Graupner Mini Nimbus

Om dit probleem op te lossen heb ik besloten bij de bouw van mijn Monterey1 het tussenstuk dat hier op de romp gelijmd is afneembaar te maken.
Zo kan ik het vlug vervangen door een middenstuk met geintegreerde brusschless-pyloon.
Nog een voordeel daarvan zal zijn dat ik mijn batterij daaronder zal kunnen bergen.
Dit alles zonder het zwaartepunt te moeten bijstellen.
Eenvoudiger kan niet.
Het tussenstuk wordt hier bevestigd door een bout van m5 en een beukenpen van 6.
Net zoals bij de Super Monterey (een variant van de Monterey1).

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Heren, het ziet er naar uit dat er in Hilversum een copyshop zit waar je bouwtekeningen kunt laten kopiëren. Ik ga mijn bouwdoos uit de oplsag halen en de tekeningen laten kopieëren (ik weer niet welk formaat ze zijn maar schat iets van A2 of A1) Aangezien dit mijn eerste keer wordt is het misschien handig om ze als scan aan te leveren zodat jullie ze op de gewenste plaats kunnen laten afdrukken, de vraag is alleen welk formaat moet je daarvoor hebben (PDF)? Of toch liever gewoon op papier (zal wel iets duurder zijn ivm een koker erbij en versturen enzo). Kleine vergoeding voor brandstof en/of moeite zou ik waarderen maar dit gaat uiteraard in overleg.

Ik wacht jullie antwoord even af.

Hartelijke groet,
Sander

Hallo Sander,

het zou geweldig zijn als je dit voor ons kunt doen :worship:. De bestanden in pdf werken prima, heb ik eerder gedaan. Jou onkosten komen we wel uit, dat doen we wel in overleg met iedereen die belangstelling heeft voor jou tekeningen.
Ik ben vanmiddag even naar mijn plaatselijke copyshop geweest en ze kunnen tot 94.5 cm breed en eindeloos lang uitprinten. Mocht de tekening breder zijn dan moet het maar in 2 keer en dan aan elkaar plakken, werkt ook wel....
Dus wat mij betreft mag je het door laten gaan, ik denk dat Jaap er ook geen probleem mee heeft.:D
Ook kan ik jou stelling respecteren om de tekening niet openbaar te maken. Ik heb ooit een stunt met een ''copyright'' uitgehaald en had nog geen dag later de advocaat van een groot Amerikaans bedrijf in mijn nek zitten, niet leuk :confused:.

P.s. mooi zwevertje die Monterey, vintage neem ik aan ?

Jacob,

kun je mij een link geven naar die info ? Ben wel benieuwd hoe Arjan dat heeft gedaan..

Groeten,

Paul.

Vintage

Paul,

Ja,die zwever mag er best zijn.
Een kist uit de jaren 70.
Heeft in de States dezelfde status als de Cirrus hier in Europa.
Ik ben er uit pure nostalgie een eigen versie aan het bouwen.
Eens een Monterey gebouwd en gevlogen te hebben betekent een besmetting waarvan de symptomen 30 jaar later weer de kop kunnen opsteken.
Geen wijziging aan het uiterlijke.
Meer tekst en uitleg.
Zie draadje daarover.
http://www.modelbouwforum.nl/forums/zweefvliegen/126091-monterey-van-astro-flight.html

full
R.c. Paul.;2050782 zei:
Ik heb ooit een stunt met een ''copyright'' uitgehaald en had nog geen dag later de advocaat van een groot Amerikaans bedrijf in mijn nek zitten, niet leuk :confused:.

P.s. mooi zwevertje die Monterey, vintage neem ik aan

Volgens mij in het opknapdraadje van zijn cirrus!

: Dus spelvautun kunnen aanwezig zijn ;-)

Dat heb je slim uitgedacht Arjan :-).
Het precies zagen lijkt me het moeilijkste klusje als je het zo gaat doen. Zie ik het goed dat je de neus met een imbusboutje vast zet? Want in je pb schreef je dat ie met plakband vast zat.
Of zet je hem nu met plakband vast omdat dan de as nog kan draaien mocht je per ongeluk een keer de motor aanzetten?
Ik ga eens kijken of dit een mogelijkheid voor mijn Nimbus is, dank voor de info ;-) !

Groeten,

Paul.

Ha,
Met dat inbusje doe ik niks, daar zat hij als prop-adapter mee vast op de as.
Ik schuif hem er gewoon op en zet hem vast met een plakbandje.

Svelzen, ben je al bezig met de kopieen? Ik heb ms toch ook een mogelijkheid om mijn tekening te kunnen kopieeren!

: Dus spelvautun kunnen aanwezig zijn ;-)

Vandaag toch een bedrijf gevonden dat de tekeningen voor mij kon inscannen en afdrukken. Ik werd zeer aardig ontvangen en werd geholpen door een enthousiaste medewerker die zelf ook het een en ander met vliegtuigen had. Ik had behalve de nimbus tekening ook tekeningen van andere modellen die ik vroeger heb gebouwd meegenomen, ik dacht, dan maar alles in een keer!

Tijdens een gezellig praatje heeft de medewerker al mijn tekeningen gescand en uitgeprint, echt helemaal top! Mocht iemand dus ooit wat te kopiëren hebben, ga naar Roned in Deventer! Top bedrijfje hiervoor! Voor een vriendenprijs alles netjes mee naar huis gekregen, PDF files en afdrukken op papier. Indien gewenst zouden ze zelfs op doorzichtig papier kunnen afdrukken!

Zie hier het origineel (aan elkaar geplakt en wel) en de mooie witte kopie daaronder.
tekeningen-1.jpg

Mooie gladde 'nieuwe' tekeningen.
tekeningen-2.jpg

Dus nu in het bezit van digitale en papieren versies van

Graupner Mini Nimbus
Dynaflite Skeeter
Carl Goldberg Sophisticated Lady

Ikke is blij :banana:

Verder is ook het hout voor de nimbus vleugel besteld. Uiteindelijk gekozen voor Thoma Balsa in Duitsland, aangezien die me voor een mooie prijs planken en latten langer dan 1 meter konden leveren. De originele vleugel toont geen lijmnaad in de beplanking, en dat wil ik dus ook zo houden. Afwachten maar weer!

Dat ziet er inderdaad strak uit zeg !
Hoeveel was je hiervoor kwijt?

PS. ik wil mijn Dandy tekeningen ook wel als nieuw.

Laatst bewerkt:
Ha,
Met dat inbusje doe ik niks, daar zat hij als prop-adapter mee vast op de as.
Ik schuif hem er gewoon op en zet hem vast met een plakbandje.

Ok Arjan.

helemaal duidelijk. En dat zagen, hoe heb jij dat precies gedaan? Ik bedoel eigenlijk met welke zaag ?

Groeten,

Paul.

Ze scannen officieel geloof ik voor 5 euro, scannen en printen samen is 6 euro. Maar is allemaal wel erg afhankelijk van grootte, papiersoort en dergelijke. Mijn Skeeter tekening (veel kleiner) kostte ook veel minder.. En dan heb ik het vervolgens ook nog es voor een vriendenprijsje gekregen. Echt top daar! Ik was, schrik niet, in totaal 12 euro kwijt voor het hele zaakje! LET OP, ik garandeer dus niet dat altijd iedereen dat voor die prijs krijgt, maar ga er gewoon heen en overleg!

@Paul, als het goed is heb je de tekeningen binnen.

Ondertussen de ribbenset aan het bewerken. Kijken of ik het op deze manier naar een freesfile kan omzetten, zonder profili te gebruiken... Een boel werk, maar het resultaat wordt vast mooier dan dat ik het zelf ga snijden!

ribbenset.jpg

Laatst bewerkt:
Hey Jaap,

tekeningen zijn binnen en staan al op de stick, morgen laat ik ze afdrukken :-).
Je hebt het trouwens voor een hele nette prijs. Ik was voor de tekening en scannen van mijn Mosquito ruim 20 euro kwijt, was wel op heel mooi en stevig papier...
Nogmaals dank voor je moeite!

Groeten,

Paul.

Na het lezen van mijn eerder gestelde vraag bleek deze inderdaad ook anders te lezen. Bij deze nogmaals ;)

Ik zou wel willen weten wat een kopie van de tekening (digitaal als bestand) zou moeten kosten!? In dit geval dus via mail!

Voor de liefhebbers:

Hier een scan, een heel klein beetje cosmetisch bijgewerkt van de originele Graupner Mini Nimbus stickers. De grote stickers komen ook nog.

klikkerdeklik!

Hallo Jaap,

ik heb iemand gevonden die dit stickervel voor mij wil plotten op stickermateriaal maar dan moet het bestand een ES of EPS worden. Vraag me niet wat het precies betekend maar het heeft iets met snijlijnen te maken voor de plotter waarmee hij het maken kan.
Kun jij, of iemand anders, deze JPEG omzetten naar ES of EPS ??
Ik kan er dan ook meerdere laten maken mocht er behoefde zijn..

Groeten,

Paul.

Decalls in EPS

Paul, ik heb het bestand even omgezet naar EPS. Alle lijnen zijn nu getraced en zodoende zichtbaar voor de plotter. Ik heb alleen een twijfel bij de vlaggetjes. Deze zijn nu namelijk opgebouwd uit drie kleurvlakken (kleuren overgenomen van de jpg). Ik weet nu dus niet of deze nu ook in drie delen worden uitgesneden!? Hoe ik deze drie delen kan samenvoegen waarbij alleen de gehele omtrek wordt getraced weet ik helaas niet. Je moet maar even kijken of de persoon in kwestie hier iets mee kan!

Wellicht is er nog iemand anders die weet hoe je dit in illustrator kan aanpassen. Ik heb al geprobeerd om een afbeelding in trace in te voegen, maar dit lukt mij niet.

Verder heb ik gebruik gemaakt van de jpg file. De trace heeft hier en daar een iets speelsere lijn gekregen. Ik heb in eerste instantie de file in photoshop moeten opschonen om afwijkingen in het wit geen onderdeel van een trace te laten zijn. Al met al denk ik dat je dit eigenlijk niet gaat zien en dat het resultaat goed genoeg is (zie jpg van trace hieronder).

Ik heb je verder een pb gestuurd voor je e-mail adres. Dan stuur ik even het eps bestand.

Back