Graupner Cirrus 75 opknapverslagen

idd spuitplamuur is niet wat voor dit soort dingen . enigste goede is de motip fine putty nr;000156

Thanks voor de tip!

De naad is er aan de buitenkant nu zo goed als uit! Even wat foto's (gemaakt met telefoon, dus sorry voor de kwaliteit :-( )

Rudder voor elkaar gemaakt
romp_afw1-1.jpg

Eerste laag spuitplamuur erop en geschuurd. Nu ook echte plamuur aangebracht tegen de naad.
romp_afw1-2.jpg

Zo ook de onderkant
romp_afw1-3.jpg

Daarna weer spuiten op de supersonische spuitinstallatie :-)
romp_afw1-4.jpg

Binnen drogen (tegen de vliegjes). Hier de eerste laag witte primer
romp_afw1-5.jpg

En dan de aflaklaag! Resultaat is super!
romp_afw1-6.jpg

Resultaat
romp_afw1-7.jpg

Resultaat
romp_afw1-8.jpg

De laklaag is nu nog zeer dun. Ik denk dat ik er nog 1 keer met een korrel 1000 overheen ga en dan nog een laklaagje zet. Ik ben in ieder geval blij met hoe het er nu uit ziet!

De laklaag is nu nog zeer dun. Ik denk dat ik er nog 1 keer met een korrel 1000 overheen ga en dan nog een laklaagje zet. Ik ben in ieder geval blij met hoe het er nu uit ziet!

Heel voorzichtig met goede scochbrite fine iets aftoppen en de randen van de vleugel aanhechting van de romp bijna niet aanraken, anders ben je er weer door.

Ga zo verder met geduld en je hebt straks een prachtige zwever:p:p

groet

Terence

Mijn doel is om 'm net zo strak als jou Kalif te krijgen :-) (Al denk ik niet dat dat voor mij haalbaar is ;-) ) Overigens.. scotch-brite fine.. dat ken ik niet? Waar koop je dat en is het nog fijner dan laten we zeggen korrel 1000 waterproof?

Heb jij nog iets van blanke lak gebruikt over jou Kalif? Of iets gepolijst?

Laatst bewerkt:
Mijn doel is om 'm net zo strak als jou Kalif te krijgen :-) (Al denk ik niet dat dat voor mij haalbaar is ;-) ) Overigens.. scotch-brite fine.. dat ken ik niet? Waar koop je dat en is het nog fijner dan laten we zeggen korrel 1000 waterproof?

Heb jij nog iets van blanke lak gebruikt over jou Kalif? Of iets gepolijst?

Er zit geen blanke lak over hoor.

Twee keer wit gespoten en tussendoor licht gescotch briteted (of zo).

Dit haal je bij een autospuiter met een stukje van 10 cm doe je een hele auto.

eerst het scherpe even eraf op een oud stuk (witte) verf en dan heel licht overheen vegen, maar vooral niet duwen , dan ontvetten en laten uitdampen, dan spuiten en zo vol mogelijke laatste laag spuiten, na 10 minuten is de Motip stofdroog en dan in de zon ophangen en draaien , dan krimpt de lak heel mooi op(zo doe ik het)

Veel plezier met spuiten en rustig aan met dunne lagen opbouwen en tussendoor de tijd geven.

groet

Terence

Ps bij mij hangt de romp aan de waslijn en je moet wel een windstille dag hebben anders gaat er meer naast als op de romp

Laatst bewerkt:
Spuitplamuur is in principe primer. Ik schuur het de eerste keer af tot ik kan zien of alle putjes dicht zijn, dan nog een dun laagje wat ik met korrel 400 strak maak. En dan aflakken. Neem wel witte spuitplamuur als je de romp wit wilt hebben want over die grijze krijg je het nooit dekkend.
Vandaag stond ik in de karwei. Dacht ff spuitplamuur te halen, maar die meneer achter de balie begreep niet wat ik bedoelde.
Aangezien ik ook niet wist wat dat nou eigenlijk was, ging ik met lege handen naar huis. Ik hoopte eigenlijk dat die meneer zou zeggen: Deze moet je hebben.. maar helaas.
Begrijp ik het goed dat spuitplamuur dus gewoon grondverf is?
Ik neem aan dat je met "primer" grondverf bedoelt?

Van Motip heb je Spray-Putty. Putty betekent plamuur.
Spuitplamuur - Motip
Primer is volgens mij een ruw soort verf die goed hecht op diverse ondergronden. En daar houdt lak dan weer goed op.
Motip heeft echter ook primer voor kunststof en primer filler....

Maar ik ben absoluut geen "verf-kenner". In de praktijk werkt dit spul prima op kunststof rompen. Praktisch ingesteld als ik ben weet ik niet zo goed waarom ik ander spul zou moeten gebruiken :-)
Er zijn vast professionelere oplossingen (tegen een prijs :-) )

Laatst bewerkt:
Van Motip heb je Spray-Putty. Putty betekent plamuur.
Spuitplamuur - Motip
Primer is volgens mij een ruw soort verf die goed hecht op diverse ondergronden. En daar houdt lak dan weer goed op.
Motip heeft echter ook primer voor kunststof en primer filler....

Maar ik ben absoluut geen "verf-kenner". In de praktijk werkt dit spul prima op kunststof rompen. Praktisch ingesteld als ik ben weet ik niet zo goed waarom ik ander spul zou moeten gebruiken :-)
Er zijn vast professionelere oplossingen (tegen een prijs :-) )
Ok, ben weer wat wijzer. Ik ga voor de putty. Kan je dit dan ook rechtstreeks op een romp vanglas/epoxy gebruiken?
Beetje off topic ben ik bang. :( Sorry Wubbe, voor het vervuilen!

dat is rode scotchbrite ook te halen bij de praxis of gamma zaken .

heb er zelf al een paar auto's mee gewassen om ze te spuiten/rollen (dat is dan gelijk aan nat schuren )

maar vaak als je bij een autospuiterij om een stukje vraagt krijg je het wel mee

dat is rode scotchbrite ook te halen bij de praxis of gamma zaken .

heb er zelf al een paar auto's mee gewassen om ze te spuiten/rollen (dat is dan gelijk aan nat schuren )

maar vaak als je bij een autospuiterij om een stukje vraagt krijg je het wel mee

De grijze scotch brite van de spuiter is fijner en niet hetzelfde volgens mij wat je bj de bouwmarkt koopt, en een stukje kost niet veel of soms niks;)

groet

Terence

heb toch echt goede ervaring met de rode scotchbrite ,hetzij op auto's ,maar dat mag de pret niet drukken . zelfs op kunstof motorkapjes heb ik het ook gebruikt na wat plamuur werk .

Net langs de lokale spuiter geweest, en de beste man heeft me twee grote stukken scotchbrite meegegeven! Top! Gaan we zo maar es gebruiken!

En weer even een updatje voor wat betreft mijn Cirrus 75 in aanbouw:

* Vleugels bespannen en afgewerkt
* Rudder bespannen en afgewerkt
* Ook de remklepjes van een kleurtje voorzien

Eventje voor zover in elkaar gestoken ;-)

vleugel_afw1-1.jpg

vleugel_afw1-2.jpg

vleugel_afw1-3.jpg

vleugel_afw1-4.jpg

Had via eBay een extra cirrus75 rompje gekocht om als electro te gaan bouwen. Echter heeft deze een afwijkende neusvorm, veel spitser! Lijkt wel wat op de mini nimbus neus. Een van de kenners een idee of Graupner ooit een ander cirrus75 rompje heeft gemaakt? Of is dit een zelfbouw exemplaar? (Als dat zo is is het wel een hele mooie overigens ;-) ) Zal morgen even een fotootje doen.

Hier dan wat plaatjes van het extra rompje dat ik heb gescoord:

romp2_aankoop-1.jpg

romp2_aankoop-2.jpg

Apart neusje he! Origineel Graupner? Of een maaksel van de vorige eigenaar? Dit gaat in ieder geval een electroromp worden.

Ik dacht er ook nog een 3m vleugelset bij gescoord te hebben, maar dat bleek bij aankomst een Mini Nimbus vleugelset. Daar heb ik nu RCPaul weer blij mee kunnen maken!

Dat is een mooi rompje, ik denk dat de vorige eigenaar een voorliefde voor spitsneusjes had:p. wel makkelijk pas er zo een spinner op.

Succes

Terence

Mijn zoon Ronan is inmiddels solo op onze Cirrus 75.
Da's wel mooi want dan kan ik er ook eens gewoon van genieten om hem te zien vliegen (en ik geniet zowel van de Cirrus als van Ronan :-) )

Laatst bewerkt door een moderator:
Back