Graupner Amigo II (verslag)

• Topicstarter Topicstarter Jon van Dijk
  • Startdatum Startdatum
Dank jullie wel.
Nou maar afwachten of ie ook navenant vliegt.

maar ik zet ze iets dichter tegen het midden van de vleugel (tegen de beplanking van de middenste ribben)

Hoe bedoel je precies Firefox? Zeg maar meer richting de romp?
Heb altijd gehoord dat de remkleppen/verstoorders buiten de stroming van het stabilo geplaatst moeten worden. Hoewel er ook voorbeelden zijn dat ze midden boven de romp zitten. (De Miles) Leuk om daarmee te experimenteren.

Groeten, JH

Verstoorder boven op de romp (dus middendeel vd vleugel) werken ook heel goed, alleen is de vleugel dan vaak uit 3 delen (midden en 2 zij delen) Spoiler is dan vaak bijna over de gehele breedte van midden deel vleugel.

Kijk maar eens naar inderdaad de Miles of de Ava Classic

Grt Lyckele

klopt, janhein, ik heb ze iets meer richting romp gezet (er zitten nog 3 ribben tussen voor alleer de remmetjes beginnen.) de 3 eerste ribben zijn beplankt.

inderdaad, er zijn gevallen gekend waarvan het int midden zit (maar ik vrees dat je dan het rudder en het hoogteroer erg stoort.)

ik had ze wat meer naar het midden geplaatst om te zorgen dat mijn servos zo centraal mogelijk kunnen geplaatst worden.

maar ik heb er nog werk aan, mijn voorlijst was niet grondig geschuurd, de onderste lijn was nog gewoon RECHT (zoiets: L) 90° dus.... :p

Doen ze dat ooit niet goed van jouw bouwtafel?

Zo vergeet ik nooit meer de eerste vlucht van de Sagitta bij LVS. Abnormaal.....

Weet jij trouwens hoe het zit met die kleppen?
Net gemeten bij de A. Die heeft trouwens een erg groot stabilo. Het lukt nooit om die remkleppen buiten het stabilo te krijgen.

Groet, JH

ik had ze wat meer naar het midden geplaatst om te zorgen dat mijn servos zo centraal mogelijk kunnen geplaatst worden.

De servo's die ik in de vleugel heb zitten wegen iets van 5 gram. Dus da's niks. Hoop wel dat ze sterk genoeg zijn. :confused:

maar ik heb er nog werk aan, mijn voorlijst was niet grondig geschuurd, de onderste lijn was nog gewoon RECHT (zoiets: L) 90° dus.... :p

Succes met de restauratie. Hij zal er wel van opknappen.
De romp wordt waarschijnlijk wel kaalschuren met de verf erop....

Groet, JH

De servo's die ik in de vleugel heb zitten wegen iets van 5 gram. Dus da's niks. Hoop wel dat ze sterk genoeg zijn. :confused:

Succes met de restauratie. Hij zal er wel van opknappen.
De romp wordt waarschijnlijk wel kaalschuren met de verf erop....

Groet, JH

ja, ik heb dus slanke servotjes besteld hiervoor ;) duwen 2kilo, en de iets grotere 2.5kilo... kheb dus nog keuze....

de romp ga ik mat schuren, terug grondverf erop, en dan geel! (denk ik)

mooiiiiii hoor

Gefeliciteerd Jan Hein,

Mooie gebouwde zwever in mooie kleuren geel rood en blauw:D

Wanneer kunnen we dit moois aanschouwen?

groet

Terence

Weet jij trouwens hoe het zit met die kleppen?
Net gemeten bij de A. Die heeft trouwens een erg groot stabilo. Het lukt nooit om die remkleppen buiten het stabilo te krijgen.
Een stukje overlap van kleppen voor het stabilo lijkt me niet zo erg, ik zou de kleppen niet tegen de wortel bouwen zodat het hele stabilo mogelijk in het zog ligt. Als de tip van het stabilo in een stuk zog hangt lijkt me geen probleem. En zo groot (in koorderichting) zijn de kleppen nu ook weer niet, het zog hiervan is beperkt.

Mooi hoor Jan-Hein !

Strak bespannen en de kleuren doen het erg goed. En dat kapje heeft hij helemaal niet nodig. Ik heb het ding er ook niet op zitten, vind het geen gezicht :-).

De sterkte van de servo's zou ik me geen zorgen over maken. De Amigo vliegt zo langzaam dat er nagenoeg geen kracht nodig is om te remmen tijdens de landing. Het is een ander verhaal als je m.b.v. de klepjes uit een bel probeert te komen, gaat iets ruwer.. Maar de mijne heeft het tot nu toe prima gedaan met de mini-servootjes die ik erin heb gebouwd ;-).

Vele goede vluchten toegewenst!

Groeten,

Paul.

Laatst bewerkt:
dit is werkelijk echt n schitterende amigo geworden janhein:thumbsup: en met bovendien n prachtige en denk ik ook n zeer goed zichtbare kleuren combi :yes:dat zal ook wel nodig zijn want hij zal de sterren van de hemel vliegen:grin:

Het is een ander verhaal als je m.b.v. de klepjes uit een bel probeert te komen, gaat iets ruwer.. Maar de mijne heeft het tot nu toe prima gedaan met de mini-servootjes die ik erin heb gebouwd ;-).

Vele goede vluchten toegewenst!

Groeten,

Paul.

kan jij de verhalen nog tellen op je 2 handen van de mensen die hun amigo kwijt raakten in thermiek? :)
dat is dan ook de reden waarvoor wij de klepjes inbouwen!

uiteraard is het ook makkelijk als je iets te hoog zit bij een fout ingeschatte landingscircuit. :)

@ janhein, wat is het vlieggewicht geworden? evt de vleugelbelasting uitgeteld?

@Firefox:

Hij is nu vliegklaar en komt op 830 gram.

De opp. van de vleugel is 37,2 dm2. Van het stabilo 7,5 dm2. Samen dus 44,7 dm2.

Hoe wordt nu de vleugelbelasting gerekend ? Met of zonder stabilo ?

Stabilo meegerekend dus 18,5 gram/dm2. Anders 22,5 gram/dm2

Het motoropzetje is nog niet klaar. Zal op 150 gram uitkomen compleet.

Groet, JH

al met al bijna klaar voor zn eerste luchtdoop:yes:dat moteropzetje is dat n orgioneel van graupner? of ontwikkel je zelf n leuk moteropzetje janhein:wink:

Johan,

Hier een opzetje voor een motoropzetje. Wederom zo simpel als het maar kan. Stukje triplex en de motor vastgezet op een balsa latje van 10 x 10.
Ben vandaag ziek thuis dus kan ik mooi gebruiken om dit nog even af te werken. Het is mooi weer om de boel buiten te schuren.
Het gewicht valt zo ook nog wel mee: net 100 gram.

full

Groet, JH

Laatst bewerkt door een moderator:
ik had eens een multiplex plaat gemaakt voor als motorpyloontje te gaan dienen, maar bij de eerste goede klim trilde t hele multiplex spel in lagen uit elkaar...
(mss een extra glasmatje ofzo ronddoen ipv barstjes etc die het spel doen scheuren?)

Nog niet bekleed, maar hiermee gaat ie zijn eerste vlucht maken.
Het steuntje lijkt sterk genoeg.
De prop is uitgebalanceerd en trilt nog niet.
Hopelijk houdt de AMIGO het......:D

full

Later wil ik nog wel kijken naar een duw-klapprop.

Welterusten,

JH

Laatst bewerkt door een moderator:
Back