Sebastiaan3Z9
PH-SAM
Vannacht is er een groepje minions geweest die de avondklok ontlopen hebben. We zijn ze zeer dankbaar. 316 gram tot op heden. Micro rc doet een 130 gram, folie 150 denk ik dus 600 totaal?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Zo dan als dat geen Dandy is weet ik het ook niet meer.
Alleen nog wel even de eerste rib bays indekken!
jan.
hoeveel v-stelling heb je Sebastiaan? Op de foto lijkt het niet zo veel?Hier vanavond de eerste delen gefolied, de maiden komt steeds dichterbij. Bekijk bijlage 429973Bekijk bijlage 429974Bekijk bijlage 429975
Ik hoop niet dat de Dandy's in een boot in het Suez kanaal zitten![]()
hoeveel v-stelling heb je Sebastiaan? Op de foto lijkt het niet zo veel?
Ik hoop niet dat de Dandy's in een boot in het Suez kanaal zitten![]()
oh dat valt inderdaad mee! Het leek veel minder op de foto.....Valt mee, lijkt minder. V stelling bij "rechte" pen zit rond 10 a 12 graden, met kleine knik tot de originele 14 a 16 graden te maken of zelfs meer.
Ik heb er voor wie wil een eenvoudige voorbereiding rolroeren ingebouwd (graveerlijntjes, niet meer) en heb in de achterlijsten (taps aflopend dus minder schuren) kleine slotjes gelaserd dat de ribbetjes recht komen en ingesloten zitten.
O, zeker... En het zal er ook wel mee vliegen.
De Dandy had zegge en schrijven één echte ontwerpfout en dat was de (vaste) houten starthaak.
Die zat zo krap op de rompbodem dat - bij een clubstartlijn- een ring voor een wat grotere zwever dan nog net paste, maar soms niet wilde lossen.
De reden dat die van mij er uit ziet als een vliegende lijmklodder...
Toch blijf ik het jammer vinden dat verder nog de nodige 'verbeteringen' zijn doorgevoerd.
Constructief kan ik me daar nog wel iets bij voorstellen, één van de manco's van sommige oude constructies is bijvoorbeeld een profielneus die maar zo'n beetje op het oog uit een rechthoekige of vierkante balk wordt gehaald.
Daarbij blijft het altijd een beetje een gok of je helemaal optimaal zit, in het bijzonder als een vrij klein model is.
Graupner was wat dat aangaat z'n tijd ver vooruit met gefreesde profiellijsten.
Gat in de markt!
Ook de wijziging in de vleugelkoppeling lijkt ook mij op het eerste gezicht een goed idee.
Maar als dat de oorzaak is van de te kleine V-stelling, dan gooi je daarmee het kind met het badwater weg....
Komt bij, dat ik nooit problemen heb gehad met die geknikte pen.
Maar het leuke van zo'n oude kist is nou net dat deze ook vliegt als een oude kist en... dat is helemaal niet slecht.
Wil je betere prestaties, maak dan iets anders, denk ik dan zo. Voorbeelden zat.
Of nog beter, doe het onzichtbaar en -dat kan nu- pas je besturingskarakteristieken aan, dat zie je niet, maar merk je wel.
Een Dandy met ailerons.....![]()
Een soort lelijke eend met stuurbekrachtiging...
![]()