Graupner Cirrus 75 opknapverslagen

Ziet er prachtig uit Jaap, met geduld en liefde gemaakt, rustig aan met de laatste werkzaamheden en je hebt een pracht kist voor het leven:D

groet

Terence

ps Je gaat dit moois wel een maiden geven in Enkhuizen?

ik deel de menig van de rest woooooooooooooooooooooooooow echt n prachtige cirrus hoor:yes: en idd nog wat kleur op t neusje en wat leuke stikkertjes en dan gaan we hem volgende week hopelijk zien vliegen ben zeeeeeer benieuwt jaap mn komplimenten heb je zeker!!

Dank voor de complimenten! Het neusje is voor de spuitvorm al afgeplakt, en gaat zeker nog een smoeltje krijgen :D

Echter heb ik voor de 25e nog steeds een dienst staan waar ik vooralsnog niet van af lijk te komen. Ik hoop dat 't lukt!

Iemand tips voor een juiste hoogstartinstallatie?

Hij is mooi!

Toch mooi hoor, met zo'n doorzichtige cockpitkap.
Als de mijne goed vliegt bestel ik er ook een.

Ik had 222 gram lood nodig om het zwaartepunt op 79 mm te krijgen. Of hij daarbij goed vliegt, weet ik niet. Arjan heeft bij al z'n Cirussen (Cirri?) het zwp. Op 79 mm.

Laatst bewerkt:
Toch mooi hoor, met zo'n doorzichtige cockpitkap.
Als de mijne goed vliegt bestel ik er ook een.

Ik had 184 gram lood nodig om het zwaartepunt op 79 mm te krijgen. Of hij daarbij goed vliegt, weet ik niet. Arjan heeft bij al z'n Cirussen (Cirri?) het zwp. Op 79 mm.

Het kapje dat er nu op zit komt van een eBay rompje, en heeft een scheur/barstje in de bovenkant zitten. Ik denk van ouderdom. Er zit nog een nieuwe in de doos bij mij. Die ga ik natuurlijk nog opbouwen. Mocht je geen ander kapje kunnen vinden mag je het kapje dat je nu op mijn foto's ziet zo van me hebben hoor! Zit dus helaas alleen een scheurtje/barstje aan de bovenkant. Mocht je er belang bij hebben is ie voor jou. Doorzichtig is ie :-)

Alweer een hele poos geleden zijn Rob en ik een project gestart en heb op dit forum laten zien hoe we een mal gemaakt hebben van de Cirrus 75.
Ook het vleugelsnijden hebben we geplaatst.
Hier dan het resultaat! Spanwijdte 3,6 meter.
De eerst vlucht was meteen raak, vol in de thermiek en vliegen. geweldig!

Groet,
Piet

foto03.jpg

Laatst bewerkt:
Wouw! Gefeliciteerd!

Jullie topic over het afmallen van de romp staat al erg lang in mijn favorieten lijstje! Leuk om nu het resultaat te zien!

Laatst bewerkt:
[...]
en idd nog wat kleur op t neusje en wat leuke stikkertjes en dan gaan we
[...]

U vraagt, wij draaien ;)

Definitief afplakken
afbouw2-1.jpg

afbouw2-2.jpg

Goed ontvetten!!
afbouw2-3.jpg

Briljante tip hier van 't forum. Eerst een laagje blanke lak, voorkomt doorlopen onder het afplakband.
afbouw2-4.jpg

afbouw2-5.jpg

Resultaat: Geslaagd!
afbouw2-6.jpg

afbouw2-7.jpg

Wonder boven wonder is het me gelukt om de originele 30 jaar oude decals te gebruiken. Zeer fragiel maar mooi gelukt! Wat foto's van hoe de kist er nu bij staat:

afbouw2-8.jpg

afbouw2-9.jpg

afbouw2-10.jpg

afbouw2-11.jpg

afbouw2-12.jpg

afbouw2-13.jpg

Nog te doen:

* Laatste decals op de vleugel plakken
* Vleugel verbinding afmonteren.
* V-Stelling nameten en eventueel aanpassen
* Electronica mooi wegwerken
* Cockpitkapje bouwen
* Uitbalanceren
* Starthaak monteren
* Hoogstartinrichting zien te vinden
* Wachten op goed weer
* Vliegen :D

hij is echt gaaaaaaaaaaaaf geworden japioooooo:yes: die vliegt echt wel in enkhuizen anders meld je je maar ziek haha ook de stikkertjes en het rode neusje zijn echt prachtig geworden:grin: nu nog n :zon:en dan komt het 25 sept helemaal goed:wink:

Mocht je geen ander kapje kunnen vinden mag je het kapje dat je nu op mijn foto's ziet zo van me hebben hoor! Zit dus helaas alleen een scheurtje/barstje aan de bovenkant. Mocht je er belang bij hebben is ie voor jou. Doorzichtig is ie :-)
Nou... graag!! :banana:
We zien elkaar 25 september. Toch?

er zijn ook gewoon nog nieuwe te krijgen wubbe :yes:maar dat kapje van japioo zal ook nog best te repareren zijn aleen niet onzichtbaar denk ik :yes: als er mensen zijn die evt nieuwe nodig hebben laat het me maar even weten ik heb n mail adres:yes:wel erg mooi als je zo elkaar kunt helpen :thumbsup:

Sleepkoppeling: Stap 2

Ik heb het verenstaal aan een quicklink gesoldeerd. koperen buisje in houten klos gelijmd.
Zo moet het geheel ingebouwd, worden. Maar dan op z'n kop:
full

Even provisorisch ingebouwd:
full

Hoe ver van de neus moet de koppeling worden ingebouwd? Of maakt dat niet zo veel uit?

Laatst bewerkt door een moderator:
In mijn ASW heb ik hem strak onder de motor geplaatst ter hoogte van de voorste rand van de cockpit. Werkt prima!

Groet,

Jacob Bos

Overnieuw...

Ok, de voorste rand van de cockpit zal het worden.

Bij nader inzien zat het koperen buisje wat ver van de bodem zodat het blokje hout wat zwakjes wordt en het inhaken van de sleepkabel moeilijker. Ik ben nu toch bezig dus dan moet het ook goed gebeuren. Dat gaan we dus anders doen. Ik bouw (net als PH_AJH) het blokje op met laagjes 2- en 3 mm triplex.

Ik heb de cirrus75 nu volledig vliegklaar. Moet alleen nog een eigen cockpit bouwen, maar voor het uitwegen gebruik ik de oude (die naar Wubbe gaat).

def_inbouw-1.jpg

Ik kom op een totaal lood gewicht van bijna 200 gram. Het volledige vlieggewicht komt daarmee op 1900 gram. Ik vind dat best veel, vooral in acht genomen dat ik dus vlieg met de 2,8m vleugelversie! Wat wegen jullie c75's vliegklaar? Ik denk dat ik in de winter nog maar eens aan de slag ga om gaten in het stabilo te frezen en op die manier neusgewicht kan besparen.

Jaap

Back