Gevraagd, suggesties voor weer opknappen kleine boot (Graupner Vegesack)

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Indoorvlieger, 7 aug 2011.

  1. Rolf92

    Rolf92

    Lid geworden:
    5 okt 2010
    Berichten:
    2.180
    Locatie:
    Meppel
    Ik laat voorlopig de vegesack doen wat hij nú het beste doet, achter in de bermpohl liggen :p
    Maar wie weet word de bermpohl nog wel eens aangepakt en dan word de vegesack gelijk meegenomen. Dan pak ik ook gelijk het motorische gedeelte bij beide boten aan, ik heb de bouwtekeningen van de boten wel liggen
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2011
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik hoop dat je hem toch ook weer in de vaart gaat nemen. Zo vaak zie je ze niet varen in Nederland, en het is een leuk varend bootje.
     
  3. Rolf92

    Rolf92

    Lid geworden:
    5 okt 2010
    Berichten:
    2.180
    Locatie:
    Meppel
    Weet iemand een manier om romp en dek te scheiden, zijn verlijmt met stabilit

    Edit: oeps, dit moest eigenlijk in mijn eigen draadje
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2011
  4. Rolf92

    Rolf92

    Lid geworden:
    5 okt 2010
    Berichten:
    2.180
    Locatie:
    Meppel
    [​IMG]

    Het motortje
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2011
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Die lijkt aardig op die bij mij erin zat, althans wat betreft grootte (of moet ik zeggen "kleinte"?) Leuk voor rustig rondtoeren, maar wil je hem meer op een reddingsboot laten lijken, of ook met een licht briesje varen, dan kom je waarschijnlijk tekort.
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    De afgelopen weken bezig geweest met het terug plaatsen van diverse beslagdelen. De nieuwe mastbasis, nu van polystyreen profiel, ipv massief hout, wat de vorige eigenaar had ingebouwd. De werkende schijnwerper weer terug op het dak, met de draad nu door de holle mast.

    Het bovendeel van de mast komt van een andere Vegesack, die een stuk minder vaarklaar is dan deze. Ik wilde de mast eerst helemaal opnieuw maken, met werkende lichten erin en ook klapbaar, zoals het origineel. Maar daar kwam ik niet echt uit, dus voorlopig zonder lichtjes in de mast. Misschien dat het met smd leds en veel dunnere draden beter zal lukken. Mooi winterprojectje.

    De sleepinrichting zit er ook weer op, net als een reddingsboei in de kuip, om een door de vorige eigenaar geboord gat zit. Aan de andere kant zit ook zo'n gat. Dat wil ik camoufleren met een trosje touw/reddingslijn of zo. Waar kun je, behalve bij Modelshop Flevoland, mooi touw voor trossen/reddingslijnen kopen?
     
  7. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Zeilmakers garen? (watersportshop)
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2011
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik zal eens kijken, ik geloof dat er nog een watersportwinkel in Emmeloord zit. Heb ik in het verleden wel eens draad voor verstagingen vandaan gehaald, maar dat was meer van dat dunne snoerachtige draad, wat je eerder op zeiljachten verwacht. Ik zat ook aan nylon vliegertouw te denken, dat lijkt ook wel op geslagen touw.
     
  9. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
    misschien hebben deze jongens wat je zoekt?

    Webshop

    Grt,

    Edwin
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dat lijkt er wel op, maar voor 1 enkel trosje heb ik geen 30 meter nodig.
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Vandaag heb ik de Vegesack eens gewogen, 515 gram compleet met alles. Ook nog een keer gekeken of hij, na het plaatsen van de beslagdelen, nog op de waterlijn ligt. Ik moest de accu een fractie opschuiven, en toen lag hij recht.

    Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Aahh *Raad eens waar vroeger elk statisch bouwpakket in terechtkwam*

    Ziet er heel netjes uit.
     
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    De grijze container? :D

    Of bedoel je de wasbak? ;)


    Bedankt voor het compliment. De vorige bouwer heeft romp en opbouw best wel strak afgewerkt, al is bij dichterbij kijken het verfwerk wel wat minder egaal dan op de foto. En toen ik deze overkocht zaten de meeste ramen los, de handrelingen op de opbouw waren ongeverfd, en de mast was een stukje massief vierkant blank hout, met de uitlaat er aan de achterkant zo opgeplakt. Het hout bij roer en schroefas was aan het inscheuren, er miste een boldertje voorop en er zaten 3 gaten in de kuip.

    Dit was de toestand toen:

    [​IMG]
     
  14. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Je kan nog alle gaatjes van de gangboorden openboren. ;)

    *de grijze container kwam pas toen ik het huis uitging*
     
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Kan, is wel een monnikenwerk, en ik vraag me af of de sterkte van de gangboorden er niet onder zal lijden. Nieuwe stickers hebben toch even de voorkeur, maar daar is niet eenvoudig aan te komen.

    En ik moet nog een standaard maken.
     
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Het hagelwitte touwtje in de kuip is inmiddels vervangen door een iets dikker trosje van in de thee geweekt touw, om het iets verweerder te doen lijken. Het "glas" van het toplicht was nog de originele plastic kleur, maar is nu zilverkleurig, om beter op glas te lijken. Nu alleen nog minder wind, zodat ik een nieuwe proefvaart kan maken. En de standaard natuurlijk. En nieuwe stickers...
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Geen nieuwe proefvaart meer kunnen maken, geen tijd, of het water te hard, zoals de afgelopen weken. Misschien dit weekend, als de dooi goed doorzet.

    Wel tussentijds de filmpjes van de eerste proefvaart met de nieuwe motor op Vimeo gezet, zodat ze makkelijker te zien zijn:



    en



    Deze zijn HD, dus als je ze fullscreen wil bekijken, dan even met de rechtermuis op de video klikken, en de 3e optie uit het menu selecteren (fullscreen).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. Rolf92

    Rolf92

    Lid geworden:
    5 okt 2010
    Berichten:
    2.180
    Locatie:
    Meppel
    Leuk!!!
    Ben nog niet verder gegaan met de mijne, heb net een nieuwe auto gekocht :p
     
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dank je. Ik kijk uit naar de volgende proefvaart, met mast erop, en schijnwerper, en reddingsboei en trosje in de kuip, lijkt het nog weer wat meer op een echte boot.
     
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Het heeft even een maandje geduurd, maar een vrije dag in combinatie met schitterend weer, waren de omstandigheden waar ik op had gewacht.

    Proefvaart verliep prima, ik moest de accu toch nog iets naar bakboord verschuiven, maar verder geen problemen. Geen druppel water binnen, en de motor werd net een beetje lauw. Op volle snelheid wil hij niet zo goed meer linksom, maar dat komt door het relatief kleine schaalroer. Op lagere snelheden is de reactie op het roer voldoende.

    Filmpjes volgen nog, voor nu heb ik alleen een paar foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina