gravitycutter

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door bartinair, 16 sep 2010.

  1. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Verdorie, ebay ad verdwenen :(
    Wat voor dikte heeft jullie draad?
     
  2. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.014
    Locatie:
    Moordrecht
    Bedankt allen! Na er nog een nachtje over geslapen te hebben heb ik het nu zo gedaan:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Helemaal naar m'n zin zo.
     
  3. AllardvanW

    AllardvanW

    Lid geworden:
    15 sep 2006
    Berichten:
    175
    Let op, ook bij deze boog verdwijnt de draadspanning als sneeuw voor de zon na het inschakelen.
     
  4. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.014
    Locatie:
    Moordrecht
    Bedankt Allard, ik ga dat testen.
     
  5. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Mijn snijbeugels hebben allemaal een H-vorm. Die breng ik op spanning door aan de bovenkant een nylon-koord op te wikkelen met een verfroerhoutje. Dit houtje blijft gefixeerd achter het 'horizontale deel' van de H-beugel. Voor ik ga snijden draai ik hem een paar slagen strakker.
    De snijdraad zelf zit vastgemaakt (gewoon geknoopt) aan een lusje van koperdraad (installatiedraad voor 220 volt). Deze draad loopt naar het midden van de 'H' en daar kan ik hem met een banaanstekkertje op de voeding aansluiten.
    Een andere manier lijkt mij de stemknop van een gitaar. Ook daarmee is heel simpel de draad op te spannen.

    Mijn kleinste snijbeugeltje heeft een draadlengte van 10 cm. Hiermee snij ik rompen. Dit is simpel uit multiplex gezaagd. De draadspanning houd ik hier bewust heel laag, bijna slap.
    Bij het snijden 'hangt' de draad dan over de beide templates aan de zijkanten. Dat maakt de kans wat kleiner dat ie aan één zijde loskomt. Misschien heb ik niet zo'n vaste hand. Sommigen snijden vleugeldeeltjes gewoon met de hand. Dat is mij echt een raadsel. Ik heb dat geprobeerd maar het resultaat was dramatisch. Ik moet het echt van de gravity-cutter hebben...

    Groet!
    Patrick
     
  6. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.014
    Locatie:
    Moordrecht
    60cm draad op snijtemperatuur bij 5,5VAC en 0,66A.
    Mijn R&G draad liep op 8VAC en 3,5A.

    Draadverlenging: 1mm

    Draadspanning neemt merkbaar iets af, maar mijn RVS pootjes staan nu beide op 4cm doorbuiging, waardoor die ene millimeter eigenlijk weinig effect heeft.

    Ik wil de draad nog wel even een keer opnieuw opspannen, nu met 6cm doorbuiging van de RVS pootjes. Volgens mij moet dat kunnen.

    Vincent
     
  7. AllardvanW

    AllardvanW

    Lid geworden:
    15 sep 2006
    Berichten:
    175
    Hier mijn gegevens voor het snijden van Rohacell:

    Snijdraad: Rene, 0.37 mm
    Lengte 85 cm
    Voltage 40 Volt DC
    Stroom: 2.5 A
    Uitzetting: ca. 8 mm (draad licht rood gloeiend)
    Trekspanning draad 15 kg

    Voor PS schuim wordt met 2A gesneden (Feathercut systeem)
     
  8. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Even een korte mededeling, de lange versie zal op de F3K site ontstaan.

    De eerder genoemde ribbels en golven die ik bij het snijden had heb ik op kunnen lossen. Na meer dan 120 proefstukken gesneden te hebben kwam ik bij toeval erachter dat een gedeelte van het probleem in de motor zat. Toen ik die vervangen had was het probleem bijna weg. Het laatste stukje zat hem in de PC. Ook die heeft een grote rol in het resultaat. En LPT poort die eigenwijs was gaf een probleem. Ook dat is na veel gekloot opgelost.
    Gaf ik eerder aan dat de cutter voor het snijden van vleugeldelen met een sterke trapeziumvorm niet geschikt was, is dat niet meer het geval. Staartdelen snijden gaat probleemloos en erg nauwkeurig. Hier werd de oplossing gevonden door heel koud en op lage snelheid te snijden. Dit geheel tegen het advies van GMFC in.

    Al met al ben ik een gelukkig mens. Ieder probleem, en dat waren er heel veel zijn opgelost. Gisteravond binnen 1 uur 12 delen gesneden. Allemaal perfect en precies gelijk. Wat een genot...........
     
  9. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Goed te horen theo, dat het nu lekker werkt. Kun je een mooie voorraad nieuwe DLG's snijden en bouwen voor het nieuwe seizoen :D
     
  10. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik vindt het knap dat je volgehouden hebt! Gefeliciteerd!
     
  11. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Harderwijk
    Hartstikke goed joh! Heb je advies ter harte genomen en ook een MM2001 interface besteld voor de oude van Bas Breijer overgenomen snijmachien. Heel veel tijd verprutst met oude software, gammele jaren 80 computers, DOS besturing e.d. in de wetenschap dat het ooit tot zeer acceptabele snijresultaten in staat was. Ik heb destijds zelf de resultaten mogen aanschouwen. Maar nu heb ik eindelijk définitief de handdoek in de ring gegooid nadat Bas Breijer en Henk de Koning hadden aangegeven geen zin te hebben in aftersales softwareondersteuning.:(
    Nu zojuist het MM2001 boardje met de post ontvangen dus nu geldt:
    SOLDEREN WE ZULLEN HET LEREN

    Henk
     
  12. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Henk, ik voel een helpdeskfunctie aankomen.
    Geen probleem :D
     
  13. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    niet helemaal 100% gerelateerd aan dit topic, maar vond het onnodig een nieuw topic te openen.

    ik heb van het werk een trafo meegenomen die als output 12v 13.3A max opgeeft. is dit te gebruiken om schuim te snijden? ik gebruik 0.4mm weerstands draad
     
  14. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Ja maar ik zou er een weerstand tussen zetten. En als je snel aan de slag wilt dan zoals ik gemaakt heb. Dit werkt uitstekend.
    Maken van een DLG-vleugel deel 1
     
  15. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    de voeding is trouwen AC dus wissel, kan dat gewoon?
     
  16. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Huh, 12V wisselstroom? Dat hoor je ook niet vaak..

    Overigens zou ik de voeding wel op wat voor manier dan ook regelbaar maken. Niet veel materialen hebben 12V 13A nodig en of je draadje het kan hebben twijfel ik ook over.
     
  17. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Nijmegen
    Allard,

    Is dit waar je je voeding op instelt, voordat je gaat snijden? Staat er werkelijk 40V over de draad terwijl er 2,5A door de draad stroomt? Met andere woorden: gaat er 100W aan warmte (en licht) verstookt worden in de 85cm draad?
    Heb je de spanning over de snijdraad gemeten terwijl de ingestelde stroom vloeit?

    Ik probeer een gevoel te krijgen voor het vermogen dat daadwerkelijk in de draad verstookt wordt. Dan kan ik ook bepalen of het mogelijk is om met een voeding die wel zoveel stroom kan leveren, maar niet zoveel spanning toch fatsoenlijk te snijden.
    Ik heb de spullen thuis liggen voor een 150W voeding, maar kan maximaal een spanning van 30V leveren.

    Greetz,
    Jurgen
     
  18. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Nijmegen
    Robert heeft het over een trafo. Deze is altijd wisselstroom. Dit kun je gelijk richten, maar voor het snijden is dat in principe niet nodig.
     
  19. AllardvanW

    AllardvanW

    Lid geworden:
    15 sep 2006
    Berichten:
    175
    De waarden zijn gemeten met ingeschakelde draad en ja, er wordt dus inderdaad 100 Watt verstookt. Let wel, dit is voor Rohacell snijden. De draad is licht roodgloeiend!
    De stroom wordt bepaald door de weerstand van de draad en het voltage. Dus denk niet dat je met 30V deze stroom er doorheen kan jagen, tenzij je de draad korter maakt (3/4 van 85 cm wel te verstaan).
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2011
  20. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Nijmegen
    Nog een vraagje dan:
    Je schrijft dat je rohacel snijdt met 2,5A en gewoon schuim met 2A. Hou je de spanning in beide gevallen gelijk (40V)? Of draai je bij normaal schuim de spanning terug, zodat er minder stroom gaat lopen? Zo ja, hoeveel spanning staat er dan over de draad?

    Tot de conclussie van een kortere snijdraad was ik ook gekomen :)

    Greetz,
    Jurgen
     

Deel Deze Pagina