Gevraagd, suggesties voor weer opknappen kleine boot (Graupner Vegesack)

hallo henk

normaal zou er geen water mogen binnen komen
de vegesack is zo licht dat die gewoon over de golven heen danst
maar met die binnenloper die ik er heb in zitten zal ik moeten zien wat hij doet
als het maar geen race boot geworden is LOL
en het vrijboord is toch redelijk hoog
ik denk dat als er een golf over heen gaat er eerder water langs de originele opening zou binnen lopen dan door dat dunne randje

gr raf

Hallo raf

Met een lipo als spanningsbron, en een gewone Speed 280 heb je al dit vaarbeeld:

vegesack.jpg

Dan zie ik toch een flinke spray water omhoog komen langs de romp, en misschien dat een deel daarvan tegen de onderkant van de stootrand komt, en dan naar binnen kan spetteren. Maar misschien valt het mee.

hallo henk

dat gaat er best vandoor en dat is op 1 lipo cel
morgen eens kijken of ik alles aangeloten krijg
en een proefrondje kan varen

gr raf

hallo henk

dat gaat er best vandoor en dat is op 1 lipo cel
morgen eens kijken of ik alles aangeloten krijg
en een proefrondje kan varen

gr raf

Is dat al gelukt?

Even wat anders. Bij mijn 2e hands Vegesack zat een Robbe Micro Controller 2A. Ik kan niets over dit regelaartje vinden, bijvoorbeeld of hij een BEC systeem heeft of niet. Ik heb ook een Thor4 liggen, had ik al eerder gekocht, maar als deze ook bruikbaar is, bewaar ik de Thor4 voor een kleiner bootje.

Die hobbyking dinge zijn prima , heb de 4 kanaales versie van 23 dollar of zo al een jaar zonder probleme. In gebruik , zoveel schik mee , geen gezeur dat je wachte moet

Heb nu de 6 kanaals binnen en ga deze binnekort testen

Die hobbyking dinge zijn prima , heb de 4 kanaales versie van 23 dollar of zo al een jaar zonder probleme. In gebruik , zoveel schik mee , geen gezeur dat je wachte moet

Heb nu de 6 kanaals binnen en ga deze binnekort testen

Verkeerde topic? Ik heb het woord HobbyKing de afgelopen berichten niet voorbij zien komen. :confused:

Bij mijn 2e hands Vegesack zat een Robbe Micro Controller 2A. Ik kan niets over dit regelaartje vinden, bijvoorbeeld of hij een BEC systeem heeft of niet.
Of een regelaar een BEC heeft is eenvoudig te testen; sluit 'm aan op een motor en een accu en gebruik je zender en ontvanger om de boel aan te sturen.

Als het werkt zonder dat er een extra ontvangeraccu aan te pas moet komen, dan heeft de regelaar een BEC.

Groeten, Jan.

Of een regelaar een BEC heeft is eenvoudig te testen; sluit 'm aan op een motor en een accu en gebruik je zender en ontvanger om de boel aan te sturen.

Als het werkt zonder dat er een extra ontvangeraccu aan te pas moet komen, dan heeft de regelaar een BEC.

Groeten, Jan.

Het is een 2e hands regelaar, die jaren stil heeft gelegen. Dus als het in zo'n testopstelling niet werkt, kan het ook zijn dat de BEC van de regelaar kapot is. Vandaar dat ik graag vooraf weet of deze een BEC heeft. Werkt het dan niet, dan is de regelaar niet meer 100%, heeft hij geen BEC, dan moet ik een Futaba kabeltje hebben om de 6V spanning van de vaaraccu ook op de ontvanger aan te kunnen sluiten. Als "herintredende" modelbouwer heb ik weinig van dat spul meer zo liggen, en in al mijn momenteel varende modellen zit Robbe spul, dus een ander stekkersysteem. Maar deze snelheidsregelaar heeft weer een Futuba stekker, dus ik kan hem ook niet testen op mijn oude ontvangers.

Gisteravond alles aangesloten, en de regelaar heeft of geen BEC, of die is defect. En mijn nieuwe ontvanger ook, trouwens, want daarmee deed niets het. Ik moest een 2e hands Futaba ontvanger, die ik eigenlijk voor een minder kritisch bootje in gedachten had (in de Vegesack had ik liever een nieuwe) pakken, en daarmee werkt alles wel, ook met het kristal dat in de nieuwe ontvanger zat.

Alleen heeft de regelaar een flink verschoven neutraalpunt, pas met half gas achteruit stopt de motor, en na halfgas vooruit gaat hij niet meer harder. Teveel om met trims weg te werken, dus hopelijk reageert er snel iemand op mijn vraag over deze regelaar (Robbe Micro Controller 2A) in het electronica subforum, zodat ik weet of ik hem kan laten zitten, of de inmiddels al aangeschafte Thor 4 erin moet solderen.

Is trouwens een antenne onderdeks voldoende qua reikwijdte, of moet ik er toch een lelijke spriet op zetten? Bij mijn Paul Denker heb ik de reling deels als antenne benut, en dat werkt goed, maar dit bootje heeft geen reling...

Met dank aan tips van Jan (Corrien) heb ik de regelaar weer netjes in het gareel kunnen krijgen en weet ik nu zeker dat hij geen BEC heeft, dus niet defect is. Dan maar meteen de spullen ingebouwd, en in het water gelegd in de gootsteen (past hij net in) daarbij erachter gekomen dat op dit moment ingebouwde roerservo inderdaad vrij zwaar is. De boeg kwam wat omhoog. Dus de regelaar iets verder naar voren geschoven, net als de accu, en toen lag hij met alle componenten aan boord erg mooi op de waterlijn, met de boeg er net iets boven. De groene rand van de waterlijn bleef nog overal deels boven water, wat wel een mooi gezicht is. Nu is de opbouw momenteel nog zonder mast, maar die is deels van hout, dus ook vrij licht, en die zal waarschijnlijk weinig invloed hebben op hoe de boot in het water ligt.

De reikwijdte met ingeschoven antenne was in de huiskamer prima, dus als het weer ook even meewerkt morgen, kan ik misschien wel een proefvaart maken. :D

De proefvaart werd pas vanavond, voor het donker werd, toen de wind wat was gaan liggen. De boot is droog gebleven van binnen, maar was niet echt bepaald vlot. Na een bocht of vanuit stilstand had hij wel een paar lengtes nodig om op snelheid te komen, en dan was het nog meer "ik kom de haven binnen varen" snelheid, dan echt het idee van een reddingsboot die in actie komt. En dan te bedenken dat de opbouw er nog niet op zat...

Het deed me denken aan mijn Dolly, met de destijds voorgeschreven kleine 5 polige Navy motor. Zeker niet genoeg power om op een watertje met iets meer golven en een licht briesje nog goed vooruit te kunnen komen, terwijl dat juist de omstandigheden zijn waarbij je leuke golven op schaal hebt.

Volgens de vorige eigenaar was het motortje prima geschikt, en moest ik maar net als hij ook op 7.2V gaan varen. Dat betekent wel weer een gram of 30 erbij, en hij lag nu net mooi op de waterlijn met een 6V accu. Bovendien heeft de regelaar die erbij zat geen BEC, en de ontvanger gaat 7.2V waarschijnlijk niet echt leuk vinden.

Ik had vooraf al een Speed 280 gekocht, omdat ik na wat rondvragen heb gemerkt dat dit een leuk pittig motortje is voor een boot van deze afmetingen, en dat al op 6V. Even gewikt en gewogen, maar toen toch maar de oude motor eruit (bleek maximaal 0.35A te mogen trekken, dus bij 6V maximaal ca 2 Watt te leveren, wat mij toch echt te weinig lijkt...) en met de Speed 280 aan de slag. Meegeleverde ontstoorcondensators en aansluitdraden eraan gesoldeerd, en dan passen. De houten plaat waar de oude motor met een metalen beugel op zat, moest eruit, want de 280 heeft een iets dikkere can. Ik heb de beugel hergebruikt, maar dan ondersteboven, zodat de motor er van bovenaf in klemt. Gaatje in het midden van de beugel, en daarmee in de houten kielbalk geschroefd. De motor klemt iets in de beugel, misschien genoeg om zo te blijven zitten, maar ik heb er toch aan beide kanten maar een likje epoxy op gedaan, zodat hij echt goed vast zit aan de beugel. Dat zal ik ook nog doen op de plek waar de beugel op de kielbalk zit, om een beetje extra steun daar te geven.

Als alles is uitgehard, zal ik de motordraden aan de regelaar solderen, na eerst te hebben gekeken hoe ze moeten om de motor de juiste kant op te laten draaien. En dan de gootsteen in om de beste plek voor de accu opnieuw te vinden. De 280 is iets zwaarder dan de oude motor, dus ik verwacht dat ik de accu een paar mm naar achteren zal moeten zetten. En dan het water op, kijken of hij echt een stuk vlotter is geworden.

Mocht hij nu trouwens te snel zijn, de huidige oude Robbe regelaar heeft een stelpotmeter voor volgas, dus ik kan hem wat begrenzen. Maar een beetje extra power voor noodgevallen is ook niet verkeerd.

Laatst bewerkt:
hallo

mijn vegesackje vaar netjes
dat hebben ze kunnen zien in s'hertogenbos
het is niet te snel maar het is nu ook weer geen slak
alleen nog een paar problemen met de regelaar en of motor
deze wil niet altijd beginnen draaien als ik van vooruit naar achteruit schakel

heb nu effe mijn foto toestel niet bij de hand dus ik zal straks wele en foto posten

gr raf

Ah, ik vroeg me al af hoe die van jou vorderde, raf. Ik kijk uit naar beeldmateriaal. Wel apart dat hij niet zo fel is, je zou zeggen dat je met een li(fe)po als krachtbron toch wat moet kunnen klaarspelen.

De nieuwe motor is vandaag aangesloten, en werkt prima. Hij maakt niet overdreven veel geluid, de oude was zelfs wat rumoeriger, althans op de kant, want op het water hoorde je die zelfs met open dek nog niet. Maar ja, hij deed ook vrij weinig...

Ik was zelf eerst sceptisch over de "bejaarde" Robbe Micro Controller 2A snelheidsregelaar die al in mijn Vegesack zat toen ik hem kocht, maar het blijkt een redelijk fijn regelaartje te zijn. In ieder geval in de lage toeren, want ondanks dat ik er nu een Speed 280 in heb zitten, op 6V, kan ik de schroef zo langzaam laten rond gaan dat de je de bladen nog kan zien draaien. Ik dacht dat dit puur aan de vorige motor lag, daar zag ik het ook al bij, maar zelfs een veel fellere motor kan deze regelaar dus stapvoets laten draaien. Dat betekent niet alleen maar snelheid, maar ook controle, daar houd ik wel van. De ook aangekochte Thor4 blijft dus voorlopig maar even in zijn ziplock zakje.

Misschien dit weekend weer proef varen, dan uiteraard een camera mee om wat vast te leggen.

Misschien dit weekend weer proef varen, dan uiteraard een camera mee om wat vast te leggen.

En dat is vandaag gelukt! Echt perfect weer ervoor. Vaarbeeld en snelheid zijn zonder meer prima. Geen druppel water in de romp, geluid is goed, en de motor wordt niet echt warm, hooguit lauw. Draaicirkel kan beter, maar dat was te verwachten met een roer dat uit 2 op elkaar gelijmde vacuum gezogen helften bestaat, en dus vrij dik is. En ik ben met de Paul Denker en de Dolly een beetje verwend, die draaien gewoon erg vlot, binnen 2 bootlengtes meestal. Al met al ben ik zeer tevreden over deze combi motor/regelaar/accu.

Ik zal vanavond een paar filmpjes online zetten.

Edit:

Hier zijn de links naar de filmpjes:

20110925(140921)(2).mpg downloaden (volle snelheid)
20110925(141005)(2).mpg downloaden (meer op schaalsnelheid)

En tot slot nog een paar plaatjes:

vegesack1.jpg

vegesack2.jpg

De mast mist nog, die is momenteel in reconstructie. En voorop mist nog een "kikker", heb ik nog wel liggen, maar die moet nog geverfd worden, en ik moet dat potje verf nog halen.

Laatst bewerkt:
hallo

ongeveer het zelfde vaarbeeld
alleen heb ik een probleem met de motor dat hij niet altijd terug wil starten .
hij is eens defect geweest en is terug herwikkeld en ik denk dat daar een probleem mee is .
ik moet ook nog de mast hermaken en nog wat kleine stukjes gieten om hem terug helemaal up to date te krijgen
ik moet eens zien of ik een stikker vel kan laten maken met al de rondjes er op om terug de loop kant er mee te bestikkeren

gr raf

Hallo raf

Anders misschien toch ook een speed 280 erin zetten, die loopt altijd, en met een goede regelaar ook langzaam indien nodig. Ik kan hem ook vooruit laten kruipen met 3 klikjes trim naar voren. Ik had verwacht dat die van jou sneller zou zijn, je hebt brushless en hogere accu-spanning, ik vaar op 6V NiMh.

Ik ben trouwens ook nog op zoek naar stickers, bij mij mist een deel van de "looproosters", de DGzRS symbolen op de boeg, en een paar letters van de naam zijn gehavend.

Groet, Henk

Ik ben ook weer verder gegaan met de mast. Het "antenne" deel is klaar, maar nu moet de uitlaat nog. Die bestaat voor een deel uit een krom stuk, de werkelijke uitlaatpijp. Wat zou het lichtste (het zit een stukje boven de waterlijn, dus hoe lichter hoe beter) zijn, een holle buis (messing/alu), of een stukje rondhout? En welk hout is dan het meest geschikt?

Ik ben ook weer verder gegaan met de mast. Het "antenne" deel is klaar, maar nu moet de uitlaat nog. Die bestaat voor een deel uit een krom stuk, de werkelijke uitlaatpijp. Wat zou het lichtste (het zit een stukje boven de waterlijn, dus hoe lichter hoe beter) zijn, een holle buis (messing/alu), of een stukje rondhout? En welk hout is dan het meest geschikt?

Balsa

Back