Graupner Mini Nimbus

Je zal het zien in het nieuwe draadje....ik zal alles uitvoerig beschrijven...do's en dont's. Als je alles hebt en het werkt ok heb je idd in een avondje werk nieuwe kernen....avondje liggers en balsa plakken en ze zijn praktisch klaar...dus idd super simpel en goedkoop. Zoals gezegd, ik heb alles, maar heb het alweer een paar jaar niet gebruikt.

hmmmm.. misschien een setje schuimvleugels snijden..
Even een waarschuwing.....het kan maar zo zijn dat bij de Vintage Glider Group de reglementen veranderd worden. Er gaan geluiden op om alleen nog ribbenvleugels toe te laten. Om de "Vintage" spirit er een beetje in te houden. Niet dat dat je tegen moet houden maar persoonlijk vind ik de originele ribbenvleugels erg mooi.

Dit is eentje tijdens het allereerste VGG-Treffen in Boxmeer (en let ook op de echte bijbehorende zender!).

VGTNimbus.jpg

hhhmmmzzz dan sluit je ook de robbe argo,carrera favorit,graupner pilatusB4 en consorten uit die origineel ook schuimvleugels hadden .een geheel ingedekte ribbenvleugel is in aanzicht hetzelfde als een ingedekte schuimvleugel.

of hap ik nu te hard ? (ik ga een broodje eten )

Hap en LOL, Zijn er mensen allergisch voor schuim, zoals ik dat ben voor gluten ? Want dan snap ik het wel...

..Weet je hoeveel kerkgenootschappen we hebben in Nederland na de beeldenstorm / hervorming...ik zie eenzelfde splitsing komen in modelzweverland aankomen.......Ede was veel te massaal....En nee...je hebt een protestantse schuimzwever...die hoort hier niet"

En dan starten we een eigen modelvliegtreffen op met alleen zwevers met een naam die begint met N en eindigt met "bus", en dan alleen met schuimvleugels. Toestellen met rempkleppen zijn uit den boze op onze meetings...foei ! :D

Nee hoor , zonder gekheid...Ik ben maar een newbee in het zweverwereldje, dus wie ben ik. ...het doel...gewoon gezellig vliegen met kisten uit de tijd van tedje van es. :D Op het laatste (en eerste treffen) waar Mees en ik aanwezig waren hebben we leuke mensen ontmoet die ik anders noooooit zou ontmoeten (bijv. serge) ...en ineens heb ik 3 maanden later een Nimbus...)!

Wel goed je "waarschuwing" ..:D... enneuh.. een beetje in de lijn van serge.....als ik nu een ribbenvleugel indek met balsa ? (want dat was m'n eerste idee...) Moet ik dan aantonen dat het geen schuimvleugel is op een ribben vintage treffen.? Ik ontwerp alvast een proto schuimdetector. :D

Ik krijg overigens net een vraag van Huey of ie dan straks ook een aankoopbonnetje moet meenemen van z'n vintage asw22 zwever voor het treffen op 2 juni.. :D :D :D ik zal es navragen bij erik.

Laatst bewerkt:
Lijkt me meer een grapje van Arjan, haha! Meer om je aan te zetten tot het bouwen van een mooie Mini Nimbus vleugel. Er is genoeg vintage spul met schuimvleugels. Wat dacht je van de Graupner Cirrus 75 mét schuimvleugels. De Graupner LS-4 & LS-6, Multiplex Flamingo, und so weiter ;)

Wel wil ik zeggen dat de Graupner M N een prachtig doordachte houtbouwconstructie heeft. Een lust voor het oog...

Groeten Rick

Ja dat is het vast, maar de gedacht vinnik wel erg nederlandsch :) mgoed, mees heeft vanmiddag met de nimbusromp in het gras gelegen (op zn arjans......"mooie romp pap"..."ja jong....mooi ding")

Laatst bewerkt:
De mininimbus is ook met schuimvleugels geleverd geweest! :) Vraag maar aan rc_paul!

Klopt Jaap.

Mijn Nimbus heeft wel degelijk schuimvleugels en die zijn errug origineel.
En als schuim niet meer mag kan ik mijn Ka-8 ook thuis laten... En Nick zijn Discus 330.
Gaat niet werken.
Althans bij mij niet..

Groeten,

Paul.

ha ha h a

Natuurlijk happen we......:D :D Anders zit Arjen maar een beetje te nixen thuus !

Ik voorzie een modellenstorm (als alternatief voor de beeldenstorm)

Laatst bewerkt:
Even een waarschuwing.....het kan maar zo zijn dat bij de Vintage Glider Group de reglementen veranderd worden. Er gaan geluiden op om alleen nog ribbenvleugels toe te laten. Om de "Vintage" spirit er een beetje in te houden. Niet dat dat je tegen moet houden maar persoonlijk vind ik de originele ribbenvleugels erg mooi.

Hmmmm, is inderdaad wel eens een onderwerp geweest in een gesprek. Mijn voorlopige conclusie is dat er niet een scherpe lijn te trekken is wanneer een kist vintage is of niet.

Tegelijkertijd is mijn 'angst' dat over een paar jaar het er op een vintage meeting erg 'Terletterig' gaat uit zien: allemaal gladde witte rompen met strakke witte vleugels... Vroeguh was het vooral ribben (al of niet ingedekt) en af en toe schuim. Ik vind wel dat die verhouding bij Vintage meetings dan moet blijven zoals het toen was. Nu is een basisregel dat het ontwerp minimaal 20 jaar oud is, misschien moet je gewoon een jaartal afspreken, alle ontwerpen moeten dan van voor dat jaartal zijn: schaal en model.

En nu ik dit type werk ik gelijk weer mee aan Het Hollandsche Alles Moet In Regeltjes... Waar ik een hekel aan heb, dubbel, dubbel, dubbel.

Den k dat de boodschap wel duidelijk is.

Groet,

Jacob Bos

misschien moet je gewoon een jaartal afspreken, alle ontwerpen moeten dan van voor dat jaartal zijn: schaal en model.

Goh, daar had ik ook al aan zitten denken. Ik vind het nog steeds niet eens een gek idee. Anders zitten idd er zo een paar witte gladde rompen met dito vleugels bij. Maar om nou styro/habachi uit te sluiten is ook zo wat.

Ik vind de retrolook/vintage belangrijker dan de bouwwijze. Een ''vanaf jaartal'' vind ik de beste optie.

Mijn Robbe Milan's zo'n ruim dertig jaar oud. Met gladde kunststof romp en gladde schuim vleugels. Lijkt me toch redelijk vintage. Hetzelfde geldt voor mijn veertig jaar oude Graupner Cumulus 2800.Een jaartal als grens is prima, maar niet de bouwwiijze. Je zou daarmee prachtige vintage zwevers onterecht uitsluiten

Back