GH 56G new version

WOW... die loopt heel netjes!

Die van mij wil deze toerentallen niet draaien (mischien als ik hem rijker zet, dat heb ik nog niet geprobeerd, maar zoals hij nu staat, zeker niet, loopt hij heet). Wat ik wel merk bij die van mij, is dat, ook zonder hem rijker te zetten, bij hogere toerentallen het verbruik merkbaar oploopt, en ik denk dat wat jij nu aan verbruik hebt, ongeveer is wat mogelijk is bij de toerentallen die jij draait.
Met die toerentallen komt er ook gerust een acceptabele bult vermogen uit als je de stick naar voren duwt.

Maar sowiso, chapeau, jouw machientje loopt echt heel netjes.

Gebruik je een governor? (mijn indruk is van niet). GO beveelt het wel aan....

Ik denk dat als ik de volgende heli op z'n pootjes zet, dat er dan ook de officiele GO in komt, jouw lijdensweg was een heel stuk korter dan die van mij.... :D Krijg je er van als je low budget gaan :D

Dankjewel, hij gaat inderdaad steeds beter lopen. Het vertrouwen in de motor komt ook langzaam. Ik blijf echter op mijn hoeden voor een vastloper, ook omdat ik zonder telemeterie vlieg en de temperatuur niet in de gaten kan houden.
Volgende stap is een governor installeren, maar dit is voor mij nieuw dus dat zal nog even duren.
Ik zal de komende weken wel een update geven, mits het een beetje vlieg weer blijft.

Laatst bewerkt door een moderator:
Aan het eind van je tweede filmpje hoor ik in hoover de motor een beetje optoeren, en bij mij was dat meestal de voorbode voor narigheid, maar dat hoeft bij jou niet zo te zijn uiteraard, jouw motor heeft hoe dan ook meer koel-oppervlak en een betere koeltunnel dan mijn heli die heeft.
Hoe het ook zij, optoeren geeft een armer mengsel (motor zuigt meer lucht aan, en ook meer brandstof, maar de hoeveelheid lucht stijgt sneller dan de hoeveelheid brandstof, dus....). Een hoger toerental op zich leidt al tot hogere temperatuur, en in elk geval bij mij reageerde de motor op hogere temperaturen door NOG harder te willen, en dat ging dan vrij rap in een vicieuze cirkel tot de klemmer.
Daarvan heeft hij er letterlijk meer dan honderd overleefd, in dat opzicht geen probleem, maar het was nooit leuk natuurlijk.
De governor onderbrak die cirkel bij mij, door het toerental constant te "dwingen" en ik had in elk geval letterlijk van de ene vlucht op de andere met die governor een nagenoeg constante motortemperatuur.

Hoe blijft jouw bougie? Beetje netjes nog? Smeer je nog steeds 8,5 op 1?

De bougie blijft netjes schoon met een heel klein beetje zwarte aanslag, maar dat mag geen naam hebben.
Het mengsel is nog 1:8,5 en dat wil ik de volgende keer naar 1:10 brengen en als dat ook nog goed gaat , hou ik het daar even bij.
Zuiger is ook netjes, vanuit de uitlaatpoort gezien, dus lijkt allemaal goed te gaan.
De governor komt erop, maar omdat ik daar geen ervaring mee heb zal dat ook even testen en uitproberen worden. Maar tot dan hou ik hem zo en blijf ik zo nog wat vluchten maken om vertrouwd te raken met de motor.

Dan zou ik met het mengsel niks meer doen (behalve aanpassen aan de 10:1 straks, want dan gaat hij wat vetter lopen omdat A de brandstofmix wat dunner is en B wat meer brandstof bevat en minder olie). Want mijn bougie blijft de laatste tijd ook gewoon goed schoon.

Ben zelf heel benieuwd hoe de boel er voorstaat nu ik er een nieuwe bougie in heb, want daar heb ik nog niet mee kunnen testen.

Hou je draaiuren in de gaten.... 30 uur=> nieuwe bougie....

Waarom een governor? Het lijkt mij handig dat je de motor "op het gehoor" in de gaten kunt houden, vooral als je warmlopers verwacht. Een governor zal de motor net zo lang afwurgen tot hij niet meer kan...

Ik heb nog een Futaba GV1 governor liggen Sander, mocht je het willen uitproberen.

1 liter per uur is prima, zelfde gebruikt ook de Trainer van Vario (23 cc Zenoah),
en zonder Governor doet hij het goed, en idd geen bang zijn voor vastloper, dat je het niet voelt aankomen.

Waarom een governor? Het lijkt mij handig dat je de motor "op het gehoor" in de gaten kunt houden, vooral als je warmlopers verwacht. Een governor zal de motor net zo lang afwurgen tot hij niet meer kan...

Dat is dus het gekke: dat dacht ik vroeger ook, en ik heb heel lang gewacht voor ik die governor durfde te plaatsen. Pas toen ik er na uren observeren middels telemetrie, er zeker van was dat temperatuur en toerental verband met elkaar hielden, durfde ik het aan (en zelfs toen was ik er best huiverig voor).
Maar de praktijk bewijst: hij doet juist precies het tegenovergestelde: die motor gaat juist als je niets met het gas doet, HARDER lopen als er iets mis gaat, en doordat hij harder gaat lopen gaat het steeds sneller mis. De governor ziet dat oplopende toerental, trekt het gas wat dicht en voorkomt dat het uit de hand loopt.

Doordat een beginnende temperatuursstijging het gevolg is van een lichte toerental stijging (meer ontstekingen per seconde=meer warmte), en tegelijkertijd een temperatuurstijging een toerentalstijging veroorzaakt (het toch tamelijk vette mengsel ontsteekt makkelijker als de motor heter is), versterken die twee effecten elkaar. Maar die toerentalverhoging wordt onmiddelijk onderdrukt door de governor, en het gevolg is een nagenoeg constante temperatuur, een constant toerental, en een motor die je veel schraler kunt afstellen.
De Governor wurgt niet af nadat het fout gaat, maar draait juist het gas wat dicht voordat het fout gaat.....

Ik heb werkelijk GEEN idee of dit verhaal ook opgaat voor gloeiplugmotoren, maar voor die benzinemotor zeer zeker.

Daarnaast: in tegenstelling tot een gloeiplugmotor, die een eventuele warmloper ruim van te voren laat horen (als je een beetje oplet heb je tussen de 15 en 30 seconden waarschuwing), laat die benzinemotor niks merken tot ongeveer 3 a 5 seconden van te voren, en dan nog moet je heel scherp opletten wil je het horen.
Ook een Zenoah niet overigens. Maar die toert niet op als hij heet loopt, de GO wel....

Ik kom overigens zelfs tot ruim 7, bijna 8 minuten per 100 ml....

Laatst bewerkt:
Ik wil er graag een governor op gaan zetten omdat ik Brutus zijn ervaring en redenatie erg aannemelijk vind en ik ook denk dat hij het zeker geen kwaad kan.

Enigste probleem is dat ik het los inbouwen niet zie zitten en daarom graag gebruik wil maken van de sensor van de ontsteking, maar dat is bij nader inzien toch ook niet makkelijk, op elektrotechnische gebied dan, dus daar heb ik ook wat adviezen over gekregen. Ik moet dat nog even goed bekijken of het kan en hoe, maar ik ben ervan overtuigd dat het moet kunnen.
Maar in de tussen tijd zal ik gewoon zonder governor doorgaan en voorzichtig aan blijven vliegen. Als het weer nog eens wil mee werken.

Van de GV-1 weet ik hoe je hem aansluit, daar kan ik je mee helpen. Sluit supersimpel aan, je moet alleen zelf even een verloopje maken. Als de ontsteking van dezelfde accu gevoed wordt als de ontvanger, moet je uitsluitend de witte draad van de tacho-uitgang van de ontsteking verbinden met de witte draad van de sensor-ingang van de governor. Verder zet je de governor tussen ontvanger en gasservo (wijst zich vanzelf welke stekkertjes dat zijn, en de ongebruikte aansluitingen bind je weg met een kabelbindertje.
Marco heeft er een liggen. Aanvankelijk moet je je even verdiepen in de methode van instellen (4 toetsen, twee om door de programmastappen te wandelen, en twee om waardes te verhogen of verkleinen), maar als je die eenmaal door hebt, is het verder uitermate simpel. Je kunt rechtsstreeks via een display je rotortoerental instellen. Je hebt geen extra kanalen nodig in je zender om het ding aan of uit te schakelen (kan wel) dat kun je met de gascurve doen, maar als je de schakelaars gebruikt kun je wel meerdere toerentallen instellen. Ik gebruik zelf die optie niet, mijn motor heeft een hekel aan hoge toerentallen, zo lijkt het. Die van jou loopt in dat opzicht stukken beter. Zou me niet verbazen als dat door het grotere koeloppervlak komt.

Hij werkt ook zo uit de doos goed, zelfs met een supergoedkoop en traag gasservootje. Je hoort hier goed hoe hij op plotseling pitch geven reageert (het schijnbare optoeren tijdens de daling komt volgens mij door het Doppler effect)

Klinkt aannemelijk. Ik had de GV1 op mijn Raptor90 zitten toen ik hem kocht. Dat is voor 3D een must denk ik, maar voor mijn FAI aerobatics is een constant toerental net niet wat ik wil. Met een gascurve kun je rustig hoveren en bij meer pitch een hoger toerental draaien b.v. voor loopings ofzo. Daarom is-tie eraf.

Dan heb je de beschrijving niet goed gelezen: je kunt drie vaste toerentallen instellen (geloof ik, in ieder geval minstens twee) die je middels een schakelaar activeert, EN je kunt voor zover ik weet ook het toerental traploos instellen via een schuifkanaal.

Het ding was juist bedoeld om heel vaste toerentallen te kunnen draaien in FAI, zodat je trims bleven kloppen in je verschillende vliegmodussen.

De jouwe klinkt inderdaad heel anders, dat valt mij nu inderdaad ook op.

Ja, maar ik heb er sowiso een andere uitlaat op zitten, en ik draai een redelijk eind onder zijn werkelijke vermogensgebied, waardoor hij laagbelast nogal viertakt. Als je flink pitch geeft, gaat hij wel mooi rond lopen.

Ik ben er nog niet achter waarom de mijne geen toeren wil maken (dat is te zeggen, hij wil wel, en vermogen zat, maar hij wordt dan bloedheet), ik heb genoeg video's gezien van dezelfde versie als die ik heb, die WEL zat toeren willen maken....
Zo liep hij zonder governor:

En dat was een eindeloos gekloot met gascurve en sproeiers, en nooit goed.

Laatst bewerkt:
Dan heb je de beschrijving niet goed gelezen: je kunt drie vaste toerentallen instellen (geloof ik, in ieder geval minstens twee) die je middels een schakelaar activeert, EN je kunt voor zover ik weet ook het toerental traploos instellen via een schuifkanaal.

Maak je geen zorgen, ik weet hoe het ding werkt hoor Bert ;)

Het was niet lullig bedoeld Marco....

Maar dan snap ik deze opmerking niet?
maar voor mijn FAI aerobatics is een constant toerental net niet wat ik wil. Met een gascurve kun je rustig hoveren en bij meer pitch een hoger toerental draaien b.v. voor loopings ofzo.

@Bert, geen probleem

Ik heb er een paar redenen voor.
Ik vlieg b.v. met de Raptor90 met een Zimmermann en kan daarmee net binnen de geluidslimiet blijven. Maar dat kan alleen als je in hover (wanneer hij gemeten wordt) onder de 80dB(A) blijft. Het is bij ons niet acceptabel dat je dan ineens overschakelt naar een veel hoger toerental (dus meer geluid) op een idle-up stand voor de vlucht. Ik heb uiteraard wel een idle-up 1 en 2 ingesteld, maar deze hebben (zoals de manual voorschrijft) een V-curve zodat het hovertoerental ongeveer gelijk blijft. De OS91SX-H is heel erg sterk en dat benut ik met die V-curve door hem harder te laten draaien als ik pitch geef voor b.v. een looping. Hij klimt dan uiteraard harder omdat het toerental stijgt. Je kunt door die V-curve ook lekker hard "op toeren" rondvliegen.

Daarbij heb ik al vaker aangegeven niet zo heel erg goed te zijn met brandstofmotoren en in het (verre) verleden problemen hiermee had. Dat was o.a. met 1 van de eerste governors van Robbe, de CSC-2, in mijn Star-Ranger. Die kneep wel degelijk de motor af. Als ik nu terugkijk dan kwam dat waarschijnlijk niet door de governor maar het gevoel is er bij mij nog steeds dat ik wil "horen" wat de motor doet. Is dus eigenlijk een geruststelling ook.

Daar tegenover staat dat de meeste elektro schaalheli's bij mij een vast toerental hebben op de governor want dat vliegt erg prettig.

Dat was o.a. met 1 van de eerste governors van Robbe, de CSC-2, in mijn Star-Ranger. Die kneep wel degelijk de motor af.

Dat lag niet aan die governor hoor, maar aan het feit dat die heli met een reso-pijp vloog, en dat werkt niet in combinatie met een governor (de pijp zelf heeft al een onnoemelijk stabiliserend effect op het toerental).

Ik gebruik ze ook niet in de Vario's (governors bedoel ik.... Resopijpen wel...)

Update

Ik heb inmiddels ca 700ml met mengverhouding 1:10 gevlogen lijkt ook goed te gaan op één dingetje na. Hij is inmiddels 2 keer in vlucht stil gevallen. Ik ben er nog niet achter waarom hij dit doet. Hij heeft dit eerder ook wel gedaan, maar ik dacht er toen altijd een oorzaak voor te weten.
Daarom vanavond motor even gedemonteerd om hem iets beter te kunnen bekijken, hier wat foto's

4edbce68a9067e8df3f4e86ae3ac1e05.jpg

9e57870829afc8b80444498568e1de2e.jpg

00bea75f6e7eacad360a0d8683049d3a.jpg

f4d66ea39615cf9272e70521f82b618a.jpg

859a91451eb68d9ace3f7fe8a98cea82.jpg

feced90a4fc7651439e03a42bb44711b.jpg

De motor en bougie zien er netjes uit, weinig kool aanslag en geen krassen of zo.

Ik heb het gevoel dat de oorzaak van het onverwacht stil vallen (vast lopen?) van de motor in de afstelling zit, ik zit nog steeds aan de rijke kant met de afstelling en zal de volgende keer de afstelling armer gaan zetten om te kijken of hij dan blijft lopen of (nog eerder) stil valt.

Wordt vervolgd

Back