gravitycutter

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door bartinair, 16 sep 2010.

  1. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Helaas te laat erbij voor de Rene draad (beetje prijzig vanaf ebay helaas), dus mocht er nog iemand een stukje over hebben ;)

    Ik kan sinds kort via via platen isolatieschuim krijgen (waar ze daken mee isoleren), deze zijn van P300 schuim, wit met grijzige vlekjes erin, voelen behoorlijk stevig aan en zijn knap zwaar als je een half kuub ervan op denkt te pakken.. En ik kan er zoveel van krijgen als ik wil :D zelfs in platen van 2x1 meter en 30 dik.. Leuke Zagi maken? ;)
     
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Inmiddels heb ik ook mijn eerste paneeltjes gesneden met de Rene draad. Ik kan niet op tegen het CNC geweld dat hier in dit subforum tegenwoordig tentoongespreid wordt, maar ik heb tenminste een carbon verstevigde boog :D

    [​IMG]


    De draad kan angstig strak worden aangedraaid. Als de volle lengte van de draad benut wordt om te snijden ontspant de boog zo'n3.5mm. Dan is de trekspanning nog altijd hoog. Ik krijg gewoon de neiging een veiligheidsbril op te zetten. Ik moet er niet aan denken als dat ding springt........

    Kwaliteitsverbetering van de kernen zie ik nog niet. Daarvoor waren de panelen te klein. Ik ben benieuwd naar de panelen van 30-50 cm. Daar moet voor mij de winst komen.
     
  3. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Mijn eerste kist gebouwd met de CNC cutter en RENEwire heeft gisteren zijn maiden gehad. De kernen waren bruikbaar echter kon het naar mijn idee nog veel beter. Eerst maar eens bouwen en dan zien we wel weer was het plan.

    Vandaag dacht ik de CNC even strak af te stellen. De kernen met een grote koorde zijn het probleem niet en ook niet zozeer een smalle koorde. Het probleem is echter een kleine spanwijdte met sterk verschillende koorde. Het kielvlak heeft een tipkoorde van 5,5cm en een koorde van 10 terwijl 1 helft 13cm span heeft. Allemaal kleine waardes. Doordat het draad aan de root een hogere snelheid heeft dan aan de tip wordt bij de tip meer schuim weggesmolten. Dit kan je instellen in de software. Een waarde voor de smeltverlies en een waarde voor smeltverlies/2.
    Alle snijapparaten hebben te maken met stappenverlies als de X-as van richting veranderd. Dit was ook de oorzaak dat ik bij de vleugelkernen de ribbels had. Als ik in de software de aantal stappen invoer die hij verliest gaat het bij de grotere koorden goed. Doe ik dat bij de kleine delen niet. Dat komt omdat de snijdraad heel even stopt bij de neuslijst als de x- as de andere kant opgaat. Het lijkt of de software even moet rekenen. Daardoor smelt er meer schuim weg en hebben we weer een oneffenheid.
    Met de digitale schuifmaat ook maar eens de profieldiktes nagemeten. Als dat niet overeenkomt is het dus zaak het snijverlies anders in te stellen of de temperatuur aan te passen of de snelheid van snijden of het profiel iets groter te maken of of of of ,
    Je hebt zo'n 6 parameters die allemaal invloed op elkaar hebben en stuk voor stuk het resultaat sterk beinvloeden.
    Ik heb vanmiddag dus even 18 staartdelen zitten snijden en ben misselijk van de snijdampen. Geen enkel deel had een bevredigend resultaat.
    De conclusie is dat de cutter voor hele dunne delen met sterk verschillende koordes niet geschikt is om zeer nauwkeurig te snijden.
    Het is het kiezen van de minst slechte instelling of toch maar weer met het handje snijden. Omdat de minst slechte instelling in mijn geval beter is dan het handwerk kies ik de eerste optie :)
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2011
  4. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Hoe vloog de kist?
     
  5. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    niet verkeerd
     
  6. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
  7. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Nijmegen
    Theo,

    Is het niet mogelijk om het "tip" profiel van je tip net zo'n lange weg af te laten leggen als het "wortel" profiel van je tip? Je moet hiervoor dan je tip profiel extrapoleren, maar dat lijkt me geen probleem (= software). Het voordeel is dat de draad aan beide kanten van je schuim even snel loopt en je dus geen/minder last hebt van extra smeltverliezen en effecten van de stappenmotor.
    Je kunt dan ook nog spelen met het schuim: Laat je het taps of maak je het rechthoekig.

    Greetz,
    Jurgen
     
  8. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Jurgen,

    Met die tip moet je me even uitleggen. Hoe wil je dat regelen dat de de draad bij de tip dezelfde snelheid heeft dan bij de root. De omtrek bij de root is immers 4x langer.

    Op zich houdt de software rekening met een tragere snijdraad. Hij snijdt als het ware om het profiel heen.

    Ook snap ik je vraag niet over het schuimblok of ik hem taps maak of rechthoekig. Dit is niet aan de orde. Het maakt niet uit welke vorm het schuimblok heeft. Als ik maar zorg dat het in het midden op de snijtafel ligt. De rest doet de software.

    Ik ben nog flink aan het stoeien om de ribbeltjes helemaal weg te krijgen. Het is nu zo dat het profiel op de kop gesneden wordt. Hij snijdt vanaf de achterlijst eerst de onderkant van het profiel en gaat in 1 keer rond waarbij de bovenkant van het profiel (onder) de ribbels geeft. Niet erg, maar toch. Kwam gisteravond op het idee de Y as om te draaien (softwarematig) en dan de bovenkant van het profiel als eerste te snijden. Dan een kijken of de ribbels ook op de onderkant ontstaan. Ik verwacht dat ze dan in ieder geval een stuk minder zijn omdat de Y-as een veel kleinere kromming maakt.

    Bart,
    Ja, met de HP12 gevlogen. Kan er nog weinig over zeggen. Eerste indruk "Niet verkeerd :)
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2011
  9. Dutch_Winger

    Dutch_Winger Guest

    Theo,
    De kant van de draad waar de plus-aansluiting van de stroom zit
    wordt warmer dan aan de min-kant, en snijdt aan die kant ook iets sneller.

    De plus aan de kant zetten waar de langste weg door het schuim gegaan wordt,
    zal wellicht ook een verbetering geven.

    Guus
     
  10. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Guus,

    de warmteontwikkeling in de draad is afhankelijk van de diameter van de draad en de stroom die daar doorheen gaat. De warmte ontwikkeling is dus over de gehele lengte van de draad hetzelfde ongeacht waar de + en de - is aangesloten.
    Wel kan de temperatuur over de draad varieren omdat de draad meer afkoelt t.p.v. het schuim. Hierdoor kun je iets meer snijverlies hebben t.p.v de uiteinden van het schuim (de oplossing is om iets langere schuimblokken te plaatsen en hier later een paar mm af te snijden of een paar dummy blokjes plaatsen).

    Bas
     
  11. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Nijmegen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Inderdaad, dan verlies je het profiel waar het om ging.
     
  13. Qali

    Qali

    Lid geworden:
    14 dec 2005
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Leuven
    Plan gravity cutter

    Gezien de bouwplannen voor mijn foamie ben ik op zoek naar plannen om een gravity foamcutter te kunnen bouwen gezien ik toch enkele dezelfde stukken ga proberen te maken.

    Kan ik tevens rompen snijden op deze manier of is het eerder bedoeld om enkel vleugels te maken.

    Alvast bedankt
     
  14. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Enkel vleugels. Rompen zou ik gewoon op de hand doen (templates maken is meer werk dan snijden denk ik) eventueel kun je wel met een snijtafel (waar de draad verticaal in zit) rompen snijden, Proxxon heeft hier een goed en betaalbaar tafeltje voor.
     
  15. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Hoort hier niet meer helemaal thuis, maar toch.

    Na nog meer testsnijwerk kwam ik erachter dat de ribbels op de linkerkant iets meer was dan op de linkerkant. Met wat teststukjes zover mogelijk links op de tafel waren ze zelfs helemaal weg. Het probleem zit dus op de rechter y-as. Na een kleine aanpassing aan de constructie werden de ribbels zelfs iets groter. Mooi, dan weet je in ieder geval waar je het zoeken moet. Ik ga een andere constructie zoeken voor de y-assen.
     
  16. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.016
    Locatie:
    Moordrecht
    Mijn CNC nadert z'n voltooiing. Heb wat problemen met het spannen van de Rene draad. Hoe heb jij de rene draad aan die draadeindjes bevestigd? Het lijkt wel alsof je ze gesoldeerd hebt?
     
  17. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik heb het M4 draadeindje heet gestookt en plat gemept. Daar heb ik dan een gaatje in geboord. Dit gaatje netjes glad afbramen zodat de Renedraad niet daar op kan breken. De Renedraad heb ik vervolgens soort van vast geknoopt. Als je dan de draad op trekspanning brengt gaat het vanzelf vaster zitten.
     
  18. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    In mijn 40 jaar oude snijarm heb ik gewoon een M3 boutje zitten.
    In een nieuwere snijarm heb ik gewoon een spijker gehufd en daar de draad omheen gewikkeld.
    De draden die knapten deden dat nooit op deze bout of spijker.


    [​IMG]
     
  19. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Spijkers huffen? :D
    Heerlijk woordgebruik, Loet!

    Ik meen ergens gelezen te hebben dat één van de zwakke plekken van Renedraad was dat het zich niet laat wikkelen/buigen? Of valt dat wel mee? Ik heb op ebay iemand gevonden die het voor een dollar per meter kan leveren, helaas moet ik wel 50 meter afnemen :(
     
  20. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    In Huissen wordt veel gehufd!!:D

    Het Rene-draad heb ik 3 keer om de bewuste spijker (1.5 mm diameter) gewikkeld en daarna nog een paar om zich zelf. Ik heb het geboel dat het prima buigt.:cool:

    Loet
     

Deel Deze Pagina