Groeps-bouwverslagen en ervaringen: Medicine Man 60"

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 29 jan 2010.

  1. wapske

    wapske

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    396
    Locatie:
    moergestel
    hmm... dubbelpost foutje
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2010
  2. wapske

    wapske

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    396
    Locatie:
    moergestel
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Veel plezier er mee en succes met de bouw.
     
  4. anierop

    anierop

    Lid geworden:
    21 sep 2005
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Vorderingen tot nu toe.

    Tekening op zachtboard.
    [​IMG]
    Kielvlak en stabilo.
    [​IMG]
    Tot nu toe.
    Ribben uitgesneden. Kielvlak stabilo. Eén rompzijkant.
    [​IMG]

    Nu verder met de tweede rompzijkant

    Groet Arthur.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. wapske

    wapske

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    396
    Locatie:
    moergestel
    heeft iemand een tip voor mij hoe ik het best de ribben kan overtrekken/uitsnijden ?

    ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken
     
  6. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Neem een kopie van de ribben, snij ze iets groter uit, plak ze met Pritt op balsa en snij ze dan met een hobby mes uit. Je kan twee ribben tegelijk uitsnijden door twee strookjes balsa op elkaar te leggen en met spelden te fixeren. Altijd zorgen voor een scherp mesje.
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik ben ook begonnen.
    Na het kopieëren en uitknippen heb ik de ribben even ingescand. Als je dit plaatje afdrukt op A4 zonder randen heb je ze gelijk, hoef je je tekening niet eerst te kopieëren.
    Medicine_Man_ribs.jpg
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2010
  8. MadDuc

    MadDuc

    Lid geworden:
    21 dec 2008
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Regio Arnhem
    Gaat het een latertje worden vanavond Arjan?? Of gaat het niet lukken om die MM klaar te krijgen voor morgen?

    Succes met de bouw!

    Gr,



    Johan
     
  9. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Vandaag een dagje verlof en zodoende een beetje kunnen doorwerken aan de MM, et voila:

    [​IMG]

    Klaar voor de maiden, morgen mischien....
     
  10. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Ziet er goed uit hoor! Ben benieuwd naar de maiden...
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ah ja sjiek hoor Guy!
    Startnummer 1 is bij deze voor jou gereserveerd :D (VGC-1)
     
  12. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Heb hem intussen uitgetrimd.
    MM VGC-1 weegt met 4 AAA batterijen in de neus maar zonder lood 295 gr. Om het zwaartepunt op z'n plaats te krijgen heb ik 60 gr lood moeten toevoegen. Dus vliegklaar voorlopig 355 gr.
     
  13. firefox309

    firefox309 Guest

    hoeveel bouwuurtjes kruipen in zo een toestelletje ongeveer?
     
  14. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Als je wat bouwervaring hebt moet het zeker kunnen in ong 10 uur.
     
  15. firefox309

    firefox309 Guest

    ok :) thx

    het zou leuk zijn als mijn vriendin haar 2de toestelletje.
    ik help haar sowieso met bouwen.
    nu is ze aan de robbe disco bezig.
     
  16. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Je begint best met de vleugel, omdat het uitsnijden van de ribben zowat het moeilijkste is. Eens dat tot een goed einde gebracht, samen met het bouwen van de vleugel is de rest a piece of cake.
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Voor wie het nog nooit gedaan heeft en tegen die ribben zit aan te hikken:
    ik zal stap voor stap beschrijven hoe ik het doe.

    Ik heb de tekening verknipt in 3 stukken: de romp, de vleugels en het stabilo. Die maak ik allemaal vast op een stukje zachtboard met daaroverheen afdekfolie.
    Op deze manier kan ik aan verschillende delen bouwen en iets weg leggen wat moet drogen. De zachtboard moet natuurlijk wel als je gaat bouwen op een vlakke, rechte ondergrond liggen

    [​IMG]

    De ribben:
    Knip de uitgeprinte ribben netjes uit. Snij 2 iets te grote plaatjes balsa van 1,5mm met de nerf in de lengterichting.

    [​IMG]

    Doe op de uiteinden van de plaatjes een druppeltje houtlijm

    [​IMG]

    Leg de plaatjes op elkaar, lijm met een beetje Pritt het papieren ribbetje er boven op.

    [​IMG]

    Zaag of snij de ribben heel ietsje te groot uit maar laat de voor- en achterkant nog even zitten.

    [​IMG]

    Schuur de ribbetjes met een schuurblokje nauwkeurig op maat. Let bij rib 1 en 2 op dat er aan boven- en onderzijde nog 1,5mm balsa beplanking op komt. Die twee ribben zijn dus over de hele lengte smaller dan de rest van de ribben, anders krijg je de achter- en neuslijst niet goed aangesloten.

    [​IMG]

    Zaag of snij voorzichtig de uitsparing voor de ligger uit. Controleer de positie op de tekening. Zorg dat de ribben strak over de ligger passen en er ver genoeg overheen vallen (onderzijde rib en ligger moet precies gelijk zijn). als je de uitsparing te groot of op de verkeerde positie hebt maak dan 2 nieuwe ribbetjes. Hoe nauwkeuriger je werkt hoe steviger en beter je vleugel zal worden.

    [​IMG]

    Controleer op passing.

    [​IMG]

    Zaag of snij vervolgens de uitsparing voor de neuslijst.

    [​IMG]

    Als je helemaal tevreden bent kun je het papiertje er voorzichtig af trekken en de ribben van elkaar halen. als het goed is zitten ze al niet meer aan elkaar vast nadat je de voorkant het gezaagd. Schrijf op de ribben welk nummer ze hebben. als je met doorzichtige bespanning gaat werken let dan even op waar je de nummertjes zet, die blijf je natuurlijk altijd zien....

    [​IMG]

    Succes
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2010
  18. firefox309

    firefox309 Guest

    ik weet heel goed hoe je een vleugel bouwt, maar het is gewoon dat mijn vriendin nu met die "disco" bezig is, en dat is een bouwdoosje.

    ik weet dat als iets te lang duurt , haar aandacht verzwakt, en het saai word.
    dus de bouwuren mogen niet te hoog oplopen.

    voor het uitsnijden van de ribben heeft ze het mij al vele malen zien voordoen, dus ze moet het maar nadoen, en dat komt goed.


    wat zijn de vliegprestaties van een medicine man?
    natuurlijk geen hele hoge prestatie... maar is het een vlot toestel in het draaien? en voelt het snel thermiek etc...?
     
  19. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Vandaag wat tijd gevonden om de MM enkele vluchten te laten maken. Het waren wel werp-starts maar hopelijk kreeg ik een eerste indruk van de vliegeigenschappen. Nu, wat viel dat tegen, hij vloog echt niet lekker, vooral omdat er bijna geen wind stond en ik toch een mooie glijvlucht verwachte. Neen je moest echt wel down geven om hem voldoende snelheid te laten houden, anders was het afkappen net ver af, en van zodra je een bocht inzette was het al van dat. Effe beteutert staan kijken, en dan beslist om nog wat meer gewicht in de neus te steken, na nog eens 30 gr lood erbij een volgende poging, en toen was de liefde al heel wat groter. Een mooie rechte strakke vlucht van ongeveer 40 meter. Nog enkele pogingen gedaan waarbij een bocht van ongeveer 120° graden mooi gevlogen werd.
    Nu ligt m'n zwaartepunt ongeveer 2 cm meer naar voren, maar hij vliegt naar m'n gevoel echt wel prima.
     
  20. firefox309

    firefox309 Guest

    en nu kan je per millimeter terug achteruit schuiven tot je op en top tevreden bent ;) als je dat nog wil.
     

Deel Deze Pagina