great planes extra 300s 40''

en is tie al bijna klaar ?????????? :D knutselsmurf ;)

Tja knutselsmurf had vandaag maar van 9 tot 11 les dus BOUWEN :cool:

Eerst nog even de vleugel afgebouwd moet nog afgewerkt worden en aan elkaar gemaakt maar dan moet ik eerst nog ca lijm bestellen

full

Beide vleugeldelen
full

Daarna omdat ik graag verder wilde met de romp begonnen
zie hier het resultaat:

effe het plan
full

full

alles los met elastieken ik mocht nog niet lijmen van de gebruiksaanwijzing.

full

tot zover nu eerst bestellen.

mvg Paul

Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er weer schiny uit pik , dat wordt wel wat.;)
even een kleine opmerking , heb je de lijsten voor de ailerons aan de spanten verlijmd ?
ik vraag dit omdat de ailerons vanuit mijn oogpunt op je foto`s vast lijken te zitten aan je achterkanten van de ribben?

ziet er weer schiny uit pik , dat wordt wel wat.;)
even een kleine opmerking , heb je de lijsten voor de ailerons aan de spanten verlijmd ?
ik vraag dit omdat de ailerons vanuit mijn oogpunt op je foto`s vast lijken te zitten aan je achterkanten van de ribben?

ik begrijp het even niet, de ailerons moeten er nog op. maar dat moet pas als de vleugel aan elkaar zit.
of bedoel je het anders.
mvg Knutselsmurf :cool:

ik bedoel die lijsten aan de achterzijde van de vleugels of te wel TE ( trailing edge ) die lijken verlijmd aan de ribben , of komen hier de ailerons nog achter ?
die lijstjes die taps toelopen van dik naar dun , zijn dit niet je ailerons of zitten er nog andere delen bij die je als ailerons daar weer aan maakt met scharnieren ?

Hey Paul, goed bezig...dat van die knutselsmurf houden we er in :D:D. De vleugel is goed zo, de ailerons komen er nog aan, dus aan de trailing edge.

Waarom moet je ca bestellen?? Dat haal je bij de bouw of supermarkt....

Hey Paul, goed bezig...dat van die knutselsmurf houden we er in :D:D. De vleugel is goed zo, de ailerons komen er nog aan, dus aan de trailing edge.

Waarom moet je ca bestellen?? Dat haal je bij de bouw of supermarkt....

Oja? dat zou erg mooi zijn maar hoe heet dat dan?

mvg p@ul

Wat dacht je van: Secondenlijm... dit is gewoon CA. In de bouwmarkt. Het zijn van die kleine tubetjes en er zijn ook setjes met activator (kicker). Is overigens niet de goedkoopste optie (maar als je weer verzendkosten inrekent valt het wel mee), groter flesjes zijn relatief goedkoper. Mijn ervaring is dat je de grotere flesjes op een gegeven moment toch halfvol wegsmijt omdat het flesje helemaal vastgekoekt zit.....

Gr.

voor goedkope superlijm van goede kwaliteit moet je naar harolds in rotterdam op de blaak .
zij hebben van eigen merk CA welke vergelijkbaar is met zapp en vele malen goedkoper is , hij is in dun en medium verkrijgbaar en ik lijm er alles mee .

Wat dacht je van: Secondenlijm... dit is gewoon CA. In de bouwmarkt. Het zijn van die kleine tubetjes en er zijn ook setjes met activator (kicker).

Activator zelfs ook? Nooit tegengekomen, zal de volgende keer beter opletten dan maar:)

Hey knutselsmurf, al vorderingen?? Wat ik me nog bedacht: het hout van deze kit is erg droog, het kan zijn dat daarom de ca lijm erg traag reageert. Het verse balsa dat je hebt gebruikt is iets vochtiger. Als je weer een verlijming maakt moet je eens vooraf proberen om met een vochtig doekje over het hout te gaan. Werkte bij mij erg goed.

Succes!!!

(En voor heel veel verbindingen mag je ook gewone witte houtlijm gebruiken hoor. Het hoeft niet allemaal snel :teacher:)

Hey knutselsmurf, al vorderingen?? Wat ik me nog bedacht: het hout van deze kit is erg droog, het kan zijn dat daarom de ca lijm erg traag reageert. Het verse balsa dat je hebt gebruikt is iets vochtiger. Als je weer een verlijming maakt moet je eens vooraf proberen om met een vochtig doekje over het hout te gaan. Werkte bij mij erg goed.

Succes!!!

(En voor heel veel verbindingen mag je ook gewone witte houtlijm gebruiken hoor. Het hoeft niet allemaal snel :teacher:)

Oke weer wat geleerd ga ik doen !

mvg Paul

o kom maar eens kijken wat de knutselsmurf nu weer heeft gedaan!

de vleugeldelen aan elkaar gemaakt en de vleugel verder afgewerkt weer een grote stap richting de maiden.
Zie hier:
full

Excuses voor de redelijke slecht foto maar het is al donker buiten.
mvg p@ul

ziet er goed uit pik nu doorzetten en afmaken dat ding. :D

de vleugel is altijd veel werk en deze is bijna klaar , nu de romp en dan de stabilo en het rudder .

Goed man! Nog even en je wordt de Groteknutselsmurf....

Welke lijm heb je nu gebruikt voor de vleugel?

Als je nu aan de romp begint zit ben je echt goed op weg. Het stabilo en de tail zijn al gedaan. Ik heb nog meer van dezelfde scharnieren liggen als je ze nodig hebt.

Succes met de romp!

Vleugelhelften wel netjes op elkaar uitgelijnd toch? (moet eigenlijk met een instelhoekmeter, anders gaat 'ie niet optimaal vliegen...)

Goede en terechte opmerking maar bij deze kit is dat niet nodig. Aan de ribben zitten (zaten) nokjes waar de vleugel op staat tijdens de bouw en het verbinden. Deze zorgen voor de goede hoeken (instel en dyhedraal). Na het verbinden van de vleugelhelften hoef je alleen de nokjes weg te snijden en de rest van de vleugel in te dekken.

Dus als Paul de handleidning blijft volgen...RTFM !! :D

Vleugelhelften wel netjes op elkaar uitgelijnd toch? (moet eigenlijk met een instelhoekmeter, anders gaat 'ie niet optimaal vliegen...)

is het echt erg als ik daar een fout heb gemaakt. ik had namelijk die nokjes er al afgeschuurd :(

-paul-

Laatst bewerkt:
Back