Graupner Mini Nimbus

Ik kan er gerust één missen.
Wat ik erbij moet vermelden is het feit dat er een klein beetje reparatiewerken aan moet gedaan worden.
Ik heb geen ervaring met het repareren van kunststof rompen.
Voor iemand die ervaring heeft wat dit betreft is het waarschijnlijk peanuts om de klus te klaren.
Ik beschik over de respectievelijke canopy's.

Doe een bod en we zien wel.

Hallo Jaap,

dank voor je aanbod maar inmiddels is het niet meer nodig omdat ik vandaag ontzettend gematst ben door een clubgenoot van mij.:banana:
Hij zag mijn oproep aan jou en reageerde meteen per mail dat hij nog een originele Nimbus romp van zijn broer had liggen. Na overleg met zijn broer mocht ik de romp ophalen. Willen-Jan en Cees, ontzettend bedankt !
Hier een foto van dit juweeltje:

GroteFoto-8R7VJTMW.jpg

De romp is in goede staat maar heeft lang geleden een serieuze crash meegemaakt waardoor de neus een flinke tik gehad heeft en het stabilo en de vleugels onherstelbaar beschadigd zijn.
Gelukkig heb ik wel de originele tekeningen erbij zodat de maten bekend zijn.
Ik weet nog niet zeker of ik er een motor in ga bouwen, als ik het wel doe zal dat afbreuk doen aan de mooie rompvorm. Dit zou zonde zijn... Maar omdat ons veld vrij klein is en we geen lier hebben zal misschien de sleep de enigste mogelijk zijn om het beestje omhoog te brengen. We zien het nog wel :(.
En of ik de vleugels laat snijden of dat ik ze toch in ribbenbouw doe ben ik ook nog niet uit..

Ik neem me in ieder geval rustig de tijd ervoor om dit mooie toestel weer in ere te herstellen.

En Jaap, ik zal morgen eens even bellen naar een copyshop hier in de buurt, hun hebben vaker grote tekeningen voor mij gescand en geprint.
Hoor je nog van me..

Groeten,

Paul.

Hey Paul!

Wat een mazzel zeg!! Gefeliciteerd! Overigens bood ik geen romp aan je aan, dat was iemand anders! Heb jij tekeningen in goede staat? De mijne vallen bijna uit elkaar! Daarom wil ik ook een goede scan+kopie hebben. Graag hoor ik van je! En eh.. Heb je ook een adresje om kernen te laten snijden? Op die manier de vleugel bouwen lijkt me ook wel wat.. Stof tot nadenken...

doodzonde

Zonde, neen, dooooodzonde !!!!! :2gunfire:
Schaalmodellen waar je de neus van afzaagt om er een molentje op te zetten is een vorm van verkrachting.
Ik krijg daar een beroerte van wanneer ik dit zie.
Een schaalmodel is geen electrozweefvliegtuig.
Daar bestaan genoeg andere modellen voor.
Bouw daar een stel mooie vleugels voor in hout volgens het origineel plan.
Het zal je geen windeieren leggen.
Het is een goede zwever, beter dan de Cirrus, geloof me vrij.

Mvg,
Aurectar

Ik weet nog niet zeker of ik er een motor in ga bouwen, als ik het wel doe zal dat afbreuk doen aan de mooie rompvorm. Dit zou zonde zijn.

Sorry Jaap,
in mijn enthousiasme dacht ik dat jij die andere rompen had. De mededeling was dus voor Aurectar (wat een naam zeg.... ;-) bedoelt.

De tekeningen die ik erbij heb zien er nog redelijk uit, is wel wat van te maken denk ik. Ik heb de vorige keer de tekening van mijn Amigo ook bij hun laten scannen en printen, ging perfect! Ik hoop dat ze dit grotere formaat ook aankunnen, zo niet, dan laat ik hem in delen scannen en kun je er ook wel wat mee.

Voor dat snijden wil ik eens de Duitse forums op, daar zit vast wel een handige jongen tussen die dit eerder heeft gedaan. Ik laat je wel even weten als ik daar verder mee kom.

Aurectar,

ik ben met je eens dat een klapprop niet hoort op een oud ''Vintage'' model. Maar als er geen andere manier voor mij is om hem de lucht in te krijgen dan gaat er toch wel echt de zaag in. Het gaat mij meer om het vliegen ermee dan dat ik hem heb om mooi te wezen op de grond en er alleen maar tijdens het VGG treffen mee te kunnen vliegen waar wel een lier aanwezig is.
Een andere mogelijkheid zou nog een opzetstuk met motor bovenop de vleugels zijn, ziet er eigenlijk ook niet uit vind ik, en het geeft ook nog een hoop luchtweerstand...

Hetzelfde geld eigenlijk ook voor de vleugels.
Ten eerste blijft de vorm beter als de vleugel geheel ingedekt is. Ik heb vorig jaar door mijn eigen schuld, ik wilde te snel bouwen, 2 paar vleugels voor mijn Mosquito moeten maken. Door al het geschuur aan de ribben de eerste keer was het profiel zodanig verziekt dat hij niet fatsoenlijk wilde vliegen.... Met het 2e paar vliegt hij nu trouwens prima ;-).
En weer telt voor mij hetzelfde, het vliegen ermee is mij meer waard dan dat ik een exact nagebouwde originele Nimbus heb. Mocht ik er op den duur anders over gaan denken dan kan ik nog altijd een stel vleugels in ribbenbouw gaan maken.

Wordt vervolgd.

Groeten,

Paul.

Laatst bewerkt:
helemaal mee eens paul ook ik ga mijn cirrus n brushles setupje geven:yes: en helaas moet het neusje eraf jammer maar ik heb al diverse zwevers zo aangepast en als je n mooi spinnertje hebt ziet het er toch erg leuk uit:yes: vroeger moest ik daar n pruttelend 2cc motertje op zetten plus de nodige viezigheid eraf smeren:cry: dus ik vint dit n perfekte oplosing voor onze vintage zwevers:yes::wink:

Brushlesspyloon

Paul
Een alternatief om je romp gaaf te houden kan zijn een conopy met geintegreerde motor.
Stuk gemoduleerde PU met motorsteunstuk.
In plaats van benzinemotor een brushlesspyloon.

Ook een mogelijkheid om een redelijk gaaf profiel te verkrijgen is een volledig beplankte vleugel in ribbenbouw.
Altijd nog lichter of styrotoestanden.
Heb er redelijk goede ervaringen mee.

Mgv,
Aurectar

full

full

Aurectar,
Hetzelfde geld eigenlijk ook voor de vleugels.
Ten eerste blijft de vorm beter als de vleugel geheel ingedekt is. Ik heb vorig jaar door mijn eigen schuld, ik wilde te snel bouwen, 2 paar vleugels voor mijn Mosquito moeten maken. Door al het geschuur aan de ribben de eerste keer was het profiel zodanig verziekt dat hij niet fatsoenlijk wilde vliegen....[/QUOTE]

Laatst bewerkt door een moderator:
Johan,

mee eens... Ik weet dat het sommige mensen tegen de borst stuit maar als er geen andere (mooie) mogelijkheid is om hem de lucht in te krijgen heb ik geen keus, toch?

Aurectar,

zou inderdaad ook een mogelijkheid zijn. Op onze club vliegt ook iemand met zo'n ''imperiaal'' op zijn cockpit ;-). Op zich werkt het wel, en je houd je romp onbeschadigd, maar om eerlijk te zijn ziet het er niet uit vind ik...
Ik heb geen drukte met deze kist en daarom nog tijd zat om uit te denken wat ik uiteindelijk ga doen.
Jou idee van ingedekte ribben zie ik wel zitten, die houden we erin!
Probleem is alleen dat ik er gisterenavond achter kwam dat ik het gedeelte van de tekening waar de ribben op staan mis. De bouwbeschrijving en explosie-tekening heb ik ook niet..Moet nog eens een beetje rondhoren of ik aan kopieën kan komen.

Jaap,

mijn tekeningen zijn ook geen echte beauty's, ik moet ze ook met plakband aan elkaar houden. Maar dat is geen probleem, voor het bouwen zijn ze prima te gebruiken.
Nog even geduld aub met de copyshop en de schuimvleugels, ik ben er mee bezig :-).

Groeten,

Paul.

Laatst bewerkt:
@Paul!

De ribben tekening en bouwbeschrijving heb ik voor je hoor! Ik heb wel besloten een originele vleugel 'from scratch' te bouwen. Geen schuimvleugel dus! Kopie tekening blijf ik zeer in geinteresseerd!

In geval van nood wil ik mijn tekeningen wel beschikbaar stellen, die zijn punt gaaf.
(alleen het instrumentarium is eruit geknipt, maar dat was al zo toen ik ze kreeg)

Raalte is nogal ver weg, dus hoe we dat dan weer oplossen weet ik ff niet.

In geval van nood wil ik mijn tekeningen wel beschikbaar stellen, die zijn punt gaaf.
(alleen het instrumentarium is eruit geknipt, maar dat was al zo toen ik ze kreeg)

Raalte is nogal ver weg, dus hoe we dat dan weer oplossen weet ik ff niet.

Svelzen,

dat zou geweldig zijn dat we (Jaap en ik) jou tekeningen konden gebruiken. Ik heb vaker tekeningen naar mensen verstuurt zodat hun ze konden kopiëren en dan weer terug sturen, ging altijd goed.
Dus als je wilt dan had ik graag de tekening van jou gehad en dan ga ik er mee op pad om ze te scannen en te kopiëren, je krijgt ze dan 100% ongeschonden terug. Verzendkosten zijn uiteraard voor mijn rekening en als je er een vergoeding voor wilt dan is dat ook te regelen..
Als je akkoord gaat dan pb ik mijn adres wel naar jou.
Alvast bedankt ! :thumbsup:.

Jaap,

misschien dat ik ook wel voor die optie ga, gewoon traditioneel ribbenbouw, al dan niet volledig ingedekt..
Ik heb vanavond een idee gekregen v.w.b. de aandrijving. Er is een manier om de romp bijna niet te beschadigen en er toch een motor in te bouwen. Ik heb dit idee van Topmodel vandaan, daar doen ze het met de Fox. Kijk maar:

Foto-NPFBTSPZ.jpg

Ongeveer hetzelfde grapje heb ik met een kleine zwever van mij uitgeprobeerd en dat werkt prima:

Foto-ZH68BYOL.jpg

Je plaatst dan de motor verder terug in de romp en gaat met een verlengde motoras naar buiten. Hier kun je dan een klapprop op monteren zonder spinner. De truc is alleen om een goede verlengde motoras te krijgen. Als je die as hebt dan moet je nog een extra lagertje plaatsen net voor het punt waar hij de romp uit komt. Met deze methode heb je toch een prop ervoor en hoef je maar een klein gaatje voor in je romp te boren. :D. Ga je met de lier of op sleep dan hoef je alleen maar de prop eraf te halen en houd je een klein stukje kale as over, dit stoort volgens mij geenszins.
Mooi toch ?

Groeten,

Paul.

Laatst bewerkt:
@svelzen: Haha nee dat snap ik, maar geen reproservice in de buurt zitten toevallig?

@Paul: Uiteraard ga ik ook mee in de kosten als het allemaal zou lukken!

Laatst bewerkt:
jip mee eens paul vint het ook erg gezelig op ons forum:banana:
heb vanavond zijn mini nimbus met eigen ogen mogen aanschouwen wat n plaatje:yes:

Laatst bewerkt:
Bouwtekening scannen

@svelzen: Haha nee dat snap ik, maar geen reproservice in de buurt zitten toevallig?

@Paul: Uiteraard ga ik ook mee in de kosten als het allemaal zou lukken!

Heren, het ziet er naar uit dat er in Hilversum een copyshop zit waar je bouwtekeningen kunt laten kopiëren. Ik ga mijn bouwdoos uit de oplsag halen en de tekeningen laten kopieëren (ik weer niet welk formaat ze zijn maar schat iets van A2 of A1) Aangezien dit mijn eerste keer wordt is het misschien handig om ze als scan aan te leveren zodat jullie ze op de gewenste plaats kunnen laten afdrukken, de vraag is alleen welk formaat moet je daarvoor hebben (PDF)? Of toch liever gewoon op papier (zal wel iets duurder zijn ivm een koker erbij en versturen enzo). Kleine vergoeding voor brandstof en/of moeite zou ik waarderen maar dit gaat uiteraard in overleg.

Ik wacht jullie antwoord even af.

Hartelijke groet,
Sander

Laatst bewerkt:
Sander, wat mij betreft zou dat fantastisch zijn! Ik heb hem het liefst als scan & op papier! De kosten worden uiteraard vergoed!

Alvast erg bedankt voor de moeite!

Sander,

Mogelijkheid om de PDF daarvan op het forum te zetten ???
Altijd interessant om vleugelbouwconcepten te aanschouwen.

Mvg,
Aurectar

Aangezien dit mijn eerste keer wordt is het misschien handig om ze als scan aan te leveren zodat jullie ze op de gewenste plaats kunnen laten afdrukken, de vraag is alleen welk formaat moet je daarvoor hebben (PDF)?

Copyright

Mogelijkheid om de PDF daarvan op het forum te zetten ???
Altijd interessant om vleugelbouwconcepten te aanschouwen.

Nee sorry daar begin ik niet aan.
Er zitten copyrights op de tekeningen en dan zou ik mezelf in de problemen brengen door deze openbaar op het forum te zetten.
(Zie ook elders een draadje op het forum over tekeningen die werden aangeboden, deze persoon is er juist om deze reden ermee gestopt)

Aangezien deze heren reeds over een tekening beschikken (zij het in "abominabele" staat) maak ik daar een uitzondering op,
het is slechts een verbetering van de reeds bestaande tekeningen.

PS. Dit is mijn mening en daar zul je het (helaas) mee moeten doen, ik hoop dat iedereen dit zal respecteren.

.....Je plaatst dan de motor verder terug in de romp en gaat met een verlengde motoras naar buiten. Hier kun je dan een klapprop op monteren zonder spinner. De truc is alleen om een goede verlengde motoras te krijgen. Als je die as hebt dan moet je nog een extra lagertje plaatsen net voor het punt waar hij de romp uit komt. Met deze methode heb je toch een prop ervoor en hoef je maar een klein gaatje voor in je romp te boren. :D. Ga je met de lier of op sleep dan hoef je alleen maar de prop eraf te halen en houd je een klein stukje kale as over, dit stoort volgens mij geenszins.
Mooi toch ?

Groeten,

Paul.

De mooiste oplossing heeft PH-AJH hier al eens ergens op het forum geplaatst. Op het moment dat je gaat lieren of slepen om hoogte te bereiken verwijder je de prop én spinner en plaats je de originele afgezaagde neus terug. Moet je wel vooraf bedenken want anders past het vast niet meer. In mijn geval heb ik nog een extra romp waarvan ik een mal van de neus ga halen om zo weer een nieuwe neus te maken . .

Groet,

Jacob

Laatst bewerkt:
Back