Goede begin helikopter

• Topicstarter Topicstarter Isi
  • Startdatum Startdatum
I

Isi

Guest
Hallo,

Ik ben splinternieuw hier en zoek naar mijn eerste helikopter, maar ik weet hier echt nog niks van, ik heb al wat rondgekeken en ben hier op uitgekomen: E-sky honeybee rc 6 kanaals (Helikopters) - RC Shop Twente . Is dit een goede begin heli? Of moet ik makkelijker beginnen? Ik ben eigenlijk niet van plan om na een tijdje met een makkelijke wéér een dure moeilijke/betere te kopen!

Alvast bedankt !!

Isan

Niet doen, is een instabiel onding.

Ga voor een fixed pitch heli of een coaxial, het geld wat je daarmee aan crashes uitspaart de komende tijd kan je dan mooi gebruiken om over een jaartje ofzo een CP heli aan te schaffen (de Esky King v2 is een aanrader, iets met een apart staartmotortje eigenlijk sowieso laten staan).

Maar over een jaar weer 1 kopen, dat wil ik dus niet, want ik verdien niet enzo dus kan ook niet zo vaak wat kopen. e-sky honeybee 4-kanaals (Helikopters) - RC Shop Twente dit is dus wel een beginners zoals ik ?

Maar wel bedankt !! Weet iemand trouwens ook het verschil tussen 4 en 6 kanaals besturing ?:confused:

Vergis je niet hoor, je bent niet in een klap klaar, zeker niet met een 6kanaals, die crash je gewoon dagelijks, zeker als je geheel onervaren bent. Een coaxiaal of een fixed pitch heli is een stuk robuuster en goedkoper qua onderdelen.

Wees verstandig en schaf een coaxiaal aan, een Lama v3 of V4 ofzo, zijn niet kapot te krijgen, makkelijk om mee te vliegen, maar je zult er alsnog jaren lol van hebben. Koop niet gelijk een CP heli, want dat kost je gewoon meer aan onderdelen dan je uberhaupt voor de heli betaald. (Ik had eerst een King v2 gekocht, heb hem zo langzamerhand al 3 keer betaald aan onderdelen, een coaxiaal erbij gekocht en die doet het nog steeds zoals ie geleverd was).

Ennem, lees de overige draadjes hierover eens door.

Trouwens; wat een flut site is dat zeg:

Nieuw in het assortiment van Spelikledi is deze 6 Kanaals helikopter. Deze afstandbestuurbare helikopter is de absolute topper in zijn klasse en eigenlijk niet te vergelijken met enige andere helikopter. De HoneyBee is een Aerobatic Stunt Helikopter, waarmee de meest fantastische stunts kunnen worden uitgevoerd. Zo kun je ermee op de kop vliegen, loopings mee maken en zijn diverse Aerobatics mogelijk, zowel binnen als buiten.
De HoneyBee wordt compleet en "Ready to Fly" geleverd, inclusief een Long Flight Battery Pack, voor een extra lange vluchttijd. Bovendien zijn er een aantal veiligheidsmaatregelen ingebouwd, die voorkomen dat het toestel zomaar neer stort. Het enige dat u zelf nog dient aan te schaffen zijn 8 AA batterijen voor de afstandbediening.​
In het kort:
  • Rotor Diameter 530 mm​
  • Gewicht: 305 gram​
  • Lengte: 520 mm​
  • Rotormateriaal: Hout​
  • 6 Kanaals​
  • Bereik: 400 Meter​
  • Vluchttijd: 25 minuten
Topper in zijn klasse? Hell no. Opzich wel grappig ding, maar door de staartmotor ontzettend instabiel en zenuwachtig.

Stunten met dat ding? Echt neit dus he, veel te zwakke constructie voor en de borstelmotortjes zijn daar lang neit krachtig genoeg voor.

Buiten vliegen? Mwoah, met weinig tot geen wind moet het kunnen, maar dan kan je met een picooz ook wel buiten vliegen :)

Maatregelen dat het ding niet zomaar neerstort? Wat bedoelen ze daar nou weer mee? De atorotatie ofzo die eigenlijk elke heli heeft? Als ie gaat, dan gaat ie gewoon hoor.

Long Flight Battery Pack? Gewoon een 800MAH lipotje die je altijd bij dat ding krijgt dus?

Vliegtijd 25 minuten? My ass, hoogstens 15 minuten als je erg rustig aan doet en een erg goede accu hebt.

Bereik 400M? Wel erg optimistische inschatting.

Maar moet je bij zo'n ready to fly heli ook nog allerlei onderdelen kopen? :(

Officieel niet. Maar soms (vaak) komt het er op neer dat er voornamelijk goedkope onderdelen op zitten die je mogelijk wil vervangen door kwalitatief betere.

Wat Wilhelm-Jan bedoelt is ook dat je met een CP (6 kanaals) heli sneller crasht. En een crash betekent: KOPEN! Met een CP-heli crash je altijd wel íets kapot, waardoor je elke keer voor (kleine) kosten zal komen staan.

Maar moet je bij zo'n ready to fly heli ook nog allerlei onderdelen kopen? :(

In principe neit, maar als je crashed gaan er gewoon dingen kapot. Vooral rotorbladen gaan snel en asjes ed. De borstel motorten die er standaard opzitten zijn na een keer of 10 vliegen ook gewoon dood en rijp voor vervanging door een borstelloze motor welke wel erg lang meegaat.

Ik had je post trouwens verkeerd gelezen.

De laatste heli welke jij had gelinkt is trouwens de Esky Honneybee FP. Een Fixedpitch heli wat inhoudt dat je niet de hoek van de bladen veranderd om te stijgen en dalen, maar de rotor snelheid. Bij een CP (collective pitch) heli verander je wel de hoek van de bladen en heb je in principe een vaste rotorsnelheid waarmee je bijvoorbeeld ondersteboven kan vliegen.

Deze FP heli's zijn wat makkelijker om mee te vliegen dan een CP heli, en ook wat minder breekbaar, maar ook daar zal de boel wel veelvuldig kapot gaan.
Je moet ook zeker neit verwachten dat je hier wel even mee kan leren vliegen, geduld, geld voor onderdelen en dicipline heb je hier wel voor nodig.

Koop een coaxiale heli met 2 rotors boven elkaar en leer daar eens goed mee vliegen en vooral de orientatie goed te krijgen, gaat een stuk minder snel kapot, mijn lama is weleens van 5 meter (ongeveer) hoogte vol naar beneden komen zetten (op gras) en had geen schade. Dat meot ik met mn king niet proberen. Alleen de rotorbladen gaan redelijk snel kapot, maar die kosten niks voor een coax (5 euro voor 4 setjes ofzo), bij een CP kosten ze toch al snel 10 euro per set (voor simpele houten).

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok bedankt! Nu koop ik geen CP meer ! Ik heb alleen nog 1 klein vraagje, wat is het verschil tussen 4 en 6 kanaals besturing? Daarna hou ik op met zeuren!

Ok bedankt! Nu koop ik geen CP meer ! Ik heb alleen nog 1 klein vraagje, wat is het verschil tussen 4 en 6 kanaals besturing? Daarna hou ik op met zeuren!

Een CP is 6 kanaals, een coax of een fixed pitch is een 4 kanaals. Simpelweg omdat je minder kanalen nodig hebt om hem te besturen: de pitch hoef je neit aan te sturen.
Elk kanaal kan een servo aansturen komt het eigenlijk op neer.

Bij een CP heb je al snel 4 servo's (staart, pitch, links/rechts, vooruit/achteruit) en de motor die aangestuurd moeten worden en eht 6e kanaal is vaak voor een heading hold gyro (dat zit standaard niet op de goedkope modellen (los te koop)). Een FP hoeft alleen de staart, motor, links/rechts en vooruit/achteruit te regelen. 4 kanalen dus. Een rc auto is weer 2 kanaals: sturen en gasgeven.

Hoi Isan,

Had net dezelfde vragen als jouw toen ik enkele weken geleden op zoek ging naar een beginnersheli.
Sommige raden je misschien aan om de stap van de coaxiale over te slaan en ik heb daar ook aan gedacht moet ik eerlijk zeggen :rolleyes:
Vooral het buiten vliegen was voor mij een struikelblok wat in principe met een coaxiaal vrij moeilijk zal worden als er een klein beetje wind staat.

Nu moet ik zeggen dat ik vrij lang over nagedacht heb en me ook bevraagd heb door oa: dit forum en door enkele winkels aan te spreken over mijn toekomstige aankoop.:confused:

Alle 4 speciaalzaken gaven me de goede raad om te starten met een coaxiaal omdat dit gewoon de beste eerste stap is daarna kan je nog verder.
Wie weet valt het wel tegen en heb je voor vele honderden euro geld verloren want gemakkelijk zal het niet worden.:(
Maar zoals de vele getuigenissen is het eens te plezanter als het lukt :D

Nog 1 goede raad, ik zou in een speciaalzaak kopen ! je wordt daar persoonlijk geholpen en begeleid, dat wat je niet van een internetwinkel kan zeggen (getuige van de verkoopspraat hieronder beschreven door Wilhelm-Jan)
Ook al geven ze goede garanties en prijzen, service krijg je enkel bij een speciaalzaak volgens mijn bescheiden mening.
SUCCES :D

tsja... veel meningen, en hier nog een mening.

Schaf in ieder geval een goede simulator aan of download een goede b.v. heli-x (deze is gratis). Voor een paar euro kan je een USB simulator zender kopen. Ga daar eerst eens mee oefenen.

Wat je verder doet hangt helemaal af van je budget en de wil om het te leren/mee verder te gaan.

Veel geld (>800 euro): T-Rex 450 of groter voordeel: zeer stabiele heli's, ook geschikt voor gevorderden, nadeel: het is verstandig om les te nemen bij een club anders gaat het ten koste van de veiligheid.

Medium geld: beginnen met een coaxiaal (lekker ontspannen oefenen), waarschijnlijk wil je dan al snel een gewone heli.

Weinig geld: gelijk een honeybee FP, en eerst veel oefenen op de simulator.

De meeste lol beleef je denk ik als je eerst een Coaxiaal koopt, tegelijk veel oefent op de sim, dan een FP heli, en daarna een 450/500/600 size heli.

Hou maar alvast een zak geld klaar, want het is verslavend ;-).

Bottomline is eigenlijk wel gewoon dat je moet doen wat je zelf wilt.

Hee daar !

Een tip, misschien heb je d'r wat aan : BEGIN met een coaxiaal zoals een lama v3/v4 of zoiets. Ik heb de fout gemaakt om meteen een heli te kopen waardat ik straks als ik wat meer ervaren ben ook nog lol aan beleef, MAAR : Om mee te beginnen is dat veel te moeilijk . Het gevolg is ENORM veel crashes en al zoveel nieuwe onderdelen moeten kopen, van dat geld had ik een coaxiaal kunnen kopen.
Dat heb ik nu ook gedaan ( LAMA V4 ) en pas met dit ding heb ik een beetje leren vliegen en sturen. Gewoon om het gevoel te krijgen wat zo'n ding doet en hoe hij reageert, met zo'n lama o.id. kun je ook met weinig ervaring toch ff in de lucht blijven en heb je de tijd om te corrigeren als ie ergens heen gaat waar jij niet wil.En dan heel langzaam begin je een beetje feeling te krijgen voor dat vliegen.
Ik heb tijdje terug een Robbe Spirit fun 3d gekocht, die staat nu op zolder tot ik met de lama goed kan vliegen.......Dan ga ik pas weer met de spirit fun aan de gang. Als ik alles vooraf had geweten had ik meteen int begin die LAMA gekocht, had me een hoop geld bespaart(crashes).

En trouwens : OOK met zo'n coaxiaaltje als de lama kun je heel veel lol hebben. (en ook als het buiten regent, gewoon lekker binnen in de huiskamer vliegen)

Hé veel succes !
Hopelijk kun je d'r wat mee !!

Hee daar !

Een tip, misschien heb je d'r wat aan : BEGIN met een coaxiaal zoals een lama v3/v4 of zoiets. Ik heb de fout gemaakt om meteen een heli te kopen waardat ik straks als ik wat meer ervaren ben ook nog lol aan beleef, MAAR : Om mee te beginnen is dat veel te moeilijk . Het gevolg is ENORM veel crashes en al zoveel nieuwe onderdelen moeten kopen, van dat geld had ik een coaxiaal kunnen kopen.
Dat heb ik nu ook gedaan ( LAMA V4 ) en pas met dit ding heb ik een beetje leren vliegen en sturen. Gewoon om het gevoel te krijgen wat zo'n ding doet en hoe hij reageert, met zo'n lama o.id. kun je ook met weinig ervaring toch ff in de lucht blijven en heb je de tijd om te corrigeren als ie ergens heen gaat waar jij niet wil.En dan heel langzaam begin je een beetje feeling te krijgen voor dat vliegen.
Ik heb tijdje terug een Robbe Spirit fun 3d gekocht, die staat nu op zolder tot ik met de lama goed kan vliegen.......Dan ga ik pas weer met de spirit fun aan de gang. Als ik alles vooraf had geweten had ik meteen int begin die LAMA gekocht, had me een hoop geld bespaart(crashes).

En trouwens : OOK met zo'n coaxiaaltje als de lama kun je heel veel lol hebben. (en ook als het buiten regent, gewoon lekker binnen in de huiskamer vliegen)

Hé veel succes !
Hopelijk kun je d'r wat mee !!

Erg veel meningen… Isan… waar je mee zou kunnen beginnen is het volgende,
- Hoe groot is mijn budget?
- Binnen / buiten vliegen?
- Wil ik wat meer dan alleen rondjes draaien!?

Ik zie ergens in de postings al het gouden antwoord… ga eerst eens met een simulator vliegen, daar kun je al snel bepalen of je CP / FP of coaxiaal wil gaan vliegen.

Zelf vlieg ik een CP heli… voor mij persoonlijk de beste keuze… ik weet dat ik niet na een maand op dat ding uitgekeken ben.
Al dat geneuzel over extra schades… tja als je te beroerd bent en niet het geduld kunt opbrengen om eerst goed te oefenen dan klopt dat als een bus.
Ik ben nu bijna 9 maanden aan deze verslaving en heb zeggen en schrijven 4 a 5 sets met rotorbladen aan gort gevlogen waarvan twee sets min of meer buiten mijn schuld om.
Verder wat kleine asjes vinnetjes, tailboom, in Euro’s kleine 60 euro.
Wel wat updates gedaan maar die tellen even niet mee… dat kan ook voor een coaxiale.
Ik heb de discipline kunnen opbrengen om eerst twee maanden alleen op een simulator te vliegen. (de ene leert sneller dan de andere)
Ik heb net uitgerekend dat ik ongeveer 58 vlieguren heb met mijn CP heli.

Ik lees hier regelmatig de frustraties van mensen die zeggen dat de heli (CP) brak is.. maar het zijn ook die mensen die niet de moeite nemen om eerst goed en serieus te oefenen. En ja die vliegen veel schade… wat ze ook met een FP of een coaxiale zullen doen.

Het maken van een keuze is aan jou… maar bedenk dat je met een FP en een coaxiale al snel uitgekeken bent en dat er al snel geen uitdaging meer is.
Als je geen doorzetter bent dan is de keuze al snel bepaald… een coaxiale of een PicooZ.. :lol:

Groeten, Frans

Laatst bewerkt:
Het maken van een keuze is aan jou… maar bedenk dat je met een FP en een coaxiale al snel uitgekeken bent en dat er al snel geen uitdaging meer is.
Als je geen doorzetter bent dan is de keuze al snel bepaald… een coaxiale of een PicooZ.. :lol:

Wat ben je weer denigrerend bezig Frans, niet iedereen is zo'n natuur talent als jij bent. Integendeel zelfs.

Het gros van de mensen krijgt het nose in hooveren met een coaxiaal de eerste 3 maanden niet eens onder controle. En zeker omdat lang niet iedereen het geduld en de zin kan opbrengen om eerst maanden op een simulator te oefenen heeft een coax eigenlijk altijd wel de voorkeur boven een cp als je 0.0 ervaring hebt.

Trouwens, wie heeft er beweert dat een cp brak is? Of bedoel je met brak dat men beweert dat je met een cp een stuk sneller en makkelijker schade vliegt dan met een coax?

Wat ben je weer denigrerend bezig Frans, niet iedereen is zo'n natuur talent als jij bent. Integendeel zelfs.

Het gros van de mensen krijgt het nose in hooveren met een coaxiaal de eerste 3 maanden niet eens onder controle. En zeker omdat lang niet iedereen het geduld en de zin kan opbrengen om eerst maanden op een simulator te oefenen heeft een coax eigenlijk altijd wel de voorkeur boven een cp als je 0.0 ervaring hebt.

Trouwens, wie heeft er beweert dat een cp brak is? Of bedoel je met brak dat men beweert dat je met een cp een stuk sneller en makkelijker schade vliegt dan met een coax?

"Wat ben je weer denigrerend bezig Frans, niet iedereen is zo'n natuur talent als jij bent. Integendeel zelfs."

Willem-jan, ik begrijp het woordje weer even niet... hoezo denigrerend? Ik probeer alleen maar duidelijk te zijn.
Een natuur talent ben ik absoluut niet!! Als je ziet hoe lang ik bezig ben en hoever ik nu ben valt dat vies tegen, ik ken er die het vele malen beter vliegen in een kortere tijd. Komt nog bij dat ik bijna nog dagelijks heli op de sim vlieg.
Nu dat ik ook nog een fixed wing toestel in bestelling heb vlieg ik ook nog eens dagelijks een half uur vliegtuig op de sim.
Wat ik aan wilde geven is dat er mensen zijn die denken .. ohhhhhhh dat doe even, makkie en vervolgens alleen maar problemen hebben met hun heli. Het vervolgens op het forum ventileren. Als je ze vraagt vlieg je wel eens op een sim... dit dan nooit of zelden doen.

Het is een ilusie om te denken dat als je met een Coaxiaal nose in kunt dit met een CP ook zou kunnen. Feitelijk moet je opnieuw beginnen met vliegen als je overstapt van coaxiaal naar CP.
Een FP zou in deze de beste keuze zijn.
Kosten, een goede coaxiale kost ??? 90 Euro... een CP kost 160 Euro... deze kosten moet je dan zo wie zo maken. Dus feitelijk genomen mag en kan je voor 90 euro schade vliegen.

Het nadeel van een CP is dat dit iets moeilijker is maar het bied je wel veel meer mogelijkheden. Een ander nadeel is dat CP's in de regel voor doorzetters is...
De laatste regels zouden eigenlijk de doorslag moeten geven voor je keuze.

Als laatste ik had niet de bedoeling om iemand af te zeiken, maar merk dat er enkele personen zijn die iets te lichtzinnig over de model vliegerij denken en dan de spullen de schuld geven.

Frans

Laatst bewerkt:
Het is allemaal afhankelijk van hoe je in elkaar zit. Ben je idd een doorzetter, wil je een enorme uitdaging, heb je heel veel geduld en kan je goed teleurstellingen verwerken: dan is een CP misschien wel de juiste keuze. Maar ik ben zelf iemand die liever de veilige route bewandelt. Ik heb bewust gekozen om makkelijk te beginnen met een coaxiaal. Een paar maanden later heb ik een FP gekocht. Beide heli's beheers ik nu ook vrij goed.

De hoeveelheid schade die ik heb gevlogen valt enorm mee. Ik heb nu al behoorlijk wat vluchten met coaxiaal en FP erop zitten en het aantal crashes is nog steeds op 1 hand te tellen. Ik denk niet dat ik dat met een CP voor elkaar had gekregen.

De meerwaarde van de coaxiaal (en in mindere mate ook van de FP) is dat je er ook geweldig binnen mee kan vliegen. Ook nu ik druk met de FP bezig ben verveeld de coaxiaal nog niet. Het blijft super gaaf om keihard door de woonkamer te jakkeren (en met meer ervaring kan dat steeds harder :)). Dat is toch met een CP niet echt aan te raden (zoek maar eens op youtube naar filmpjes).

Ik kan me wel voorstellen dat als je lid bent van een club dat je best met een CP kan leren. Dan kan iemand anders je helpen met instellen en ook met het vliegen zelf.

Eerst bedankt voor al jullie uitleg, als ik 1 ga kopen doe ik denk ik een lama v4. Want wat jullie al aangeven is dat je veel kans hebt dat je nieuwe onderdelen moet kopen als je crashed en omdat die kans het kleinste is met een coxiaal (is ook steviger) doe ik die denk ik. Want ik heb echt geen geld om nieuwe onderdelen te kopen! Dus ook niet op na een tijdje alweer een betere(mooiere) FP heli te kopen!

Eerst bedankt voor al jullie uitleg, als ik 1 ga kopen doe ik denk ik een lama v4. Want wat jullie al aangeven is dat je veel kans hebt dat je nieuwe onderdelen moet kopen als je crashed en omdat die kans het kleinste is met een coxiaal (is ook steviger) doe ik die denk ik. Want ik heb echt geen geld om nieuwe onderdelen te kopen! Dus ook niet op na een tijdje alweer een betere(mooiere) FP heli te kopen!

Goede keuze een coax, maar wel even in je achterhoofd houden dat ook een coax onderhoud vergt en dat ook bij een coax na een flinke crash dingen kapot kunnen. Hoewel een coax zeer stabiel is, ga je ongetwijfeld wel schade vliegen en zal je vast wel onderdelen moeten gaan aanschaffen. Prijzig zal het niet zijn, maar bijvoorbeeld een setje rotorbladen ofzo zul je op den duur zeker wl nodig hebben. Een kromme as vervangen ofzo hoort er ook gewoon bij. Hoewel dat dan over 3 of 4 euro gaat en nieut over 20 of 30 moet je er wel degelijk rekening mee houden.

Als je aan een heli wilt beginnen en sowieso geen onderdelen wilt gaan kopen zoals je aangeeft, dan moet je eigenlijk helemaal niet aan heli's beginnen en gewoon een simulator zender kopen en daarmee lekker gaan klooien op de pc. :)

Back