Goede combo voor in een Stampede

De Ezrun motoren hebben een laag rendement. Dat betekent dat een groot percentage opgaat aan warmte inplaats van effective kracht.
De gewone Castle sidewinder motoren zijn net als de EZruns en de meeste andere 1/10 motoren 2 polige Delta winds en die zijn per definitie minder efficient. Dus sneller hitte problemen. De Castle SCT motoren zijn 4 polige Wye winds en veel efficienter. Worden minder snel heet en zijn dus duurzamer. ook voor BL motoren geldt: goedkoop is duurkoop

Het aantal windingen heeft ook invloed op het koppel. Bij twee identieke motoren heeft de motor met een lager kv(bijv 2000kv) meer koppel dan de motor met een hoger kv(bijv 4000kv).

De Ezrun motoren hebben een laag rendement. Dat betekent dat een groot percentage opgaat aan warmte inplaats van effective kracht.
De gewone Castle sidewinder motoren zijn net als de EZruns en de meeste andere 1/10 motoren 2 polige Delta winds en die zijn per definitie minder efficient. Dus sneller hitte problemen. De Castle SCT motoren zijn 4 polige Wye winds en veel efficienter. Worden minder snel heet en zijn dus duurzamer. ook voor BL motoren geldt: goedkoop is duurkoop

Je maakt me het er niet makkelijker op DJ.....;). Deze kwam ik tegen op Ebay....lijkt me een leuke prijs en is ook zo'n beetje de max. wat ik ervoor uit wil geven.....(anders begint m'n vrouwtje te zagen)

$(KGrHqQOKkQE1tPpIgF0BNimuTpVCQ~~0_12.JPG

ROAR SCT legal-designed for 2WD and 4WD 1/10 scale short course trucks
3800kV Castle 1410 Y brushless motor with four magnets on the rotor giving a 20% increase in torque over most other motors in this class with only two magnets
Sidewinder SCT electronic speed control with proportional brake, reverse with lockout and programmable low voltage cutoff with Auto LiPo Detect set as default
Motor and ESC are wired together-no connectors needed

Specs
Motor-
Pole Count: 4
Motor Winding Temp Rating: 93C
Magnet Material Temp Rating: 180C
Stator Lamination Thickness: 0.0078" .2mm
Bearings: CNC rated Japanese bearings
Dimensions: 1.4 x 2.1" (36 x 53mm)
Shaft Diameter: 1/8"
ESC-
Brake: Proportional
Reversible: Yes, with lockout
Length: 1.8" (46mm)
Width: 1.4" (35mm)
Height: 0.9" (23mm)
Weight with Wires: 2.5oz (71g) approximate
Max Voltage: 2S (4.2V fully charged Lipos)

Laatst bewerkt:
Het aantal windingen heeft ook invloed op het koppel. Bij twee identieke motoren heeft de motor met een lager kv(bijv 2000kv) meer koppel dan de motor met een hoger kv(bijv 4000kv).

Wat is het verschil in koppel dan?

En Timo. Jij hebt de SCT 1410 gezien. Die is behoorlijk aan de krappe kant. In feite is dit een 1/10 motor met wat extra koppel. Een Stampede met een alu chassis en grote wielen is wat zwaar voor zo'n motortje. Tenzij je erg klein vertand maar dan heb je niet het effect wat je wilde n.l. een snelle auto. Ik vind de Marketing van Castle oo niet goed. Dit is een motortje voor een Slash 2WD of een SC10.
Ik bedoel deze:Castle Creations | Mamba Max Pro SCT

Hoe meer windingen hoe meer weerstand dus een lager efficiency %. Echter heb je het hier over een verwaarloosbaar klein verschil. Verder kan je in het lijstje mooi zien dat een motor met 3000 Kv een hoger power rating heeft. Maw de motor heeft meer stroom nodig om te draaien en doet dat op een lage spanning. Een motor met een lager Kv (bv 2000 Kv) heeft een lagere power rating en trekt dus minder stroom maar draait dus op een hogere spanning.
Als je naar deze 2 motoren uit het lijstje kijkt:

1406/2Y
149.99 5mm N/A 2 .6” 34A/60A 3000 Kv .451 .018 2.7 6.9oz, 1.76”x1.47” 31A@7V 40,000
1406/3Y
149.99 5mm N/A 3 .6” 24A/55A 2000 Kv .676 .037 1.6 6.9oz, 1.76”x1.47” 21A@10V 40,000

Dan levert de eerste motor zijn meest efficiente vermogen op 31A bij 7V Dit is dus een vermogen van 217Watt en levert op dat moment 31A x 0.452 is 13.9 Oz koppel​

De 2e levert het bij 21A bij 10V en levert dus 210 Watt en levert dan 14.1 Oz koppel. Echter de 2e motor heeft een iets hogere weerastrand en dus zal het verschil in uiteindlijke prestatie toch niet heel erg groot zijn hoor.​

@DJLeo: Mijn bericht is wat overgesimplificeert, maar als vuistregel klopt hij wel degelijk. Als je echt een vergelijk maakt tussen 2 motoren onder gelijke omstandigheden (voltage, motor dimensies etc) kom je voor 99% zeker uit op meer kv minder koppel en vice versa.

Je kan een beetje met voltages spelen om dat te compenseren, door bijvoorbeeld 11,1V tov 7,4V te gaan rijden, maar dan maak je eigenlijk al geen eerlijke vergelijking meer tussen de 2 motoren.

Je moet natuuurlijk altijd de spanning aanpassen aan de Kv rating als je een vergelijking maakt. Wat je meet is het max rendement en het effectieve koppel wat er dan uitkomt. Daar staat die koppel constante dus voor.

Heren,

Is wel tof dat jullie alles uitleggen maar houden jullie het wel een beetje simpel; ik snap er al geen hout van..... :newbie: ......;).

Heren,

Is wel tof dat jullie alles uitleggen maar houden jullie het wel een beetje simpel; ik snap er al geen hout van.

De set die DJLeo aangaf [132130] goede-combo-voor-een-stampede-4 is zeker een set om te overwegen, Jouw Stampede zal een stuk zwaarder zijn dan de mijne en deze set moet dat zeker goed kunnen compenseren.

Verder zijn Leo en ik het wel ongeveer met elkaar eens hoor, alleen hanteren we andere testmethodieken. Ik kijk gewoon puur naar wat ik krijg als ik motor X in opstelling Y plaats met eenzelfde accu, hij kijkt naar hoeveel vermogen je krijgt bij gelijke toerentallen, en past daarvoor de omgeving van de motor aan (meer voltage bij lagere kv zodat beide motoren X duizend toeren draaien en dan meten).

Beide methodes werken en als de wagen de extra cel lipo aankan is een lagere KV motor met een hoger voltage vaak inderdaad efficienter (niet altijd, maar wel vaak).

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij zou ie het prima doen in een 2wd Stampede. In een 4wd stampede doet ie het namelijk ook prima: Datalogging the Castle 3800kv Pede

Nou heb even gekeken....en het komt voor mij hier op neer; ik zeg tegen die Chinees "doe mij maar nr. 46"en hij doet dat luik open en zegt "^&@#^*&^#(*&@#*"....." daarna draait ie zich om en zegt ""bieltje vool meneel " en dat snap ik dan weer wel ;).

Maar dat wil niet zeggen dat ik het niet waardeer dat jullie alles zo grondig uitleggen; ben al veel wijzer geworden. Bij deze allen bedankt voor jullie input....welke combo ging ik nu ook alweer kopen ( ff teruglezen)

Laatst bewerkt:
Natuurlijk kan je prima met een 1410 uit de voeten. Je moet alleen niet zo zwaar gearen en een fan plaatsen. Alleen wordt het dan nooit een snelle auto en dat is wat de TS wilde. laat ik het dan anders zeggen: mijn Slice heeft veel alu en stalen onderdelen en is daarmee bijna een kilo zwaarder geworden (nou ja, niet overdrijven iets meer dan een halve kilo) dan het origineel. Ik heb er een 1512 inzitten, een Neu, dus nog een stukje efficienter dan de Castle kopie. Ik heb 'm met 4,5" truggy achterwielen gegeared op 19/56 en ik heb niet het idee dat het oncontroleerbaar overpowered is. De motor wordt 35 graden met fan en de Lipo ook zoiets. De MMP wordt nog geen 30 graden en de fan slaat niet aan. Dit vind ik een goeie setup. Ik denk dat de auto qua vermogen dat hij nodig heeft vergelijkbaar is aan de vol alu Stampede. Ik denk dat mijn setup precies goed is voor het rijden dat ik er mee doe en dat is high speed onroad (22t/56T met 1/10 truggy straatbanden) en medium to high speed offroad met strand setup. Als je iets vegelijkbaars wil doen kan ben je van harte welkom om 'm eens te proberen.

Laatst bewerkt:
2800gram+motor+lipo+regelaar zit je al snel boven de 3,5kg!
laat die sc combo dan maar liggen idd....

edit: dan sluit ik me toch bij dj aan:
mamba max pro sc system met 2400kv motor en mod.8 tandwielen

Laatst bewerkt:
Back