graupner bell 212 twin jet

• Topicstarter Topicstarter voodooteam
  • Startdatum Startdatum
Bedankt mannen. Geen enkele ervaring mee!! Ik ga mijn bouwvriend daar eens mee overvallen

Thanks

Word vervolgt.

Kijk die Rheli daar heb je wat aan! Verhaal klinkt heel waarschijnlijk.

Overigens las ik laatst in de ROTOR dat de 212 fabrieksvliegers indertijd stiekum OS motoren gebruikt zouden hebben. Dat moet dan toch idd een speciaal gebouwde motor zijn geweest.

Ik vind het iig leuk dat er meer mensen zijn die enthousiast worden van die oude spullen!

Kijk die Rheli daar heb je wat aan! Verhaal klinkt heel waarschijnlijk.

Overigens las ik laatst in de ROTOR dat de 212 fabrieksvliegers indertijd stiekum OS motoren gebruikt zouden hebben. Dat moet dan toch idd een speciaal gebouwde motor zijn geweest.

Ik vind het iig leuk dat er meer mensen zijn die enthousiast worden van die oude spullen!

* Yep, we weten veel maar soms heb je echt DIE specifieke info nodig.
* Dat met die OS motoren werd mij eerder ook al gemeld.........Vanavond ga ik kijken bij die motor.

* Ik persoonlijk ben altijd geïnteresseerd geweest in die oude spullen. Het levert vaak veel problemen op maar het is zo leuk om te bouwen.

Thanks.

Grt Guus

Vandaag weer bezig geweest met de originele motor van de Bell 212.

Van mijn bouw vriend een Perry carburateur in bruikleen gekregen. Alles opgebouwd en exact het zelfde probleem als met de andere carburateur. Met ander woorden Kwalitatief Uitermate Teleurstellend dus.

De informatie van Rhelie gaat nu wel HEEL serieus genomen worden.

Inmiddels ook een andere helikoptermotor ontvangen en die gaat er tzt ingebouwd worden. Inderdaad gaan we met het probleem koeling aan de gang. Het word een project heli want inmiddels hebben we ook een andere body op voorraad.

Bij de Kavan hangt inmiddels de motor (getest) weer in de body en is de elektronica weer opnieuw ingebouwd.

Van Vario Benelux ook de ramenset ontvangen.

Word vervolgt.

Laatst bewerkt:
Dames en heren.

na een tijdje in de koelkast te hebben gestaan, ga ik vandaag weer keihard aan mijn graupner beel 212 twin jet aan de slag.
ik heb een tijd door gezondheidsproblemen niets kunnen doen. maar het word nu toch echt tijd dat ik ga zorgen dat ie operationeel word.
ik was al zo ver dat alle electra werkt.
nu de motor nog goed lopend krijgen.
ik weet niet of jullie ook zon v snaar onder de heli hebben om hem te starten?
maar dit systeem werkt bij mij echt niet. iemand een ander idee?
ik heb geprobeerd om een boormachine op mijn koelvin as te zetten maar die zit dus niet met een vaste verbinding aan de krukas/zuigerstang.
kan het kwaad als ik hier een vaste verbinding van maak of is dit geen probleem?

Mvg.

Rob Wisse

Dames en heren.

na een tijdje in de koelkast te hebben gestaan, ga ik vandaag weer keihard aan mijn graupner beel 212 twin jet aan de slag.
ik heb een tijd door gezondheidsproblemen niets kunnen doen. maar het word nu toch echt tijd dat ik ga zorgen dat ie operationeel word.
ik was al zo ver dat alle electra werkt.
nu de motor nog goed lopend krijgen.
ik weet niet of jullie ook zon v snaar onder de heli hebben om hem te starten?
maar dit systeem werkt bij mij echt niet. iemand een ander idee?
ik heb geprobeerd om een boormachine op mijn koelvin as te zetten maar die zit dus niet met een vaste verbinding aan de krukas/zuigerstang.
kan het kwaad als ik hier een vaste verbinding van maak of is dit geen probleem?

Mvg.

Rob Wisse

Starten zoals jij wilt, via die koelvin is uit den boze, daar is het spul niet op berekend en gaat het van kapot.

Maar vertel eerst eens waarom starten via die snaar niet gaat? bij mij ging dat eigenlijk altijd tamelijk probleemloos.

Groet, Bert

Ik kan mij herinneren dat ik daar ook problemen mee had, totdat ik de Sulivan deluxe in mijn bezit kreeg ;) Verder ging het starten via de snaar probleemloos. Probeer aub niet op de fan te starten, gegarandeerd dat de fan aan gort gaat, en zie maar eens aan een nieuwe te komen.

zoizo is de startmotor die erbij zat kapot.
nu heb ik de as hier uitgehaald en in een boormachine gedaan.
het is alleen een ramp om de gloieplug erin te stoppen en tegelijkertijd de heli te starten.
ik heb nu trouwens de motor weer uit de body gehaald om hem aan de praat te krijgen.
hij weigert nu alle dienst ineens dus ik moet hem eerstr weer lopend krijgen voor ik hem terug kan plaatsen in de body.

maar er is dus bij dit type motor geen andere mogelijkheid tot starten?

gr Rob

zoizo is de startmotor die erbij zat kapot.
nu heb ik de as hier uitgehaald en in een boormachine gedaan.
het is alleen een ramp om de gloieplug erin te stoppen en tegelijkertijd de heli te starten.
ik heb nu trouwens de motor weer uit de body gehaald om hem aan de praat te krijgen.
hij weigert nu alle dienst ineens dus ik moet hem eerstr weer lopend krijgen voor ik hem terug kan plaatsen in de body.

maar er is dus bij dit type motor geen andere mogelijkheid tot starten?

gr Rob

Ik begrijp totaal niet wat je bedoelt met "tegelijkertijd starten en de gloeiplug erin stoppen"....
Volgens mijn geheugen draai je de plug eruit NA het vliegen, en bij de volgene vliegdag tank je, "start" je ZONDER plug tot de carb brandstof heeft, draai je de plug er weer in, sluit je de plugklem aan en daarna starten zoals gewoon....

Verder iets héél onbenulligs: vrijwel alle boren draaien rechtsom, alle starters linksom.... Probeerde je niet per ongeluk de motor de verkeerde kant op te starten?
Ik kreeg deze motor trouwens indertijd probleemloos aan met om het even welke starter (kon toen nog geen sullivan betalen van mijn krantenwijkje).

Overigens: In de originele handleiding waarschuwde Grauper HEEL nadrukkelijk TEGEN starten buite het mechaniek om de volgende twee redenen: de motor kan dan erg makkelijk overtoeren met drijfstangschade tot gevolg, EN als je vergeet de koppelingsschoentjes te verwijderen, verniel je die en passant ook (en je loopt het risico er eentje in je linker neusgat geschoten te krijgen)

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
nee ik probeer de moto gelukkig niet de verkeerde kant op te laten starten.

en wat ik bedoelde is de 'plugklem' die me in de weg zit.

gr rob

nee ik probeer de moto gelukkig niet de verkeerde kant op te laten starten.

en wat ik bedoelde is de 'plugklem' die me in de weg zit.

gr rob

Is dat met boormachine of met starter? Want als je op de normale manier start, zit die plugklem dus NIET in de weg.... (de starterkop wijst naar de neus van de heli, de starter zelf hou je dus ter hoogte van de rotor as.....)

Of begrijp ik het nou verkeerd?

Want echt, ook het probleem van dat de klem me in de weg zat, heb ik nog nooit iets van gemerkt.... Dus ik begrijp je probleem nog niet, en probeer het me voor te stellen, zodat ik mogelijk iets behulpzaams kan zeggen....

Heb nu 4 keer een snaarstartende heli gehad, en er nooit last mee gehad om die dingen aan de praat te krijgen, vandaar....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
ik zal er een foto van maken en die even posten
das misschien het makkelijkst.

gr

Mijn inziens heb ik het idee dat de machine vanaf de verkeerde kant gestart word???? Ik heb al diverse mensen via de voorzijde zien starten en dat gaat niet goed.

Ik hoop dat je het zo ongeveer probeer. Die van mij start overigens altijd vrij snel.

[URL="
motor RC Bell 212.avi - YouTube[/URL]

Hoop je hiermee van dienst te zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk, een vliegveld naast de (poort)deur!:p

Mijn inziens heb ik het idee dat de machine vanaf de verkeerde kant gestart word???? Ik heb al diverse mensen via de voorzijde zien starten en dat gaat niet goed.

Ik hoop dat je het zo ongeveer probeer. Die van mij start overigens altijd vrij snel.

[URL="
motor RC Bell 212.avi - YouTube[/URL]

Hoop je hiermee van dienst te zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back