GH 56G new version

Hier het hoogte verschil op foto.

Ik heb geen goed gereedschap om het te meten, maar het is wel te zien en dat is al te veel.
10d6d92d920f66ffb7ca68a8eab7174a.jpg

3d75565d00106c402e3d045940f641b9.jpg

Nu wachten op de vervanger [emoji53]

Laatst bewerkt door een moderator:
Nu we toch bezig zijn, het einde van de krukas ook maar gemeten.

Het hoogte verschil hier lijkt mij de piek en het dal van het draad, toch?

Dat lijkt mij wel ja.... je kunt een slingering NIET meten op de draad, alleen op het gladde gedeelte van de as....

Ik blijf nog steeds denken aan een vuiltje hier of daar, want ik kan mij zo ontzettend slecht voorstellen dat een CNC geproduceerde fan een scheef geboord of getapt gat zou hebben....

Ik weet, dat één van de mannen die ik via RCGroups sprak, meldde dat de magneetring tegen die borgpen aan kwam (spiebaan in de ring nét niet diep genoeg gefreesd) en daardoor enigszins scheef gedrukt werd. Daarom had hij een dunne stelring (shim) tussen het voorste lager en die magneetring gelegd, zodat de ring niet meer tegen die pen aan drukte, daarna liep bij hem de boel zuiver.

Kleine update.
Afgelopen maandag te door gekregen dat het nieuwe fannetje nog in backorder staat, dus dat kan nog wel even duren.
Ik was klaar met wachten dus opzoek gegaan naar iemand met een draaibank om de raptor fan aan te passen. Een vriend van de vliegclub bleek er één te hebben en diezelfde avond was de fan aangepast. Gisteravond de motor opgebouwd en in gebouwd en staat nu bij start klaar. Dus binnenkort moet er rook uit de uitlaat gaan komen [emoji4]
Hier wat foto's
ac78c87cd05400af262c9642af116df0.jpg

Links raptor fan, recht de go engine fan

0a75d35815d42fa502506bdc5dd119b5.jpg

4a94908328037f94ff0c5dc6bf483e0d.jpg

Montage van de aangepaste fan

ac9da1b35be8f8911fbec8af6a3f85f1.jpg
375debb8b96a3cbe5587d0450e752c15.jpg
66d3de669b7046f7539ed05b44fc25b5.jpg

De inbouw

Ik ben verbaasd dat dat gelukt is.... Blijkbaar zit de boel in een Raptor tóch net wat anders dan, want bij mijn goeiekope chinees was deze oplossing niet mogelijk (zou de fan boven het fanhuis uit steken).

Maar ik vind dat wel tof, uiteraard, en hoop dat je snel een hoop lol van je motor mag hebben!

Tip van Flip: het is GEEN gloeiplugmotor, dus de carburateurinstellingen reageren duidelijk anders. Vooral qua geluid is het verschil tussen een haartje te arm of te rijk véél slechter te horen. Zodanig slecht, dat ik zelf ondanks 33 jaar brandstof helivliegen (of mischien wel juist vanwege vastgeroeste afstelgewoontes ;) ), er niet goed uit kwam.
Voor mij waren governor i.c.m temperatuurmeting eigenlijk de enige opties..

Laatst bewerkt:
Motortje loopt als een zonnetje, nu bezig met zijn tweede tanke stationair. Eerst tankje met mix 1/5,5 was erg vet.
Nu loopt hij op tankje van 1/6,6 lijkt al wat beter.
Go Engines adviseerd 1/4 maar dat vind ik wel erg overdreven.
Maar goed aan de grond loopt hij goed. Nu geduld hebben tot hij voorzichtig het luchtruim kan gaan verkennen.

Die klinkt uitstekend! Zet wel een opvangbakje onder je uitlaat, anders is die houten veranda permanent verziekt! In tegenstelling tot de vlekken van een nitro-heli spoelt de regen deze olie NIET weg....
Ik heb de mijne met 10:1 ingelopen en dat was al niet misselijk hoeveel olie daar uit kwam. Die klonk nagenoeg hetzelfde:

Ik heb na veel vijven en zessen 8:1, 9:1 geprobeerd, kwam er achter dat een vuile bougie de oorzaak van de ellende was, en vlieg nu al weer een liter of 5 met 10:1

Hij rookt lekker

Dat is straks, als hij eenmaal ingelopen en goed afgesteld is, nagenoeg helemaal weg (tenminste, met 10:1 wel....).

Kijk maar.... (de eerste pluim bij het opstijgen komt omdat de uitlaat nog koud is)

Het is de viezigheid op de neus (de isolator rondom de centrale electrode) die eventuele ellende veroorzaakt.

Nu is vermoedelijk de motor nog niet heet genoeg geweest voor kool-afzetting daar, maar hou het goed in de gaten tegen de tijd dat je de motor gaat belasten.

Vanmiddag toch nog even gestart, nu met bladen gemonteerd en op mengverhouding 1/8,3.
Motor loopt nog steeds mooi, ook onderbelasting, hij lijkt dan zelfs mooier te lopen. Motor in 15 min langzaam opgetoerd tot 50% gas uitslag en toen een paar keer gehoverd. Ging goed, hij bleef op toeren, maar dankzij harde wind niet veel kunnen doen. Hopelijk over een paar dagen.
Motor gedemonteerd en in netjes, geen lekkage te dien, bougie nog mooi.
5e174222c813bb114bc7206d0c38dacf.jpg

4d39dc18c83a1c33612c921ecdebcd92.jpg

5ee4eb5e85c12278add10782db27c4f3.jpg

4725e8a4cbc3ad2af160297d7873107f.jpg

Die van mij gaat inderdaad onder belasting ook mooi gelijkmatig tweetaktend lopen (maar hoover is bij de mijne nog niet voldoende belasting blijkbaar, want dan viertakt hij nog steeds....).

Moet zeggen, dat jouw bougie en het kanaal na de uitlaatpoort er stukken beter uit blijven zien dan die van mij destijds.

Ik ben heel benieuwd hoe die van jou het verder blijft doen, en op welk mengsel jij uiteindelijk uitkomt.

Laatst bewerkt:
Kostenplaatje?...

Omdat ik het gistermiddag toevallig tegenkwam:

Via Ebay zag ik deze motor staan voor 305 US$. Volgens de advertentie, GEEN verzendkosten (Free International Shipping)....

Bij mijn weten is dat motor, fan, ontstekingsset en uitlaat, dus geheel compleet, en daarmee (als je aan de bijgeleverde spullen een prijskaartje hangt) goedkoper dan een OS...
Ik zit er zeer sterk over te denken deze MK II ook te proberen....

Laatst bewerkt:
Omdat het me via PB niet lukt om een foto te plaatsen:

IMG_2660.JPG

Ontvanger zit links, voor aan de heli, ontsteking zit onderaan het frame, antennes zitten IN het frame (beetje slecht te zien)
Volgens de telemetrie geeft deze opstelling nul signaalverlies.

Groet, Bert

Laatste weken niet veel getest door vakantie en doordat ik ontvanger problemen heb gehad. Deze bleken later door het ontbreken van een klein veertje in de bougie kap te worden veroorzaakt. Dit veertje was tijdens de controle van de bougie ongemerkt uit de bougiekap geschoten.
Door de problemen met de ontvanger ook voor alle zekerheid de ontsteking volledig met kopertape omwikkeld. Dit wordt bij gebruik van een 3-assige gyroscoop geadviseerd door GoEngines. ondanks dat ik deze niet gebruik dacht ik 'baat het niet dan schaad het niet'
Gisteren middag motor weer gestart en het valt mij op dat het starten elke keer weer heel vlot gaat.
Na wat warm draaien voorzichtig gehoverd om te kijken of er nog storingen of andere problemen waren. Toen heb ik een lekkage ontdekt onder de tank. Dit gecontroleerd en omdat ik niks kon vinden het uitlaatdruk slangetje los gehaald van de uitlaat om te zien of dat de lekkage stopte en of de motor dan ook goed bleef lopen. De lekkage stopte; maar de motor stopte na ca 1 min hoveren ook, dus toch uitlaatdruk slangetje terug aangesloten.
Daarna leek de lekkage ook gestopt te zijn en heb daarna nog ca 10 min gehoverd zonder problemen. Ik heb thuis alle benzine slangen voor de zekerheid alsnog vervangen.
Door de storingen in de ontvanger was ik een beetje vertrouwen kwijt, wat ik nu deels weer heb terug gevonden en wil de volgende keer toch voorzichtig wat verder het luchtruim gaan verkennen en de motor wat verder gaan belasten.
Door de lekkage kan ik nog niet veel over het verbruik zeggen, maar dat komt nog wel.
Ik gebruik nog steeds het mengsel 1/8,3 en wil de volgende keer naar 1/10 gaan en daar voorlopig mee gaan vliegen.

Lijkt er op dat jouw break-in een stuk vlotter verlopen is dan die van mij.... :D

Dat vlotte starten is werkelijk een zegen, he? Die van mij ook, mits "de juiste handelingen verricht" (niet meer dan even in de tank knijpen om de brandstofslang vol te zetten), is starten bij wijze van spreken bijna niet meer dan met de starter naar de heli wijzen....

Hou er rekening mee, dat hij met 1/10 wat vetter gaat lopen, en bij benzinemotoren is niet automatisch "vetter is koeler", boven een bepaalde hoeveelheid benzine begint de temperatuur weer op te lopen. Hoe dat komt weet ik (ook) nog niet, maar bij die van mij is dat in elk geval wel zo....

In elk geval, goed te horen dat de voortgang goed is....

Vanmiddag, na ca 1,5 ltr hooveren, dan toch het luchtruim wat verder gaan verkennen en dat ging ook goed.

Mengsel is nog ongewijzigd en ondanks de lekkage die ik nog niet heb kunnen verhelpen kan ik ca 6 minuten vliegen op 100ml

Back