staan als ik het wel wil doen.

Dus kan meteen maar beter er op voorbereid zijn ;-)

Gisteravond lekker wat kunnen doen aan de vleugels en stabilo.
Alle drie zijn geschuurd en weer gelakt en liggen te wachten op de volgende schuurbeurt.

Daarna ben ik `s avonds nog naar iemand geweest die ook met een Formost vliegt.
Zijn versie is niet geheel zo versterkt als ik doe, en niet voorzien van een intrekbaar landingsgestel.
Op zijn kist zit een Jet Joe 1200, vleigewicht een 6/6,5kg, vliegklaar met 2 ltr peut dus 8 a 8,5 kg.

Hij heeft wel een centrale hoogteroerservo gemonteerd van ik dacht 9kg trekkracht, rolroerservo`s van 5kg.
De vleugels is voorzien van een carbon buis en dezelfde bevestiging als ik heb gemaakt met 1 bout.
Wel gebruikt hij de ander 4 bouten om de staartbomen vast te maken (wel handig voor vervoer eventueel, kan die zo heel de auto in excl. de buitenvleugels.
De carbonstaaf loopt ook verder door de vleugel in en die 2 extra ribben zijn wel verstevigd door de vleugel voor een klein deel te openen.

De kist schijnt perfect met deze opstelling te vliegen.

Ben dus benieuwd wat de mijne zal doen.

Vanavond de flapservohouders gemaakt:
jet111.jpg

Vraagje aan de kenners

En hier een vraagje aan de kenners:

Een Hoppertank, noodzakelijk / mogelijk / of hoeft niet.
(doorgeven wat het beste is ;-) )

Een hoppertank is absoluut noodzakelijk om een luchtbelvrije brandstof toevoer
te garanderen en flame outs te voorkomen.

Groet,

Straalpijp.

reply's

@Berto je snapt natuurlijk wel dat je hier verschillende adviezen op gaat krijgen :wink:
Mijn opstelling in de XL Boomie was een hopper van 500ML met hierin alleen een dikke vlitklunk en een hoofdtank van 3 liter met een gewone klunk.
In de F86 sabre zit ook een hopper van 500ML met een viltklunk en hierachter 2 hoofdtanks van 1,5 liter, in serie, met gewone klunks.
In de XL Velox zat al een UAT hopper met het beroemde bellen vrije kousje en daarachter een 4 liter hoofdtank met een gewone klunk.
Alle opstellingen functioneren goed.
Belangrijkste is dat je je brandstof zo schoon mogelijk in de kist tankt, anders vervuilen je viltklunks zeer snel, vind de fuelpump niet zo lekker als die er hard aan moet zuigen.
Garantie op flame-out vrije vluchten is er niet, don't ask I just no :wink:

Ger.

Hee Straalpijp en Ger,

voor zover bedankt voor jullie reakties.

En ja Ger ik ben zeer bewust van de verschillende reakties vandaar dat ik hier ook vraag ;-) (altijd leuk die discussies :-) ).

Ben je je mentaal al aan het voorbereiden voor ergens mid februari?
Dan moet het echt gaan gebeuren (de motor bedoel ik ;-) (maandje later de kist?!?!?!? :roll: )

@Berto

Jij bent ook een boefje he, kijk eens terug en naar mijn opmerking over die 4,8 v als stroomvoorziening bij jou, maar ik heb je door, ik zeg mooi niks.

Oeps toch gedaan heb ik weer.

Vriendelijke groenten Jaap

Hoppertank : zeker doen

UAT: hoeft niet per-se, een 'gewoon' tankje werkt ook wel, maar geloof me, je wilt geen bubbels in je leidingen...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back