Goedkoop, netjes en goed je ontvanger beschermen. TIP!

Tadango

Forum veteraan
Je ontvanger goed beschermen maar niet te duur? Kijk eens :

1124.jpg

1125.jpg

1126.jpg

Wat heb je nodig? Plaatje 3mm hobby rubber en alu plakband van bv. Tesa.

Strookje rubber uitsnijden zodat het mooi om de ontvanger past. Laagje alu tape eromheen en klaar :) Stevig, netjes en goed beschermd :)

Neopreen (bv van een oud duik of surfpak).
Om dat dit materiaal rekt past het altijd mooi.
In diverse dikten te verkrijgen

ik dupeer de leidingisoleerders op de bouwprojecten altijd van armaflex, dat is dat zwarte spul wat se om koelleidingen doen.

Ik heb nog een gigantische rol van dat spul, het word ook gebruikt om onder laminaat te leggen.

ontvanger in een ballon doen of de binnenband van een fiets. dan is ie nog waterdicht ook :wink:

Heeft die metalen film ( aluminium ) geen nadelige effecten op de ontvangst van je radiosignalen :idea: :idea:

Beter nog, het wordt ook wel aangeraden als je vaak last heb van ontvangst storingen, die mogelijk veroorzaakt kunnen worden door je motor, [elektriciteit] leidingen in de grond of er boven, HF zenders, mobile telefoons of collega zenders, zelfs kunnen er kruisfreq/modulaties onstaan als er veel collega ontvangers in de buurt van je model rijden, zelfs een carbonchassis kan nadelige invloed hebben op de ontvangst heb ik mij laten vertellen. Om dit uit te sluiten verpakt men de ontvanger in aluminiumfolie en dan met dubbelzijdigtape bevestigen zo ver mogelijk weg van je motor!!! Ik doe dit zelf ook, en mijn ontvanger zit in een oud punaise doosje, [een doosje+deksel uit lexaan vouwen kan ook, dan heb je altijd de juiste maat!!!] lichtgewicht en stofvrij, deze laatste wordt veel onderschat, stof neemt vocht op en veroorzaakt op haar beurt [capacitieve] kortsluiting, gevolg storing, en daarna heb ik het doosje waterdicht getaped!!! Ik rij hiermee zomers en in de winter [rallycup] en ik heb nog nooit wateroverlast gehad!!!

m.vr.gr. Per.

Nee, zolang je maar niet je antenne-draad inpakt.
De folie levert (volgens mij) ook geen positieve bijdrage aan je ontvangst kwaliteit (anders zou dit wekl in het "doosje" van de onvanger zitten).
Dus elk plakband of lijm is goed.

Sorry vriend, toch even je HF-techniek op halen, vroeger al plakte/nietten men al folie in "ontvanstdozen" [radio, tv, platenspelers en versterkers] later werd dit vervangen door aluminium-covers. Al mijn test-apparatuur die in kunstoffen behuizing zit [kunstof heeft veel te maken met de cosmetische eigenschappen/doeleinde] zijn beplakt met folie om HF, LF stoorsignalen zoals bv TL-verlichting tegen te gaan, en dat doet men niet voor niets, want het zou nl meer kosten besparen om het niet te doen!!! Maar misschien ben ik wel niet meer van deze tijd??? Uiteraard je antenne niet, deze moet ook zover mogelijk van je motor bevestigd/geplaatst zijn, om storingen zoals vonkoverslag en hoogmagnetisch veld geen invoed op je ontvangst te geven, deze laaste wordt ook teveel onderschat, mijn advies, beter een lelijke spriet op de voorkant, dan na storing totaal geen lelijke voorkant meer!!!

m.vr.gr. Per.

Stijn S zei:
ontvanger in een ballon doen of de binnenband van een fiets. dan is ie nog waterdicht ook :wink:

ik ben benieuwd hoe mijn peperdure futaba DP149 PCM ontvanger er dan had uitgezien na een klapper van 50 meter hoog recht de grond in met alleen een ballonnetje eromheen :)

nee doe mij maar iets stevigs, balonnetjes zijn voor kinderen om mee te spelen :)

dus na het bovenstaande te lezen begrijp ik dat het inpakken van je ontvanger in alu-tape echt verbetering kan geven (zal vooral opgaan bij AM?)
voorbeeldje, wat Blade_3 van dit forum heeft gedaan:
afb14630.jpg

Ik zeg niet dat aluminium geen afscherming kan bieden, maar dat ik er van uit ga dat dit reeds in mijn (ook perdure DP149) ontvangers voldoende is geregeld.
Die 1/10 eurocent zal niet worden bespaard.

Op mijn hobby plank staat overigens een busje: Highly Conductive Shielding Lacquer / EMI-35 van Kontact-Chemie en ik spuit dit weleens aan de binnenzijde van een kastje. :wink:

misschien een vreemde, domme vraag,
maar als je aan de binnenkant of buitenkant van de behuizing een laag metallic kleur verf (hier zitten toch metaaldeeltjes in) spuit, heb je dan ook een afschermend effect?

en ik heb een radiobox in een van mijn auto's en heb daar bubbeltjesfolie omheenzitten als bescherming, werkt ook...

De verf zal de metaaldeeltje scheiden van elkander dus kan de straling op zijn hoogst verstrooien, en heeft naar mijn mening geen zin, het is als grof gaas om een wei, de kippen blijven er in maar de kuikens glippen er door.

Sorry Erik, ik zal een spoedcursus begrijpend lezen gaan volgen :oops: !!! Ik doe even deze 8) op zodat niemand mij herkend!!!

m.vr.gr. Per.

uh??

misschien een misverstand, maar ik had het over de radiobox op mijn auto, daar zitten de ontvanger en failsafe enzo in opgeborgen...

en ja ik heb radioboxen gemaakt en deze heb ik gevuld met schuim wat veel op glaswol lijkt, en het klinkt inderdaad een stuk beter, vind vooral de lagere tonen veel beter uitkomen.
maar dat is een heel ander onderwerp :D

Je kunt de ontvanger met folie afschermen maar verwacht er geen wonderen van! Folie om de ontvanger of geleidende verf of zo aan de binnenkant van het huisje zullen wel wat afscherming bieden maar dat moet je als extra zien. Het is absoluut niet voldoende om alle storingen buiten de deur te houden.
Het is veel belangrijker om de oorzaak van de storingen aan te pakken. Zorg voor een echt goede ontstoring van je electromotor. Sluit servo's met lange kabels altijd via een storingsfilter op de ontvanger aan. Zorg er voor dat er nergens metalen delen op of tegen elkaar liggen te trillen, dat veroorzaakt nare storingen die vaak moeilijk te traceren zijn. Laat geen antenne parallel lopen aan metalen (stuur)stangen. En zo zijn er misschien nog wel meer dingen te bedenken.

Gerard zei:
nee doe mij maar iets stevigs, balonnetjes zijn voor kinderen om mee te spelen :)

ik mag toch nog wel met balonnetjes spelen :lol: , maar als het met het helicoptertje spelen slecht verloopt lijkt het me sterk dat zoiets als een schuimpje de val nog kan breken. Moet je hem natuurlijk wel goed de grond inboren :D Kwestie van de ballon kan trouwens nog wel werken als die opgeblazen wordt :wink:

Back