GMC Fishbowl bus uit Speed

zo zie je maar, niet van de eerste de beste foto uitgaan ;-)

zie ook: nog-een-keer-de-stuurstang-aub

Haha, toen ik de spullen van Ruud binnen kreeg dacht ik, okay, ff snel een bouwverslag opzoeken hoe ik de spullen in elkaar moet zetten. Het eerste de beste bouwverslag (en foto) die ik tegenkwam zag er naar mijn mening prima uit, ik denk, zo gaan we het doen... ff snel in elkaar zetten. Fout dus :-D:-D

Heb zojuist de assen omgedraaid, nu werkt het wel, straks ff een foto posten als de servo erin zit :yes:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals je het oorspronkelijk had gedaan bestaat ook, en heet het (hoe raad je het...) reverse of anti ackermann. Blijkbaar heeft het soms voordelen (in de 1:1 F1 wordt het blijkbaar op sommige circuits gebruikt), maar ik denk niet dat het op vrachtwagens/bussen gebruikt wordt.
 
Dan had ik beter m'n anti-ackermann kunnen laten zitten, want deze bus moet snel kunnen rijden, boven de 50mph om precies te zijn... anders gaat de bom af;-):-D

Ik heb de servo omgedraaid, hij past net, en komt precies tegen het dwarsprofiel te liggen. Voordeel is dat ie geen kant meer op kan, alleen nog even een alu plaatje er overheen om het af te werken. Ik heb meteen maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om de stuurstang te vervangen voor een nieuwe (op de juiste lengte).

CIMG5888.jpg
 
Hey Ron,

Heb vandaag ff een helder moment gehad (gebeurd niet veel hoor;)). Waarom plaatst u de veerschommels niet aan de bovenzijde, ipv aan de onderzijde,zo kan u ineens de hoogte van de bus zelf nog wat bijregelen. U zal dan waarschijnlijk wel een stukje uit het chassis moeten schuren. Ook niet vergeten om een servosaver te gebruiken he;).
 
Hoi Jan, ik snap niet helemaal wat je bedoeld :hammer: Aan de bovenkant is geen ruimte meer voor de veerschommels, dan zouden ze door m'n vloer heen komen. Naar beneden kan wel, maar dan staat de bus te hoog op z'n wielen,

CIMG5891.jpg
 
Ik zie dat je gelijk hebt Dr. Evil, heb net even de wielen eronder gezet om de draaislag te kunnen bekijken, bij mij zit het andersom, het buitenste wiel valt meer naar binnen dan het binnenste wiel.

CIMG5883.jpg


Nou heb ik toch wel een probleem, alleen de vraag is, is het een groot probleem :?:
De draaislag op de foto gaat tot het uiterste, waarschijnlijk zal ik tijdens het rijden niet zo'n scherpe draai maken.

Hoi rob,
ik heb net ook nog even mijn wielophanging gecheckt en mag ik je verheugen met de mededeling dat ik nu ook de mist in ben gegaan met de montage van mijn vooras. :lol:

Je mag drie keer raden, ja hoor bij mij zitten de fusee's ook verkeerd om. :hammer::onweer::hammer::onweer::hammer::onweer: :lol:

Dus ook bij mij geld terug naar de tekentafel.


Dr Evil, bedankt voor je heldere uitleg, dit is dus ook weer ten goede van de Heavy Hauler die ik aan het bouwen ben.;)
 
Hey Rob,

Nee dan zullen veerschotels inderdaad niet gaan. De enigste oplossing om de vering soepeler te maken is in mijn ogen om dan een van de veerbladen te verwijderen (indien dit mogelijk is he, ken de constructie van de veer niet) beste te beginnen met het keinste blad.
 
you're welcome, wist niet dat mijn uitleg meerdere bouwers extra werk op zou leveren :oops: maar ja, je blijft wel lekker met je hobby bezig en beter nu in dit stadium dan wanneer je helemaal klaar bent en er dan pas achterkomt, toch? ;-)
 
Dus ook bij mij geld terug naar de tekentafel.

:-D Ik zag het zojuist op je bouwverslag Ruud, je moet ook het zaakje omdraaien:-D
Gelukkig zijn we niet de enige die de fout maakt, op dit verslag is de bouwer ook de mist in gegaan, nogmaals-een-scania-r470-van-tamiya Waarschijnlijk zit de fout in de bouwtekeningen van Tamiya.

Hey Jan, ik heb even gekeken hoe de (3) veerbladen aan elkaar zitten, ze zitten met een soort popnagel aan elkaar. Denk dat het lastig gaat worden om er één te verwijderen, opzich is de stugge vering in de voorwielophanging niet zo'n groot probleem. Ik hoef tenslotte niet zelf in de bus te zitten :-), het kan wel een probleempje worden voor de camera (FlycamOne), maar daar kan ik misschien nog een soort gyro voor maken zodat de beelden niet te trillerig worden.

Inderdaad Dr.Evil, het is leuk om te sleutelen en je kan er beter achter komen tijdens het bouwen, dan tijdens het rijden :worship:

Nu staan de wielen wel goed,

CIMG5899.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de bus is er nog geen vooruitgang, ben nog steeds aan het zoeken naar een aantal onderdelen. De achterwielen moet ik bestellen, en voor de diff/transmissie ben ik er nog niet helemaal uit wat ik ga gebruiken.

Ik ben wel druk bezig om aan m'n General Lee wat verbeteringen te maken, maar das voor een ander topic :yes:
 
Vandaag is het precies 15 jaar geleden dat Speed in de bioscopen in première ging, mooie dag voor een update.

Ik heb eindelijk achterwielen aangeschaft, de velgen zijn van aluminium met standaard Tamiya banden, setje was bij elkaar 60 euro.

CIMG8724.jpg


Aangezien ik de wielkasten berekend heb voor de brede Super Single is er ruimte genoeg voor deze jongens.

CIMG8721.jpg


De aandrijving ga ik zo simpel en goedkoop mogelijk maken, er komen trouwens geen schokdempers aan de achteras.

CIMG8902.jpg


De body zit nu vast aan het chassis met 4 schroeven en vleugelmoeren, wel zo handig.

CIMG8906.jpg


De moeren heb ik met een metalen plaatje door de vloer van de body vastgelijmd, het metalen plaatje zorgt dat de druk verdeeld wordt op de vloer, alleen nog even zwart verven.

CIMG8926.jpg


Idem voor de achterkant, het kan wel zijn dat ik de vleugelmoeren aan die kant moet vervangen voor normale moeren, het ligt eraan hoeveel ruimte de motor nodig heeft.

CIMG8931.jpg


De kleine zijraampjes worden bedekt met een zonnefilter, daarvoor heb ik gebruik gemaakt van transparant plastic die ik vervolgens met een lichte zwarte nevel heb bespoten (niet dekkend). De reclame heb ik met m'n pc (photoshop) een beetje bijgewerkt, daarna uitgeprint en uitgesneden.

CIMG8730.jpg


CIMG8735.jpg


Voor de reclame aan de andere kant van de bus moet ik nog even zoeken naar een goede afbeelding,

CIMG8805.jpg


Ik heb nog een paar dingetjes nodig, een elektromotor en een kleine poelie voor op de motor.
Next update, ZSM.
 
ey, super gaaf project man, ik heb eventueel nogwel een complete tamiya difcase van een falcon liggen magje kopen voor 5 euro hijs nieuw met motor. en de tandwielen zijn gekogelagert.


.daan
 
hmmm... heb je al gekeken of de as van een Tamiya High Lift of zo zou passen als achteras? Ik vind dit een heel mooi project,.. alleen dat de achteras nu helemaal geen vering heeft is een beetje jammer.
 
Ja, de achteras die ik nu heb is niet de beste oplossing, wel de goedkoopste.
De as draait in twee glijlagers die verlijmd zijn in de alu profieltjes.

Ik denk dat de as van een Tamiya High Lift te hoog is voor dit model, de as/transmissie van een Tamiya vrachtwagen (bv King Hauler) zou ik waarschijnlijk wel kunnen gebruiken, maar die vind ik op dit moment een beetje duur in kosten.

Misschien dat ik in de toekomst m'n achteras ga vervangen voor een betere, verlopig moet ik het even met deze as doen.
 
Ik denk dat de as van een Tamiya High Lift te hoog is voor dit model, de as/transmissie van een Tamiya vrachtwagen (bv King Hauler) zou ik waarschijnlijk wel kunnen gebruiken, maar die vind ik op dit moment een beetje duur in kosten.

Misschien dat ik in de toekomst m'n achteras ga vervangen voor een betere, verlopig moet ik het even met deze as doen.

Hoi Rob,
ziet er weer goed uit.

Heb de foto van de achterwiel ophanging nog even goed bekeken en denk dat je voor een King Hauler achteras ook niet genoeg ruimte hebt.
Deze assen zijn bijna net zo groot als een High Lift as.

Een as die je eventueel in de toekomst wel zou kunnen gebruiken is de T-Rex 44 Off-Road Scale Rear Axle.
Maar zoals je al aan gaf, laat dat maar een poosje wachten want boven genoemde as is ook aan de prijzig kant.

Mocht je nieuwsgierig zijn naar deze as, hier is een linkje waar die staat met de spec's erbij:
RC4WD - The Ultimate Site for RC Off-Road Enthusiast!
 
Back
Top