Graupner Beta: Vintage opknapper

AHA, dank, is dus origineel aangebracht. Zie het nutvan de Bison-tix niet zo, maar dat zal aan mijn kennis liggen.

Jacob

Veel........

van die modellen waren toen met die troep geplakt Jacob.
Al het vintagespul wat ik heb gekocht zat ook die bruine plakbende in gekliederd.........

Leuk bouwverslag!
En.............maak er een mooi, gezond en crashvrij 2010 van!

van die modellen waren toen met die troep geplakt Jacob.
Al het vintagespul wat ik heb gekocht zat ook die bruine plakbende in gekliederd.........

Ahum.............ik gebruik deze techniek nog steeds om beplanking op de vleugel te lijmen.:D
Uiteraard niet de hele beplanking insmeren,alleen daar waar nodig.

Ik begrijp dat er ook andere manieren zijn? Laat horen.........!!

Met bv witte houtlijm lukt het mij niet. Is het begin al droog als ik bij het einde ben............

Gr en alvast de beste wensen voor 2010. Veel mooi weer en thermiek toe gewenst.

Harry:x-mas:

OK, Harry, je hebt me wel aan het denken gezet, ik hoop en verwacht dit jaar ook een vleugel volledig onder en boven te gaan beplanken en dan is inderdaad een langzaamdrogende plakkerige lijm als Bison-tix zo gek nog niet. Ga ik onthouden.

Jacob

lijm van UhU .................werkt prima!
Uhupor heet het .....Hangar, Kampen heeft het

Kees,

UHU-POR is geen bruis lijm!! Maar is het zelfde als Bison Tix. Is ook een contact lijm.

Op beide zijden opbrengen, laten drogen en in een keer de beplanking GOED aanbrengen.

Jacob,

Werkt erg goed. Je hebt tijd te over om de beplanking aan te brengen.
Probeer maar eens............je wilt niets anders meer (voor het aanbrengen van beplanking dan...........:D).

Gr Harry

van die modellen waren toen met die troep geplakt Jacob. ...
Beplanking met contactlijm kun je lichtjes proef-plaatsen en eventueel nog verplaatsen. Op microscopisch niveau ziet contactlijm eruit als klittenband. Voor betere hechting kun je de verbinding nog een beetje aankloppen. Melklijm is ook een contactlijm.

en weer verder

Al weer een tijdje niks gedaan aan de Beta. Vandaag de draad weer opgepakt en de laatste loodjes aan de vleugels aan het wegwerken.

Bij de wortel was de achterlijst me niet naar de zin. Was veel epoxy en glasmat 'misbruikt' om een stukje 1mm draadstaal te bevestigen. Deze is aangebracht om te voorkomen dat de elastieken zich in de achterlijst vreten. Achterlijst vervangen voor het gedeelte wat nodig was:
IMAG0187.jpg

Na het glad afwerken en verwijderen van de folie-resten is deze helft klaar om in de folie gezet te worden!

IMAG0188.jpg

Morgen moet ie klaar zijn!

Jacob Bos

nog 1 helft

Zo, de eerste vleugelhelft is weer klaar en in de folie, morgen de andere helft en misschien nog een paar worpjes als het weer meewerkt.

SV107215.JPG

Je gaat weer als een speer Jacob. Het ziet er weer geweldig uit.

Als ik wat te vertellen had bij Graupner, zou ik een paar van die modellen weer in productie nemen.

Zeker weten dat er goede verkoop cijfers uitkomen. Je moet tegenwoordig goed zoeken voor een ECHTE bouwdoos.

Klasse!!!

Gr Harry

Bijna . .

Vandaag de andere vleugelhelft nog klaargemaakt. Dus de Beta is luchtwaardig. Nog een paar details afmaken de komende weken en dan is het zoals het zijn moet.

Jacob

Hoi Jacob,

Hoe staat het nu eigenlijk met de Beta? Kan nog steeds voor me zien hoe hij toen direct naar de start rechtsom richting aarde ging op het wintertreffen. Valt de schade mee? En knap je 'm misschien nog een keer op?

Groeten Rick

Das heel simpel Rick. De Beta is terug naar waar ie vandaan kwam, het zuiden van het land

TIjdens de VGG wintermeeting 2010 ging de hoogstart fout en was de Beta gekraakt. Wim EON melde zich daarna hier op het forum en hij heeft de Beta overgenomen om weer op te knappen.

Groet,

Jacob

Aha!
Vandaar het hier zo stil is gebleven;) Mooi dat iemand anders er nog een project in zag. Heb je later nog van Wim gehoord of het gelukt is met de reparatie?

Rick

Nee, Wim is er volgens mij nog niet mee bezig. Hij was laatst nog in Enkhuizen in zijn open 2-zitter kitcar die hij zelf gebouwd heeft, helemaal uit Limburg... Vind jij ook wel leuk denk ik.

Waarschijnlijk leest hij dit draadje ook en dus zal hij wel reageren denk ik.

Groet,

Jacob

Back