Graupner Beta: Vintage opknapper

te laat...;)

ze zijn al verkocht, er kijken nog meer mensen op marktplaats :p ik dus...:D
Ben er zeer blij mee want die van mij zijn aan alle kanten krom :(

Beste Jesse

Was ook bedoeld als aandachtspunt voor de Beta lief hebbers.
Fijn dat je op tijd was om ze te regelen.

Met vriendelijke groet

Ko

te laat...;)

ze zijn al verkocht, er kijken nog meer mensen op marktplaats :p ik dus...:D
Ben er zeer blij mee want die van mij zijn aan alle kanten krom :(

wat recht is krijg je makkelijk krom... maar andersom is helaas wat moeilijker eh ;)

Gefelciteerd Jesse, hoop dat je wat aan de vleugels hebt. De mijne laat ik nog even in hun verpakking . .. Hebben we straks allebei een Beta met originele vleugels en een nieuwe romp. Moet je wel ff tempo gaan maken ;)

Vandaag weer lekker een paar uurtjes geknutseld, in volgorde een foto verslagje:

Servo's van de week ontvangen en nu geplaatst. Daarnaast een begin gemaakt met het frame voor de cockpitkap:

SV106960.JPG

Hoogteroer en kielvlak aan elkaar bevestigd met wat 'aerodynamische verbindingsstukken. Besturing aangesloten:

SV106962.JPG

Met de ontvangen bestelling is ook de verstelbare starthaak ontvangen. Deze ga ik bevestigen door simpelweg een gat in de bodem te maken. Aan de onderzijden en bovenzijde wordt de haak 'ingesloten' door wat berkentriplex van 1 mm over een grotere oppervlakte. Dit is de onderzijde, bodem met de Dremel mooi ingefreesd zodat het triplex mooi verzonken is in het balsa:

SV106965.JPG

Binnenzijde moet het triplex nog geplaatst worden. Dat die ik pas als de hele romp lekker in de vorm is geschuurd, anders zit die haak zo in de weg.

SV106963.JPG

Nog 2 klussen voor ik kan gaan schuren en lakken:
kap maken
vleugel/staartvlakken afstellen

Streven is nog steeds om 20 december gereed te zijn (wellicht dan de maiden . . )

Jacob Bos

ziet er goed uit Jacob, jij gaat lekker zo.
Ik zal komende week ook weer eens verder gaan, het wordt immers hoog tijd.
Ja, was wel even leuk, die vleugels op marktplaats, gelukkig waren ze er nog, woensdag ga ik ze halen, ik moet er alleen wel 2 uur voor rijden (heen en terug) maar goed, dat is het me zeker waard, ik laat ze echt niet opsturen want dan moet je ook maar afwachten hoe je ze binnen krijgt.

Vandaag is wit . . .

de afgelopen dagen lekker aan het schuren geweest. Eerst een laag spanlak met babytalkpoeder, wordt de Betahuid zo zacht als een baby van . .

Daarna 2 laagjes PU-lak met de roller aangebracht. Die was vanavond lekker uitgedroogd, licht opgeschuurd en de eerste laag wit er op gespoten.

Daarmee werden nog wat onvolkomenheidjes zichtbaar (putjes, krassen, openstaande naadje) deze dit weekend maar eens gaan bijwerken en daarna definitief afspuiten. Zo hangt ze nu te drogen:

SV106969.JPG

Jacob Bos

Kap

Vandaag verder met de Beta, toch rotweer dus maar eens aan de slag gegaan met de kabinekap. Eerste een mal gemaakt van wat resten balsa. Daarna met de bekende flesmethode de handel de oven in geschoven en korte tijd later een perfect glad kapje. Daarna verder met het frame voor de kap. Denk dat de kap dit weekend gereed zal kunnen zijn. Daarna kan het hard gaan. Besturing er in, staartvlakken monteren, vleugel uitlijnen, zwaartepunt corrigeren. Tja en dan is ze klaar voor wat handworpen denk ik . . we gaan kijken hoever we komen.

Even weer wat foto's van de vorderingen van vandaag:

SV106972.JPG

Mal voor de kap

SV106971.JPG

Mal klem gezet in de fles en de oven in, dit is het resultaat

SV106973.JPG

Past er behoorlijk goed op, nu het frame afwerken en dan is de kap klaar!

Groet,

Jacob

Ja

Dat is wel de planning ja, moet volgens mij lukken hoor! Ik probeer vandaag de kap af te krijgen, dat is de laatste 'grote' klus. Daarna alleen nog een serie van kleine klussen.

Jacob

Ziet er strak uit Jacob, wat voor fles heb je gebruikt ? gewoon een grote colafles ofzo ?
En hoe heet stond de oven?
Ik ben zelf ook nog even bezig geweest aan de Beta afgelopen woensdag maar door ziekte heb ik nog geen tijd gehad om update's te plaatsen.

Die van mij is sowieso niet klaar voor 20 December, dus ik ga voor de BMC Oldtimer Fly-inn op 24 April, dat moet wel lukken dacht ik zo.

Jesse,

Jammer dat die van jou niet klaar is, je komt wel naar de meeting? Neem hem dan ff mee of zo, altijd leuk om te zien!

De fles die ik gebruikt heb is niet van Nederlandse oorsprong. In de zomer gaan wij graag naar Zweden. Daar komt de fles dan ook vandaan, er heeft 1,5 liter water (Spa blauw) in gezeten en deze was zo goed als ribbelvrij! Materiaal lijkt erg op de spa en cola flesjes van de Aldi. Gevuld is het een stevige fles, leeg is ie zo slap als maar kan.

Dus we hebben veel water gedronken en de caravan heeft ruimte genoeg!!! Nu overdrijf ik, ik geloof dat ik er nog 3 op de werkzolder heb liggen. Wel bedoeld voor kapjes uiteraard!

De oven had ik op 175 graden staan, binnen 2 minuten was is zoals je op de foto ziet. Zou nog wel wat lager kunnen denk ik.

Zojuist heb ik de servo's en schakelaar gemonteerd, kap is ook weer wat verder, ik ga er nog steeds vanuit dat ie kan vliegen op de 20e, tot dan!

Jacob

Laatst bewerkt:
Zwart

Nog even een kleine update voordat die rakker uit Spanje bij ons aanklopt . . ben wat met de spuitbus in de weer geweest. Het begin van de zwarte Beta neus is er. Daarnaast het frame van de kap wit gemaakt en de instrumentenbak zwart. Nachtje drogen en dan de kap maar in elkaar plakken denk ik.

Stabilo en kielvlak hebben nog niet de Beta striping, althans nu wel voor de helft. Beetje Oracover bijgeplakt en het ziet er weer strak uit! Kielvlakje nog en dan is dat stuk klaar!

Fotootje:

SV106975.JPG

Jacob

Ready for take-off!

Zo, vandaag een vrije dag nuttig besteed. Alle laatste klussen geklaard:
- zwaartepunt op 71 mm gebracht. En dat was wel balen, blijkt er 180 gram lood in de neus bij te mogen :mad: Dus voor andere Beta bouwers, licht houden die staart!
- instelhoek gecontroleerd en die was in 1 x goed! Aanrader daarbij is het tooltje wat bij PH-AJH helemaal onderaan op zijn site staat
- hoogstarthaak gemonteerd
- kielvlak in de folie gezet
- cockpitkap randen gespoten

Dat zorgt er samen voor dat ze nu zo bij ligt:

SV107016.JPG

De markante zware streep op de romp en de naam Beta komen er nog op, maar dat mag een maiden niet in de weg staan. Prio verschuift nu naar mijn ASW waar ik een sleephaak in wil hebben. Kan deze op de Vintage Meeting voor het eerst in haar bestaan aan de sleeplijn omhoog!

Maar goed, binnenkort met de Beta maar eens wat handworpen proberen. Hoogstartlijn heb ik (nog) niet.

Jacob Bos

jaaaah mooi !!!

Origineel kleurenschema, netjes gedaan hoor.
Jammer van die 180 gram in de neus, bij mij komt de lipo accu helemaal voorin de neus te liggen ivm de electroaandrijving, ik hoop maar dat dat één en ander compenseert.

Jesse,

Dank! Ja originele kleuren zijn wel mooi vind ik. Heb heel erg de neiging om de vleugel te ontdoen van de folie, vleugel voelt niet overal even goed. . . maar dan ben ik de originele Beta vermelding kwijt.

Met betrekking tot die 180 gram: ja echt balen, dood gewicht! Mijn accupak had ik al helemaal in de neus liggen, de servo's voor het zwaartepunt in de cockpit, en dan nog . . .

Weet even niet hoever je bent met het bekleden van de staartvlakken maar ik zou je wel aanraden om de staartvlakken misschien van ronde uitsnedes te voorzien. Eventueel koolstof liggertje er doorheen. Ook pull-pull van het richtingroer met kevlar draden is een andere 'besparing' mogelijkheid

En dan nog, vliegen is geloven, dus eerst maar eens omhoog met dat ding. Zwaartepunt daarna misschien iets naar achteren. maakt een kist wat sneller reagerend, kan er weer wat lood uit.

We zien het wel!

Jacob Bos

Laatst bewerkt:
Hey jacob, ik ben momenteel bezig om het originele Beta logo in te scannen en op te knappen en dan maar eens even kijken wat het kost om te laten snijden.
Dus als je het logo zou moeten op offeren om een kijkje onder het folie te nemen dan hoeft dat niet zo'n ramp te zijn.

Ik was eigenlijk toch al van plan om het hele stabilo en kielvlak opnieuw te maken, gewoon massief met gaten erin dus dat komt wel goed.
Pull-pull was ik sowieso niet van plan, ondanks het gewicht hou ik het gewoon bij sullivan rods.

.... Heb heel erg de neiging om de vleugel te ontdoen van de folie, vleugel voelt niet overal even goed. . . maar dan ben ik de originele Beta vermelding kwijt.
Jacob Bos

Jacob

Als je twijfelt, de bekleding eraf halen. Wie weet wat eronder zit...????
Als de vleugel niet goed is ben je in de aap gelogeerd.

En de rondjes halen uit het stabilo en het kielvlak, dat is mooi maar kost heel veel moeite om het mooi te krijgen en brengt nauwelijks gewichtsvoordeel.

Hij ziet er trouwens patent uit !!!

Groeten

Jan-Hein,

Je hebt helemaal gelijk hoor, nu ik met de romp klaar ben heb ik steeds meer de neiging om de vleugel van de folie te ontdoen. Als er niks aan de hand is, is er niks aan de hand. Is er wel wat aan de hand dan voorkom ik een bak ellende . .

Heb er nog ff geen zin an, maar verstand zegt dat de folie er af moet. Daarna nieuwe frisse folie er weer op en dan is het weer een strak bakkie, dusss. we gaan straks maar een snijden denk ik . .

Jacob

Back