Graupner Dandy

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Ton van Munsteren, 14 dec 2020.

  1. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    316
    Locatie:
    amersfoort
    Vannacht is er een groepje minions geweest die de avondklok ontlopen hebben. We zijn ze zeer dankbaar. 316 gram tot op heden. Micro rc doet een 130 gram, folie 150 denk ik dus 600 totaal?



    20210319_154122.jpeg 20210319_154131.jpeg 20210319_154114.jpeg 20210319_154109.jpeg
     
    MicropropSport, peytr en RTrider vinden dit leuk.
  2. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    316
    Locatie:
    amersfoort
    We hebben voor de liefhebber ook een stickerset laten snijden, grote is 5cm hoog, middel 3 en kleine 2,5cm hoog. Leverbaar in zwart en wit. Overigens kan dit ook voor andere vintage modellen geregeld worden.

    20210319_212441.jpeg
     
    H. de Vries, peytr, RTrider en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Amsterdam
    Ah mooi geworden Sebas.
    Lol dat rare font met die A en N tegen elkaar, mijn Dandy wordt zwart met geel, net als in1970. was inderdaad niet cool om deze tekst toen op je kist te hebben maar nu gaat hij er op, op het geel.
    Henk ik zie een Dandy fly-in aankomen ;)
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Alleen nog wel even de eerste rib bays indekken!


    jan.
     
  5. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    316
    Locatie:
    amersfoort
    Moet nog, boven en onder en nog een paar wigjes boven en onder de vleugelbuis en 2 stoppertjes voor de centerbuis.
     
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    De Svenson Delphine is ook niet meer zover van de maiden.

    IMG_9625.JPG
    IMG_9629.JPG
     
  7. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    228
    Zo, ik ben onder de indruk! Jullie gaan -al nieuwbouwend- veel harder dan ik, niettegenstaande dat ik elke dag wel even verder pruts. Mijn obsessie met oud hout heeft vanavond geleidt tot een schuine las in het vaste deel van de vin; die was afgebroken. Verder in het stuurvlakje van het stabilo twee breuken gelijmd en deukjes/hapjes van een dutchman voorzien. Ongelofelijk hoeveel breuken in deze kist door folie een soort van vliegbaar bij elkaar werden gehouden. Dat maakt het alleen maar leuker; deze kist heeft veel vlieguren.

    Stabilo en vin zijn nu opnieuw ruwbouwgereed. Romp is nog onder schuur- en schoonmaakbehandeling maar schiet op. Wanneer het goed is wordt mijn kapje deze week getrokken en kan het plugje naar Sebastiaan. In de ribben van de vleugel zit nogal wat ruigheid. Ik overweeg er een mm vanaf te halen en dan kapjes van 1,5 mm breed op te lijmen. Die kan ik dan weer netjes in vorm schuren. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik deze mod geen heiligschennis vind....

    Zal later deze week een paar plaatjes maken.
     
  8. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Amsterdam
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Dank je en ja al het zwart is folie.
     
  10. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    316
    Locatie:
    amersfoort
    Hier vanavond de eerste delen gefolied, de maiden komt steeds dichterbij. 20210323_220633.jpeg 20210323_220647.jpeg 20210323_220706.jpeg
     
    MicropropSport en RTrider vinden dit leuk.
  11. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    228
    Ik heb het plugje terug met een mooi getrokken kapje er bij: waar kan het plugje naar toe in het kader van het algemeen nut?
     
  12. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik hoop niet dat de Dandy's in een boot in het Suez kanaal zitten ;)
     
  13. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heren! Wat een mooie kistjes liggen daar! :worship::yes:
    Gr Bas
     
  15. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    316
    Locatie:
    amersfoort
    Ik wil hem.wel compleet aanbieden dus wachtte nog op het kapje o.a. en zijn nog even bezig met een A4tje met paar aandachtspuntjes.
     
    RTrider en MicropropSport vinden dit leuk.
  16. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    316
    Locatie:
    amersfoort
    Valt mee, lijkt minder. V stelling bij "rechte" pen zit rond 10 a 12 graden, met kleine knik tot de originele 14 a 16 graden te maken of zelfs meer.
    Ik heb er voor wie wil een eenvoudige voorbereiding rolroeren ingebouwd (graveerlijntjes, niet meer) en heb in de achterlijsten (taps aflopend dus minder schuren) kleine slotjes gelaserd dat de ribbetjes recht komen en ingesloten zitten.
     
    RTrider vindt dit leuk.
  17. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    316
    Locatie:
    amersfoort
    Nope, is allemaal made in holland deze kits. En geen chineesjes in dienst.
     
    RTrider, Énke Blériot en MicropropSport vinden dit leuk.
  18. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    oh dat valt inderdaad mee! Het leek veel minder op de foto.....
     
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    O, zeker... En het zal er ook wel mee vliegen.

    De Dandy had zegge en schrijven één echte ontwerpfout en dat was de (vaste) houten starthaak.
    Die zat zo krap op de rompbodem dat - bij een clubstartlijn- een ring voor een wat grotere zwever dan nog net paste, maar soms niet wilde lossen.
    De reden dat die van mij er uit ziet als een vliegende lijmklodder... :rofl:

    Toch blijf ik het jammer vinden dat verder nog de nodige 'verbeteringen' zijn doorgevoerd. :(


    Constructief kan ik me daar nog wel iets bij voorstellen, één van de manco's van sommige oude constructies is bijvoorbeeld een profielneus die maar zo'n beetje op het oog uit een rechthoekige of vierkante balk wordt gehaald.
    Daarbij blijft het altijd een beetje een gok of je helemaal optimaal zit, in het bijzonder als een vrij klein model is.
    Graupner was wat dat aangaat z'n tijd ver vooruit met gefreesde profiellijsten.
    Gat in de markt!

    Ook de wijziging in de vleugelkoppeling lijkt ook mij op het eerste gezicht een goed idee.
    Maar als dat de oorzaak is van de te kleine V-stelling, dan gooi je daarmee het kind met het badwater weg....
    Komt bij, dat ik nooit problemen heb gehad met die geknikte pen.

    Maar het leuke van zo'n oude kist is nou net dat deze ook vliegt als een oude kist en... dat is helemaal niet slecht.
    Wil je betere prestaties, maak dan iets anders, denk ik dan zo. Voorbeelden zat.
    Of nog beter, doe het onzichtbaar en -dat kan nu- pas je besturingskarakteristieken aan, dat zie je niet, maar merk je wel.

    Een Dandy met ailerons..... :confused: :eek: Een soort lelijke eend met stuurbekrachtiging... :rofl:
     
    peytr vindt dit leuk.
  20. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    316
    Locatie:
    amersfoort
    Bruno er zitten in de kits straks voorgefreesde neuslijsten, dat zijn wel "standaard" lijsten maar voldoende in profiel om het nodige schuren te beperken, de lijst is dus al bijna goed en het laatste is goed te bepalen voor de meeste bouwers onder ons.
    Een custom neuslijst is pas interessant bij een afzet van 1000+ kits en zover zijn we hier in Amersfoort nog niet.
    De achterlijst met de kleine slotjes is nog redelijk simpel te doen op de laser.
    En de rolroertjes, ach er staan slechts per rib een lijn op gegraveerd dus dat is net voor wie wil, rest moeten ze toch zelf doen (snijden/zagen/aanpassen) uit restmateriaal.
    Maar dat maakt het ook een leuk vakantiekistje, niet te groot en breed inzetbaar.
     
    RTrider en peytr vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina