Gevraagd, suggesties voor weer opknappen kleine boot (Graupner Vegesack)

De vorige eigenaar (hij is helaas niet meer) heeft hem inderdaad netjes gebouwd, alleen de afwerking viel wat tegen.

Zo kreeg ik hem:

vegesack0.jpg



En dit is het geworden:

vegesack4.jpg



De roerservo heb ik laten zitten, verder is bijna alles binnenin vervangen, motor, ontvanger (zat er niet in) accu's, of opnieuw geïnstalleerd/aangesloten, zoals de regelaar.


Voor degenen die het vaarbeeld misschien aan de snelle kant vinden, ik vond op een Duits forum een mooi plaatje (bron: DGzRS) van een boot uit dezelfde klasse:

krs791.png



Dat lijkt toch aardig op dit plaatje (even bijgesneden van een eerdere foto):

vegesack5.jpg
 
Laatst bewerkt:
Jaahhhh... mooooie plaatjes :) De echte vind ik het mooist.
Gut je zal maar zo welvarend zijn dat je je een echte antieke ex DGzRS SRK kan permiteren...
 
Jaahhhh... mooooie plaatjes :) De echte vind ik het mooist.
Gut je zal maar zo welvarend zijn dat je je een echte antieke ex DGzRS SRK kan permiteren...

Dank je, ik zal het compliment doorgeven aan mijn camera. ;)

Helaas worden deze schepen ook nog wel eens gesloopt, na bewezen diensten, de Bermpohl bijvoorbeeld is dat lot ondergaan. Ik zou het ook wel tof vinden zo'n schip te bezitten, heeft toch meer klasse dan een luxe jacht, wat mij betreft. Maar voorlopig ben ik ook erg tevreden met deze schaalmodellen. :D
 
Zou jij je vegesack eens op de weegschaal willen leggen? Ik vond de mijne al wat zwaar maar 633gram vaarklaar vind ik best heavy.

Hoeveel zit jij?
 
Zou jij je vegesack eens op de weegschaal willen leggen? Ik vond de mijne al wat zwaar maar 633gram vaarklaar vind ik best heavy.

Hoeveel zit jij?

Nee, dat wil ik niet doen, want... dat heb ik al gedaan:


Vandaag heb ik de Vegesack eens gewogen, 515 gram compleet met alles. Ook nog een keer gekeken of hij, na het plaatsen van de beslagdelen, nog op de waterlijn ligt. Ik moest de accu een fractie opschuiven, en toen lag hij recht.

Dus ik kom op ruim 100 gram minder uit, terwijl ik ook een normaal formaat servo erin heb, dus zwaar.

En zo ziet het er bij de mijne van binnen dan uit:

nieuwemotor.jpg


Ik vaar op een 6V 2000 mAh accu, de regelaar is een Robbe Micro Controller 2A, en de ontvanger een lichtgewicht Futaba R114F. Motor is de Speed 280.
 
Hoi Henk, hoe heb jij het opgelost met je batterijen? Heb je een plankje overdwars in de boot gemaakt? Zie ik dat goed? En daar de pack opgelegd?
 
Dat is inderdaad een plankje, maar dat zat er al in toen ik hem kocht. Onder de accu zit er een stukje uitsparing, omdat daar de schroefas vanuit de kielbalk naar voren loopt. Tussen de schroefas en de accu zit 3 tot 4 mm speling. De accu moest wel zo ver naar voren, om de zware roerservo te compenseren. Met deze verdeling ligt de Vegesack netjes op de waterlijn.

De vorige eigenaar had de accu's in 2en gesplitst, 2 cellen links, en 2 rechts. Ik wilde graag met 6V varen, om net iets meer snelheid te hebben wanneer nodig, vandaag dat ik op deze plaatsing uitkwam.
 
Bovendien... je kan zelf de accupakjes solderen. Zei het dat je een zeer krachtige soldeerbout moet hebben om het soldeermoment heel kort te houden... (anders verbrand de kuststof isolatie in de cel)
Vervolgens tape je de +/- zijkanten af met ductape en zet je het geheel in de krimpkous met een hete föhn (modelbouwföhn of verstripper)

Het accupakje kan je dan ook weer borgen op het plankje met Velco-klittenband. Zodat het mooi gepositioneerd blijft.

Je kan ook uit balsa een bakje maken met opstaande randen. Het balsa krijg extra stevigheid door het met PU parketlak, G4 of ander merk dat je bij Polyservice kan weghalen. Het bakje is dan sterk en blijft veder licht.

@ID... jemig... je hebt gelijk... wat een aseaux grote servo ligt daar in dat achteronder... :mrgreen:

Over gewicht... model heeft natuurlijk waterverplaatsing. Je kan op het rompje plakbandjes plakken... daarop zet je streepjes conform de waterlijn op de modeltekening... en dan ga je het zaakje ballasten met de weegschaal in de buurt. Dan kan je rekening met het gewicht van de componenten gaan houden :) Je kan het tot op detail uitkienen waar wat moet zitten...
Gewicht kan je aanbrengen met loodjes, zakjes zand ed.
 
Ik heb gekozen voor een gepuntlast pakket van Conrad. Ik had gewoon geen zin in solderen, geen idee of mijn huidige bout sterk genoeg is om snel genoeg te kunnen werken, zonder de cel te "koken" terwijl je hem aan het warmstoken bent totdat de soldeer smelt...

Het pack zit vast met velcro, ook omdat ik wist dat ik nog wat zou moeten schuiven met de accu. Bij zo'n licht bootje betekent een paar mm te ver naar rechts of links al zichtbare slagzij.

Die servo is inderdaad groot, maar omdat hij er netjes in zat, en je niet echt goed meer bij het roer kan als het dek erop zit, heb ik hem laten zitten. Anders had ik waarschijnlijk weer lood moeten toevoegen, met de huidige componenten ligt hij precies op de waterlijn. Gewicht zit nu erg dicht bij de 500 gram die Graupner aangeeft, ik kom op 515 gram uit.

Ik ben nu bezig een 2e video te uploaden, van de recente proefvaart. Daarbij vaart het bootje vooral op 1/3 gas.


Edit: video staat nu online, in HD


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Yep... ik heb aantal jaartjes (5 jaar) mij de luxe genomen voor een krachtig Weller soldeerstation. 80 Watt... die krengen zijn nu schier onbetaalbaar aan het worden! 2x zo duur!
Daarmee is het goed celletjes solderen.... en meer...
De gepuntlaste zijn echter het beste... beter dan gesoldeerd... je loopt altijd wat risico... maar ja als verstokte DIY-er...:cool:
 
Vanavond de eerste vaart met mijne gemaakt:

De ingewanden:
full


De motor is die monoperm super die in de andere vegesack zat. Aangestuurd door 5 aa batterijen en een navy v15r. Ontvanger heb ik de rx451 van mijn m11x zender gebruikt (2.4ghz).


In het water:
full


De film is niet echt goed gelukt omdat ik mijn telefoon rechtop had... leerzaam :-)

Binnenkort wedstrijdje henk? ;-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lennart, die vaart ook netjes. Het is geen wedstrijdje, maar afgaande op de golven bij de boeg ben ik geneigd te denken dat de mijne iets sneller is, al kan dat vertekenen.

Jammer van het verkeerd houden van je telefoon, filmpje is verder mooi scherp. Vergeet je niet om deze in je eigen topic te plaatsen? Of in het "waar heb jij vandaag mee gevaren?" topic in het café-gedeelte?

En HB, waar is de jouwe? ;)
 
@Bas, dank je. Best een grappig bootje ja. Ik heb er nog 1 hoor, niet iets voor jou? ;-)

@Henk, bedoelde het meer in de trant van een keer varen als je in de buurt bent hoor. Ik vermoed ook dat de jouwe iets meer power heeft, ook al afgaande op 300rpm meer.

Filmpje zal ik er wel even neerzetten ja.
 
Misschien een "SAR-treffen" opzetten? Hebben ze in Duitsland wel, had ik begrepen. Geen idee of reddingsboten hier erg leven, ik lees toch vooral over slepers.
 
SAR treffen!? :evilbat:
Whoeha! Mijn modellen zijn nog niet klaar...! De FL8 moet nog in de lak... vaart wel als de brandweer... De Heuss is echt in noodruftige werfstaat van opbouw... (schuld: modelvliegen!)

Vegebroekzasackje? Heb er een maagdelijk in een doosje... en een Tedje.. zo ook... die is nog kleiner... da's helemaal een schepeninnoodtendoppie :rolleyes:

Maar een zomers dagje met de FL-8 lijkt me wel leuk... beetje SAR-en... zo grof als die is... Prima!

De SAR dagen in Duitsland? Dat leeft daar sterk. Maar hier ook wel hoor? Er zijn heel wat modellen van verknochte bouwers van Nederlandse bodem. Ik denk dat als je dat op zet, dat er heel wat komt opdagen.
Gr Bas
 
Dan weet je wat je de komende tijd te doen staat, Bas. ;)

Even een tijdje :bye: zeggen tegen het vliegen, en die boten zijn zo weer "ship shape".
 
Back
Top