Gevraagd, suggesties voor weer opknappen kleine boot (Graupner Vegesack)

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Indoorvlieger, 7 aug 2011.

  1. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    ziet er heel mooi uit:D!
    en netjes gebouwd;)

    Jan
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    De vorige eigenaar (hij is helaas niet meer) heeft hem inderdaad netjes gebouwd, alleen de afwerking viel wat tegen.

    Zo kreeg ik hem:

    [​IMG]


    En dit is het geworden:

    [​IMG]


    De roerservo heb ik laten zitten, verder is bijna alles binnenin vervangen, motor, ontvanger (zat er niet in) accu's, of opnieuw geïnstalleerd/aangesloten, zoals de regelaar.


    Voor degenen die het vaarbeeld misschien aan de snelle kant vinden, ik vond op een Duits forum een mooi plaatje (bron: DGzRS) van een boot uit dezelfde klasse:

    [​IMG]


    Dat lijkt toch aardig op dit plaatje (even bijgesneden van een eerdere foto):

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2012
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jaahhhh... mooooie plaatjes :) De echte vind ik het mooist.
    Gut je zal maar zo welvarend zijn dat je je een echte antieke ex DGzRS SRK kan permiteren...
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Dank je, ik zal het compliment doorgeven aan mijn camera. ;)

    Helaas worden deze schepen ook nog wel eens gesloopt, na bewezen diensten, de Bermpohl bijvoorbeeld is dat lot ondergaan. Ik zou het ook wel tof vinden zo'n schip te bezitten, heeft toch meer klasse dan een luxe jacht, wat mij betreft. Maar voorlopig ben ik ook erg tevreden met deze schaalmodellen. :D
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    En hier is 1 van de filmpjes, ook in HD te bekijken:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Lennart

    Lennart

    Lid geworden:
    27 jan 2009
    Berichten:
    543
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Zou jij je vegesack eens op de weegschaal willen leggen? Ik vond de mijne al wat zwaar maar 633gram vaarklaar vind ik best heavy.

    Hoeveel zit jij?
     
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Nee, dat wil ik niet doen, want... dat heb ik al gedaan:


    Dus ik kom op ruim 100 gram minder uit, terwijl ik ook een normaal formaat servo erin heb, dus zwaar.

    En zo ziet het er bij de mijne van binnen dan uit:

    [​IMG]

    Ik vaar op een 6V 2000 mAh accu, de regelaar is een Robbe Micro Controller 2A, en de ontvanger een lichtgewicht Futaba R114F. Motor is de Speed 280.
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Dubbel, forum reageerde niet...
     
  9. Lennart

    Lennart

    Lid geworden:
    27 jan 2009
    Berichten:
    543
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Hoi Henk, hoe heb jij het opgelost met je batterijen? Heb je een plankje overdwars in de boot gemaakt? Zie ik dat goed? En daar de pack opgelegd?
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Dat is inderdaad een plankje, maar dat zat er al in toen ik hem kocht. Onder de accu zit er een stukje uitsparing, omdat daar de schroefas vanuit de kielbalk naar voren loopt. Tussen de schroefas en de accu zit 3 tot 4 mm speling. De accu moest wel zo ver naar voren, om de zware roerservo te compenseren. Met deze verdeling ligt de Vegesack netjes op de waterlijn.

    De vorige eigenaar had de accu's in 2en gesplitst, 2 cellen links, en 2 rechts. Ik wilde graag met 6V varen, om net iets meer snelheid te hebben wanneer nodig, vandaag dat ik op deze plaatsing uitkwam.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bovendien... je kan zelf de accupakjes solderen. Zei het dat je een zeer krachtige soldeerbout moet hebben om het soldeermoment heel kort te houden... (anders verbrand de kuststof isolatie in de cel)
    Vervolgens tape je de +/- zijkanten af met ductape en zet je het geheel in de krimpkous met een hete föhn (modelbouwföhn of verstripper)

    Het accupakje kan je dan ook weer borgen op het plankje met Velco-klittenband. Zodat het mooi gepositioneerd blijft.

    Je kan ook uit balsa een bakje maken met opstaande randen. Het balsa krijg extra stevigheid door het met PU parketlak, G4 of ander merk dat je bij Polyservice kan weghalen. Het bakje is dan sterk en blijft veder licht.

    @ID... jemig... je hebt gelijk... wat een aseaux grote servo ligt daar in dat achteronder... :D

    Over gewicht... model heeft natuurlijk waterverplaatsing. Je kan op het rompje plakbandjes plakken... daarop zet je streepjes conform de waterlijn op de modeltekening... en dan ga je het zaakje ballasten met de weegschaal in de buurt. Dan kan je rekening met het gewicht van de componenten gaan houden :) Je kan het tot op detail uitkienen waar wat moet zitten...
    Gewicht kan je aanbrengen met loodjes, zakjes zand ed.
     
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Ik heb gekozen voor een gepuntlast pakket van Conrad. Ik had gewoon geen zin in solderen, geen idee of mijn huidige bout sterk genoeg is om snel genoeg te kunnen werken, zonder de cel te "koken" terwijl je hem aan het warmstoken bent totdat de soldeer smelt...

    Het pack zit vast met velcro, ook omdat ik wist dat ik nog wat zou moeten schuiven met de accu. Bij zo'n licht bootje betekent een paar mm te ver naar rechts of links al zichtbare slagzij.

    Die servo is inderdaad groot, maar omdat hij er netjes in zat, en je niet echt goed meer bij het roer kan als het dek erop zit, heb ik hem laten zitten. Anders had ik waarschijnlijk weer lood moeten toevoegen, met de huidige componenten ligt hij precies op de waterlijn. Gewicht zit nu erg dicht bij de 500 gram die Graupner aangeeft, ik kom op 515 gram uit.

    Ik ben nu bezig een 2e video te uploaden, van de recente proefvaart. Daarbij vaart het bootje vooral op 1/3 gas.


    Edit: video staat nu online, in HD


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Yep... ik heb aantal jaartjes (5 jaar) mij de luxe genomen voor een krachtig Weller soldeerstation. 80 Watt... die krengen zijn nu schier onbetaalbaar aan het worden! 2x zo duur!
    Daarmee is het goed celletjes solderen.... en meer...
    De gepuntlaste zijn echter het beste... beter dan gesoldeerd... je loopt altijd wat risico... maar ja als verstokte DIY-er...:cool:
     
  14. Lennart

    Lennart

    Lid geworden:
    27 jan 2009
    Berichten:
    543
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Vanavond de eerste vaart met mijne gemaakt:

    De ingewanden:
    [​IMG]

    De motor is die monoperm super die in de andere vegesack zat. Aangestuurd door 5 aa batterijen en een navy v15r. Ontvanger heb ik de rx451 van mijn m11x zender gebruikt (2.4ghz).


    In het water:
    [​IMG]

    De film is niet echt goed gelukt omdat ik mijn telefoon rechtop had... leerzaam :)


    Binnenkort wedstrijdje henk? ;-)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nou! 2x prachtig varende scheepjes! :)
    En die van jou Lennart, ligt ook goed op de waterlijn.
     
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Lennart, die vaart ook netjes. Het is geen wedstrijdje, maar afgaande op de golven bij de boeg ben ik geneigd te denken dat de mijne iets sneller is, al kan dat vertekenen.

    Jammer van het verkeerd houden van je telefoon, filmpje is verder mooi scherp. Vergeet je niet om deze in je eigen topic te plaatsen? Of in het "waar heb jij vandaag mee gevaren?" topic in het café-gedeelte?

    En HB, waar is de jouwe? ;)
     
  17. Lennart

    Lennart

    Lid geworden:
    27 jan 2009
    Berichten:
    543
    Locatie:
    Heerhugowaard
    @Bas, dank je. Best een grappig bootje ja. Ik heb er nog 1 hoor, niet iets voor jou? ;-)

    @Henk, bedoelde het meer in de trant van een keer varen als je in de buurt bent hoor. Ik vermoed ook dat de jouwe iets meer power heeft, ook al afgaande op 300rpm meer.

    Filmpje zal ik er wel even neerzetten ja.
     
  18. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Misschien een "SAR-treffen" opzetten? Hebben ze in Duitsland wel, had ik begrepen. Geen idee of reddingsboten hier erg leven, ik lees toch vooral over slepers.
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    SAR treffen!? :evilbat:
    Whoeha! Mijn modellen zijn nog niet klaar...! De FL8 moet nog in de lak... vaart wel als de brandweer... De Heuss is echt in noodruftige werfstaat van opbouw... (schuld: modelvliegen!)

    Vegebroekzasackje? Heb er een maagdelijk in een doosje... en een Tedje.. zo ook... die is nog kleiner... da's helemaal een schepeninnoodtendoppie :rolleyes:

    Maar een zomers dagje met de FL-8 lijkt me wel leuk... beetje SAR-en... zo grof als die is... Prima!

    De SAR dagen in Duitsland? Dat leeft daar sterk. Maar hier ook wel hoor? Er zijn heel wat modellen van verknochte bouwers van Nederlandse bodem. Ik denk dat als je dat op zet, dat er heel wat komt opdagen.
    Gr Bas
     
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Dan weet je wat je de komende tijd te doen staat, Bas. ;)

    Even een tijdje :bye: zeggen tegen het vliegen, en die boten zijn zo weer "ship shape".
     

Deel Deze Pagina