Goedkoop vacuum ombouwverslagje

Zet em op mannen met die mimi vleugels ! ha ha :D

@Joris: de neuslijsten vragen idd als ze uit de zak komen (soms flink wat) schuurwerk...dat komt omdat de mylars daar samenkomen en altijd wel een richeltje achterlaten...de kunst is dit schuren voorzichtig te doen, want je wil alleen het richeltje weghalen, en niet de mat die over de neus ligt wegschuren.

Ik doe dit schuren met een schuurplankje met 100 korrel oid...en naschuren met 400 / 800

ah, nu snap ik wat ze op die site precies bedoelen, ik moet dus eerst glasvezel en epoxy op die epoxy doen en pas dan het geheel op de vleugelkern doen.

Je werkt van buiten naar binnen op de mylar.....alleen het glas op de neuslijst ...die plak je gewoon op het schuim. Overigens heb ik op de neuslijsten gewoon 4 kant geweven genomen...met een beetje masseren vouwt ook dat zich mooi om rondingen, en heb je ergens een plooitje zitten, dat trekt helemaal plat in de zak, zie je niets meer van.

Laatst bewerkt:
heb net geprobeerd nog een staartvlak te maken, maar het pompje lukt het niet om het plastic over de randen te doen, is dat normaal?

Met een aquarium pompje met action mylar ? kan kloppen, de buiging bij staartvlakjes is te groot/scherp. Onder de pers gaan staartvlakjes beter.

Je hebt het op de manier gedaan dat je op het staartdeeltje eerst een mylar legt en dan een laagje keukenpapier en dan de zak? Dit is erg belangrijk omdat je anders het vacuum niet verdeelt!

ah, de zak was niet luchtdicht, nu ziet het er veel beter uit:D
maar de epoxy is wel best wel stroperig, dus een super mooi staartvlak zal het denk ik niet worden
ik gebruik als vacuumzak een grote ZIPbag, werkt best wel goed, niet eens kit of iets anders nodig om het luchtdicht te maken
.
uhudeveq.jpg

dat ziet er goed uit zo gozert, ik ben benieuwd naar het resultaat ! En fouten maak je......zo gaat dat....leer je alleen maar van.

Je kan misschien beter wat transparant inpakfolie kopen bij de action, om een zak te maken.....tkost geen drol, er zitten geen wrinkles in, en met een beetje kit (ook action) zit de zak zo dicht. Mijn pompje zuigt genoeg vacuum om de ribbeltjes uit het keukenpapier te pletten.

op de foto lijkt dat het plastic best dik en bekruikeld is maar dat valt best mee, maar dat inpakfolie zal ik ook wel proberen. zit dat inpakfolie op een rol? (want dan heb ik dat al)

hier het resultaat, zoals ik al dacht is het glasweefsel niet mooi om de voorkant gevormt. nu zit ik er aan te denken om er aan de voorkant wat roving of weefsel omheen te vouwen
ook heb ik teveel epoxy gebruikt
ygagyvug.jpg
e7e6atam.jpg

heeft er iemand nog tips?

weet iemans trouwens de verzendtijd van emc vega?

HEt folie is het heldere folie, je ziet vaak dat bosjes bloemen erin worden verpakt.

Je kan het ook net iets anders doen, eigenlijk zoals je zegt....op de LE van het stabilo een strookje glas plakken en dan het glas waarmee je het roertje beplakt boven en onder wat korter houden (zodat het niet tijdens het vacumeren OVER de de LE valt.....want dat moet je dan weer mooi schuren)

boven
---------__
.............__| LE
-----------
onder

gewoon verder proberen / pielemuizen ! :D

Laatst bewerkt:
Hoi Joris,

De LE is altijd het lastigst. Het mooiste werkt om met transfertape of spuitlijm een klein strookje glas of carcon onder 45 graden gesneden op de voorkant te plakken. Onder 45 gr gaat het mooi de hoek om.
Daarna de Mylar precies in de vorm van de LE knippen. De Mylar nu zom op de kern leggen dat het net niet helemaal tot de voorkant loopt.
Als je nu het keukenpapier net vrij houdt van de neuslijst dan eindig je met de mooiste LE. Als het papier erop ligt moet je teveel schuren en wordt de neus ruw. De zak plakt niet aan de LE(tenminste bij mij).
Als alternatief kun je ipv Mylars gewoon dun plastic nemen waar het weefsel op ligt en kun je het gerust laten oversteken. Het dunnen plastic gaat weel rond de neus. Natuurlijk afhankelijk van het vacuüm wat je bereikt.
Je kunt het weefsel bijna niet te droog maken!!

Succes

Nog even terugkomend op een echte vacuumpomp (koelkastpomp) en regeling: hier vind je een schema en onderdelenlijst. Doe er je voordeel mee ...

Dit werkt bij mij en Berrie naar volle tevredenheid.

bedankt voor de reactie jeroen, de volgende keer ga ik dan het epoxy erafdeppen

waarvoor is die regeling dan? hoe meer vacuum des te beter, toch? of zuigen die dingen zo hard dat het schuim word ingedrukt?
ik heb een diepvries staan die als kast word gebruikt:rolleyes:, die pomp zou ik er dus uit kunnen halen. maar is het wel veilig om dat te doen? ik heb gehoord dat de vloeistof erg gevaarlijk is.

Het staat onder enorme druk en de pomp moet gekoeld worden voor koeling anders brand hij door, heb zo mijn eigen pomp ook gemold en kan nu niet zo snel aan een nieuwe komen....

Ik heb nu rohacell 31 onderweg en een plaat herex van 10mm bij 60 bij 120 cm in wit dus dus mijn volgende vleugels en staart worden een stukkie lichter als hiervoor :-)

Vladimir's model die gaat een carboline in 22gr weefsel uitbrengen dus als het goed is kun je je staart daarmee ook verder optimaliseren :-)

hm, das wel jammer, ik hoopte dat ik gewoon de pomp eruit kon halen en meteen kon gebruiken :(

weet je mischien de verzendtijd van emc vega?

hm, das wel jammer, ik hoopte dat ik gewoon de pomp eruit kon halen en meteen kon gebruiken :(

weet je mischien de verzendtijd van emc vega?

Moet kunnen. Eerst even de leidingen samenknijpen met een knijptang daarna er achter doozagen. Vervolgens buiten neerzetten en aansluiten en even draaien laten. Waarschijnlijk moet je even een doorverbinding maken daar waar de temp sensor aangesloten zit. Af en toe een beetje naaimachine olie op laten zuigen dan blijft hij goed lopen. Als je er een afslag achter zet loopt hij niet continu en kan hij jaren mee. Zonder afslag overens meestal ook wel.........

even nagedacht over het meten van de druk (ook even op het wetenschap deel geplaatst maak ik weet niet hoe actief dat is)

Nu bedacht ik het volgende:

stel dat ik een slang in een U leg (als communicerende vaten)
met water er in.
op een zijde komt mijn vacuum pompje de andere zijde sluit ik af.

als mijn pompje uit staat meet ik de afstand van het vloeistof naar de afsluiting dus bijvoorbeeld er zit 10 cm lucht tussen het water en de afsluiting ( opgesloten volume)

Nu zet ik mijn pompje aan en de afstand is dan bijvoorbeeld 15 cm
dan is de onderdruk in het afgesloten deel dus 10/15 = 0.66 bar (dus mijn pompje haalt 1-0.66 = 0,34 bar onderdruk

Ik negeer nu even het gewicht van het water maar met een hoogte verschil van 10 cm zou dit om 0,01 bar gaan dat is te verwaarlozen.

is mijn gedachte gang goed?

Ja die is goed, alleen volgens mij is 1 bar vacuum ongeveer 10 meter waterkolom. De meinu haalt ongeveer 220mm kwik,(ik heb nog een bloeddrukmeter liggen uit het jaar kruik) en dat is ongeveer 0.3 bar :D

Ik moet nog eten maar eerst testen

Eerste foto

Afgesloten volume links is 8cm

Als mijn pompje loopt is het bijna 10 cm

8/10 is 0,8 dus mijn zuigkracht is ca 0,2 bar

Eens kijken nu ik kan meten of ik mijn pompje kan tunen

full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back