Gemodificeerde Formost, m`n eerste jet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Lijkt me logisch, ik 'vloog' met de EVO 9 MPX PPM storingsvrij, echter met een zeer goede ontvanger de 9K MPX IPD synt DS, heeft 150+ vluchten perfect gefunctioneerd.

VOORKOMEN IS BETER DAN GENEZEN.
[/QUOTE]

Wat was dat op rozenburg en nederweert met je sabre ook al weer ??????
was toch echt storing vertrelde je zelf en ik stond erbij;)

geeft niet hoor Ger

Wat was dat op rozenburg en nederweert met je sabre ook al weer ??????
was toch echt storing vertrelde je zelf en ik stond erbij;)

Klopt, ook op de schaalwedstrijd in Rozenburg, toen "merkte" Ger ook wat aan het toestel.....

ik ben ook wel van het KISS principe, alhoewel het altijd moeilijk wat er wel in te plaatsen en wat niet.
ik vind dat veel vliegers tegenwoordig een beetje overkill zijn in het toepassen van veiligheidsmaatregelen
hoe meer je in een (jet) kist stopt hoe meer er stuk gaat, of kan gaan.
ik ben zelf werkzaam als service technikus in grote stookinstallaties van utiliteids gebouwen, en mijn ervaring is dat de meest geavanceerde en meest luxe uitgevoerde installaties de meeste mankementen vertonen.
de kunst is dus om een storingsvrij geheel te creeren met zo weinig mogelijk componenten.

keep it going;)
groeten Gertjan

kijk je weet het toch nooit. je kan zoveel veiligheid inbouwen als je wilt. eenmaal iemand op je kanaal en je gaat ook uit de lucht.
ok dan 2,4 ghz, ook dat heeft weer op bepaalde velden problemen. zo blijf je aan de gang. je kan het nooit helemaal 100% maken hoe graag je het ook zou willen.

ook in de echte luchtvaart met alle back-up systemen gaat geregeld wat fout. als het echt 100% te maken was hadden we nooit meer crashes...
hoe moet je dan ooit met een goede reden een nieuwe kist gaan bouwen.. zou toch saai worden...

Laatst bewerkt:
Ik denk dat Berto prima in staat is om uit deze brei van goed bedoelde postings de juiste info te filteren voor een "VEILIGE JET"!
Met gewoon gezond verstand kom je meestal al een heel eind is mijn ervaring.
Als ik jou was zou ik over een aantal zaken gewoon even een nachtje slapen Berto, je kan nog alle kanten op :-)

Gr, Henk

Hallo heren bouwers/vliegers.

Ja Berto ik wil hier ook nog wel wat op zeggen.

De storing hoeft niet altijd van je benzine motor af te komen, heb ik zelf ondervonden met mijn Chipmunk,
had last van servo's die continu in beweging waren terwijl ik alle draden had afgeschermd en er ook nog een optekopeler tussen de servo's en de ontvanger en beide een aparte voeding hadden.......... bleek het probleem in de digitale servo's te zitten in de vleugel, digitale servo's zijn continu hun nul punt aan het zoeken, en dat heb je bij een draaiende motor, dan bewegen je roer vlaken en denk je dan direct aan de ontsteking van de motor.
Heb het opgelost door met 2,4 Ghz te vliegen, probleem weg.

Vlieg zelf ook met een dubbel accu systeem, je kunt een accu hebben met een rotte cel en dan heb je kans dat hij te laag in spanning komt dan is het wel zo lekker als dat gebeurd dat de tweede accu het over neemt.
Het kastje wat daar tussen hangt is van Robbe, als er een uit valt neemt de andere het over zonder dat je het merkt tijdens je vlucht, weer op de grond en je wild nog een vlucht maken dan zal het kastje de boel blokkeren en is er geen vlucht meer mogelijk, maar weet je dan ook dat het aan de accu licht, gaat ook een lampje knipperen die aan geeft welke accu het is.

Berto, leuk om dit draadje volgen, gaat er voor mij zeker ook een keer van komen........ ja ik heb hem al te koop zien staan, maar eerst mijn Fokker D VIII schaal 1/3 afmaken, is ook te volgen op het forum!!!! even een beetje reclame maken.

Groet Jan, en bouw lekker verder, het is er goed weer voor.

tikken?

@Alex en Maikel. (ja Maikel, was zeker spannend voor jou op Gilze :wink: )

Klopt helemaal wat jullie zeggen.
En daarop moest en zou ik weten wat het was.
Het was namelijk met mijn F86K Sabredog, dus niet met de XL Boomerang.
Op de schaalwedstrijd wist ik dit nog niet, op Nederweert kwam ik er pas achter.
Na grondig onderzoek kwam ik erachter dat de intake van de F86 te slap was uitgevoerd.
Deze was namelijk volledig omringt met breuken in de glasmat/epoxy, enne jullie kunnen allemaal nog dat rare diepe bromgeluid voor de geest halen??? in de start waneer de motor vol pot stond? en waneer ik een scherpe bocht maakte??????? juist ja, de intake stond als een bezetene te rammelen/resoneren bij bepaalde invalshoeken van de kist en gasstand van de turbine.
PS dat wisten jullie al want ik had de intake al op Nederweert tijdelijk verstevigd met ductape en de zondag 4 vluchten zonder 'tikken' gemaakt. (ductape van Joop de Vries)
Enne Peterjan demonstreerde daar overigens dat een jetkist ook zonder turbine aandrijving nog perfect kan vliegen (klasse Peterjan, ook een Flash zweeft best wel goed weten we nu)
Oftewel weer wat geleerd in mijn geval en dat gelukkig zonder brokken, PS de intake is volledig vernieuwd en verstevigd uitgevoerd, er zijn al weer 11 vluchten mee gemaakt, en dat met toen nog de 9K IPD DS PPM MPX ontvanger.
Ook in de F86K zit nu de 2.4 ghz FASST ontvanger.

@Remke, mooi man dat je er veel plezier van hebt en nog van zal hebben.

En nu verder met tips, tricks, ervaringen, ideeën, wetenswaardigheden en vooral opbouwende kritiek :wink: (mijn kennis is ook maar een destilaat/aftreksel van wat ik allemaal gezien, gehoord en waar ik aan gevoeld heb, en verre van volledig)

Groet Ger Kovacs

@Alex en Maikel. (ja Maikel, was zeker spannend voor jou op Gilze :wink: )

Groet Ger Kovacs

als ik daar nog over nadenk, ben ik nog steeds blij dat ik daar zonder kleerscheuren vanaf gekomen ben.

ben het eigenlijk pas echt gaan leren op rozenburg en diverse shows

On Topic

Berto , zeer aan te raden om eens wat shows te gaan bezoeken.
door met veel piloten te praten en in de kisten te kijken leer je er een hoop van.
Daarvan heb ik ook diverse dingen overgenomen met succes.

storingstikken met je PPM systeem wil je echt niet hebben met je jet ( 200+ )
dan heeft het geen zin meer voor je om de antenne nog even te verleggen.

Klopt, op PCM zijn die er dan ook nog wel, maar gecamoufleerd waardoor jij ze dan niet meer ziet omdat de electronica het eruit filtert. Je merkt het dan pas als je kist in de grond zit.

De laatste regel ben ik het helemaal mee eens. Als het op PPM vrij is van interne storing dan ben je goed bezig. Als het dat niet is en je schakeld om die reden over mnaar PCM ben je totaal verkeert bezig. Externe storingen doe je niets tegen, ook niet met 2,4 Ghz

Zo ik ga eens rustig beginnen met wat reakties :-)

Alexxx zei:
het is immers je eigen kist die je op het spel zet......
Ik denk niet dat dat er iets mee te maken heeft.Ik wil mijn kist ook helemaal niet op het spel zetten maar er zijn gewoon meningsverschillen over hoe sommige dingen aan te pakken (en dat zie je zelfs ook tussen de jetvliegers). Dit houdt dus ook in dat er meerdere goede manieren zijn en dat mijn manier niet per definitie de verkeerde (of de juiste ;-) ) is.

Peterjan zei:
Als het zo veilig is om met 1 accu te vliegen, waarom doet dan niet iedereen dat??
Ga ik het omdraaien Peterjan:Als het zo onveilig is waarom vliegt dan 80% (wild guess) van de modelvliegers dan met 1 accu en dat zonder problemen?!?!?!?!? Kunnen we net zo goed ook de zender van 2 akku`s voorzien want stel je voor dat die ene uitvalt?!?!?!? In mijn korte modelvliegtijd (vanaf 1996) heb ik tot nu toe 1459 vluchten gemaakt en 184hr en 10min gevlogen (waarvan het meeste vanaf 2005).In deze tijd heb ik 2x een crash gehad door een kapotte akku, 1x stopte m`n zenderakku ermee en 1x de ontvangerakku van onze 3mtr Hercules die toen gelukkig nog op de grond stond. Zo "onveilig" is het dus, en dan hebben we nog die duizenden andere modelbouwers die elke week vliegen met ook maar 1 ontvangerakku waar niets mee gebeurt. Tuurlijk dat zijn niet allemaal jets, maar je kan dan niet zeggen dat 1 ontvangerakku onveilig is op die trillende brandstofkisten.

Peterjan zei:
storingstikken met je PPM systeem wil je echt niet hebben met je jet ( 200+ )dan heeft het geen zin meer voor je om de antenne nog even te verleggen.
In ieder geval weet ik dat ze er dan zijn. Met PPM denk je dat alles perfect is ingebouwd want de tikken worden er uit gefailsaved.Geef mij dan maar tikken dan weet ik dat er iets niet goed is maar heb ik in ieder geval wel nog de controle.
Peterjan zei:
( met servo's waarvan je niet weet wat er mee gebeurd is )
Nu je het zegt, ik denk dat Ger mij een loer wilt draaien en mijn jet zo snel mogelijk de grond in wilt zien gaan en mij dus slechte servo`s geeft ;-)

Peterjan zei:
trouwens ik heb gehoord dat ze in de echte luchtvaart ook alles enkel gaan uitvoeren schijnt veiliger te zijn zeggen ze.
Dit zal wel sarcastisch bedoeld zijn gezien mijn werk.

Echter in de kleine luchtvaart kennen ze amper back-ups, het enige wat ze als back-up hebben is om de motor aan de praat te houden dmv een extra magneet en een elektrische brandstofpomp

Peterjan zei:
Da`s een feit maar je kunt ook te ver doorschieten.

Butler zei:
Maar soms eigenwijsheid is niet de juiste oplossing.
Ik zeg niet dat ik wel of niet eigenwijs ben, dat moeten jullie maar voor je zelf uitmaken.

Wel denk ik na over diverse zaken hierboven maar pas ze niet zo maar toe, het moet wel degelijk een toevoegende waarde hebben en niet gewoon iets extra`s wat misschien eens een keer je kist kan redden.

Ger zei:
echter met een zeer goede ontvanger de 9K MPX IPD synt DS
Kijk da`s nu een mooi ontvangertje, moet zelf ook ergens nog een IPD hebben liggen echter maar 7 kanaals dus te weinig voor zover.
Maar die ontvanger is misschien wel een serieuze kandidaat om te gaan toepassen (even wat centjes sparen ;-) ).

En dan is Peterjan ook direct happy daar er 2 ontvangerakku`s direct op de ontvanger aangesloten kunnen worden ;-)

Kijk da`s een overweging.

remke germs zei:
als je met pcm vliegt en hij gaat door een storing in de failsave,
vlieg ik ook liever niet met een jet.
Ik bedoel maar.

nijsinkgj zei:
ik vind dat veel vliegers tegenwoordig een beetje overkill zijn in het toepassen van veiligheidsmaatregelen
hoe meer je in een (jet) kist stopt hoe meer er stuk gaat, of kan gaan.
Is ook een beetje mijn mening.

Butler zei:
Hhahahaha even een grapje tussendoor jongens
:rolling: dat kunnen we zeker waarderen :rolling:

Henk Visser zei:
Met gewoon gezond verstand kom je meestal al een heel eind is mijn ervaring.
Als ik jou was zou ik over een aantal zaken gewoon even een nachtje slapen Berto, je kan nog alle kanten op
Ik kan dit allemaal wel waarderen en slaap gewoon rustig denkend verder.

mac zei:
Berto, leuk om dit draadje volgen, gaat er voor mij zeker ook een keer van komen........ ja ik heb hem al te koop zien staan
Leuk dat je ook meeleest en ik zie je tzt wel een keer op 1 van de jetmeetings ;-)

Ger zei:
En nu verder met tips, tricks, ervaringen, ideeën, wetenswaardigheden en vooral opbouwende kritiek
Zeker kom maar op we gaan rustig verder ;-)

Butler zei:
Berto , zeer aan te raden om eens wat shows te gaan bezoeken.
Gaat zeker gebeuren, Appingedan staat al in de agenda en het is ook de bedoeling om in de loop van het jaar ook mee te vliegen op de diverse jetmeetings :D

Zo terug naar de orde van de dag, het is bijna 2009 en m`n jet vordert gestaag :D

Vindt alle bovenstaande discussies wel leuk, ben ook wel iemand die op deze manier met de billen bloot ga.
Ik laat alles zien wat ik doe, ik heb geen geheimen en daar kun je reakties op verwachten.

Kan ook niet zeggen dat ik dit in een ander draadje allemaal voorbij heb zien komen, velen bouwen een kist en zeggen dan: "kijk hier is ie en nu vliegen maar".
Daar komen dan dit soort discussies niet voor dus is denk ik voor een ieder leerzaam.

Wel is mijn doelstelling om alles simpel en veilig te houden en daar gaan we voor.
Ik ben geen kist aan het bouwen om te crashen dus zo bouwen we dan ook niet, alles wordt overwogen om iets wel of niet toe te passen, dus het zal allemaal wel los lopen.

En kom maar op met de reaktie op mijn reaktie.

Mijn 2009 kan in ieder geval niet stuk, in de eerste maand komt ons dochtertje, en ik ga jetvliegen :banana: :banana:

Tja, ik vraag me soms ook echt af waar sommigen mee bezig zijn als ze alles dubbel uitvoeren en een dikke powerbox gebruiken edg wat allemaal extra gewicht is en dan wordt weer bespaard op de rest om maar te zorgen dat hij niet te zwaar is... dat snap ik dan niet. Dubbele accu is niet nodig, dan liever 1 goede die je goed controleerd. Bedrading nakijken en standaard draden en stekkers vervangen is vele malen veiliger dan 2 simpele packs met standaard connectoren met een switch.

PPM ben ik wel tegen en dat je storing niet merkt is echt onzin ;) Je merkt wel degelijk dat de storing eruit gefilterd wordt. Die ene tik down net als je over het prikkeldraad binnen komt kan je beter niet merken dan wel ;) PCM ontvangers zijn ook bijna altijd DubbelSuper en dat moet je met PPM zoiezo ook hebben. Maar waarom wil je een tik merken als die ook je kist kan kosten? Met zoveel electronica dicht opelkaar in een jet en zo'n hoog toerige motor heb je gewoon erg veel kans op storing. Ik zou dus echt nooit in zo'n situatie PPM toepassen. PCM is op zo'n kist ook geen grote uitgave en wel degelijk veiliger. Zelfs een ontvanger met filter zoals berg is nog steeds geen garantie voor een tikloze vlucht, dat is alleen met PCM zo.

Nog een reden is dat je met PCM en failsafe mooi de motor kan dichtgooien wat 90% van de keren de storing veroorzaakt (ook bij brandstof). Doordat de motor door de failsafe dicht gaat heb je even geen storing meer en kan je weer sturen. Met PPM kan de motor ook harder gaan lopen of onregelmatig wat de storing niet ten goede komt. Hoe dan ook, je moet het natuurlijk zelf beslissen maar ik zou het nooit doen.

Verder moet je het zeker niet te gek maken. Simpele oplossingen zijn vaak betrouwbaar en daar draait het om. Zolang je maar goed in kan schatten of iets sterk genoeg is kan je niet snel een fout maken.

Hehe, je bent de eerste die er een opmerking over maakt.

Dit is gedaan om op het richtingsroer te kunnen werken met een Y-kabel, spaart weer een kanaal of programeerbare V-kabel uit.

Op de manier waarop jij de servo hebt omgedraaid blijft de richting hetzelfde......
Overigens, als je twee gelijke servo's neemt, dan hoef je niks om te draaien.

Dick zei:
Overigens, als je twee gelijke servo's neemt, dan hoef je niks om te draaien
Jawel hoor, anders gaat het echt fout, kijk nog maar eens goed ;-)

jet107.jpg

jet108.jpg

Laatst bewerkt:
Heerlijk dat er mensen zijn die alles beter weten!!

Berto ga zo door, als je denkt dat alles goed gemonteerd zit en alles nog een keer na loopt dan zal het goed zijn.
En Ger zal de kist zeker nog wel na kijken:rolleyes::rolleyes:
En wat betreft war er onder het vliegen gebeurt, dat hebben wij niet in de hand, ik zelf wil ook geen PCM daar je niet weet wat er dan aan de hand is als deze de deur dicht doet.
En wat betreft instellen van de Fail Save deze weet niet hoe het vliegtuig op dat moment vliegt.
Dan maar als de Engelse het doen fail save instellen zodat de kist de grond in gaat:razz::razz:

En Berto en Ger nog een goed 2009 en tot vliegens

Met PCM heb je echt wel door wat er gebuerd met storing hoor. Hij valt heus niet opeens compleet uit. ALs dat wel gebeurd zal PPM echt niet helpen ;) Ik heb zelf een heli met pcm met ruim 50% lockout netjes aan de grond kunnen zetten. Met PPM was hij door alle tikken en spastiche trekken heel anders neergekomen ben ik bang.

Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk. Ik heb storing ervaren met PCM en PPM en dat ging stukken lekkerder met PCM dan met PPM.

De noodzaakvoor absoluut 0,0 tikken en dus onverwachte koerswijzigingen in een jet lijkt me veel groter van voor het merken van storing. Je wilt alles netjes en zo goed mogelijk om te zorgen voor geen 1 storing maar toch kies je een ontvanger juist omdat je daar de stornig wel mee ziet? Gek ":)

Hoi Berto,

Door mijn ziek zijn heb ik blijkbaar enorm veel gemist, ziet er enorm strak uit!!!
Dit wil ik zeker blijven volgen...

Heb blijkbaar nog een 39 pagina's te lezen en op het schaalforum sta ik blijkbaar ook een 5 tal tabbladen achter...

Succes!!!

Tom

Jawel hoor, anders gaat het echt fout, kijk nog maar eens goed ;-)

jet107.jpg

jet108.jpg

Het zal wel aan mij liggen , maar bij al mijn dubbele staart kisten(baby boomerang , boomerang elan , bvm bobcat , bvm king cat)zitten de servo's gelijk en met een y kabeltje verbonden .
en het werkt uit de kunst zonder om te progameren

Daarom vroeg ik je ook waarom je de servo's omgedraaid had;)
of ik moet hele apparte servo's of zender hebben:confused:

gr maikel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back