Graupner Mega dragstar III

heej robert

de motor:
ik denk dat deze motor een leukere optie is om op 3 s te draaien.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : 3660SL 3060kv Brushless Inrunner (WaterCooled) $49.95

de regellaar:
heb je niks aan draait vanaf 5s pas .
de regellaar draait op 5 tot 12s lipo.
daar heb je dus niks aan in je mono 2 boot
of word even wachten tot deze weer op voorraad is.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Marine 120A Brushless Boat ESC $69.95

de lipo:
de 5000mAh 3S1P 25C is niks mee die moet je zeker nemen.
zeker in combi wat ik boven heb aangegeven.

het roer:
de uithouder is na mijn mening te kort waardoor het roerbald niet vergenoeg van de boot afstaat.
je kan het roer wel nemen maar dan zal je wel een klosje tussen de spiegel en de uithouder moeten maken.

ik hoop niet dat je met polyester gaat werken.
dit moet je namelijk niet doen in epoxy rompen.
gewoon 24uurs epoxy gebruiken.
kwa verstevegings materialen heb ik nog wel het 1 en ander thuis liggen
waaronder carbon/keflar.
heb een hele rol liggen waar ik wel wat van kan missen.

greetz jaimy

Laatst bewerkt:
Hallo Robert,

De motor en Lipo zijn goed, met krap 23.000 omwentelingen aan de prop onder last kun je tenminste 'normale' formaten props draaien, vanaf 39 mm en groter.

De regelaar is een HV (High Voltage) uitvoering vanaf 5S, dus op 3S zou 'ie wel eens niet of slecht kunnen werken.
Bovendien vind ik de marge wat klein, de maximale motorstroom is 68A, dan heb je weinig reserve met een 80A regelaar.
Beter is deze:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Marine 120A Brushless Boat ESC $69.95

De uithouder van je roer is te kort, zo kun je nooit het roerblad naast de prop krijgen, het roergarnituur in de link, die ik je gestuurd heb, heeft een lange uithouder.
Misschien is het een telefoontje naar Hopf waard om het te veranderen (Langer Ausleger statt den kurzen), anders moet er een vulklosje tussen.

Heb je al een schroefas garnituur uitgezocht? Anders heb je niks tussen je motor en je prop...

De HV regelaar heeft geen BEC, je hebt daarvoor nog een UBEC nodig; de 120A uit mijn link heeft wél BEC.

Voor het versterken heb je epoxy nodig, géén polyester, dat hecht abominabel slecht op een epoxy romp.
Ook geen glasmat, maar glas weefsel, keper geweven gebruiken.

[edit: Jaimy denkt er hetzelfde over, zie ik net]

Groeten, Jan.

Bestelling

Beste allemaal

Jan allereerst bedankt voor het advies over het roertje ik heb vanavond in mijn beste duits de bestelling proberen te veranderen.(ik hoop dat het gelukt is)

ik heb reeds een koppeling. deze zat bij de doos van de dragstar.(als deze niet voldoet hoor ik het wel.

hierbij de devenitive setup.
tevens hoor ik graag van jullie als ik nog wat mis. of iets niet goed doe. :hammer:

1X Motor
1X REGELAAR
1X LIPO
1X ROER

voor de rest ga ik morgen naar iemand toe die een polyesterbedrijf heeft.
deze chemische man kan vast wel een mooie mix maken om deze boot onverwoestbaar te maken.

Groetjes Robert

Hallo Robert,

Ik quote mezelf maar even:
Voor het versterken heb je epoxy nodig, géén polyester, dat hecht abominabel slecht op een epoxy romp.
Ook geen glasmat, maar glas weefsel, keper geweven gebruiken.

Ik hoop dat je 'polyesterman' je de goede spullen meegeeft.

Groeten, Jan.

Jazeker, ik heb hem al gesproken.
hij zou wel wat moois voor me maken..
het is een bekende dus zal wel goedkomen.

ik ga deze week mijn vloedkamer maximaal uitvijlen.
met ronde kanten om uitscheuren te voorkomen ;)

en ik zit met smart op de 120A regelaar te wachten om weer op vooraad te komen zodat ik mijn volledige bestelling in een keer kan plaatsen.

en mevr hopf even bellen of mijn roertje nog gewijzigd kan worden.

iemand nog tips wat ik op het pakket moet laten zetten en hoeveel procent vd waarde? totaal bedrag ex verzenden $155 (hobbycity)

Groetjes Robert

Hallo Robert,

Ik quote mezelf maar even:

Ik hoop dat je 'polyesterman' je de goede spullen meegeeft.

Groeten, Jan.

ach, het was op ebay trouwens maar ik heb de verkeerde besteld.
toch maar gewoon af laten leveren en een vulklosje ertussen.

ik zie wel hoe het loopt.

als het nog iets te lang duurt en ik er geen zin meer in heb.
breng ik de handel wel bij een zaak neer en vraag dan of hj de dragstar III met een speed 700 neodym motor 9,6V met 14 cellen nimh.

ps. ik ben meer een auto man... dit is/word mijn eerste bootje

maar goed ik ga slapen :sleepy::sleeping::sleepy:

tot morgen allemaal

Ja 1tje nooit meer bij hopf bestellen hopf-modelltechnik-perikelen succes met bellen .

Michiel.

Laatst bewerkt door een moderator:
iemand nog tips wat ik op het pakket moet laten zetten en hoeveel procent vd waarde? totaal bedrag ex verzenden $155 (hobbycity)
Groetjes Robert

Ik zet er altijd minstens 70% van de waarde op, zeker als het een zwaar pakketje is, anders wordt 'ie er geheid uitgepikt bij de inklaring.

Groeten, Jan.

Hopf

Beste allemaal,

Ik heb de bestelling veranderd. ik had veronika aan de lijn,
ze was erg behulpzaam ondanks mijn slechte duits.

ik denk dat het gelukt is.

maar even afwachten wat ik binnen ga krijgen de paypal wacht nog tot 4 december.

ik hou jullie op de hoogte, maar tot nu toe nog geen problemen met hopf.

Groetjes Robert

ps straks naar bilthoven om e.e.a te bespreken met mcmodelbouw.
over de boot en een auto die hier nog staat.

mc modelbouw achter wegen laten wat betreft boten.
vriend van mij heeft daar zeer slecht advies gehad over speedboten en heeft voor enkele honderde euros aan verkeerde spullen gekocht.
en dat ging alleen over een regellaar , motor en accu.

voor auto's en vliegtuigen kan je goed terecht bij Christiaan.

gewoon alles bij HC in bestelling zetten..
aantal van de 120Amp staat niet in de min.
en als je bestelt heb bij jij de eerste waar die heen gaat als ze binnen zijn..
hoe meer hij in de min komt te staan hoelanger je moet gaan wachten.

greetz jaimy

mc modelbouw achter wegen laten wat betreft boten.
vriend van mij heeft daar zeer slecht advies gehad over speedboten en heeft voor enkele honderde euros aan verkeerde spullen gekocht.
en dat ging alleen over een regellaar , motor en accu.

voor auto's en vliegtuigen kan je goed terecht bij Christiaan.

jaimy,

even hier over. ik ken christiaan zelf persoonlijk goed, en vind dan ook dat je hem hier wel teniet doet. het is inderdaad zo dat christiaan wat meer weet van autos en vliegtuigen, maar ook boten weet hij zeker wat van. ik kan me dit dan ook niet heel makkelijk voorstellen, maargoed. foutjes zijn menselijk, en zeker bij iets waar je wat minder verstand van hebt.
alleen ken ik christiaan ook zo goed, dat ik zeker weet dat als zoiets gebeurd hij zeker voor een passende oplossing zal zorgen, en daar moeite voor doet! (ik vraag me dan ook af of je het er met christian over hebt gehad...)

kortgezegt, ik vind dat je hem met deze opmerking tekort doet.;)

back on topic;)

groetjes, vincent

na lang wikken en wegen was uiteindelijk wel opgelost duurde alleen wel zolang dat de zomer om was.

hij weet er zeker wat van.. maar zeker niet veel..
als je de verkeerde regelaar adviseert de verkeerde motor en ook nog is geen goede accu's,

dan kom je toch echt wat te kort in kennis voor echte speedboten.

oh jah een hopf sigma evo M2 hoort ook echt een 48mm prop achter..
alleen de basis gaat al fout.

wat ga je gebruiken ..
M4 of dogdrive.

ingeval van M4
39mm , 40mm, 42mm, 43,5mm en 45mm
ingeval van dogdrive
40mm, 42mm en 45mm
alles 1,4 spoed .
graupner K-serie

zowiezo klein beginnen ... dus altijd met de 39/40mm beginnen.
kijken hoe alles blijft en daarna pas gaan vergroten.

zelf denk ik dat je de 43,5 en 45 niet zal gaan gebruiken

altijd eerst uitzoeken met graupner carbon k-serie propjes gaan uitzoeken wat je motor/reg/accu aan kan en dan pas een metal propje kopen.
de graupner propjes zijn rond om de 3 euro per stuk en een metal prop is 35 euro onbewerkt.

Laatst bewerkt:
geen idee, zo ver ben ik denk ik nog lang niet..
ik ga me eerst maar eens storten op de gewichtsverdeling ik heb namelijk maar 1 lipo. en ik ga eens kijken hoe ik de motormount op het rompje vast krijg..

wat ga je gebruiken ..
M4 of dogdrive.

ingeval van M4
39mm , 40mm, 42mm, 43,5mm en 45mm
ingeval van dogdrive
40mm, 42mm en 45mm
alles 1,4 spoed .
graupner K-serie

zowiezo klein beginnen ... dus altijd met de 39/40mm beginnen.
kijken hoe alles blijft en daarna pas gaan vergroten.

zelf denk ik dat je de 43,5 en 45 niet zal gaan gebruiken

altijd eerst uitzoeken met graupner carbon k-serie propjes gaan uitzoeken wat je motor/reg/accu aan kan en dan pas een metal propje kopen.
de graupner propjes zijn rond om de 3 euro per stuk en een metal prop is 35 euro onbewerkt.

motorsteun word vast gezet met 24uurs epoxy en een verstevigings materiaal zoals glas weefsel of carbon.

zal ik vandeweek anders even langs komen...
kan ik alles 1 op 1 laten zien wat je het beste kunt doen ..
ben toch de hele week in de buur :P :wink:

afmetingen.

Beste allemaal,
ik kan toch wel de graupner tekening gebruiken om de gaten te boren? of moeten die ook allemaal aangepast worden?

Ik ga slapen, tot morgen allemaal :sleeping::sleeping:

Beste allemaal,
ik kan toch wel de graupner tekening gebruiken om de gaten te boren? of moeten die ook allemaal aangepast worden?
Ik ga slapen, tot morgen allemaal :sleeping::sleeping:

Zonder die Graupner tekening gezien te hebben durf ik daar niet zonder meer 'ja' op te zeggen.
Afhankelijk van welke schroefaskoker je gaat gebruiken kon het gat in de spiegel wel eens niet op de goede hoogte zitten.
Hetzelfde geld voor het roer; dat wil je naast de prop hebben, zónder dat de prop bij volle roeruitslag (15 -20° naar elke kant) het roerblad kan raken, controleer dit ook met het roerblad horizontaal gedraaid, (alsof je ergens overheen bent gevaren en het roerblad is opgeklapt) dan wordt het allemaal nog spannender...

Groeten, Jan.

Back