Vandaag met 3Bft een startpoging aan het elastiek gedaan.
De Mosquito vind zoveel wind niet leuk, zeker niet als er veel turbulentie door de stad en de dichterbij liggende boerderijen en bomen ontstaat.
Bij het landen raakt de gang er volledig uit en is het een gok of de zwever horizontaal in het gras zakt, of éérst de neus in de grond wil steken. Door gebrek aan voorwaartse snelheid heb je daar weinig meer over te zeggen.
Heb ik hoogte om nog een beetje aan te duiken voor wat snelheid, dan lukt het landen wel, maar dat gaat niet altijd goed.
Bij de start wil de Mosquito dusdanig steil omhoog, dat de snelheid eruit dreigt te gaan en moet ik wat down geven om dit te voorkomen.
Na het lossen van de lijn heeft de wind het voor het zeggen en vliegt de Mosquito óf héél traag tegen de wind in, of gaat er voor de wind vandoor, tussenin is er eigenlijk niet. Nou ja, haaks op de windrichting vliegen, wat ook niet soepeltjes ging wegens de lage snelheid.
Voor de derde start wat meer ballast voorin gedaan (15 gr) zodat het zwaartepunt wat voorlijker wordt en het gewicht wat hoger. Tevens een paar klikjes down op het hoogteroer.
Nu ging de start beter, maar moest ik na het lossen blijven trekken, om te voorkomen dat de daalhoek te groot zou worden.
Ik zit te denken over een 'start positie' voor het hoogteroer onder een schakelaar op de zender, zodat de boel eenmaal op hoogte gelijk neutraal staat als je de schakelaar omhaalt.
Helemaal in de neus, vóór het motorschot, zat ook nog lood, daar kwam ik achter toen de derde landing ook de mist in ging en de neus er af brak.
Toen was ik er wel klaar mee en heb de boel ingepakt en ben gaan vliegeren...
De Riser had ik ook bij me om de nieuwe lijntjes van de spoilers te testen, maar die is de auto niet uit geweest.
De neus zit er inmiddels weer op, na droging maar een glasweefseltje met epoxy er op, want deze constructie is wel een érg slappe hap.
Het zwaartepunt zit precies op de goede plaats, maar gang zit er niet in.
De Mosquito is dus een lichtweer zwever.
Groeten, Jan.