Gevraagd, suggesties voor weer opknappen kleine boot (Graupner Vegesack)

hallo

ik heb die aaa in een duikboot zitten voor een kavan pomp van stroom te voorzien
daar zit een dikke stroom wretende motor aan vast en deze varta nikel sulfide cellen verdragen deze stroom afgave zonder mopperen

en 5 cellen is geladen meer dan 6 volt

wat er vroeger inzat
standaard servo
4 kanaals ontvanger robbe economic
mini ontvanger van robbe (klein zwart vierkant blokje)kon 1.5 amp aan dacht ik nog te weten
en 4 x1.2 amp sub C cellen en dan was de vegesack eivol en bleef toch drijven

gr raf

Ik neem aan dat de 2e ontvanger een snelheidsregelaar was. De vorige eigenaar van mijn "opknapper" had er een zelfbouw regelaar in van 38 gram, de nieuwe die erin gaat komen wordt slechts 6 gram, en kan ook nog meer stroom hebben. Hij had er ook 5 penlites in. Ik maak me om het gewicht geen zorgen, en als ik het echt superlicht wil hebben vervang ik de penlites door die AAA's. Gezien jouw ervaringen met die pomp, moeten ze toch ook een Speed 280 van "juice" kunnen voorzien. Dan kom ik voor de complete RC inbouw op

Speed 280: 42g
Thor 4 regelaar: 6g (met kabels)
Roerservo: 9g
Ontvanger: 11g
5x AA NiMh 2000 mAh: 125g

Blijf ik nog onder de 200g. Met bevestigings materiaal, stukje tape hier en daar om de draden netjes vast te zetten ga ik daar misschien net overheen. Volgens Hobby Direkt mocht de Vegesack 250 gram hebben. Bovendien is bij de mijne een deel van de houten kiel weggehaald, omdat er geen standaard servo in komt, en dat stuk dus overbodig was geworden.

Dus dat zal wel goed komen met deze componenten, denk ik. Waar ik me meer op richt nu is het weer waterproof maken van het houten opvulstuk van de beugel die vanaf de onderkant van de kiel doorloopt naar de achtersteven, om schroef en roer te beschermen. Daar zijn wat haarscheurtjes in het hout te bespeuren, net als waar de schroef naar buiten komt, dat deel is ook triplex, en blijkbaar niet afdoende geverfd. Nu het dek al vast zit, is het roer niet meer te verwijderen, dus schuren, plamuren, verven is niet echt een optie. Ik dacht eraan om er een laagje overheen te leggen, misschien een langzaamhardende epoxy, die mooi over het hout kan uitvloeien? Of G4? Of UHu Hart, schijnt ook waterbestendig te zijn, volgens de verpakking, en is transparant, dus dat scheelt weer verven. Handig als je de kleur niet weet, en de rest van de romp strak in de lak zit, dus ik niet echt zin heb die helemaal te verven...

hallo

zelfs met het dek los kan je het roer niet verwijderen
dat zit toch mee in die beugel vast ???
zal straks eens zien naar eentje die ik nog heb liggen (niet dezelfde als van de foto's)want ik heb ook nog de adolf behrmpol die moet gebouwd worden
en dat ligt nog allemaal in de kelder (okkazie gekocht toen eens)meer er ontbreken wel 100 stukjes dus ik zal veel malletjes moeten gaan maken van de delen die ik nog heb

gr raf ik zal wel een foto posten

Naar onderen kan het roer inderdaad niet. Maar in het roer zit de roerpen gelijmd, en die is er misschien wel uit te trekken, maar dan moet het dek wel los, en dat doe ik liever niet. Dus het hout van een beschermend, liefst doorzichtig, laagje voorzien heeft de voorkeur. Maar wat is het beste daarvoor?

Naar onderen kan het roer inderdaad niet. Maar in het roer zit de roerpen gelijmd, en die is er misschien wel uit te trekken, maar dan moet het dek wel los, en dat doe ik liever niet. Dus het hout van een beschermend, liefst doorzichtig, laagje voorzien heeft de voorkeur. Maar wat is het beste daarvoor?

Even deze vraag naar voren gehaald. Voor de duidelijkheid, het gaat om een klein stukje geverfd triplex, waar tussen de plaatjes van het triplex kleine kieren zijn ontstaan. Schuren en opnieuw een paar keer lakken wordt lastig, omdat het roer in de weg zit, en ik niet dezelfde lak heb. Mooiste zou dus zijn een transparant "goedje" om alleen op die plek op te brengen, wat een beetje in de kieren trekt, en ze afsluit van het water.

Ik heb hier al wat over gelezen her en der, en dan hoor ik epoxy voorbij komen, of G4. Ik heb zelf een tube UHU hart liggen, wat ook waterbestending zou zijn volgens de verpakking, alleen vraag ik me af of dat voldoende vloeit voor deze toepassing.

Dunne seconde-lijm dringt heel goed in kieren ... en is watervast zodra droog is ... eventueel de "gaten" daarna "plamuren" met dikke seconde-lijm. wel zorgen dat alle vocht eruit is (indien nodig goed droog föhnen) anders slaat de seconde-lijm wit uit en blijft de verbinding bros ...

Hmm, dunne secondelijm zal inderdaad goed naar binnen dringen, mocht de kier meer dan alleen oppervlakkig zijn.

Hier nog een plaatje om aan te geven hoe het er nu uitziet:

vshout.jpg

Laatst bewerkt:
een plaatje ophalen van IP adres "1.1.1.1" lukt echt niet ... dus kunnen we ook niet meegenieten ... ;-)

Als dat het enige kiertje is, dan zou ik gewoon dunne seconde-lijm nemen, desnoods in een paar laagjes (wel genoeg droogtijd in acht nemen tussen de verschillende laagjes) net zolang tot dat er een kopje op komt ... wel spaarzaam opbrengen, grote kans dat seconde-lijm de verf enigszins aantast ...

Als dat het enige kiertje is, dan zou ik gewoon dunne seconde-lijm nemen, desnoods in een paar laagjes (wel genoeg droogtijd in acht nemen tussen de verschillende laagjes) net zolang tot dat er een kopje op komt ... wel spaarzaam opbrengen, grote kans dat seconde-lijm de verf enigszins aantast ...

Het zijn een paar van dit soort kiertjes, onder het roer ook, en in de bocht omhoog. Er zal niet meteen lekkage door optreden, maar ik wil het gewoon een beetje netjes conserveren, zonder veel schade aan de verf. Als ik de exacte kleur mocht vinden, kan ik het nog wel bijwerken later, maar het gaat er nu vooral om dat het weer waterbestendig wordt, zodat ik de RC spullen in kan bouwen, en het water op.

Ik las trouwens ook dat je UHU Hart kan verdunnen met bijvoorbeeld aceton, dan wordt het ook wat "strijkbaarder". Misschien een optie? Misschien tast dat de verf minder aan dan secondelijm.

Laatst bewerkt:
Ik heb een stukje met dunne ca-lijm behandeld. Eerste indruk is goed, er vormt zich een mooi glad, en hard laagje over de mini scheurtjes. De verf lost niet op.

Mocht ik trouwens toch later de kale stukjes willen aantippen met een kleur die dicht bij de huidige zit, kan ik dan de Revell minipotjes gebruiken, of is die verf niet waterbestendig? Om nu hiervoor een grote pot verf te halen...

CA-lijm lost op den duur in water op.
Eventueel overpenselen met blanke lak, dan heb je ook niet al teveel ellende met kleurverschil.

hallo

hoever sta je met je boot???
ik ben door u weer eens aan dat bootje begonnen
ben nu eindelijk na een jaar of 20 de stutjes onder het loop dek aan het zetten
de motor zit er in en ik vaar op 2S lifepo
brushless regelaar en een R700 van graupner als ontvanger en de boot ligt perfect op de water lijn
bij mij gaat heel het dek open om aan alles aan te kunnen
de kabine is vast gekleeft ook om die paaltjes onder dat loop dek mooi gelijk te krijgen

alles dan terug in een nieuw kleurtje spuiten en de kleine kan terug op het water
ik moet nog wel een malletje maken van sommige klein delen want die heb ik niet allemaal meer en sommige zijn beschadigd
direct terug een kistje maken om ze in te zetten want anders geraakt ze weer beschadigd

gr raf

Leuk te horen dat ik je heb aangestoken. Het blijft een leuk bootje, nietwaar?

Ik heb deze week de accu's besteld, ontvanger, regelaar en servo zijn al binnen. Ik moet alleen nog een oplossing bedenken om de servo aan het roer te koppelen, de vorige eigenaar heeft geen link op de roer-as gezet, maar gewoon een omgebogen metalen pen. Wel bruikbaar, maar ik weet niet of ik iets heb wat daar zo op past, of dat ik wat moet kopen.

Ik wil het niet vlak liggen van de bovenbouw oplossen met een paar elastiekjes, die hem netjes op zijn plek moeten houden. Al is zonder die de kier hooguit een mm, de passing is zo al erg goed. Hoe houd jij het dek dan vast op de romp?

En als je gaat varen, natuurlijk wel even een filmpje, als het kan. ;)

Laatst bewerkt:
hallo

mijn dek spant echt heel erg over de romp en blijft dus zo mooi zitten
ik moet zelfs moeite doen om het er vanaf te krijgen
morgen komen er een paar foto's van het boven dekje met al de stutjes er onder
niet naar de kleur kijken want dat fluo oranje is niet door mij er op gespoten
het komt terug mooi egaal groen wit met een zwarte stoot rand

gr raf en dat filmpje komt er zeker aan

Hallo raf.

Komt er dan geen water naar binnen als je door een leuke hekgolf vaart? Ik vind het altijd wel prettig als dek en romp een waterdicht geheel vormen.

Ik zie uit naar foto's en ander beeldmateriaal van jouw Vegesack.

Gr, Henk

Back