Graupner Beta: Vintage opknapper

tadaaa!!
beta_logo_800.jpg

Ik heb hem ook op originele grootte maar dan moet je maar ff een mailtje sturen *zie profiel*

Vanmiddag een paar handstarts gemaakt, viel me wat tegen. Reactie op hoogte roer was goed, beetje down trimmen en klaar.

Richting viel me tegen. Met het invliegen van een kist zet ik de uitslagen van de roeren graag op ´veel´. Met een schakelaar op de zender heb ik dan een normale stand geprogrammeerd. In de ´veel´ stand vond ik dat de Beta slecht reageerde, was nogal 'dweilirig'. Weet even niet waar het aan ligt. 1 factor is denk de v-stelling. Ik heb het idee dat deze wat minder is als origineel bedoeld. Zal het checken.

Heb hiervoor de laatste tijd alleen maar veel met de ASW gevlogen, met rolroer dus. Ben zelf dus waarschijnlijk ook een factor in mijn voorlopige conclusie. Moet eerst maar eens zien dat ik de Beta meer op hoogte krijg, is er wat meer ruimte om te spelen en te oordelen.

Jacob

75044a20362c94622.jpg

Met een handstart heb je te weinig snelheid om het effect van een richtingsroer goed te beoordelen bij zo'n 2D zwever.
Mijn grotere 2D zwevers als de Tonga en Stratos 3,3m hebben een meedraaiend kielvlak waardoor het effect van het richtingsroer versterkt wordt.
Arjan zegt dan....zo'n 2D zwever(cirrus) is net een olietanker die moet je ruim van te voren al in een bocht gooien om het beoogde effect te krijgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Daar kan ik wel inkomen hoor Jacob, zelf stuur ik ook altijd met ailerons en als ik dan eens een zeldzame keer met richting stuur lijkt het heel traag te reageren.

Jacob,
Als de V-stelling op de foto overeenstemt met de werkelijkheid dan kan ik me voorstellen dat hij dweilerig is. Dat is nl echt te weinig. Ik meen me te herinneren dat ergens in dit draadje een keer een malletje met de goede v-stelling voorkomt. Stel hem daar maar op in en dan ken je de kist niet weer.

Max

Jacob, ik denk dat flymax gelijk heeft, ik heb hier thuis even de vleugels in elkaar gezet met de originele vleugelpennen en daar zit een stuk meet v-stelling in dan op jou foto's te zien is.
Zul je net zien dat ik mijn geodriehoek nu niet kan vinden, anders had ik de juiste hoek even voor je opgemeten.

Jacob, ik denk dat flymax gelijk heeft, ik heb hier thuis even de vleugels in elkaar gezet met de originele vleugelpennen en daar zit een stuk meet v-stelling in dan op jou foto's te zien is.
Zul je net zien dat ik mijn geodriehoek nu niet kan vinden, anders had ik de juiste hoek even voor je opgemeten.

Jesse en Flymax:

Klopt, dat het niet klopt . . ik heb de tekening er bij genomen en zie dat de V-stelling inderdaad veel te weinig is. Heb nu een uitdaging want de vorige eigenaar is zo handig geweest om de stalen pennen in de vleugel te verlijmen. En dat plaatje hier ergens op het forum met de juiste v-stelling komt van mijzelf :oops:. Ik bedenk wel wat! Tips zijn welkom.

Jacob

Ik ga dit draadje maar eens belonen met een dikke 5 sterren!
Zo een mooi kistje geworden.

V-stelling? Ik heb de bouwdoos. Moet hem wel weer even uitgraven, dan kan ik de pennen voor je meten? Is dat wat?

Jesse en Flymax:

Klopt, dat het niet klopt . . ik heb de tekening er bij genomen en zie dat de V-stelling inderdaad veel te weinig is. Heb nu een uitdaging want de vorige eigenaar is zo handig geweest om de stalen pennen in de vleugel te verlijmen. En dat plaatje hier ergens op het forum met de juiste v-stelling komt van mijzelf :oops:. Ik bedenk wel wat! Tips zijn welkom.

Jacob

Hallo Jacob
Ik zelf ben op 14 jarige leeftijd begonnen met modelvliegen.En mijn eerste kist was een BETA. Nu ben ik dus 39 en heb de BETA nog steeds.Hij heeft veel gevlogen en maar 1 keer een crashje gehad.Soms vlieg ik nog een Q500 wedstrijd puur voor de lol.Inmiddels heb ook een echt zweefvliegbrevet. Maar ik ben het draadje al een poosje aan het volgen. Mijn BETA ziet er nu iets minder uit.Dan die van Jou. Maar door dit draadje wil ik hem eerst vliegwaardig maken. Als het lukt wil ook naar het ZCNOP gaan. Om ermee te gaan vliegen.

Maar je heb dus een probleem met de vleugel pennen.Wat ik als enige kan bedenken. Is dat je moet proberen de pennen goed heet te maken. Bijvoorbeeld boven het gas fornuis.Daardoor wil wel eens de lijmverbinding los komen. Maar pas wel op Want als het goed is zijn de eerste ribben wel van plastic. Maar de pen hoort in een messing buisje vast te zitten

Groetjes Patri

Hallo Jacob
Ik zelf ben op 14 jarige leeftijd begonnen met modelvliegen.En mijn eerste kist was een BETA. Nu ben ik dus 39 en heb de BETA nog steeds.Hij heeft veel gevlogen en maar 1 keer een crashje gehad.Soms vlieg ik nog een Q500 wedstrijd puur voor de lol.Inmiddels heb ook een echt zweefvliegbrevet. Maar ik ben het draadje al een poosje aan het volgen. Mijn BETA ziet er nu iets minder uit.Dan die van Jou. Maar door dit draadje wil ik hem eerst vliegwaardig maken. Als het lukt wil ook naar het ZCNOP gaan. Om ermee te gaan vliegen.

Maar je heb dus een probleem met de vleugel pennen.Wat ik als enige kan bedenken. Is dat je moet proberen de pennen goed heet te maken. Bijvoorbeeld boven het gas fornuis.Daardoor wil wel eens de lijmverbinding los komen. Maar pas wel op Want als het goed is zijn de eerste ribben wel van plastic. Maar de pen hoort in een messing buisje vast te zitten

Groetjes Patri

Leuk om te lezen dat dit je inspireert om het modelvliegen weer wat op te pakken! Als je echt komt naar de Vintage Meeting meld dat dan even in dat draadje, maak ik ook een naamkaartje voor je.

Dat heet maken van de pen heb ik gedaan. Ging op zich wel goed maar zoals je zelf schrijft ging vrij snel de plastic rib smeltverschijnselen vertonen. Snel mee gestopt dus. Weet nu even niet meer wat te doen. De laatste optie is grof geweld, maar dan veroorzaak ik ook zeker schade. Dat doe ik dan maar na de meeting . . .

Hoop je daar te zien!

Jacob Bos

jacob, met wat voor lijm heb je de pennen gelijmd, ik neem aan met epoxy ?
Sommige merken epoxy kunnen niet zo best tegen alcohol / brandstof, ik weet niet of je nog ergens een restje methanol hebt staan ?
Aceton zal misschien ook wel werken.

Jesse,

Goede tip!

De pennen heb ik zelf niet gelijmd, de vleugels zijn het enige wat nog origineel is aan de Beta.

Jacob

de vorige eigenaar is zo handig geweest om de stalen pennen in de vleugel te verlijmen.

aah, nu zie ik het...

Let wel even héél goed op mocht je met aceton aan de gang gaan, de kans bestaat dat die kunststof verbindingsstukken er tegen kunnen.
En "when all else fails" kun je altijd nog, als je de vleugels open gaat maken, de zijkant van die verbindingsstukken open snijden met bijv. de Dremel.
Dat zou je nadien weer dicht kunnen maken met een stukje multiplex.

De pen rustig met een gasbrandervlam verwarmen. Geef de warmte de tijd om naar binnen te trekken. Kost je gauw 10 min verwarmingstijd.
Als de lijm begint te smelten of roken Proberen de pen met een tang lost te krijgen.

Niet te veel kracht gebruiken, de tijd doet het werk.

Als de pen eenmaal los is: niet meer opnieuw gebruiken, door het verwarmen kan het staal zacht geworden zijn ...

Succes,
Dirk.

dat heeft hij al geprobeerd Dirk, het probleem met de Beta is dat de pennen in een kunststof verbindingsstuk zitten, dat wordt ook heet en gaat smelten.

Jesse heeft gelijk. Plastic rib begon al te smelten bij voorzichtig warm stoken. Eigenlijk zie ik nu maar 1 mogelijkheid en dat is ook de beste: vleugel openmaken, buis en pen verwijderen en vervangen door pen met correcte v-stelling. Maar . . daar heb ik nu even geen zin an. Ook omdat de VGT meeting van morgen niet doorgaat heb ik de Beta letterlijk maar even op mijn opbergzolder gelegd en wil ik de komende weken de draad van mijn grote balsa bak weer gaan oppakken.

En daarnaast heb ik zin in een ander klassiek ragbakkie waar ik nog een tekening van heb . . . hier is een fotootje er van te vinden. Eerst maar eens een nachtje slapen nadat ik mijn bouwhoek heb uitgemest en opgeruimd.

Jacob

Laatst bewerkt door een moderator:
Nadat ik een beetje flauw was van de Beta vandaag de draad weer opgepakt. Ik zag maar 1 mogelijkheid om de pennen te verwijderen: afzagen en lekker laten zitten. Zo gezegd zo gedaan. Daarna de folie er af en een nieuwe buis direct achter de ligger inbouwen. Daar kan dan de pen met goede v-stelling weer in.

SV107149.JPG

Maar goed dat ik de folie er af haalde, veel breukjes, zwakke plekken. Het grappigste vind ik nog dat hij volgens mij met bison-tix in elkaar geplakt is of zo. Erg bruin en plakkerig spul in ieder geval. De folie zelf trok ik er ook bijna in een keer in zijn geheel van af. Waarschijnlijk randjes vastgeplakt en daarna niet de rest opgewarmd. Maakt ook niet uit. Kom vandaag een heel eind om hem morgen (of overmorgen) weer in de folie te gaan zetten. Is ie (aan de buitenkant) weer als nieuw.

Jacob

Back