Graupner Cirrus 75 opknapverslagen

Dus je hebt hem als 2 asser gevlogen?
Je kon niet wachten om te gaan vliegen zeker:D

BTW;
Hoe heb je dat aangepakt met die Multiplex servo's/stekkers.
Want ik zit met hetzelfde probleem, ik heb gisteren 2 glasvezel zweef-rompen en 1/1-2 vleugel gekocht via een mede clublid (morgen komt er een topic over:cool:) en daar zitten ook allemaal haakse Multiplex stekkers in.

Groeten Rick

...
Dan kan ik hem vliegen met de vleugels van mijn aileron Cirrus (grote rolroeren, weinig V-stelling). In de rode vleugels bouw ik gewoon servo's in en ga eens proberen hoe het vliegt. Dan heb ik wat vergelijk.

Nou zo :-) Gewoon de vleugels van een andere Cirrus er op.
Rick, die stekkertjes heb ik er gewoon afgeknipt en normale Uni-stekkers aangesoldeerd. Kun je bij de modelbouwwinkel los kopen. Er zijn ook verloopstekkertjes maar daar ben ik niet doel op want dan heb je weer een extra stekkerverbinding.

Bart, die buitenkabel zit inderdaad verlijmd. Ik durf er niet goed aan te trekken maar ik zal het toch maar eens proberen inderdaad.

En zelfs zonder dat schema, de kleuren van Multiplex komen overeen met Graupner en Futaba. Rood en zwart op elkaar en wit of oranje op elkaar.

Super Arjan!!! Deze kleurstelling niet meer veranderen! Geweldig, weer eens wat anders dan wit met rood.

Gr,

Johan

Deze kleurstelling niet meer veranderen!
Malloot! :p

Hij wordt wit met oranje, da's ook eens wat anders dan wit met rood okay?
Die servokabels ging niet lukken dus dan maar grondig aan de slag.

100225_75003.jpg

Gelukkig gaat de folie er goed vanaf, geen lijm- of kleurresten,
Ailerons worden groter en krijgen foliescharnieren (zijn nu gewone scharniertjes)
En dan gelijk die remklepjes erin.
Bespanning wordt wit met fluor oranje aan de tips, richtingsroer ook, en de romp wit met een oranje neus.

Arjan, mag ik deze gelegenheid aangrijpen om even iets aan te stippen dat mij regelmatig stoort op dit forum... ik durf het hier wel te zeggen omdat jij doorgaans smetteloos Nederlands typt...:cool:

Een paar citaten uit Wikipedia:
FLUOR is een chemisch element met symbool F en atoomnummer 9. Het behoort tot de groep van de halogenen.
FLUO is een afkorting van fluorescent. Fluorescentie is een natuurkundig verschijnsel waarbij een atoom een hoog-energetisch foton absorbeert, in een aangeslagen toestand belandt en vervolgens terugvalt naar de grondtoestand onder uitzending van een foton van lagere energie.

Dus, fluor zit in de tandpasta, en fluo (-oranje, -groen, -geel etc.) zijn fluorescerende kleuren.

Sorry hoor, die fout wordt zo vaak gemaakt, ik moest het even kwijt.... :bye:

Mallooot???? What the #$#?

Meningen verschillen misschien maar dit is toch een prachtige kleurencombinatie?!?!?!

Goed te zien in de lucht en wit/rode en wit/oranje zwevers heb jij al voldoende, tijd voor iets nieuws!

Maar goed ik begrijp het al, eenheidsworsten zijn meer in trek..... succes met deze unieke Cirrus.

Oh Johan, de tranen biggelen over mijn wangen :D
Weet je zwart is best een mooie kleur, voor een begrafenisauto dan. Voor alle andere vervoersmiddelen ben ik meer van de vrolijke kleurtjes. Al gaat mintgroen zelfs mij te ver.
Bart, dank voor de correctie. Ik probeerde het woord "Fluorescentie" en het werkwoord wat daar bij hoort te omzeilen :-)
Dayglow orange dan, dat kan ik wel foutloos typen!

Ik heb 1 zwevertje met een zwarte romp (Dynaflite Talon).
Maar de vleugels zijn dan ook fluorescent rose & geel...
Voor een hellingzwever vond ik dat wel kunnen...

Er zijn twee kleuren die ik nooit zal kiezen voor een modelvliegtuig of een zeilvlieger: groen en blauw. Gewoon omdat dat niet lekker contrasteert op het gras of in de blauwe lucht. Maar da's natuurlijk heel persoonlijk....

Mintgroen met Lila schijnt wel weer in te zijn ;-)

Maar zwart alleen voor een begrafenisauto ben ik het niet mee eens.... maar goed gelukkig zijn er verschillende smaken.

Ik heb van de week een LO100 zwevertje binnen gekregen, was eerst van plan om die wit met rood te maken, maar na deze discussie ga ik daar misschien toch maar vanaf zien.... weg van de eenheidsworsten.........:evilbat:

full

o jee, wat ben ik nu toch weer aan het typen...... had ik vorige week niet gezegd dat mijn Cirrus wit met rood zou worden.....:hammer:

Laat maar, back on topic, het zal weer weer een mooie kist worden. Succes!

Laatst bewerkt door een moderator:
Er zijn twee kleuren die ik nooit zal kiezen voor een modelvliegtuig of een zeilvlieger: groen en blauw. Gewoon omdat dat niet lekker contrasteert op het gras of in de blauwe lucht. Maar da's natuurlijk heel persoonlijk....

Op het sleepforum werd anders geschreven dat donkerblauw heel erg goed te zien is, ook op grote hoogte. Is ook blauw toch?

Johan kletst ook maar wat. Ik heb een gele Hai, een geel/paarse Medicine Man, een rode Cirrus en een rood/witte Cirrus. Dan kan wit met fluorescent oranje oranje er best wel bij. Voor een soort van schaalzwever vind ik het ook gewoon mooi. Wat ik namelijk nog niet heb is zo'n mooi neusje als deze:

cirrus_01.JPG

of deze

OO-ZLG.jpg

Johan kletst ook maar wat. Ik heb een gele Hai, een geel/paarse Medicine Man, een rode Cirrus en een rood/witte Cirrus. Dan kan wit met fluorescent oranje oranje er best wel bij. Voor een soort van schaalzwever vind ik het ook gewoon mooi.

En een wit/rode Salto, en een wit/rode Cirrus, en een wit/rode Hurricane, en een wit/rode Tenerife, en een fantastische wit/rode ASW20 (al een tijd niets meer van gezien)......... maar goed.. laat mij maar kletsen, ik begrijp wat je zegt en het is ook mooi voor een (semi-)schaalkist en zo'n neusje is inderdaad mooi.

Stiekem blijf ik die zwart/wit/rode Cirrus ook leuk vinden

Hoi Arjan,

Leuk om de kist hier weer tegen te komen:), zo te zien is hij in goede handen!
Heel erg veel plezier ermee, ik houd deze draad in de gaten!

Hoi Remy,
Da's bijzonder voor iemand die niks om zwevers geeft :-) Kom als het lekker weer is eens een middagje zweven, er zal een wereld voor je open gaan. En dan heb ik gelijk wat FPV beelden van mijn vliegstek.....

Vanochtend bezoek gehad van mijn vriend en leermeester ( genaamd Merlijn, vandaar "Merlin's Magic" als naam van één van mijn zwevers) met wie ik mijn plannen nog eens heb besproken.
Waarom zouden die rolroeren dan groter moeten. Nou, omdat een Cirrus vaak zo langzaam vliegt en je dan autoriteit mist met die kleine roertjes. Als je een beetje vaart hebt is er niks aan de hand.Maar....je wilt er vooral op de helling mee vliegen toch? Ja. maar dan vlieg je toch over het algemeen al een stukje sneller? Ja.... Dan zou ik ze lekker zo laten. Merlijn, je hebt gelijk.

Dus. Weer een wijziging. Roeren blijven standaard. Wel de remkleppen, nieuwe snoeren trekken, en de scharniertjes vervangen door foliescharnieren.
Nou één klep zit er in en één snoer is doorgevoerd.

100226_75.jpg

Zo...het schiet aardig op

100228_75001.jpg

De remkleppen zitten er in, een aantal licht beschadigde ribben is weer in model, de ailerons zijn gerenoveerd, de servohouders en -dekseltjes zijn gereed en alle bedrading is getrokken.

100228_75002.jpg

Nu kan ik de vleugels gaan bespannen en dan volgt het volgende....de romp.

100228_75003.jpg

Vanmiddag even proefgevlogen. Alles werkt naar behoren en het vliegt super.
Ik heb de v-stelling eens berekend omdat ik het gevoel had dat die toch een stukje minder is dan de standaard 6 graden per kant van een gewone Cirrus. En inderdaad, ik kom op 4 graden per kant. Daarmee en met de standaard rolroeren gaat het bochtenwerk prima. Blij dat ik daar niks aan gedaan heb.

100302_75002.jpg

Het zwaartepunt lag net iets te ver naar voren naar mijn smaak. En als ik dan toch bezig ging heb ik ook gelijk maar zoveel mogelijk spullen naar voren verplaatst. Dat leverde een winst op van 80 gram. Vliegklaar zit ik nu op 1910 gram. Ietsje meer dan een gewone Cirrus maar als het een beetje waait zoals vanmiddag is dat bepaald geen nadeel.

100302_75001.jpg

Ter vergelijk, zo zat het:

100228_75002.jpg

Gerrit was er ook nog even met z'n Bird of Time die hij de afgelopen weken heeft geëlektrificeerd. Dat is toch ook wel een mooi ding hoor.

En ja hoor, ook Gerrit begon over de zwarte romp. "Lekker zo laten". Ik dacht het niet!!! Wit met oranje. Morgen ga ik spuitbusjes halen......

Laatst bewerkt door een moderator:
Vanmiddag een paar uur gevlogen. Zwaartepunt ligt nu perfect. Er was verrassend veel thermiek, heerlijk.
Vanavond het richtingsroer gedemonteerd, de rode folie verwijderd en opnieuw bespannen met witte Oracover. Dat laat zich prima spuiten als je het licht opschuurt met waterproof schuurpapier.

100303_75.jpg

Morgen ga ik verder met de romp.

Vanmiddag een paar uur gevlogen. Zwaartepunt ligt nu perfect. Er was verrassend veel thermiek, heerlijk.
Vanavond het richtingsroer gedemonteerd, de rode folie verwijderd en opnieuw bespannen met witte Oracover. Dat laat zich prima spuiten als je het licht opschuurt met waterproof schuurpapier.

Met wat voor soort verf doe je dat? Mooi project weer hoor Arjan!

Groet

Back