De proefvaart werd pas vanavond, voor het donker werd, toen de wind wat was gaan liggen. De boot is droog gebleven van binnen, maar was niet echt bepaald vlot. Na een bocht of vanuit stilstand had hij wel een paar lengtes nodig om op snelheid te komen, en dan was het nog meer "ik kom de haven binnen varen" snelheid, dan echt het idee van een reddingsboot die in actie komt. En dan te bedenken dat de opbouw er nog niet op zat...
Het deed me denken aan mijn Dolly, met de destijds voorgeschreven kleine 5 polige Navy motor. Zeker niet genoeg power om op een watertje met iets meer golven en een licht briesje nog goed vooruit te kunnen komen, terwijl dat juist de omstandigheden zijn waarbij je leuke golven op schaal hebt.
Volgens de vorige eigenaar was het motortje prima geschikt, en moest ik maar net als hij ook op 7.2V gaan varen. Dat betekent wel weer een gram of 30 erbij, en hij lag nu net mooi op de waterlijn met een 6V accu. Bovendien heeft de regelaar die erbij zat geen BEC, en de ontvanger gaat 7.2V waarschijnlijk niet echt leuk vinden.
Ik had vooraf al een Speed 280 gekocht, omdat ik na wat rondvragen heb gemerkt dat dit een leuk pittig motortje is voor een boot van deze afmetingen, en dat al op 6V. Even gewikt en gewogen, maar toen toch maar de oude motor eruit (bleek maximaal 0.35A te mogen trekken, dus bij 6V maximaal ca 2 Watt te leveren, wat mij toch echt te weinig lijkt...) en met de Speed 280 aan de slag. Meegeleverde ontstoorcondensators en aansluitdraden eraan gesoldeerd, en dan passen. De houten plaat waar de oude motor met een metalen beugel op zat, moest eruit, want de 280 heeft een iets dikkere can. Ik heb de beugel hergebruikt, maar dan ondersteboven, zodat de motor er van bovenaf in klemt. Gaatje in het midden van de beugel, en daarmee in de houten kielbalk geschroefd. De motor klemt iets in de beugel, misschien genoeg om zo te blijven zitten, maar ik heb er toch aan beide kanten maar een likje epoxy op gedaan, zodat hij echt goed vast zit aan de beugel. Dat zal ik ook nog doen op de plek waar de beugel op de kielbalk zit, om een beetje extra steun daar te geven.
Als alles is uitgehard, zal ik de motordraden aan de regelaar solderen, na eerst te hebben gekeken hoe ze moeten om de motor de juiste kant op te laten draaien. En dan de gootsteen in om de beste plek voor de accu opnieuw te vinden. De 280 is iets zwaarder dan de oude motor, dus ik verwacht dat ik de accu een paar mm naar achteren zal moeten zetten. En dan het water op, kijken of hij echt een stuk vlotter is geworden.
Mocht hij nu trouwens te snel zijn, de huidige oude Robbe regelaar heeft een stelpotmeter voor volgas, dus ik kan hem wat begrenzen. Maar een beetje extra power voor noodgevallen is ook niet verkeerd.