great planes extra 300s 40''

vandaag en gisteren verder gegaan met het lijmen van de romp ook is de vleugel goedgekeurd op de club dus dat is in orde.

Maar nu ben ik weer verder gegaan en ik snap er niks meer van:
http://manuals.hobbico.com/gpm/gpma0235-manual-v1_1.pdf

Ik ben nu bij het kopje Mount the Wing to the Fuselage op blz :23

Maar ik snap niet meer wat nu waar moet.
want ze hebben het over cards enzo???? Ook halen ze de vleugel erbij die opeens wing dowels heeft,terwijl ik nog geen stap voorbij heb zien komen waar ik de wing dowels moest installeren.
Wie o wie kan mij helpen

mvg paul

De cards(kaart uit een kaartspel, of visitekaartje bv) kun je gebruiken om een kleine kier te maken, dus die card haal je later weg en je houdt een klein kiertje over.

De dowels worden op pag 25.11 pas ingebouwd, dus je bent niets vergeten, komt later!

Lees de pagina's even rustig door en kijk welke onderdelen je nodig hebt. Meet secuur zodat de vleugel goed wordt uitgelijnd met de romp.

Klopt helemaal wat Erik zegt. Een shim is een vulplaat of vulring om iets pas te maken. In dit geval een kartonnetje om de juiste afstand te krijgen.

Goed om te zien je nu wel: RTFM't ;)

AAAAAARGH
vandaag verder gegaan met de vleugel alleen de ailerons moesten nog.
Dus eerst RTFM en daarna nog eens RTFM Zag er op de handleiding er makkelijk uit.

Dus daarna gaan bouwen met de stuurstangen in de ailerons steken moest je een gaatje boren en een sleufje maken.
Dus eerst aftekenen en daarna rustig een gaatje boren goed maar dan het sleufje rustig uitgesneden en daarna licht schuren maar toch was de sleuf nog niet groot genoeg voor de stuurstang en nog even licht schuren en dan ......

Splijt het hout dat aan allebei de kanten al aardig dun is geworden.
Ik heb het geprobeerd te lijmen meer het was zo dun en met zo weinig lijmoppervlakte dat dat onmogelijk ging. Het stukje eraf gezaagd en met een stuk aileron een gelijke stukje geprobeerd te maken. werkte niet bepaald je krijgt het niet zo goed geschuurd als de orginele.

hier wat foto's ter verklaring:

full

full

full

heeft iemand een idee suggestie over hoe nu verder graag.

met vriendelijke groet
Paul

Laatst bewerkt door een moderator:
je kan die lijsten gewoon kopen in de modelbouw winkels .
anders moet je een balsa plankje nemen van dezelfde dikte als het dikste punt van je aileron die nog heel is en deze op maat snijden .
daarna met een schaafje taps schaven aan twee kanten en daarna kan je evt nog schuren .
dit gekloot komt dat het hout van ie great planes kisten altijd kurkdroog is .
daarom splijt het soms.
als het netjes gespleten is kan je het ook gewoon weer aan elkaar lijmen met CA hoor , de naad is dan nog sterker dan het balsa zelf en als je het folied wordt het nog steviger..

als je het niet meer snapt kun je me ook bellen als je wil .

cheers !

vandaag weer zin gekregen nadat het de vorige keer niet zo soepeltjes liep.
Bij de hobbywinkel hadden ze een roer van bijna dezelfde maat dus die moest ik nog een beetje op maat schuren en daarna weer voorzichtig een gaatje boren en een gleufje snijden.

het resultaat:
full

het is weer gelukt,
van de week maar weer verder want het was gewoon raar om een paar dagen niet meer te bouwen. :wink:

mvg paul .

gisteren weer verder gebouwd maar nu liep ik weer tegen een probleem aan op deze plek:

in de handleiding staat dit :

Use a bar sander and a hobby knife to remove material
as needed between the marks you made (indicating where
the wing meets the fuselage) until the top of the wing fully
contacts the fuselage sides and the TE clears FBP-A.

Nadat gedaan te hebben ziet het er zo uit:

full

maar de bovenkant van de vleugel maakt niet geheel contact met de ''fuselage'''

full

Maar die plaatjes die geen contact maken zitten wel goed gemonteerd.
Is dit nu erg of maakt het niet uit en zie ik het als een probleem want de rest van de bovenkant van de vleugel maakt wel contact.

wie kan mij helpen .

mvg paul

Wat ik van die uitleg begrijp, is dat ze willen dat je d.m.v. snijden en schuren, het profiel van de vleugel passend maakt in de rompzijkanten. Je zult dus materiaal moeten weghalen, net zo lang todat het wel naadloos aansluit. Wel merkwaardig dat de kier zó groot is.....

Wat ik van die uitleg begrijp, is dat ze willen dat je d.m.v. snijden en schuren, het profiel van de vleugel passend maakt in de rompzijkanten. Je zult dus materiaal moeten weghalen, net zo lang todat het wel naadloos aansluit. Wel merkwaardig dat de kier zó groot is.....

Ja dat is inderdaad het geval hier nog een wat duidelijkere tekening gemaakt.

full

Tips,verklaringen,opmerkingen zijn welkom.

mvg paul

Als het is zoals jij tekent, dan sluit dus 90% van de vleugel wel goed aan, dan zou ik alleen dat laatste stukje opvullen met wat resthout....

hoi paul,

naar aanleiding van je pb.
bij de 60 sluit dit allemaal strak aan.
je moet dit wel degelijk opvullen met zoals alex het al aangad wat rest hout.
doe je dit niet trekt je vleugel krom bij aandraaien van je vleugelbout zoals ik dat nu zie.
vreemd dat het zo in je constructie zit.
hoe staat het op de tekening?
daar zou het ook op moeten staan.

Grt,
stephan

Vandaag nog eens rustig gaan kijken hoe ik het probleem op kan lossen en nog vond ik het raar dat er zo'n spleet was.
Dus ik dacht ook eens kijken hoe die spleet is als ik de vleugel er onderste boven op leg.

Dat ziet er zo uit:

full

Veel beter en volgens mij gewoon een gangbare ruimte. Maar wel raar dus ik nog eens goed de bouwtekening bestudeert blijkt dat ik van de onderkant de bovenkant het gemaakt en andersom. :2gunfire:

Dus ik zal die balsa indekking in het midden los moeten breken en de middelste (spant ofzo) om moeten draaien zodat dat houdertje voor de servo aan de andere kant komt.

heeft iemand nog tips voor dat losbreken. want ik heb gewoon van die secondenlijm van de wibra gebruikt dus daar zal geen debonder voor zijn of werkt die van ca-lijm daar ook voor ???

mvg paul

heeft iemand nog tips voor dat losbreken. want ik heb gewoon van die secondenlijm van de wibra gebruikt dus daar zal geen debonder voor zijn of werkt die van ca-lijm daar ook voor ???

Zelf geen ervaring met die debonder, maar die lijm van de Wibra is ook gewoon CA-lijm:)

Wel balen van die vleugel....

Zelf geen ervaring met die debonder, maar die lijm van de Wibra is ook gewoon CA-lijm:)

Wel balen van die vleugel....

dat is mooi maar.... ik zal op een plek ook weer moeten gaan lijmen is het dan niet dat als ik er debonder op smeer dat ik er daarna niks meer op vast kan lijmen?

nog bedankt voor je antwoord.
mvg paul

NIET LOS BREKEN!!!!!
doe dit met een beetje beleid en gebvruik en scherp hobby mes oid.
van breken ga je denk ik nie blij worden

Grt,
stephan

Debonder kun je vergeten (moet je sowieso doen). Wordt inderdaad scherp mes.....

Kom je morgenmiddag nog naar de club? Er zijn weer voldoende experts :wink: aanwezig om je te adviseren.

Gr.

oke geen debonder zo te lezen ik ga het heel voozichtig los halen.
1 ding weet ik wel deze fout maak ik geen tweede keer
morgen ben ik niet op de club moet namelijk werken.

bedankt voor de antwoorden
mvg paul

Beste Bouwers

nadat de bouw een tijdje stil heeft gelegen ben ik van de week weer verder gegaan. Ik heb eerst verschillende onderdelen moeten maken omdat ik deze los had moeten breken na een fout.Dit is nu gedaan en gemaakt.

Dus vanochtend kon ik weer met een nieuw deel beginnen. Maar nu kom ik niet meer verder want ik snap de uitleg al helemaal niet en aan de plaatjes heb ik ook niet veel.

Want je moet nu het deel gaan maken onder de vleugel maar ik ben bang dat ik het dadelijk helemaal verkeerd doe.
Want bij mij past die Belly pan bottom (plaat aan de onderkant) niet Maar er staat niks over dat je hem op maat moet maken.

Hier wat foto’s ervan:

full

full

full

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. Hier is nog een pagina Great Planes Extra 300S 40 Airplane Kit - Discontinued naar de handleiding ik ben daar nu op blz 25.

Grt paul

Kun je gewoon inkorten hoor:) Liever teveel materiaal dan te weinig, inkorten is makkelijker dan verlengen:p

Back