gratis 3D te printen axiale single stage jet-drives project

Discussie in 'Speedboten' gestart door Unusual RC, 24 okt 2017.

  1. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Indeed on the canals and smaller rivers,it totally depents were you are sailing.
    And if you have drivers license for boating to.
    Fast boats (above 20kph)also need a registration and number.
    My sons little dingy with a 4 hp yamaha fourstroke goes 24kph
    Lots of rules because its really bussy at the waters over here.
     
    Dim L vindt dit leuk.
  2. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    That makes sense. Really nice to learn these details from people leaving in other countries.
    Not bad for 4 HP engine :thumbsup:.
     
  3. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Beautiful!
    I love to rent a boat when I am in Greece on holiday. Did it a few times. Your waters are tranquil and blue, I love it!

    As Alex says, if the boat can go faster than 20kmh (or longer than 7 meters..) you need a license and the boat needs a registration (taxes).

    Nice to have a bimini-top on it! 50kmh is fast. Amazing what weight does to performance. Our boat too could only plane with a single adult. With 8HP it could go fast even with 2 persons. Efficient hull design, no inflatable.

    I had a small inflatable dinghy with a 4HP too. With my light weight it also could plane quite well.

    Luckily for model boats no restrictions, since there are not many around. Only with gas power you can get complaints concerning sound. I am still thinking of creating a jet-boat making use of a 32cc zenoah....
    Maybe stick with electric for now ;)
    Ah, and the national hobby of a lot of Dutch people is fishing...also no good combination with fast model boats :(
     
  4. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    Fortunately for boats below 5m you pay no taxes here, but all motorized boats need registration and license from the coast guard, which means that you pay one-off a certain amount (depending on the length of the boat).
    Drving license you only need for >15hp engine. This not right in my opinion because you can go quite fast even with a small engine (we have a lot of injuries or even deaths every year from accidents related to small boat bad driving).
    The other problem is that summertime is a dead season for rc boat modelers. You cannot find even a small area in a beach to sail your model without swimmers. Only very very early in the morning. So, only lakes during summer if you are lucky enough to have one next to your home. o_O
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  5. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    So the grass is not that more green in Greece! ;)
    But for us in the Netherlands it sure looks greener than over here :)

    This driving permit in our country is only theory. They never teach you how to operate in real life a boat. We also have a lot of accidents, but mostly damage to property. Rarely injuries or death. But that also happens.

    We do not have a lot of hot days that the water and sea is occupied with swimmers. Plenty of options for RC.
    Our problem is wind, we have a lot of that here along the coast!
     
    Dim L vindt dit leuk.
  6. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Wat foto's gekregen van de zelfbouw boot.
    Hij heeft er inmiddels een 1.9tdi uit een vw golf in gezet.
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2022
    Unusual RC en Dim L vinden dit leuk.
  7. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    Wow he has done some serious work with his diy boat and he has also a big engine. How fast is it?
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  8. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    I must ask him but ,before this engine he had a 60hp engine.
    And I think this one wil have some serius power.
    I have a little video ,but I cant upload it here.
     
    Dim L vindt dit leuk.
  9. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Geweldig! Met trimflappen en zelfs een eigen gemaakt inlaatkanaal!

    Wel wat groter dan 10" schat ik zo, maar zeker leuk speelgoed. Impeller en nozzle wel van een PWC zo te zien?

    De Minijet Avenger in de video heeft rond de 300PK en haalt de 100km/u. Bizar voor zo'n klein bootje.

    Een TDI 1.9 kan zo 110Pk of meer ophoesten. Maar bovenal veel koppel wat goed werkt bij jetaandrijvingen.

    Naar youtube uploaden is het makkelijkst. Zet de film privé, dan kun je alleen kijken met een link.


    Inmiddels ruim 20 minuten gevaren op 4S 8Ah. Helaas wilde de GPS sensor niet goed binden. Voor het eerst dat dit is gebeurd. Normaal pakt hij altijd vrij snel signaal.

    Ik moet de log nog uitlezen, maar uiteindelijk pakte de gps en is er 44km/u geklokt, hetgeen geregistreerd het snelste is tot nu toe met deze combinatie.

    Maar nog interessanter, het vermogen lag iets lager. Niet boven de 100A gekomen, dus deze stator is een stuk efficiënter. Zeker een procent of 8!

    Wat wel merkwaardig is, met trim op neutraal (geen trim, 0°) volgas...blijft de Recoil eindelijk rechtdoor varen!!!

    Enige verschil met vorige keer is het verwijderen van de zog. ride-plate!
    Overigens was dit een nieuwe test locatie. De oude (lege) haven hier.
    Alle kanten beton, wat voor enorm veel geklots zorgde. Allemaal van de Recoil zelf. Eindelijk sprong het model over de golven. Je hoorde de jet in de lucht draaien, maar hij herpakt zich zeer snel. En luisterde goed naar het roer, voor het eerst!

    Nog een statische trekproef gedaan aan het einde van de vaart. De kofferweegschaal aan mijn bakfiets van 50kg was geen goed idee, bakfiets ging met gemak om. 9,6kg was de laatst waarde op de video. Het model stuiterde alle kanten op.

    Afijn, een geslaagde vaart! Het lijkt erop dat een klein beetje trim up meer snelheid geeft. Maar leuker: direct naar volgas springt de Recoil volledig uit het water!

    Wel duidelijk zichtbaar een draaiing van het water uit de jet. Kortom, er valt nog wel meer te optimaliseren! Meer data en een film volgt.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  10. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Ik zal eens vragen hoe en wat,ik denk zelfs dat alles zelf is gemaakt.
    Aangezien deze jongen een zogenaamde handige Harry is.
    Kijkt vaak even hoe een en ander in elkaar steekt,en maakt het dan zelf na.
    Heeft zelf ook een cnc staal freesbank gemaakt .
    En is machine bouwer/ onderhouder/ problemsolver.
    En thuis kan die ook lekker uit de voeten,zijn vader heeft een loonbedrijf/staalconstructie bedrijf.
    Dus het bouwen en klussen is er met de paplepel ingegoten.
     
    Dim L en Unusual RC vinden dit leuk.
  11. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik heb de beelden bekeken, en ondanks dat op mijn zender de snelheid 0,0 km/u bleef staan (maar wel de maximale topsnelheid werd aangegeven...),
    heeft er wel degelijk een meting plaatsgevonden en is alles weggeschreven in het log bestand.

    Hoogst gemeten snelheid was 43,6km/u
    Echter ditmaal veel meer snelle runs omdat het model stabieler rechtdoor voer.
    Wel in een klotsbak, vlak water was er alleen de eerste 30 seconden, oorzaak de boot zelf ;)

    Statische trekkracht gemeten zover dat ging.
    Bij volgas gaat het model proberen te rollen door het koppel)
    Dus rustig naar volgas toe, en net voor hij gaat rollen stond er 9,6kg op de weegschaal.
    Dat is dus minimaal 90N stuwkracht, meer dan ik had durven hopen.
    tethered_thrust_test_roll.JPG
    En er valt nog wel wat te halen, want er zit nog steeds een draaiing in de waterkolom die achteruit spuit.
    Ook zou ik de naaf diameter van de impeller iets kunnen vergroten, en dan zorgen dat er evenveel water door de pomp gaat met een hogere snelheid.
    Hogere snelheid zorgt voor topsnelheid, niet de hoeveelheid water.

    Hij kan vanuit stilstand of vanuit een niet planerende snelheid direct naar volgas volledig uit het water schieten.
    dead_start_hole_shot.JPG
    dead_start_hole_shot_jump_distance.JPG

    Ik schat dat hij met gemak een meter overbrugt op die manier. Model weegt 2,7kg en is 75cm lang met de jet-nozzle erbij gerekend.
    Ik heb de Esc op soft start staan vanwege de gebruikte kruiskoppeling.

    Helaas is de Hifei Swordfish 220A Esc een spelbreker.
    Inmiddels van LVC soft naar hard cut-off ingesteld.
    En in plaats dat nu steeds langzaam het toerental terugloopt naar 0, is het nu ineens pats, uit.
    Knuppel naar de nulstand, en weer volgas verder alsof er niets aan de hand is.
    Zowel in het log-file als real-time op de zender was er van een laag voltage geen sprake.
    Het begint al bij een gemiddelde celspanning van 3,9V.
    Dat terwijl de LVC op 3,3V staat (en mijn zender heeft een alarm wat afgaat bij 3,5V)

    Bij het aansluiten van de accu hoor je netjes 4 piepjes, wat overeenkomst met 4S.
    Ik vermoed dat de Esc bij de vorige eigenaar een forse tik heeft gehad toen die er een 1400kV outrunner zonder koeling op had gezet, waar de kabels tijdens het varen zijn "losgesoldeerd".

    Ik ga op zoek naar een andere Esc, of ga de 160A continue die ik nog heb liggen gebruiken van Chinese makelij.
     
    Dim L en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  12. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    Wow !!!!!!!:worship:
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  13. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    Very impressive @Unusual RC !!!
    What motor do you use?
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  14. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    A Chinese (GoolRC/Hobbystar/ZTW) 1250kV inrunner 4092:
    KV(RPM/Volt): 1250KV
    RPM: 50000
    Watt: 4200W
    No load current: 2.6A
    Max voltage: 37V
    Diameter: 40mm
    Length: 92mm
    Shaft diameter: 5mm
    Connector: 4mm golden banana connector
    Weight: 447g

    I have to say I am impressed with this relatively affordable motor.
    It does a good job and really delivers the power promised.

    This model is far too small for this pump and motor.
    My next model will be twice as heavy.
    But with so much thrust that should not be a problem.
    The thrust does not do much, the limitation is the speed of the water-jet stream itself.
    Less thrust with more speed should be the goal!

    I am busy with the movie to show the much better handling of the model.

    I might do just another test-run, because this was the first true fun-ride! ;)
    All other rides were just tests.
    To see what the model would do with too much weight and power, but with a lot of inefficiencies in the drive design.
    All gained efficiency was done by hand calculations and iterative improvements.
    From now I will start doing CFD simulations on the PC.
    a new path to follow to make it better and faster!

    My initial goal was to reach 50kmh on 4S.
    Eventually I think it is possible with this hull, but I want more room and a larger model.
     
    Tamiya1970 en Dim L vinden dit leuk.
  15. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Er zit zeker veel power in die aandrijving.
    Erg leuk om te volgen dit .
    Die 50 kph moetber zo te zien wel in zitten.
    Is ook wel een flinke motor die er in zit .
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  16. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Eens, dit is veel vermogen.
    Het idee waarom die Amerikaan deze maat jet erin heeft gebouwd was ook typisch Amerikaans: hoe groter, hoe beter, hoe sneller!
    Iets met "cubic inches" en "no substitute" :D

    En daar ligt de fout!
    Grotere impeller diameter is meer debiet: hoeveel massa (water) wat per seconde verpompt kan worden.
    Dat zorgt voor veel power, en dat zit er zeker in. Hij trok met gemak onze bakfiets van zijn plaats van 50KG! ;)
    Maar de stroomsnelheid bepaald de topsnelheid.

    Voor de Recoil zou een 30mm axiale drive veel beter geschikt zijn. Zoals de TFL 29mm. Met een veel kleinere motor en kleinere, lichtere lipo's vergelijkbare performance.

    De 45mm versie is eigenlijk meer geschikt voor modellen tot een meter lengte en een maximaal gewicht van een kilo of 8 schat ik zo in.

    Daar ga ik nu aan werken, en wellicht is die snelheid nog steeds haalbaar op 4S.
    Echter 6S komt er dan ook aan!
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  17. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    Hahaha this is so true :D!
     
    Unusual RC en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  18. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Hier de ingekorte video.
    De testvaart duurde ruim 30 minuten, en ik had nog langer door kunnen gaan omdat de spanning per cel rond de 3,7V was onbelast!
    Moet vaker en langer volgas varen :D



    Was een geslaagde vaart.
    En daarom ga ik toch nog minstens twee testvaarten maken.
    Hierbij ga ik de meting overdoen van de trekkracht.

    Ik heb zelf de meter naar 9,6kg zien gaan, en beeldje voor beeldje zie je dat ook in mijn video editing software.
    Maar ik zal het duidelijker filmen volgende keer.
    Om het overigens goed te meten zal ik een testopstelling moeten maken, zonder boot voor in een bassin in de tuin.
    Ik weet niet of ik daar zin in heb.
    Ga ook starten met het definitieve ontwerp van het verbeterde inlaatkanaal met sterkere motor-bevestiging, inclusief druklager.
    Het volle gewicht op de impeller komt nu op de motorlagers. Die kunnen wel wat hebben, maar echt goed is het niet.
     
    Dim L vindt dit leuk.
  19. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    Fantastic editing, smooth sailing and nice acceleration :thumbsup:
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  20. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Editing was a pain!
    For over 15 years I used Adobe products.
    Changing jobs meant losing the license. So I had to learn another program. And 4K is four times the hassle I found out! :D

    First time ever (with this drive) she ran smoothly! I almost had given up. A tiny bit of trim up of the jet nozzle makes a difference!

    Acceleration is crazy! A boat of under 3KG and water is blown away with more than 9KG per second! Newton's third law!

    Cannot wait to put this pump in a 5 to 6 KG boat with a wider V-shaped hull! That will be the orange one ;)
     
    Tamiya1970 en Dim L vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina