Graupner Kadett

• Topicstarter Topicstarter Pedro
  • Startdatum Startdatum
als je een 1.6m model hebt was minder dan 2 kilo weegt dan is het aardig wind gevoelig en ligt de vliegsneheid vrij laag. Het vliegt gewoon net lekkerder bij 2 kilo of meer vindt ik ;) Met windstil weer is die 1500g wel super maar helaas is dat in dit land niet zo heel vaak :( Kan ook verschillen per model natuurlijk ;)

Het blijft wel een leuk model......

Tadango zei:
als je een 1.6m model hebt was minder dan 2 kilo weegt dan is het aardig wind gevoelig en ligt de vliegsneheid vrij laag. Het vliegt gewoon net lekkerder bij 2 kilo of meer vindt ik ;) Met windstil weer is die 1500g wel super maar helaas is dat in dit land niet zo heel vaak :( Kan ook verschillen per model natuurlijk ;)

Het blijft wel een leuk model......

Ik heb voor mijn Kadett en Typhoon 29/12/10 (ruim 500W motor) besteld en ik wil geen Lipo maar Ni-MH (3700mAh) als voeding aansluiten dan komt het vlieggewicht aardig in de buurt van de 2 kilo. Als ik jou mag geloven dan heb ik dan een aardige set-up, of niet???

In ieder geval ik zal mij binnenkort bij Avio-Eelde aanmelden als nieuw lid... dan kunnen we eens testen of hij de wind van het Groninger-(boeren)land meester is.

hehe, welkom ;) Qua wind hebben we aardig wat maar wel mooi constant zonder turbulentie :)

Ik denk dat die setup wel goed werkt ;)

Ik moet nog wel ff puzzellen waar ik die grote en zware Ni-MH batterijenpak in het toestel ga plaatsen. Op de plek waar Graupner een plekje heeft gereserveerd voor de lipo-accu's is geen optie... te klein en verstoring van het zwaartepunt.

Even tussendoor,
SIG heeft ook mooie Kadetten. :oops:

Alleen zijn deze oorspronkelijk voor brandstof. :(
Maar ja, dat kunnen we zo ombouwen! :o
En dat hebben vele ook al gedaan. (google maar eens op " Conversion SIG Kadet" of zo iets...) :D

Het gaat om de SIG KADET LT 25 (alleen in bouwpakket laser gesneden)
en de SIG KADET LT 45 (in bouwpakket en ARF).
Dan is er ook nog een Kadet Senorita versie.

Allemaal verkrijgbaar bij Hobby In (Waalwijk)
Wel aan de prijzige kant die SIG Kits.
Maar dat komt waarschijnlijk door de goede kwaliteit van het spul (Laser gesneden).

De kadet van SIG is zeker een aardig vliegtuig om te zien... maar ik vind toch dat de kadett waar dit draadje om begonnen is toch een tikkie mooier.

Ik ben zeer nieuwsgierig hoe het vliegt. Dit is mijn eerste vliegtuig en totaal nog geen ervaring met vliegen.

Van de week heb ik mijn kadett voorzien van een Typhoon 29/12/10 motor en een 12x6 prop. Hij is dus bijna vliegklaar... kan niet wachten tot ie het luchtruim "onveilig" gaat maken :lol:

e't ziet er nier naar uit dat het dit weekend wel beter wordt...... :(
Wind snelheden van 26km/h en s'middags meer .... :cry:

misschien dat hij stabiel vliegt als je er +/- 1kg lood in gooit....

Dan nog maar even een paar weken wachten ben ik bang...

Gisteren was ik per toeval even in het brabantse en ik ben ik even langs Hobby In getogen... (en net Eric van Schaik misgelopen)
Aldaar even de Kadett bekeken; erg onder de indruk van de kwaliteit van de kit en de manier waarop 't is ingepakt. Alles is wel erg licht! Graupner schrijft dan ook voor dat deze kist met 2 - 3 cellen lipo gevlogen kan worden!

Ter vergelijking: ik ben nu m'n Extra aan het afbouwen (span 1,42 meter, brandstofconversie) en die gaat op 5 cellen vliegen (4200 mah) met een geschat gewicht van ca. 2,7 kg. Die Kadett weegt straks een kilo minder met een kleine 20 cm meer span; 'lijkt me toch, zoals ook hier geschreven wordt, erg aan de lichte kant. Ik denk ook niet dat je deze kist veel zwaarder moet gaan maken door gewoon zware motor, accu en andere zaken toe te voegen; daar is het allemaal gewoon te licht voor gebouwd.
Persoonlijk vind ik het een hele mooie kit, maar ik zou denk ik zelf toch meer kijken naar een Decathlon-achtige kit met de zelfde span die oorspronkelijk voor brandstof is bedoeld. Aan de andere kant is deze kist natuurlijk niet te duur, wel indrukwekkend qua dimensies en ook best goedkoop te motoriseren.

ZamBeZi zei:
Ik denk ook niet dat je deze kist veel zwaarder moet gaan maken door gewoon zware motor, accu en andere zaken toe te voegen; daar is het allemaal gewoon te licht voor gebouwd.

Ik denk dat ik er een plankje van balsa in ga bouwen waar een "zware" accu op komt te liggen. Dan wordt hij toch iets zwaarder.

Vanavond, of morgen ga ik deze bouwdoos als alles goed gaat ophalen. Er waren er een aantal gestolen bij Verspaget verteld hij me net. Maar hij heeft er nog mooi eentje staan voor mij....

Setup zal de Typhoon 29-10-12 worden met 40A regelaar. 2 x 2200Mah 3S lipo. Mischien dat eenje (20/30C) al voldoende zou zijn om mee te vliegen, maar ik heb liever wat vliegduur. Ik gok even op een 11x7 prop, voor rond de 32A. Heeft iemand hier al meer info over?
300 a 350 Watt op 1,6 a 1,75 kg zou meer als voldoende moeten zijn. Misschien ook nog een 11x6 meenemen.
Ik heb een setje 2,5kg servo's besteld. Zou ook meer als genoeg moeten zijn....

Als alles er op tijd is is deze kist mooi klaar voor mijn kerstvakantie. Ook meteen maar een setje ski's maken, als we dan toch aan het werk gaan.

Alleen jammer dat het niet de ideale winterkist is, maar meer eentje voor een rustige zomeravond!

Heb je trouwens al wel eens gevlogen met een kist met half-transparante bekleding? ik vind het persoonlijk qua herkenbaarheid bijzonder irritant op m'n MSF; misschien dat het bij zo'n rustige hoogdekker wel mee valt.

sanka zei:
Setup zal de Typhoon 29-10-12 worden met 40A regelaar. 2 x 2200Mah 3S lipo. Mischien dat eenje (20/30C) al voldoende zou zijn om mee te vliegen, maar ik heb liever wat vliegduur. Ik gok even op een 11x7 prop, voor rond de 32A. Heeft iemand hier al meer info over?

Marijn van RCTechnics adviseerde voor dit vliegtuig een Typhoon 29-10-12 een 12x6 prop en een 40A regelaar.

@ ZamBeZi

Ik vlieg regelmatig met toestellen met doorzichtige folie. Ik heb leren vliegen met de Multiplex Hummel. En mijn nieuwe balsa delta is ook gedeeltelijk doorzichtig. (bekijk de foto's in het draadje maa eens.) En die is niet echt rustig. En zo dun dat je hem van voren haast niet ziet...
Of probeer eens een witte easyglider of een zagi te zien op 2 a 300 meter....
Nee, deze kist is zo groot dat je hem echt wel ziet. Daar ben ik al helemaal niet bang voor. En winter of zomer maakt niet uit hoor, mijn Hummel heeft zelfs sneeuwski's. Als het maar niet al te hard waait. En je de lipo's goed verpakt als het vriest.

@ Kadet

Marijn zal er wel niet al te ver af zitten, maar mijn props wijken daar ook niet veel van af, dus ik heb er wel vertrouwen in... Is toch altijd een beetje spelen om achter de perfecte prop te komen voor je persoonlijke vliegstijl.

Nou, die van mij nog niet. Vanmorgen pas de doos opgehaald. Ik moet nog een andere spinner zien te vinden van 45 a 50mm. Mooi alu of zo. En de servo's zijn nog onderweg. Ik wil de Kadet voor de kerst klaar hebben. Leker rustig alles opbouwen.

Alles gewogen, en met een 20/30C 2200mah 3S lipo kom ik als alles klaar is aan de 1600 gram. Gewicht besparen is niet echt mogelijk hier... Alles is al zo licht.

Wat me wel wat tegen viel is dat de vleugel niet echt mooi aansluit bij de cocpit. Is dat bij die van de andere bezitters ook zo? De vleugel ligt wat laag...

Ik probeer morgen even een foto te maken. Dan ga ik ook aan de gang om alles zachtjes aan op te gaan bouwen. De motor heb ik al liggen dus ik kan toch redelijk wat gaan doen voordat de servo's komen.

sanka zei:
Wat me wel wat tegen viel is dat de vleugel niet echt mooi aansluit bij de cocpit. Is dat bij die van de andere bezitters ook zo? De vleugel ligt wat laag....

Bij mijn Kadett is de uitsparing aan de voorzijde breder dan de romp, opzich wel jammer maar mag de pret niet drukken. verder sluit de vleugel wel mooi aan.

Tadango zei:
Komende zaterdag redelijke wind is ie er al klaar voor?

Ik moet alleen nog de batterijen kopen en dan kan ie de lucht in. Ik ga in januari mij bij Avio Eelde aanmelden als nieuw lid... kan dan ook beginnen met lessen.

Bij de weg.... hoe kan ik de ontvanger en batterijen het beste in het toestel plaatsen en vast zetten???

Back