Graupner Beta: Vintage opknapper

V-Stelling

Excuus voor mijn wat late reactie: het aantal graden weet ik niet, wel heb ik een deel van de digitale tekening die voor jou interessant is:

V-Stelling.jpg

Moet lukken zo lijkt me. Als je de digitale tekening van Harry hebtmoet het helemaal goed gaan!

Jacob Bos

Hallo,

Harry en Jacob alvast bedankt voor

jullie medewerking :worship: Toppie !

Zo moet ik er wel uit komen

al moet het op afstand gebeuren.

Groeten Jan.

Eindelijk

Zo, na enkele drukke weken lijkt het er op dat ik de komende tijd wat meer tijd aan de hobby kan besteden. Vandaag de hobbyhoek maar eens uitgemest en netjes gemaakt. Klaar voor het komende bouwseizoen.

Als eerste de Beta eens goed bekeken en de conclusie is dat alleen de vleugels origineel zullen blijven. De romp is met een bijzondere houtsoort verlengd (klasse sinaasappelkissie), veel te zwaar en de staart is al eens hersteld. Nieuwbouw gaat een stuk sneller dan herbouw in dit geval.

De vleugels lijken er goed uit te zien, maar omdat de romp waarschijnlijk al eens een behoorlijke schuiver heeft gemaakt zal ik de folie van de vleugels verwijderen. Originele kleurenschema gaat er daarna wel weer op, is wel mooi.

Een paar foto's om het zichtbaar te maken:

SV106941.JPG

Beta met 'aangeplakte' voorzijde

SV106942.JPG

Vitamine C is er altijd voldoende aan boord

SV106943.jpg

Eenvoudige reparatiemethode

En dat is 3

Omdat ik de staart nog wel even kan gebruiken voor de maatvoering en de motor weer te koop aangeboden wordt is de Beta een BBBeta geworden: in 3 delen uitgevoerd . .

SV106944.JPG

Laatst bewerkt:
Hey Jacob, goed om te zien dat je inmiddels ook begonnen bent.
Wat ziet dat ding er uit zeg, wat sommige mensen toch overhoop halen met hun toestel...
Bij mij ligt de bouw even een beetje stil, ik heb het erg druk met allerlei andere dingen maar ik hoop snel weer te kunnen beginnen.
Ik volg je op de voet.

Jesse.

Zo Jacob, dat is best een zootje als ik eerlijk mag zijn;)
Nieuwbouw lijkt me een stuk sneller en beter dan er ''alweer'' iets van proberen te maken. Je maakt er ongetwijfeld weer een gaaf kistje van!

succes
mvg Rick

Begin is er

De voortgang van vanavond in beeld:

SV106946.JPG

Spanten zijn gereed om op 2mm triplex geplakt te worden en daarna uitgezaagd te worden. De originele hoeklijsten heb ik natuurlijk niet, dus dat worden gewoon driehoekslijsten. De buitenste beplanking laat ik doorlopen, eindresultaat zal hetzelfde zijn.

Onderzijde van de romp is volledig vlak dus dat wordt lekker doorwerken. Begin van richtingsroer is er ook, had nog wat 5mm resten liggen. Morgen hout halen en romp maken!

Jacob

Balen

Kom ik bij mijn lokale balsaboer, krijg ik een wazig verhaal dat er een ernstig tekort aan balsa is. Vaag verhaal over paar bedrijven die allerlei plantages hebben opgekocht voor eigen gebruik . . :confused:

Gevolg: geen balsa op voorraad wat ik nodig heb om een romp te bouwen. Het enige wat er nog restte was wat 5mm balsa, daar dan maar een stabilo met roer van gemaakt.

Hier en daar nog eens heen gebeld, andere zaken kunnen wel leveren. Wordt eind van de week dat ik de spullen dan in huis heb. Dus weekend wordt gebruikt om de romp te gaan bouwen!

Wel aanwezig mooi berkentriplex, daar dan maar de spanten van gemaakt.

Dus dit is wat er tot nu toe in ruwbouw klaar is:

SV106947.JPG

Jacob Bos

Begin is er!

Gisteren toch wat balsa kunnen scoren bij Hangar, vandaag al in huis! Superservice!

Dus gelijk maar aan de slag en het begin van de romp is er:

SV106948.JPG

In het weekend weer verder.

Jacob Bos

ZO ! jij gaat snel ineens :D ziet er goed uit Jacob.
Alleen eehm.. spantje nummer 10 heb je verkeerd uitgezaagd? of heb jij iets anders in je hoofd dan op de tekening staat ?

Dat spantje loopt normaal helemaal door de romp naar boven, die bolling had je dus eigenlijk mee moeten zagen.
(ik zal niet je draadje vervuilen dus post ik alleen de link naar de foto)
zo dus:
http://www.jdeboomfotografie.nl/modelbouw/beta/IMG_0314.jpg

Het kan natuurlijk dat jij gewoon wat anders in gedachten hebt hoor, ook prima :D

Beta, ff nie

Oeps, ik ga dat van dat spantje van de week checken. Ik dacht echt dat ik keurig alle spanten van de tekening had overgenomen. Gelukkig is het maar hout, is altijd wat aan te plakken!

De plannen voor dit weekend zijn gisteren gewijzigd omdat ik vandaag met Arjan en Sven (PH-AJH en Sven-Boxmeer) naar Recklinghausen ben getogen voor een dag hellingvliegen, was voor mij de eerste keer, ERG GAAF!

Hier staat een verslag

Dus van de week proberen verder te komen met de Beta

Jacob

Stapje verder

Dat spantje was inderdaad niet goed, is opgelost door alsnog de bolle bovenzijde aan te brengen.

Jesse, door je opmerking heb ik de spanten nog eens gecheckt, en het blijkt dat er iets grappigs is gebeurd. Vanuit een digitale tekening van Harry (Return) heb ik de spanten geprint, op triplex geplakt, gezaagd en de Beta er mee gebouwd. Wat blijkt nu? Deze digitale tekening is ietwat uitgerekt. Dus mijn Beta heeft iets andere verhoudingen dan het origineel, het is marginaal (5 mm). Het zorgt er wel voor dat zaken af en toe niet helemaal pasten . .

Maar goed, met creativiteit en wat opvulbalsa kom je een heel eind.

Dit is de stand van dit moment:

SV106949.JPG

Binnenkort de voorzijde afwerken, daarna maar eens een proefopstelling voor de plaatsing van de servo's en accu. Daarna bowden kabels bevestigen, rugje dicht maken, stabilo en richting afwerken, etc. Genoeg te doen!

Jacob

hey hey hey, niet zo snel jij, straks haal je me nog in!! :D
Ja, dat spantje ziet er beter uit zo, jammer van die tekening zeg.
Zelf heb ik de originele tekening 1:1 laten kopiëren en die gebruik ik om te verknippen.
Pff, ik moet ook maar snel weer eens wat aan de Beta gaan doen...

Wat blijkt nu? Deze digitale tekening is ietwat uitgerekt.

Oeps.........:oops:..........Dat is vervelend Jacob. Heb hem zelf (nog) niet gebouwd.

Zou waarschijnlijk ook niets gemerkt hebben. Jij werkt met bestaande en nieuw te bouwen onderdelen.

Of is de tekening niet gelijkmatig ingescand?

Succes met de bouw. Ziet er weer klasse uit.
icon14.gif

Gr Harry

Je hoeft je niet te schamen hoor, kan je ook niks aan doen. Bij mij kwam het dus aan het licht omdat ik de spanten vanaf de digitale tekening heb gemaakt en de rompzijkanten vanaf de originele papieren tekening. Daar zat dus wat maatverschil in. Het hoogste spant (nr 12) uit mijn hoofd bleek zo'n 5 mm korter te zijn.

Niet erg, rechttoe rechtaan bouwen kan iedereen, probleempjes oplossen geniet ik het meest van. Als je het niet weet zie je het ook niet!

Heb net de neus er op gemaakt, misschien zo nog wat doen en anders komend weekeind weer.

Jacob

Wit

zijn de staartvlakken na het schuren schaven plamuren en afwerken.

Verder heeft de Beta een neus gekregen, is me nog iets te spits, moet nog wat botter, dat is origineler.

We gaan weer rustig verder! Servo´s en verstelbare starthaak zijn besteld. Deze Beta gaat alleen maar aan de lijn omhoog. Leuk voor af en toe, op bv een Vintage meeting, kan ik ook meedoen bij de fietslier :D

Dit is ´m nu:
SV106958.jpg

Groet,

Jacob Bos

Laatst bewerkt door een moderator:
Prachtig Jacob,

Hij lijkt wel weer als nieuw.
De neus maar zo laten, niks mis mee. En nou maar verder met de vleugels. Ik ben benieuwd.

Groet, JH

Dank Jan Hein,

Ik zal het overwegen of ik haar nog een 'nose-job' ga geven!

De vleugels laat ik denk ik voorlopig even voor wat ze zijn, zien er redelijk uit. Weet nu natuurlijk niet wat er onder de folie zit. Doel is om de 20e bij de Vintage Winter meeting de Beta aan de lijn omhoog te krijgen. Als ik nu de vleugels ook nog opentrek ben ik bang dat ik in tijdnood kom.

Oh, ja, de staartvlakken gaan nog wel voorzien worden van de rode en gele banen die kenmerkend zijn voor de Beta

We bouwen rustig verder!

Jacob

Toekomst

Zo ziet de Beta er al uit als een echt vliegtuig . .

SV106959.JPG

Vanmorgen gestart met cockpit afwerking, binnenkort met de PET-fles aan de slag!

@Jan-Hein: kon het toch niet laten om de neus wat botter te maken, klusje van 5 minuten en gelijk meer een Beta-look!

Jacob Bos

Back