Graupner ultramat 14 vraagjes

hoi,

ik heb een graupner ultramat 14 gekocht maar ik heb al 2 vraagjes als ik een accu wil opladen.

1. als ik hem wil instellen staat er bij het type accu Li [Io] of Li [po]. daar kan je uit kiezen. ik heb zelf een nimh accu dus welke moet ik nou kiezen?

2. Als ik mijn accu erin heb en hij wil opladen dan gaat hij van laag naar hoog. dus bijvoorbeeld hij laat eerst met 0.1A en dan met 0.2A enz. Dat doet hij ook met volt. Maar als ik mijn accu er even in heb dan gaat de lader al heel snel naar 8v. Ik heb een accu van 7.4v. Kan dit kwaat?

Alvast bedankt,

Niels

maar als ik het lees dan staat er bij nimh/ nicd dit:

6. laadprogramma’s
De verschillende mogelijkheden van het laadapparaat zijn opgedeeld in 2 programmagroepen, die u in de
hieronder getoonde volgorde met de ENTER-toets kunt uitkiezen.
Aanwijzing: Is er aan het laadapparaat een accu aangesloten, dan is er geen wissel naar een andere
programmagroep mogelijk. Dit is bedoeld als extra veiligheid, zoadat er niet tijdens het laden per ongeluk naar
een ander, voor de aangesloten accu ongeschikt laadprogramma gewisseld kan worden. Het laadproces kan door
indrukken van de “MODE”-toets op elk moment worden onderbroken.

NiCd/NiMH-accu-programma: voor het laden van 1-14 cellen, laadstroom van 0,1 – 5A in 0,1A stappen
instelbaar, Delta Peak punt instelbaar van 3-25mV in 1mV stappen, instelbare “Safe Timer” van 5-300 minuten
(in stappen van 5 min.), zoemer aan-/uitschakelbaar.

LiPo/LiIo-accu-programma: voor het laden van 1-5 cellen, laadcapaciteit van 100 tot 9900mAh in 100mAh stappen instelbaar, instelbare “Safe Timer” van 5-300 minuten (in stappen van 5 min.), zoemer aan- /uitschakelbaar.

dan staat er toch nergens bij nimh dat je hem op liIo moet zetten of lipo?

En wat staat hier:
8. inbedrijfname
Wordt het laadapparaat met een 12V-autoaccu of met 230V netspanning verbonden, dan verschijnt eerst de
informatieroutine, die een snel overzicht over de belangrijkste gebruikersinstellingen van het laadapparaat geeft.
Op het display van het laadapparaat wordt na elkaar de volgende informatie getoond:
De ULTRAMAT 14 meldt zich met zijn naam.
Na ca. 2 sec. wisselt de Ultramat 14 naar het Ni-Cd/NiMH laadprogramma. Daar kunnen de laadstroom en het
Delta-Peak punt met de INC/DEC toetsen worden ingesteld.

6. laadprogramma’s
De verschillende mogelijkheden van het laadapparaat zijn opgedeeld in 2 programmagroepen, die u in de
Aanwijzing: Is er aan het laadapparaat een accu aangesloten, dan is er geen wissel naar een andere
programmagroep mogelijk. Dit is bedoeld als extra veiligheid, zoadat er niet tijdens het laden per ongeluk naar
een ander, voor de aangesloten accu ongeschikt laadprogramma gewisseld kan worden. Het laadproces kan door

NiCd/NiMH-accu-programma: voor het laden van 1-14 cellen, laadstroom van 0,1 – 5A in 0,1A stappen
instelbaar, Delta Peak punt instelbaar van 3-25mV in 1mV stappen, instelbare “Safe Timer” van 5-300 minuten

LiPo/LiIo-accu-programma: voor het laden van 1-5 cellen, laadcapaciteit van 100 tot 9900mAh in 100mAh stappen instelbaar, instelbare “Safe Timer” van 5-300 minuten (in stappen van 5 min.), zoemer aan- /uitschakelbaar.

Als je de lader aanzet staat deze toch automatisch al goed voor nimh te laden. Moet je alleen je laadstroom instellen en deltapeak. dan accu aansluiten en op enter drukken

6. laadprogramma’s

voor nimh moet je de lader ook op het NiCd/NiMH programma instellen en dus niet op het LiPo/LiIo-accu-programma het laatste programma is voor Lipo accu's en niet voor nimh accus.

Lees de gebruiksaanwijzing goed dan moet het lukken:D.

het is gelukt. dank je

maar nu alweer 2 vraagjes:

1. als ik mijn accu wil opladen dan staat er bij de oplader ni en dan daarachter 2.0A. Hoe kan ik weten hoeveel amper mijn accu moet krijgen?

2. Daaronder staan 15mV/C. Waarop moet ik dat zetten?

Mijn accu is een Tenergy 3800 mAh 7.2v

Als je de lader aanzet staat deze toch automatisch al goed voor nimh te laden. Moet je alleen je laadstroom instellen en deltapeak. dan accu aansluiten en op enter drukken
De Ultramat 14 onthoudt de laatst ingestelde gegevens, ook als je de spanning eraf haalt. ;)

Als de lader Li[Po] of Li[Io] staat, de Enter-toets ingedrukt houden, dan springt het programma naar Ni[MH].

na 20 minuten opgeladen te hebben zei de lader dat hij al klaar was. hij had iets van 1500 mAh geladen. Mijn accu is 3800 mAh. Wat heb ik verkeerd gedaan?

Dit zijn mijn instellingen:

- Ni 3.8A
- 5 mV/C
- Savetime: 80 minuten

wat heb ik verkeerd ingesteld?

Heb je hem al eens eerder geladen of is dit een nieuwe batterij?

ik ging hem laden. En hoe bedoel je 'Hoe'?
Ik heb mijn instellingen er al onder gezet.

ik heb net ook nog een ni-cd opgeladen (1600mAh) en ook die was niet goed opgeladen. er staat dat er maar 187 mAh bij zijn geladen in 7 minuten en 30 seconden.

kan iemand mij helpen?

DE DELTA PEAK AFSLAGSPANNING INSTELLEN

Bij sommige laders kun je uitsluitend kiezen tussen NiCd en NiMH. De lader zoekt dan zelf uit bij hoeveel milliVolt per cel de lader afslaat.
Bij andere laders moet je zelf het aantal milliVolts instellen. Ook hier is de instelling weer afhankelijk van het accutype en van het merk, dus ook hier geven we wat richtwaarden.
Bij NiMH-accu's beginnen met 5 mV per cel. Bij NiCd-accu's beginnen met 15 mV per cel.
Met name de eerste keren, dat accu's worden geladen, moet men in de gaten houden dat de afslag op tijd komt. Uiteraard moet men ook alle volgende keren in de buurt blijven tijdens het laden, maar dan heeft men meestentijds de juiste instelwaarden al gevonden. Bij een correcte afslag worden de accu's aan het eind van de lading handwarm (circa 40 graden Celcius). Als de lader regelmatig te vroeg afslaat, stelt men het aantal milliVolts wat hoger in. Bij NiMH wordt dit dan bijvoorbeeld 7 mV.

Dat hierboven heb ik uit de FAQ gehaald. In de laatste regel staat duidelijk dat je dan je Delta-Peak iets hoger in moet stellen (bv 7 mV)

'k wordt eigenlijk en beetje boos als ik al die vragen hier lees.
Eigenlijk wordt alles wat hier gevraagd wordt, als ik me niet vergis, netjes uitgelegd in de handleiding die bij die lader bijgeleverd wordt.
Dat je als beginner niet helemaal doorhebt wat delta-peak betekent is natuurlijk logisch... maar de bediening van de knopjes ... OMG.

enfin, ik ben hier binnen gerold omdat ik zelf ook een vraagje hebt omtrent deze eenvoudige maar prima lader.
Ik laad er af en toe NiMH-accu's me en dan hanteer je normaliter een delta peak-waarde van 5 mV/cel.
In de handleiding las ik dat op de ultramat-lader de Delta Peak-waarde die weergegeven wordt ook een waarde per cel is.
Toch slaat m'n lader te snel af als ik de delta peak instel op 5mV.
Zelfs als ik 10mV en 15mV instel.
Heb ik iets gemist en is die waarde die je op het schermpje kan aflezen bij instellen, toch de deltapeak-waarde voor de hele accu totaal?

Het Kan Zijn Dat Die Batterij Nog Niet Helemaal Leeg Was, Daarom Dat Er Zo Weinig Bijkomt. Snap Je????? Tot Ie Vol Is:sleepy:

enfin, ik ben hier binnen gerold omdat ik zelf ook een vraagje hebt omtrent deze eenvoudige maar prima lader.
Ik laad er af en toe NiMH-accu's me en dan hanteer je normaliter een delta peak-waarde van 5 mV/cel.
In de handleiding las ik dat op de ultramat-lader de Delta Peak-waarde die weergegeven wordt ook een waarde per cel is.
Toch slaat m'n lader te snel af als ik de delta peak instel op 5mV.
Zelfs als ik 10mV en 15mV instel.
Heb ik iets gemist en is die waarde die je op het schermpje kan aflezen bij instellen, toch de deltapeak-waarde voor de hele accu totaal?

hallo,
ikzelf heb de ultramat 15 deze zal op de laadstromen na niet veel verschillen van de ultramat 14 , de delta peak spanning geef ik in per cel in een (in serie geschakeld) pakket dwz voor een ontvangerpakket van 4 cellen nimh (4,8V) stel ik de delta peak in op 4cellen x 4mV = 16 mV
wanneer ik bv een 10 cellen pakket ga laden zou deze op 40mv moeten gezet worden aangezien dat er dan al geen sprake meer is van een delta peak want dit zou resulteren in een te laat afschakelen van het laadprocess daarom gaat de delta peak instelling op de lader maar tot 25mV , dus in dit geval (10 cellenpakket met in serie geschakelde cellen) stel ik de max delta peak spanning in.
dit werkt perfect bij mij , ik laad wel altijd met een laadstroom van minstens 1C dwz een cel van 2000mah laad ik dan met een laadstroom van 2A ( soms ook 2,5A ), bij ncad en nimh kan dit absoluut geen kwaad , integendeel de lader gaat hierdoor een veel betere laadkurve krijgen ,dit is duidelijk zichtbaar (op een datalogger ) --> mooiere delta-peak op einde van de lading.
betreft het vroegtijdig afschakelen van uw lader
eerst delta peak goed instellen ,
is uw packet eerst ontladen zo ja tot welke spanning ,hier geld normaal 0,9 of 1V per cel dus 4 cellen pakket ( nimh ) ontladen tot max 3,6V (4 cellen x 0,9V = 3,6v)(ingestelde ontlaadstroom hoe lager hoe beter) als je de cellen te diep gaat ontladen gaat in de eerste fase van het laden uw spanning heel onstabiel zijn (fel op af schommelen) dit ziet op dat moment uw lader als een delta peak en schakeld af.
mijn raadgeving is volgende eerst de delta peak goed instellen dan uw packet laten ontladen (niet via cycle menu ) gebruik het decharge menu en doe de instelling zoals aangegeven ,(geen te grote ontlaadstroom gebruiken want dan gaat uw cel niet volledig ontladen geraken --> batterij gaat na hoge belasting terug stabiliseren) als ze ontladen is 5 min wachten en dan via het menu ncad of nimh afhankelijk van type cel het pakket terug opladen , stel je delta peak spanning in en je stroom zolas aangegeven in omschrijving gebruik het menu manueel ( niet automatisch )
na ongeveer 60 min ga je controleren en zou het pakket vol moeten zijn de ingeladen stroom in mAh die op de lader staat zou dan moten overeenkomen (mag meer zijn --> warmteverliezen) met die van het accupakket
hopelijk heb ik u kunnen helpen , succes
grtz flight-power

Back