Griffon 2400TD LCAC

Discussie in 'Marineschepen' gestart door Lex Verkuijl, 9 jan 2020.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Foutje...nu wel
     
  2. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    MarcT vindt dit leuk.
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    De Griffon 2400TD is nu klaar!

    [​IMG]

    Details:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Techniek binnenin:

    [​IMG]

    VLNR: servo's voor richting (onder) en pitch (boven), regelaars voor lift en thrust (in de luchtstroom naar de lift propeller, voor de koeling), ontvanger zit voor de lift duct onder de rand, andere kant licht schakel- plus lipo-save- module, accu, in de cabine de servo voor side thrust kleppen (als 'boegschroef'). Vaar/zweefklaar gewicht 1650 gram.

    Verlichting:



    Positieverlichting (toplicht met flits), schijnwerper (blauw, zit ook aan lipo-save gekoppeld), hoofdverlichting, zwaailicht.

    Zodra er een proefvaart op het water gemaakt wordt komt daar nog een video van. De besturing is in ieder geval behoorlijk wennen, in de woonkamer gaat het nog alle kanten op, te weinig ruimte! :eek: :D

    (Met nog dank aan Roel van Essen voor de camo-tips met prit kussentjes. Werkte uitstekend!)
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2020
    Tamaniac, FreekS, AvdH en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Toch nog een video in de woonkamer, voor het idee:

     
    Tamaniac, AvdH, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Afgelopen woensdag bij Vaargroep Flevoland is de 2400TD voor het eerste keer op het water geweest. Loopt op zich goed, ik ben tevreden! Misschien nog wat meer gewicht naar achter denk ik om haar makkelijker op het water te krijgen, en nog wat experimenteren met de luchtkussendruk toch nog wat hoger zetten op het water.

     
    Tamaniac, MarcT, Gerrit-Jan en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Op volle kracht 'zweeft' hij prima! En hij is zo te zien ook goed in de hand te houden... "Dweilt" niet zo over het water als andere RC-hoovercrafts.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Inmiddels heeft de 2400TD al wat tochtjes gemaakt, en zijn er wat probleempjes aan het licht gekomen, en heb ik wat wijzigingen doorgevoerd.

    Allereerst heeft het model de neiging zich in op lage snelheden 'in te graven', in plaats van vlot op het water te klimmen en te glijden / zeven. Naar mijn idee wordt dit veroorzaakt doordat de laag schuim onder het model voor drijfvermogen op het water te dik is, het steekt een 8mm uit onder het laagste munt van de skirt bevestiging. Die heb ik nu gewisseld met een dunnere laag, met meteen stabilere structuur.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarnaast is het roer servo vervangen. Dat was een oudere uit mijn 'doosje over'. Leek goed, maar toch de verkeerde keus dus. Er zit nu een nieuwe is, waar ik bij de montage natuurlijk de voorgeschreven veiligheidsmiddelen als rubber handschoenen en een mondkapje gebruikt heb ...

    [​IMG]

    De 2400KV liftmotor is vervangen door een 1700KV exemplaar. De 2400 bleek veel te sterk, met de 1700 is de luchtkussendruk veel beter regelbaar, en hij gebruikt maar 1 ampere (!) bij normale operationele kussendruk!

    [​IMG]

    Als laatste is de vierblad aandrijfpropeller vervangen door een drieblad exemplaar. De vierblad had spitse punten en maakte zeer veel herrie. Deze bullnose drieblad is een stuk stiller, en lijkt meer stuwdruk en 'byte' te hebben. Op de originele zit een vierblad, maar de drieblad misstaat ook niet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Binnenkort maak ik weer een video van het nieuwe vaar / zweef gedrag.
     
    Tamaniac, AvdH, MarcT en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.120
    Locatie:
    Roosendaal
    Even een vraagje, waarom heb je de opening in de bodem gemaakt. Volgens originele bouwbeschrijving wordt langs de zijkant de lucht in de skirt geblazen.
    Bij mijn "originele" Sirius heb ik niet die ervaring.
    Ga wel ook eens experimenteren met een driebladsprop, ipv de bij mij meegeleverde tweebladsprop.
     
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Dat is op aanraden van Jag Ramjee van Palaform gedaan. Volgens hem zou dat beter moeten werken als de kit uitvoering: de lucht voor het luchtkussen via de skirt achter in de romp naar beneden blazen. Je hebt dan namelijk een manier om de skirtdruk tov de kussendruk te varieren. Gat in de bodem kleiner = meer druk op de skirt, bodemgat groter = minder druk in de skirt. Of het echt veel uitmaakt .... ik weet het niet. Als ik op Youtube een standaard Sirius zie varen doet die het ook gewoon goed.
     
    JanZMC vindt dit leuk.
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Lijkt me een beste klus om zo'n servootje te vervangen op anderhalve meter...
     
    Lex Verkuijl en MarcT vinden dit leuk.
  12. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Eindhoven
    Mooi project. Ik heb echter een opmerking, ik zie dat de bak- en stuurboord verlichting verwisseld zijn, Groen is toch stuurboord en rood bakboord, toch?

    Groeten,
    Willie
     
    Lex Verkuijl vindt dit leuk.
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Nee, dat is de Engelse oriƫntatie. Daar rijden ze ook aan de verkeerde kant van de weg, toch!

    Hihi, zonder gein, het heeft even geduurd voordat iemand hier dat in de gaten heeft. Tja, iedereen maakt wel eens een foutje. Ik bouw al meer dan 30 jaar modelschepen, dit is de eerste keer dat ik ze verwisseld heb... :D
     
    TIMBERWOLF, MarcT en wimo100 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina