Voor wie het nog nooit gedaan heeft en tegen die ribben zit aan te hikken:
ik zal stap voor stap beschrijven hoe ik het doe.
Ik heb de tekening verknipt in 3 stukken: de romp, de vleugels en het stabilo. Die maak ik allemaal vast op een stukje zachtboard met daaroverheen afdekfolie.
Op deze manier kan ik aan verschillende delen bouwen en iets weg leggen wat moet drogen. De zachtboard moet natuurlijk wel als je gaat bouwen op een vlakke, rechte ondergrond liggen
De ribben:
Knip de uitgeprinte ribben netjes uit. Snij 2 iets te grote plaatjes balsa van 1,5mm met de nerf in de lengterichting.
Doe op de uiteinden van de plaatjes een druppeltje houtlijm
Leg de plaatjes op elkaar, lijm met een beetje Pritt het papieren ribbetje er boven op.
Zaag of snij de ribben heel ietsje te groot uit maar laat de voor- en achterkant nog even zitten.
Schuur de ribbetjes met een schuurblokje nauwkeurig op maat. Let bij rib 1 en 2 op dat er aan boven- en onderzijde nog 1,5mm balsa beplanking op komt. Die twee ribben zijn dus over de hele lengte smaller dan de rest van de ribben, anders krijg je de achter- en neuslijst niet goed aangesloten.
Zaag of snij voorzichtig de uitsparing voor de ligger uit. Controleer de positie op de tekening. Zorg dat de ribben strak over de ligger passen en er ver genoeg overheen vallen (onderzijde rib en ligger moet precies gelijk zijn). als je de uitsparing te groot of op de verkeerde positie hebt maak dan 2 nieuwe ribbetjes. Hoe nauwkeuriger je werkt hoe steviger en beter je vleugel zal worden.
Controleer op passing.
Zaag of snij vervolgens de uitsparing voor de neuslijst.
Als je helemaal tevreden bent kun je het papiertje er voorzichtig af trekken en de ribben van elkaar halen. als het goed is zitten ze al niet meer aan elkaar vast nadat je de voorkant het gezaagd. Schrijf op de ribben welk nummer ze hebben. als je met doorzichtige bespanning gaat werken let dan even op waar je de nummertjes zet, die blijf je natuurlijk altijd zien....
Succes