gratis 3D te printen axiale single stage jet-drives project

Discussie in 'Speedboten' gestart door Unusual RC, 24 okt 2017.

  1. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Haha, dank je Lex!
    Ik ben er inmiddels met tussenpozen al 5 jaar mee bezig. En gelukkig boek ik nog steeds progressie met het verbeteren van het ontwerp.
    Binnenkort ga ik CFD berekeningen proberen voor een verdere optimalisatie. Echter dat is een domein waar fouten (aannames) heel snel gemaakt kunnen worden.

    Idd. een typfout. Excuses!
    Colorfabb PETG (van de welbekende PET flessen, vergelijkbaar materiaal) moet het zijn.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  2. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Inmiddels het compleet nieuwe huis voor de impeller gemonteerd. Nu met ceramisch lager in het natte gedeelte.
    De doffe plekken zijn veroorzaakt door korrel 240 schuurpapier om wat onvolkomenheden te verwijderen.
    Dit is een prototype, en niet voor het mooie :koud:

    Helaas past er geen tweede servo meer bij om de verticale trim te kunnen aansturen.
    Hiervoor moet ik nog een tijdelijke oplossing bedenken. Ws. zet ik het vast in de neutrale positie, wellicht nog met de mogelijkheid om iets te kunnen verstellen.

    Ik zal een nieuwe stuurstang moeten buigen, omdat het stuurpunt nu in de neutrale lijn moet komen te liggen. Ik zal even moeten kijken wat ik nog heb, want alle winkels zijn gesloten tot nader orde.

    20211223_205119_M.jpg

    Daar ik niet vanaf de zender de trim kan regelen, zal het probleem met rechtdoor varen zeker niet op die manier op te lossen te zijn.
    Hiervoor heb ik een zog. "ride-plate" geprint. Niets meer dan een vlakke plaat die helpt met planeren (immers er zit een groot water naar binnen zuigend gat in de bodem)en twee korte vinnen herbergt die de rechtuitstabiliteit zouden moeten verbeteren.

    20211223_170904_M.jpg

    Ook hier getest in hoeverre ik de kenmerkende - voor FDM 3D printen - huid glad kan krijgen. PETG laat zich makkelijk schuren.
    Testen met 240 -> 400 -> 1000 korrel schuurpapier laten zien dat je het satijn glanzend kunt krijgen als je je best doet. Niet voor nu, maar zeker voor later interessant!

    Omdat de plaat de eindsnelheid in positieve zin zal beïnvloeden (althans, dat is de verwachting uit de ervaringen met andere waterjet aangedreven boten) wil ik eerst testen zonder. Daarmee kan ik het stroomverbruik en de eindsnelheid goed vergelijken met het vorige ontwerp.

    Vervolgens nog een keer varen met die plaat gemonteerd.
    Zodoende kan ik de invloed van die plaat beoordelen, los van de invloed van het nieuwe ontwerp.

    Hierna gaat de Recoil tijdelijk op de plank voor het volgende project, maar zal zeker terugkeren met een beter passende jetaandrijving erin.
    Ik zit te denken aan een 30mm diameter impeller, al dan niet mixed flow (een gecombineerde pompwaaier die axiaal en centrifugaal werkt)
    Dit op 3S 5Ah met een 36mm binnenloper, mogelijk 4S 6Ah.

    Ik was al begonnen met het ontwerp van een opvolger om de aankomende nieuwe versie van de 45mm axiale waterjet te kunnen testen.
    Het moet groter en ruimer worden, zodat ik minstens 3 servo's en alle elektronica makkelijker kwijt kan.
    Tevens zo goed als waterdicht zodat ik ook op zee kan gaan varen.

    Nu deel ik de pompen en kennis met andere modelbouwers. En in ruil voor een al toegezegde pomp kreeg ik van een Belgische modelbootcollega spontaan een groot pakket opgestuurd. Ik verwachte wat M3 inserts van brons om schroefdraad aan 3D prints toe te kunnen voegen.
    Echter hij had lucht gekregen van mijn ontwerp, en was zelf al begonnen:

    20211208_190342.jpg

    Een interpretatie van een Canadese Minijet Avenger 10"!
    Deze romp is zeer breed, diep en voorzien van een groot luik met magneetsluitingen.
    Een van mijn GoPro's kan hier mooi op gemonteerd worden!

    Dit scheelt mij veel werk, aangezien ik flink wat ontwerp en rekenwerk heb aan de nieuwe versie van deze aandrijving.
    En eindelijk kan ik 6S gaan testen, want dit gaat hier allemaal ruim in passen :bye:
    Erg blij met dit vroege kerstcadeau!
    In het nieuwe jaar zal ik een topic starten voor de nieuwe aandrijving en deze prachtige romp!
     
    Dim L, M.l.v.Doesburg, kaapstander en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Dit weekend eindelijk de Recoil kunnen afbouwen naar 3D besturing:



    Niet als werkelijke 3D sturing ingesteld, maar op de stuurknuppel roer bak-stuurboord.
    Op een draaiknop met nulpunt in het midden de verticale trim naar boven - neutraal - naar beneden.

    Zodoende kan ik testen of dat wat uitmaakt. Schaal 1 op 1 wel, echter op schaal lopen de meningen uiteen.

    Ik ga testen met en zonder "ride plate". Met de verticale trim zou ik het vaargedrag ook zonder eindelijk goed moeten kunnen trimmen.

    Deze oplossing inwendig met de servo's en bowdenkabel verdient geen schoonheidsprijs l. Dit moet maximaal twee testvaarten meegaan, alvorens ik alle energie in de nieuwe romp zal gaan steken.


    Inmiddels flink wat CFD simulatiewerk erop zitten. Tot nu toe alleen voor het ontwerp van het inlaatkanaal in de bodem. Daar al heel wat ontdekkingen gedaan. Stromingsleer is verdomd interessant en erg complex. Een nieuwe verslaving dient zich aan ;)

    Ik doe eerst het inlaatkanaal, omdat dit deel vastgelijmd wordt in de boot.

    De rest van de onderdelen zijn vervangbaar, en kan ik dus later nog genoeg aanpassen als ik wat beters ontwerp.

    Tevens een digitale kofferweegschaal gekocht, zodat ik de statische trekkracht kan meten. Noodzakelijk om de CFD simulaties te kunnen matchen met de werkelijkheid.

    Daarnaast aangetoond dat het huidige onderwaterschip forse verstoring geeft door een stuk uit de V te halen. Ik zou het niemand aanraden, ook al wordt er voor deze oplossing regelmatig gekozen in de praktijk.


    Tot slot een truuk van Lex Verkuijl opgepakt: een telefoonhouder voor op de zender. Dan kan ik veel makkelijker filmen in mijn eentje, en ziet het er minder statisch uit als nu, met de GoPro op een statief.

    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2022
    Tamiya1970 en Dim L vinden dit leuk.
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Mooie oplossing! Ben benieuwd of het het gewenste effect gaat geven. Succes met de testvaart.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  5. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ellende!
    Besloten dicht bij huis een test te doen met het nieuwe nozzle ontwerp, inclusief verticale trim.
    Daarmee heb ik niets gedaan, die stond op -2 wat overeen komt met 0° oftewel horizontaal/neutraal.

    Ondanks de ride plate met vinnen breekt het model alsnog onverwacht uit koers!
    Dit keer te weinig ruimte waardoor het model tegen de stenen wal aan klapte.
    De schade aan de buitenkant is klein.
    Erin echter groot!
    Beide motorsteunen zijn afgebroken, en de impeller kwam klem te zitten in het inlaat kanaal.



    Toch besloten voor de laatste twee geplande testen de boel te repareren.
    Inmiddels staat de epoxy weer te drogen.

    Ik heb de vorige film nogmaals bekeken, en ontdekt dat het spontaan van koers wijzigingen bij flink wat toerental (hoeft niet eens volgas te zijn) beide richtingen op gebeurd, op spiegelvlak water.
    Hier raakt het model zijn eigen golf.
    Tevens in mijn film editing software gecontroleerd beeldje voor beeldje of een rol zichtbaar is, wat kan duiden op koppelrol veroorzaakt door de zware motor en aandrijving.
    Niks van dit alles helaas.

    Een conclusie kan zijn dat de pomp gewoon te zwaar is voor dit model, of de romp te smal.
    We zullen zien!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Dat is jammer, zo'n tik! Lijkt niet ernstig, maar het gewicht van de motor deelt dan toch een behoorlijke hamerslag op de ophanging uit. Zo ben ik ook wel eens een motorbevestiging verloren. Hopelijk kun je het nog herstellen zodat je verder kunt testen!

    Ik zat de foto's te bekijken, en mij viel de redelijk scherpe rand voor de aanzuigopening op. Die driehoek die er in gelijmd is. Kans is groot dat de water stroom op snelheid daar afbreekt, en de jet dan alleen lucht binnen krijgt, en daarmee geen stuw- en ook stuur druk meer levert? Een klein sprongetje over een golf kan net de trigger zijn.

    [​IMG]
    [​IMG]


    De jet ziet er inderdaad ook wel wat oversized uit voor deze romp.
     
    Unusual RC en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  7. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Eens met Lex .
    Creëert het ook niet een soort step effect,net als bij een mono.(de afgekapte V op de romp)
    Zodat hij de romp vanaf daar op tilt,en op de spiegel/water uitlaat en driehoek gaat varen
    Dan zou hij theoretisch idd lucht kunnen aanzuigen?
    En als er dan water in gaat dan misschien een effect zoals het uitbreken?
    Lastig te zeggen,maar die onderbreking van die V vorm zou, best eens de bottelnek kunnen zijn.
    (Gewoon op gevoel hoor verder niet onderbouwd)
    Volg dit draadje met plezier iig
    Gr,Alex
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  8. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Bedankt Alex en lex!

    Inderdaad is dit ook een van de verdachten ;)
    Ben nu veel bezig met CFD simulaties. Ik wilde dit ook nog eens onderzoeken (echter het kost zoveel tijd)...

    Over het algemeen alle scherpe overgangen waar water langs stroomt (dus niet vanaf stroomt, dan is scherp juist weer wel weerstand verlagend) kosten veel energie, en leveren meer weerstand op.
    Het aanzuigkanaal is erg vloeiend vormgegeven, hetgeen ook door de CFD simulatie wordt bevestigd als zijnde goed.
    Maar die driehoek ervoor verstoort absoluut!

    Het is inderdaad vanaf een bepaald toerental/snelheid.
    Altijd boven de 30km/u tot nu toe.
    Nu geeft de GPS 29km/u kortstondig aan, echter de log-interval is 2Hz.
    Te langzaam om daar wat zinnigs over te zeggen.

    Wel zie je de spray uit de uitlaat ineens heel veel schuim bevatten, net na het moment van koerswijziging.
    Dat zou zomaar een gevalletje "reprimen" kunnen zijn, de jet pakt weer water na lucht(bellen) gepakt te hebben.
    Dat doet mijn jet gelukkig heel snel, dat reprimen.

    Mijn volgende romp heeft deze vorm niet in de bodem.
    Echter op RCG is er een Engelsman die wel een "geschikte" rompvorm heeft.
    Best een zwaar schaalmodel van een RIB met een enigszins onderbemeten jet drive erin.
    En die heeft hetzelfde probleem. Die heeft ook echt van alles geprobeerd, maar komt er niet vanaf.

    Ik hoop dit weekend, als het weer het toelaat een volgende vaart te maken.
    De een na laatste met dit model, of mogelijk de allerlaatste.

    Dan ga ik de oranje romp klaarmaken, alsook een compleet nieuw ontworpen inlaatkanaal met veel sterkere motor-bevestiging inbouwen.
    Dat stond al lang op het wensenlijstje. Ook anderen die deze jet gebruiken - voornamelijk in de US - hebben al geklaagd over de zwakke motor bevestiging.
    Als je over stenen in rivieren vaart en over schansen springt, dan komen er flink wat krachten te staan op de aandrijving.

    Dat moet allemaal robuuster!
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Misschien die driehoek langer maken, mogelijk met factor 6 of 8 schat ik. Dan ligt de punt veel verder naar voren, en heb je een vlak aflopend vlak naar de intake toe.

    25-30 kmh is inderdaad de grens waarop je dit afbreken gaat krijgen in deze situatie. Dit naar mijn ervaring met vele speedboten en snelvarende rompen.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  10. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik denk dat je gelijk hebt, Lex!
    Bij die Engelsman zit er een ongelijkheid aan de achterkant van zijn onderwaterschip. Bouwfoutje, klein maar zeker verdacht. Ook hier pas bij een hogere snelheid komen spontaan de problemen. En geen voorkeur voor bak of stuurboord, pure willekeur!

    Bij werkelijke boten is dit een veel gebruikte methode om een jet in een bestaande romp in te bouwen.
    Water laat zich niet verschalen, bij 65km/u treden er dan geen problemen op. Zou zo maar kunnen dat die grens op schaal veel lager ligt.

    Deze romp wil ik wel gaan hergebruiken.
    Er komt dan een 30mm pomp in, die heel veel kleiner is. Ik print de huidige "hap eruit" dan gewoon opnieuw.
    Ik ga eerst in CFD simuleren of er een mooie oplossing te bedenken is, en ook jou idee zal ik testen. Wellicht zie ik dan helemaal af van deze romp.

    Een groot nadeel voor mij persoonlijk is dat de deksel amper waterdicht is te krijgen. Zelfs met tape lukt het niet voldoende.

    Had vroeger een gele Robbe Eco-star. Met windkracht 6 was ik die soms secondes kwijt onder water, om vervolgens als een torpedo weer het water uit te schieten! Nooit een druppel in de boot gekregen.

    Afijn, voorlopig zal hij wel op de plank belanden. Met de oranje romp kan ik veel beter verschillende pomp configuraties testen, wat ik ook van plan ben te gaan doen.

    Maar eerst nog 1 a 2x het water op!
     
    Dim L, Carbohans en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  11. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Even een gekke gedachte,ik heb hier nog een rompje liggen.
    Van een oorspronkelijke airboat.
    Maar met een perfect vlakke bodem op het achterste gedeelte.
    Mocht je interesse hebben,mag je de romp gratis hebben.
    Als test platform misschien handig?
    Het is abs dus je kan er in snijden en het is dus ook goed verlijmbaar.
    Het is zo maar een gedachte natuurlijk.
    Maar mocht je er interesse in hebben dan stuur ik hem naar je toe.
    Gr Alex [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Dim L, Gerrit-Jan en Unusual RC vinden dit leuk.
  12. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Erg bedankt Alex!
    Ik meen dat ik deze in je topic van je tunnelromp ombouw naar inwendige aandrijving al zag liggen. Prachtig ding! Had zelf vroeger een Scen airboat met een OSmax erop!

    In post #102 heeft een Belgische modelbouwer mij een romp gestuurd, van een bewezen goed ontwerp. Was hier zelf ook al mee bezig, echter hij wilde mij de tijd besparen zodat ik mij volledig kan richten op de aandrijving ;)

    Die gaat de nieuwe pomp krijgen, en als testplatvorm gebruikt worden.
    Heerlijk ruim en vooral diep met een dead-rise van 22° ;)

    Die airboat is echt een leuk ontwerp! Ik kende hem niet.
    Xray is toch een automerk?
     
    Dim L, Gerrit-Jan en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  13. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Klopt (xray rc auto's )
    Mooi dat je al verder kan met diverse rompen!
    Ben benieuwd .
     
    Dim L en Unusual RC vinden dit leuk.
  14. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Was zelf bezig met een schaalmodel van een Canadese Minijet 10" Avenger uit te werken op schaal, inclusief interieur.



    Deze lijkt er best op vanwege de opbouw, en de doosvorm van de romp.
    Van deze romp zelf varen er al twee rond met een 40mm Chineze jet erin. En die varen prima, hoewel ze nog niet op hogere snelheden getest zijn.
    We zullen zien!

    Iig is de romp ruim genoeg om alles in kwijt te kunnen, inclusief camera's.

    Inmiddels zit de motor en Esc. alweer in de Recoil ;)
     
    Dim L vindt dit leuk.
  15. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Datvis wel heel gaaf,een aangetrouwde achter neef heeft ook zoiets gebouwd.
    1 op 1 ik zal eens kijken of ik er wat van kan vinden .
    Ook van een zelf ontworpen aluminium platenpakket.
     
    Unusual RC en Dim L vinden dit leuk.
  16. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Hier in NL?
    Met alle regels omtrent snelle gemotoriseerde watersport bijna niet te doen. Heb het ook even overwogen, maar teveel kosten en gedoe.
    Zelf dit ontdekt tijdens een vakantie in New Zealand. Daar mag werkelijk alles waar een motor in of op kan ;)
     
    Dim L vindt dit leuk.
  17. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Ja klopt maar niet zo'n race monster .
    Gaat geloof ik wel een kilometertje of 50 per uur.
    Maar hij heeft hem zelf ontworpen en gebouwd.
    Hij gaat er in de zomer mee naar Friesland begreep ik.
    En daar mag je dus nog wel hardvaren.
    Hier in de randstad mag je 5kph varen.
    En oh wee als je 8kph vaart.
    Dan ben je minimaal 100euro lichter.
    Maar goed ik kan er nog niks over vinden.
    Ben nog zoekende naar info.
    Gr Alex
     
    Dim L en Unusual RC vinden dit leuk.
  18. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    De boot die ik ooit had op ware schaal haalde net 30km/u volgas, wat al in planeé was. Ooit een 8Pk erop gehad waarmee 45km/u te halen viel.
    Hard zat op het water!
    Harder wel gevaren op een PWC. En 65km/u is gewoon echt hard.
    Met surfen klappers gemaakt met die snelheden, dan voel je ook hoe hard dat is ;)

    Geweldig zelfbouw. Met PWC jet en motor?
     
    Dim L vindt dit leuk.
  19. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    Alex, these speed limits are for open sea, or canals - lakes? Here in Greece we have speed limits of 1, 3 and 5 knots/h depending on how close you sail to swimmers or to the sea coast.
     
    Unusual RC en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  20. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    Since you are discussing for 1/1 boats (if the Google translate works well) let me show you our small 3.60m rib with a tohatsu 15 HP outboard.
    IMG_20200728_101710.jpg

    When I sail alone, it reaches 50 km/h, with three adults it can barely plane and with 4 adults it cannot plane at all. o_O
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina