Graupner Cirrus 75 opknapverslagen

Even voor de Duidelijkheid: Ik heb het hier over een Cirrus 75 (met T-staart dus). 3m spanwijdte. Heb jij die tekening voor je liggen?

@jhvdk Dat kan natuurlijk. Dan kan de tipverdraaiing natuurlijk nog steeds verschillen.
@maarten Heb jij het over een Cirrus-75 (en heb je daar de tekening van)?

De (ribben)vleugels van de 75 zijn (100% zeker weten) geheel identiek aan die van de gewone Cirrus.
Als je ailerons hebt zou ik me trouwens over de tipverdraaiing niet zo'n zorgen maken. Je kunt de aileron een klein stukje omhoog zetten.
Als de tipverdraaiing er bij de bouw niet goed is ingezet krijg je het nooit blijvend goed; of je het nu stoomt of de folie her-strijkt, na verloop van tijd keert het terug naar de oude staat. Ik heb slechts één setje vleugels wat helemaal klopt, alle andere verschillen een beetje. En tegelijk heb ik er nooit last van gehad. Ben er dus maar mee opgehouden ze steeds weer te fatsoeneren :-)

Dit advies bevalt me wel: Niks aan doen :wink:
Zondag kunnen alle deskundigen er naar kijken, dan hoor ik wel of ik moet strijken of stomen.

Dank voor de adviezen en tot zondag.

zeg hoe is t met je cirrus 75 japie G:wink:vliegt ie soms al:grin:

Hij vliegt nog niet helaas. Geen tijd.. geen tijd...

Vandaag een paar uurtjes aan de cirrus75 gewerkt.

romp_besturing-1.jpg

romp_besturing-2.jpg

romp_besturing-3.jpg

romp_besturing-4.jpg

romp_besturing-5.jpg

Servoplankje gemaakt. Wat oude servo's uit een rotzooilade gehaald en die maar ingebouwd. Tevens een klosje vurenhout ingelijmd om later de starthaak in te schroeven. Overigens heb ik nadat ik deze foto's maakte aan de hoogteroerservo een quicklink gesoldeerd. De opzet zoals op de foto, met een Z-bochtje, gaf te veel speling. Helaas zelfs nu met goed passende quicklinks loopt het hoogteroer zadel nog niet helemaal soepeltjes, Hij centreert net niet helemaal lekker. Nog maar eens goed naar kijken..

To-Do list
* Elevator afbouwen & bespannen
* Sleepkoppeling zien te fabriceren en inbouwen
* Bussen voor vleugelpennen vastlijmen
* Gaatjes voor vleugelbekabeling in romp maken
* Romp van rood neusje & bestickering voorzien

* Servovakjes in vleugel afwerken
* Afdeklatjes over remkleppen maken
* Vleugelpinnen verbuigen voor minder V stelling

En als de sodemieter een of andere hoogstartinstallatie regelen :-) Ik verwacht de kist met een goede zaterdag werk af te hebben.

Laatst bewerkt:
En als de sodemieter een of andere hoogstartinstallatie regelen :-) Ik verwacht de kist met een goede zaterdag werk af te hebben.[/QUOTE]

Dat komt mooi uit kan je er mee vliegen in Enkhuizen:wink:

easy does it Jaap:D

groet

Terence

(onzin verwijderd)

Ik ben ook een sleepkoppeling in een Cirrus 75 aan het inbouwen. Foto's zal ik wel posten (maar ik bouw niet zo snel)

Ik zou graag de foto's daarvan zien!

----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)

Da's de enige manier om hem omhoog te krijgen!
Moet nog effe kijken of ik hem in Hillegom z'n maiden kan geven.

Ahja! Die had ik inderdaad al eens gezien.

Nog even een vraagje van andere orde, bij mij beweegt het stabilo zadel vrij stroef over de romp. Is dat bij jullie cirrussen ook zo? Of moet ik aan het vijlen slaan?

Ja, bij mij is dat ook zo. Maar mijn servo is sterk genoeg.
Heb jij je hoogteroer wel aan de grote servo en je richtingsroer aan de kleine servo?

En, gebruik een zo kort moglijk servo-armpje. (ik weet niet de maximale uitslagen van de hoogte- en richtingsroeren)

Ja, bij mij is dat ook zo. Maar mijn servo is sterk genoeg.
Heb jij je hoogteroer wel aan de grote servo en je richtingsroer aan de kleine servo?

En, gebruik een zo kort moglijk servo-armpje. (ik weet niet de maximale uitslagen van de hoogte- en richtingsroeren)

Ja, het hoogteroer zit aan de grote servo, dat had ik bewust al gedaan. Hij is ook makkelijk sterk genoeg, maar er ontstaat door het kleine beetje speling in de stuurstang een soort dood punt in de zadelbeweging-centrering. Het klinkt een beetje ingewikkeld nu, maar kort gezegd komt het er op neer dat als ik van vol UP terug kom naar centre, het zadel een iets andere positie heeft dan als ik terug kom van vol DOWN naar centre. Snappen jullie het nog:confused::confused:

Sleepkoppeling: Stap 1

Ik heb in mijn 'voorraad' een messing buisje gevonden en een stuk verenstaal wat daar ruim inpast.
Het einde van het stuk verenstaal heb ik omgebogen ter fixatie. Ik ga daar een kwiklink aan solderen.
Het messing buisje wordt in het houten blokje gelijmd, en daarin wordt een sleuf gezaagd voor de sleeplijn.
Het stuk verenstaal past met speling in het messing buisje zodat de beweging van de servo gevolgd kan worden zonder buigen. De kwiklink wordt zo dicht mogelijk bij de servo-as gemonteerd.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Precies hetzelfde heb ik in mijn Cirrus 75 en Minimoa. Werkt uitstekend. Je hoeft in de romp ook maar een heel klein sleufje te maken om de draad doorheen te duwen.

Ik heb het houten blokje alleen opgebouwd uit stukjes triplex, zodat het messing buisje mooi recht en dicht bij de romp komt te liggen (recht boren door een blokje is niet mijn sterkste kant). Ook kun je dan het sleufje wat makkelijker maken

Laatst bewerkt:
Weer een aantal stapjes verder

Weer lekker een paar uurtjes zitten knutselen vandaag. Hier wat foto's van de voortgang. Heren C75 vliegers, hoeveel lood zit er bij jullie in de neus? Ik krijg nu de indruk dat ik aardig wat nodig ga hebben straks..

afbouw-1.jpg

afbouw-2.jpg

afbouw-3.jpg

afbouw-4.jpg

afbouw-5.jpg

afbouw-6.jpg

afbouw-7.jpg

afbouw-8.jpg

afbouw-9.jpg

afbouw-10.jpg

afbouw-11.jpg

Back