Graupner Cirrus 75 opknapverslagen

Motip fluo oranje en Flexa hoogglans blanke lak. Maar je kunt er iedere verf voor gebruiken.

Neeeee dat durf zelfs ik niet :-)
Ik warm alles op in huis, ren de tuin in, spuit een onderdeeltje en ren weer naar binnen (het ruikt wel lekker dan!)

ik heb eens ge-airbrushed in de woonkamer... heb ik het gehoord achteraf :p
maar terecht, want ik wist niet dat die fijne nevel zo fel zou uitspreiden.
had er een bouwtafel van 2x1m onderliggen.

Rompje is leeg en kaal. Had al uuuuuren geleden af kunnen zijn als Johan (MadDuc) me niet de hele avond van mijn werk had gehouden, Hij kwam wat spulletjes ruilen en voor we er erg in hadden was het 23.00u....:D Lekker met de flightsimulator gespeeld en op youtube elkaars favoriete filmpjes bekeken. Dat was gezellig.

100304_75.jpg

Staartje heb je dan toch nog snel kaal gekregen in de tijd dat ik naar huis ben gereden. Man, wat is jouw vrouw meegaand zeg met zo'n woonkamer die voor jou is omgebouwd naar hobbyruimte incl. flight simulator...... was inderdaad gezellig, had me voorgenomen niet te lang te blijven...... tja.....

Eigenlijk had ik ook nog twee vleugeltjes moeten glassen vanavond, ook niet gelukt. Veel succes met die mooie Cirrus en dan snel door naar de V-staart Cirrus, want je moet de Cirrus vloot natuurlijk wel echt compleet hebben ;-)

Groeten,

Johan

Neeeee dat durf zelfs ik niet :-)
Ik warm alles op in huis, ren de tuin in, spuit een onderdeeltje en ren weer naar binnen (het ruikt wel lekker dan!)

Oh gelukkig, andes blijf je behangen . . en tja, van spuiten ga je ook een beetje zweven, klopt het weer!

Jacob

De primer en de eerste laag wit zit er op. Beetje jammer dat de restjes zwart zo te zien ietsje door blijven schijnen, met name rond de neus. Ik kon dat niet verder afschuren zonder een gatenkaas te fabriceren. Nou ja....wie weet hoe het uitpakt als er morgen nog een laagje overheen zit.

Ooit schilderde ik het plafond van mijn slaapkamer zwart. Ik vond het erg mooi, maar korte tijd later verkocht ik dat huis. Een paar weken later kwam ik de nieuwe eigenaar tegen; hij beklaagde zich dat hij er zo'n klus aan had gehad het slaapkamerplafond wit te verven...

De primer en de eerste laag wit zit er op. Beetje jammer dat de restjes zwart zo te zien ietsje door blijven schijnen, met name rond de neus. Ik kon dat niet verder afschuren zonder een gatenkaas te fabriceren. Nou ja....wie weet hoe het uitpakt als er morgen nog een laagje overheen zit.

Misschien te laat, maar wil je een niet-doorschijnende strakke witte romp, spuit dan eerst een laag grijs. (volgens de verf expert op mijn werk . . ) Daar dekt de 2e laag wit veel beter op.

En ik kan het beamen, de witte ASW romp heb ik een aantal weken geleden her en der wat bijgespoten. Eerst wat afschuren en daarna direct de wit, je ziet het (als je het weet)

Jacob

Voor deze romp op dit moment te laat, volgende keer zal ik het zeker proberen.
Achteraf had ik dus waarschijnlijk beter grijze dan witte primer kunnen nemen....

Jammer, en inderdaad grijze primer is de beste ondergrond voor de dekking van wit. Jammer, klusje voor de volgende winter . . .

ja...of ik schuur het er morgen weer af en begin even opnieuw. Anders baal ik er toch steeds van. Eerst een nachtje over slapen :-)

Spuiten met de spuitbus, les 1:
Als het niet goed dekt, spuit er dan niet nóg meer op. De lak zal in een bruine massa uit gaan zakken, zodat je met een lap terpentine alles er weer af kunt vegen en opnieuw beginnen.

Spuiten met de spuitbus, les 2:
Een witte romp met zwarte vlekken eerst met een laagje grijze primer bewerken voordat je verder gaat.

Dus....de romp is nu héél mooi egaal grijs :-)

En ik heb bericht gekregen van Herr Uwe Gewalt dat hij op zoek is naar een nieuw cockpitkapje. Da's wel fijn want de oude heeft een paar barstjes en is vanaf de binnenkant goudkleurig gespoten.

Jacob, doe jij er eigenlijk blanke lak overheen? Ik altijd wel maar ik ben er eigenlijk niet helemaal tevreden mee. Het wordt dan wat geliger en als je bij wilt werken moet je altijd twee lagen vernieuwen.

Helemaal niks, precies om de redenen die jij nu aangeeft. Nadeel is dan inderdaad dat je in de winter misschien eens moet overspuiten, maar ja, hobby hé.

Jacob

En nu is het gewoon strak en dekkend :proost:
Morgen nog een oranje vlakje op de neus en dan kan ze weer in elkaar :-)
De cockpitkap heb ik losgewurmd en de binnenzijde met waterproof 400 geschuurd tot de verf er uit was. Daarna met Commandant gepoetst en het is zowaar weer enigszins doorzichtig geworden. Totdat ik een nieuw kapje heb moet het hier maar even mee.

100306_75.jpg

Ik denk dat ik de neus zoiets ga doen

429-JanLyczywek-Apr07.jpg

@PH-AJH

Ik zag een paar pagina's terug, dat je een filmje van een Bird of time had gepost. Klopt het dat die vleugels rolroeren heeft in de opstaande tips?

Ikzelf heb een Bird of Time geheel zelf vervaardigd uit hout als 2-asser. Rolroeren zijn opzich wel makkelijk, maar ik dacht dat dit met een V-stelling niet goed zou werken?

Hoi,
Ja klopt, die BoT heeft rolroeren. Dat zie je wel meer hoor. Je moet dan over het algemeen de V-stelling wel verminderen om er lekker mee te kunnen vliegen. En dat doet die van Gerrit trouwens uitstekend.
Maar meer bijzonderheden weet ik er niet van, Gerrit heeft hem zo gekocht (dus niet zelf de rolroeren aangebracht)

Back