Gezocht (mede) Bouwers VolvoOceanracer

• Topicstarter Topicstarter frank hillenaar
  • Startdatum Startdatum
Ik heb net 2 gebruikers van het rcsailing.net forum die zeggen dat ze tekeningen hebben van een volvo open 70 een PB gestuurd en gevraagd of ze die tekeningen willen delen.
Even afwachten wat ze terug mailen

Groeten
Jeroen

micromagic 31 zei:
Ik heb net 2 gebruikers van het rcsailing.net forum die zeggen dat ze tekeningen hebben van een volvo open 70 een PB gestuurd en gevraagd of ze die tekeningen willen delen.
Even afwachten wat ze terug mailen
Tromgeroffel....... (spannend!)

@Tiepje:
Dit lijkt heel sterk op dat wat Robert heeft voorgesteld (zie vorige pagina, de quote die ik geplaatst heb) met als verschillen:
Deze is ingebouwd
Hier is de servo rechtstreeks op het hoofdtandwiel gezet. Nadeel hiervan is dat er constant belasting op de servo blijft staan. Ik denk dat de servo dit niet op prijs zal stellen.

Wim

Klein bezwaar: Blijft over dat dit trager is dan je eigenlijk wilt.

Optie 2 hierbij:
Terugmeld potmeter van de servo op de zwaardkast zetten, dan kun je het zwaard proportioneel op de juiste hoek zetten.

Wim

ik denk dat dat de minste zorg is als het systeem niet zo heel snel is, dan is het ook een uitdaging om mee te leren varen, en zo heel veel trager gaat het niet zijn. Op de echte boot is de kiel ook niet in 5sec naar de andere kant.

mvg Robert

ik denk dat dat de minste zorg is als het systeem niet zo heel snel is, dan is het ook een uitdaging om mee te leren varen, en zo heel veel trager gaat het niet zijn. Op de echte boot is de kiel ook niet in 5sec naar de andere kant.

mvg Robert

Dat klopt. Maar: een echte boot wendt ook niet in 5 seconden.
Dat is weer het probleem met schaalzeilen:
je model is op schaal, alleen het water en de wind niet.
En in dit geval de tijd ook niet.
Als ik naar m'n Seawind kijk (een redelijk vergelijkbaar model) is die binnen twee seconden 180 graden gedraaid.
Dat zie ik een echte VOR-racer niet doen.
Binnen die tijd kan je je (schaal-)kiel nooit in de juiste stand kantelen.

Begrijp me goed: het lijkt me een enorme uitdaging om zo'n systeem werkend in een model te bouwen! Ik vraag me alleen af of het de moeite loont bij wedstrijden: zou een model met kantelkiel sneller zijn dan een model zonder? Ik denk dat het meeste toch afhangt van de kennis en het inzicht van de schipper tijdens het varen. Eén inschattingsfout en je eventueel opgebouwde voorsprong is meteen weg. Kijk maar eens naar de Micro Magic wedstrijden: 'straight from the box' gebouwde modellen kunnen nog steeds winnen van high tech MM's met koolstof binnenwerk en ultra lichte servo's en cellen. Gewoon door je zeilen goed aan te passen aan de wind en slim te zeilen...
Nogmaals: een mooi idee en technisch heel interessant. Ik hoop voor de bouwers dat het lukt en een succes wordt, maar ik ben er wat sceptisch over.

misschien is het systeem wat lastiger in wedstrijden, wat ik zelf niet echt vind maar de meeste tijd ga ik denk ik toch gewoon recreatief zeilen en dan is het probleem minder.

mvg Robert

Op het internet kan je veel vinden, het wiel hoef je zelf niet uit te vinden.
Dit is wat ik vond over het laten we zeggen, T T systeem (Turbo Torque)
foto rode boot.

My keel on my f100 is 550mm long and the weight on the bottom is 1.6kgs and the lever through the boat is only 80mm and it cants it fine with a HB725 and it will cant up to 2.2kgs

De F100 is de formula 100 een open 1 meter carbon boot.met CBTF (Canting Ballast Twin Foil)

De maker verteld ook dat hij in 4 sec van BB naar Sb gaat.

Ik vind in vier seconde van BB naar SB wel snel, ik denk dat we dan geen probleem meer hebben.

lukt het al wat met de tekeningen?

mvg Robert

hey,
leuk dat jullie de ABN boot willen gaan namaken.
ik heb zo hier en daar om me heen gekeken voor jullie en nou keek ik in het blad zeilen. daarin staat een dwarsdoorsnede van de boot en de secties opgedeelt. en een heel verhaal over de kantel kiel. mischien dat het jullie nog van pas kan komen?

vrg jasper

heb het niet helemaal gevolgt hier, weet dus ook niet of het langs gekomen is, maar zag wat moois op de site:
http://shop.volvooceanrace.com/
en dan bij scale models :D, daar kan je er dus echt 1 bestellen. Beetje errug duur, anders zou je er 1 als mal kunnen gebruiken.
Die kleine kan nog wel. Heb je toch wat referentie als je hem nabouwd!

@Sietse: denk niet dat die modellen precies zijn zoals de 1:1's....zegmaar look-almost-alikes....

Kantelkiel is leuk maar zwaar en vreet ruimte in kleine romp, en dan zou ik ook een wormwiel gebruiken.

LaurenZ

@Sietse: denk niet dat die modellen precies zijn zoals de 1:1's....zegmaar look-almost-alikes....

Kantelkiel is leuk maar zwaar en vreet ruimte in kleine romp, en dan zou ik ook een wormwiel gebruiken.

LaurenZ

Een kantelkiel geeft echt wel een voordeel alleen moet je het niet in een kleine romp maken, daarom zou ik dus ook de boot 1.40m maken.

mvg Robert

Heeeeel erg lang geleden :wink: ben ik begonnen met het nabouwen van een Micro Magic. (Hier op het zeilforum heb ik er een verslag over staan.) Ben toen niet verder gekomen dan het waxen van de matrijs. Nu (na dus ongeveer ruim een jaar stilstand) maakt een collega voor mij een rompje uit deze matrijs.
De Micro Magic lijkt misschien wat op een VO70?
Dan kan ik die romp gebruiken. (Hoewel wat aan de kleine kant om allerlei leuke speeltjes (kantelkiel!) in te bouwen.)

Voorlopig eerst wat tijd nodig om mijn huidige boot (de loodstender Duhnen) af te bouwen en te wennen aan mijn nieuwe baan :banana: per 15-12.
Daarna kan ik met de MM-kloon aan de slag.

Ik hoop vandaag of morgen de romp uit de matrijs te kunnen halen. Dan weet ik de kwaliteit van de matrijs.
Wanneer er belangstelling is om de matrijs te gebruiken kan dat ik overleg. (LET OP! Het is GEEN officiele MM, en je mag hem ook niet als zodanig aanduiden!)

Wim

Rompje is uit de matrijs gehaald!
Ziet er best goed uit. Een paar kleine plekjes moet wat plamuur op. De mannen uit de werkplaats spuiten er straks nog wat primer op voor de hechting van de lak.

Wim

Het rompje is uit de matrijs en even nabewerkt. (Plamuren, schuren etc) Ze weegt nu bijna 300 gram. (Weet iemand overigens wat een origineel MM rompje weegt?) Is aan de zware kant, maar voor mij geeft het niet zo.
Rompje is gemaakt van 3 lagen 80 grams keeper doek en epoxy.
De stijfheid is uitstekend. (Zeker wanneer er ook nog een dekje op komt.)
Voor een volgend rompje is 2 x 80 grams voldoende denk ik, waardoor het gewicht af zal nemen. Ik zal proberen nog wat metertjes keeper mee te nemen, voordat ik hier weg ben. (Heb per 15-12 een andere baan, dus kan dan niet makkelijk meer aan reststukjes doek komen.)
Hars en harder zal ik dan via een andere weg aan moeten zien te komen. Maar, ik ben nog niet zover dat ik deze MM-kloon aan het afbouwen ben. Pas daarna komt er eventueel een nieuwe romp, dus dat komt later wel.

Wim

Back