nou, het grappige is dus dat zo'n koppeling normaal gewoon echt vast zit tijdens vliegen..
Starten geeft niet voldoende snelheid om de koppeling aan te laten grijpen, daar heeft hij een paar duizend toeren voor nodig.
Dat redt je starter bij lange na niet.
Rokende koppelingen zie je meestal als hij start, alleen te hard gaat lopen.
dan houdt je de kop tegen, en staat de koppeling een beetje te slippen.
of heel stevig te slippen als hij half gas weg wil.
heb ik ook wel s gehad.
zie je wat rook van de koppeling komen, maar als dat 2 tellen is, valt de schade mee.
Nu had ik toevallig afgelopen seizoen een gloedjenieuwe trex 600n dfc van een leerling ingevlogen.
eerste vlucht verliep hardstikke goed.
2e ook.
volgende vliegdag starten we dat ding. vliegen. alleen "voelde" hij een beetje raar.
ik zet hem neer, toer af. toer weer op, en daarna kwam hij dus nooit meer van de grond.
toerental van de motor veranderde niet echt. hij stond toen nog gewoon op de curve, dus geen gov..
bij goed luisteren hoorden we dus wel dat de bladen aftoerden en optoerden.
bleek dat de koppeling aan het slippen was geslagen. hoop groene zooi door de heli heen (die voering was groen, blijkbaar)
hij heeft het spul toen goed ontvet, weer in elkaar gezet, toen was het over.
Misschien dat zoiets bij jou ook aan de hand is geweest, alleen dan in een wat minder heftige vorm..
dat hij bij jou gewoon wat slipte als je aan de knuppels trekt. en dan slipt zo'n koppeling opeens nog best veel, en is je voering ook vlot weg.
ff voor het idee: ik heb bij mij nog nooit een voering hoeven te wisselen..
wel de koppeling zelf ivm breuk, 1 keer een andere bell (en dus ook voering ) verwisseld ivm "ik had het liggen", maar qua voeringdikte zat er nog niet zo veel verschil in
meestal start ik, zet hem neer, 1 keer optoeren en gaan met dat ding.
hij slipt dus al bijna niet met optoeren. en blijkbaar tijdens de vlucht ook niet.
en dan gaat zo'n voering heftig lang mee.. (mijn heli is 9 jaar..)