Graupner Mini Nimbus

Dank je Maarten,

ja, heb ik aan gedacht en was al besteld op Ebay. Buitenmaat 14 mm en 5 mm breed.
Nu moet ik alleen nog zien hoe ik een ondiep gat van 14 mm aan de binnenkant in de neus priegel.... maar zal ook wel weer lukken :-).
Vanavond later meer, ben lekker bezig ;-).

Groeten,

Paul.

Je kunt het lager toch gewoon met epoxy in de neus harsen? Als je het lager eerst aan beide zijden netjes afplakt met schilderstape, dan komt er alleen hars op de buitenste ring. Een keertje draaien en de tape is verder weer los :). Het is maar een idee...

Dat is inderdaad een idee Discus. Moet even kijken of het wil want de neus is niet hol maar massief epoxy of glas de laatste 3 a 3.5 cm. Zet ik daar het lager nog voor dan kom ik wel erg ver richting motor en heeft het lager minder effect..

Vanavond lekker opgeschoten :-).
In de vooravond kwam mijn kennis (die van de cnc bank) langs om mij iets leuks te brengen. Ik had het er eerder deze week over gehad dat ik nog scharniertjes voor de cockpitkap moest maken, het glas van de kap kan apart van de rest open. Mijn bedoeling was om deze zelf van messing te maken. Hij vond dit niets en heeft vandaag zijn best voor mij gedaan met dit als resultaat, werkelijk schitterend!

GroteFoto-EJGYCREX.jpg

GroteFoto-LGN7ZTZR.jpg

GroteFoto-SRMHT7OD.jpg

GroteFoto-AUFOCJVE.jpg

Het past exact en volgens mij doen ze niet voor de originele onder.

De andere kant van de kap ben ik nog niet helemaal uit en kan ik jullie hulp nog goed gebruiken. Ik zit te prakkiseren welke sluiting ik het beste kan gebruiken. Origineel zit er een asje met een veer erachter op die je bedient met een klein pinnetje dat buiten de romp steekt. Juist omdat het ding uitsteekt en omdat het aan de zijkant van de romp zit lijkt me dit erg kwetsbaar.
Mochten jullie ideeën hebben dan zijn ze erg welkom! Een foto van de kant waar het om gaat:

GroteFoto-Q3QNJBS6.jpg

Nadat de beste man vertrokken was ben ik naar mijn hok gegaan en met de motorsteun verder gegaan.
De verstevigings-driehoekjes zitten erin en alles zit goed vast. Omdat ik toch vroeg of laat het slepen en lieren wil gaan proberen heb maar meteen een koppeling in het plankje gemaakt. Volgens meerdere tips, waaronder die van Arjan, heb ik de koppeling en aansturing gemaakt. De servo kan 10 kg aan en dat lijkt mij genoeg. Het gat in de romp ga ik pas boren als het zover is als ik hem nodig heb. Een aantal foto's van de koppeling:

GroteFoto-GUXFQJG6.jpg

GroteFoto-GHL8SHOB.jpg

GroteFoto-BOVFZRXJ.jpg

GroteFoto-I84YGR74.jpg

De sluiting loopt lekker soepel en kan toch behoorlijke krachten aan.

Hieronder nog een foto van de gemonteerde propeller en hoe de romp er nu in zijn geheel uit ziet.

GroteFoto-4S3YSTF6.jpg

GroteFoto-AJEYNCLV.jpg

De mooie lijn van het toestel is goed behouden gebleven ondanks de propeller vind ik :-).

Word vervolgd....

Groeten,

Paul.

Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad een idee Discus. Moet even kijken of het wil want de neus is niet hol maar massief epoxy of glas de laatste 3 a 3.5 cm. Zet ik daar het lager nog voor dan kom ik wel erg ver richting motor en heeft het lager minder effect..

Is het dan niet mogelijk om van binnen uit een gat te boren van 14mm van laten we zeggen 3 cm diep waarbij je het lager zo strak naar voren drukt fixeert en direct ook de afstand tussen lager en motor vergroot?

Verder mooi verslag en hoop creatieve oplossingen :)

ha die paul

Een mooi verslag ,je bouwt wel wat netter als ik dat doe ,ik ben wat dat betref sneller tevreden

maar nog bedankt voor wat er met de post kwam ,ik ga hem er na het weekend opzetten .

gr paulus

nu kon niet wachten ,past perfect .stuur je nog een foto.

Is het dan niet mogelijk om van binnen uit een gat te boren van 14mm van laten we zeggen 3 cm diep waarbij je het lager zo strak naar voren drukt fixeert en direct ook de afstand tussen lager en motor vergroot?

Verder mooi verslag en hoop creatieve oplossingen :)

Dat is een goed idee. Ik hoop alleen maar dat de boel een beetje gecentreerd blijft. Ik zou nog een soort ''neplager'' kunnen gebruiken dat ik met epoxy ga fixeren om zodoende alles op lijn te krijgen.
Bedankt voor de tip, daar gaan we op broeden :-).

En Paulus.. ik knutsel niet zoveel netter als jij hoor. Ik heb het zelf bij je gezien hoe jij bouwt en daar hoef je je geenszins voor te schamen ;-).
Ben benieuwd naar de foto van de steun voor je hoogteroer, het is toch anders als hij op zijn plek zit.

Groeten,

Paul.

Bedankt voor de tip Serge :-).
Ik heb niet de magneten maar wel de Multiplex sluitingen besteld, volgens mij gaan die werken..

Groeten,

Paul.

Laatst bewerkt:
Discus,
ik wilde ook niet de magneetjes hebben maar andere sluitingen, deze,

images

Ze lijken me meer geschikt omdat ik kan ze aan de binnenkant kan monteren.

Jaap,
ze zijn inderdaad erg mooi. Je ziet dat zo niet op de foto maar in het echt zijn ze perfect gemaakt. Ik ben heel blij met deze man en hijzelf heeft er ook veel lol aan om te maken. Hij komt ook geregeld kijken als we vliegen. Jammer genoeg krijg ik hem nog niet zo gek om zelf te gaan vliegen, hobby's genoeg zegt ie...

Dan ben ik gisteravond bij clubgenoot Cees geweest om het stabilo te snijden uit piepschuim. Ik had dit nog nooit gedaan en ben erg enthousiast na wat ik gezien, wat gaat dit mooi!
Cees had al aardig wat ervaring met snijden en dat was ook te zien, de snijvlakken van hem waren veel strakker dan de mijne. Vandaar dat hij ze maar gesneden heeft ;-).
Van het snijden zelf heb ik geen foto's maar uiteindelijk kwam ik met dit pakketje thuis.....

GroteFoto-8IFEOTRK.jpg

En dit moois zat erin,

GroteFoto-VYDAVPGE.jpg

GroteFoto-RKV7PU6R.jpg

Ik heb geprobeerd om de kunst goed af te kijken zodat ik het voortaan zelf kan.

Cees, bedankt! Het was erg gezellig en leerzaam! (Ik weet dat je mee leest :-)).
Volgende week gaan we ze beplanken.

Goed weekend,

Paul.

Lijkt op de sluiting van Multiplex die bv in de easy star wordt toegepast. Werkt heel mooi volgens mij. Waar heb je ze vandaan?

Ja, zit ook in m'n mentor. Ideaal hoor!

----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)

Ik heb n.a.v. jou tip bij RC Addict op de site gekeken en kwam ze daar tegen.
Ze zijn trouwens ook van Multiplex :-).

Zo... en nu eerst vliegen ;-).

Groeten,

Paul.

Nadat ik de kunst van het piepsnijden afgekeken had deze week zelf aan de slag gegaan, en niet onverdienstelijk uiteindelijk.
Ik had hulp van Harald (Omit67) en het bleek dat hij een veel vastere hand had dan ik. Hij mocht dus snijden ;-).

GroteFoto-8BUZQI8A.jpg

GroteFoto-LZDKCXJE.jpg

Een perfect mooi glad oppervlak..

Gisterenavond vervolgens de 2 delen aan elkaar gelijmd met dunne epoxy en beplankt aan één kant,

GroteFoto-3POYPTAZ.jpg

GroteFoto-WERWXKHW.jpg

Vanavond toen de lijm hard was begonnen met de andere kant en er eerst een uitsparing voor een glasmat ingesneden. Dit gedeelte komt later op de steun te liggen van het hoogteroer en kan wel wat stevigheid gebruiken. Ook komen hier de schroeven voor de bevestiging door te lopen.

GroteFoto-7MVXMYJN.jpg

Als laatste vanavond ook dit gedeelte beplankt en stevig omwikkeld met plakband.

GroteFoto-QIFWWNYN.jpg

Hij ligt nu in zijn negatieve mallen met een halve encyclopedie op de kop :-).

Morgen weer verder...

Groeten,

Paul.

Ondanks dat ik mij een hoop werk in de tuin bezorgt heb (we zijn een nieuwe voortuin aan het maken) heb ik toch nog tijd gevonden om aan de Nimbus te werken.

Het hoogteroer is inmiddels geheel beplankt en van gaten voorzien om het gewicht omlaag te brengen. Op de foto lijken de gaten niet symmetrisch maar ze zijn het wel.
Het is best wel een grote lap geworden, 700mm spanwijdte! ;-).

GroteFoto-8GKLNZT7.jpg

De bevestiging is ook al voor mekaar en hij zit mede door het glasmatje lekker stevig op het kielvlak.

GroteFoto-6PXF7VJT.jpg

Het Chinese pilootje heeft inmiddels ook zijn weg naar Ootmarsum gevonden en zit tevreden op zijn plek.

GroteFoto-EMN3DHSN.jpg

GroteFoto-N3SVBBCZ.jpg

Ik moest hiervoor wel de bodemplaat iets laten verzakken zodat het lijkt of hij met zijn beentjes onder de instrumenten zit. Ook was het nodig omdat hij anders met zijn pet de cockpitkap raakte.
Ik ben er heel tevreden over en kan nu beginnen met het schilderen en beplakken van de cockpit.
Dit gaat volgende week gebeuren samen met het bespannen van de vleugels en het hoogteroer :-).

Goed weekend,

Paul.

Profiel

Hallo Paul,

Wat ik mij afvraag 8-O: Waarom heb je nu die gaten erin gemaakt? Het zal wel voor (tegen) het gewicht zijn, maar nu is wel je profiel weg... Mij hebben ze geleerd om alleen gaten te maken in het "vlakke" gedeelte van het profiel :confused:

Volgens mij had je beter lichter schuim kunnen gebruiken en dan beplanken met 1.0 of 0.8mm balsa, was net zo sterk en licht geweest, want door die gaten houd je effectief weinig sterkte in de lengte over...

Toch in ieder geval succes!
:proost:
Groeten,
Norbert

Hallo Norbert,

de gaten zijn inderdaad gemaakt om gewicht uit de staart te krijgen. Het fabrieks-stabilo van de Nimbus heeft dat ook. Omdat de Nimbus een schaalmodel is heb je een relatieve korte neus waardoor je erg veel lood nodig hebt om het teveel aan gewicht in de staart te compenseren..
En dat het profiel daar verstoord word heeft geen nadelige invloed. Het is geen dragend profiel maar symmetrisch.
Ik zou me om een ribbenbouw vleugel meer zorgen maken, daar gaat tussen de ribben zowat het hele profiel de mist in :-(..

Verder is het zo dat ik een schuimsoort gebruikt heb dat wel degelijk heel licht in gewicht is. Maar het is beplankt met 1.5 mm balsa omdat ik niet dunner liggen had. Ik ben om deze reden een hele tijd aan het schuren geweest en vermoed dat er nu amper nog 1 mm hout op zit. Op heel veel plekken kon je er door kijken tot op het schuim....
En met die sterkte valt het nog wel mee. De beplanking is met dunne Epoxy gelijmd die in het balsa trekt, je hebt nu het effect van een glasmat. Oersterk !! :D!

Al met al komt het helemaal goed :p, maar toch bedankt voor je reactie. Ik ben blij dat er kritische mensen meekijken..

Groeten,

Paul.

ziet er goed uit paul ,ook mooi hoe het poppetje zit zo .
erg mooi en ga zo door .
als het goed is, kom ik over 2 weken kijken hoe het ervoor staat.

gr paulus

Back