Groeps-bouwverslagen en ervaringen: Medicine Man 60"

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 29 jan 2010.

  1. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Ga je eerst de staart lijmen en dan samen met de romp bespannen Arjan ? Bij een model als dit bespan ik liever alles eerst apart om dan pas de de stabilo en het roer op de romp te lijmen. Ook heb ik, er nog driehoekjes naast gelijmt om de alles nog wat te verstevigen.
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja, ik heb net de staart er op zitten. Heb ook overwogen om eerst te bespannen maar uiteindelijk maakt het weinig uit.
    Driehoekjes langs het kielvlak zit ik nog over te denken. Het richtingsroer loopt door tot onder de romp en zit daar nog vast aan dat kieltje. Ik heb het idee dat die constructie het kielvlak steviger maakt, het kan immers niet kantelen zolang dat kieltje niet afbreekt.

    Volgens mij heb ik nu alles af en kan ik hem morgen bespannen :)
     
  3. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Morgen rond half 16:15 ben ik weer in Deventer. Mocht je hulp nodig hebben voor de maiden, dan roept u maar. Woensdagochten deb nik ook thuis...

    Ga je hiervoor neem ik aan je elastiek gebruiken?
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Staartje netjes uitgelijnd....

    [​IMG]

    en dan: tadaaaa!

    [​IMG]

    En nou alle zooi opruimen, stofzuigen (en de kasten afnemen :cool: ) en folie d'r op.

    Hendrik, echt lekker weer wordt het niet geloof ik.
     
  5. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Very nice, zo in z'n blootje ;)
    Ik speel met de gedachte om er nog eentje te bouwen, maar dan met een motortje bovenop de vleugel. Maar moet eerst nog enkele andere projecen afwerken want het vliegseizoen is daar.
    We zullen zien, maar tegen juni moet dat toch lukken
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja ik zag er één met een motortje gewoon in de neus, dat gaat ook wel aardig geloof ik. Gezien de hoeveelheid gewicht die er in de neus moet is het best een optie.

    Ik heb ook wel zin om er één van 2 of 2,5m te bouwen met rolroeren en een iets andere neussectie, zodat het wat op een vliegtuig lijkt.
     
  7. wapske

    wapske

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    396
    Locatie:
    moergestel
    laat ik ook maar weer is iets van me horen,

    vorige week ben ik bezig geweest met de Linker vleugel, Ging redelijk,

    Tot dat ik erachter kwam dat ik geen achterlijst had, hadden ze ook niet op vooraad in de winkel, toen maar begonnen aan het Hoogte roer waar ik nu dus bijna mee klaar ben.
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Bij daglicht is het paars en geel. Tamelijk anders dan bij flitslicht maar dan hebt u een idee :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Roerhoorntjes erop, kabeltjes aansluiten, een hoogstarthaakje d'r in...en gaan.
     
  9. Coenair

    Coenair

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Bathmen
    Da's erg mooi geworden Arjan! Super!

    wanneer de maiden?
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Daar ben je net bij geweest :)
    Vliegt uitstekend. Vliegklaar kom ik op 415 gram, met 35 gram lood in de neus. Niet echt licht (opgave is 370-400 gram) maar ik heb voor de romp ook vrij zwaar hout gebruikt. Met de wind van zojuist (3 tot 4 Bft) is dat eerder een voordeel dan een nadeel denk ik. Zwaartepunt en roeruitslagen waren zoals aangegeven op de tekening. Misschien kan het zwaartepunt in licht weer nog iets naar achter.
    Kistje vliegt makkelijk, overtrekt héél gemoedelijk, draait makkelijk, kan erg langzaam maar ook verrassend snel. Ik had geen enkel moeite tegen de wind in te steken met niet eens zo heel veel hoogteverlies. Loopings, rugvlucht en barrel roll gaat eenvoudig. De starthaak heb ik op de aangegeven plek zitten maar kan denk ik wel een centimeter naar achter. Kortom, ik ben zeer tevreden. Filmbeelden volgen straks :)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. Coenair

    Coenair

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Bathmen
    Coool! :cool:

    graag gedaan hoor, héél graag gedaan.
     
  13. tomrinkes

    tomrinkes

    Lid geworden:
    18 jul 2008
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Deventer city
    Ik denk dat dit een heel mooi verlengstruk aan het VGG gebeuren gaat worden. En wil er nu zeker eentje nadat ik de maiden vandaag heb gezien.

    Mooi gedaan Arjan.

    Tom
     
  14. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Super! Ik moet hem ook gaan bouwen van Arjan, maar ik wil eerst de bunte af hebben..

    Hij is ook echt super netjes gebouwd Arjan, daar ga je nog veel plezier van hebben.
     
  15. vliegertje

    vliegertje

    Lid geworden:
    15 aug 2009
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Almere
    Mooi kistje Arjan...ziet er toppie uit !!
     
  16. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Dik in orde.
    Je kon er precies niet genoeg van krijgen. ;)
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nee klopt, het was echt leuk. Ik heb ook een UHU die dezelfde afmetingen heeft maar bij deze wind echt niet te vliegen is. Aan dit kistje heb je meer, het profiel heeft een verrassend breed snelheidsbereik.

    Oh en Guy, ik zat nog eens naar jouw foto te kijken. Heb je de vleugel wel met de achterlijst vóór dat balkje liggen? die van mij had ik er eerst ook te ver naar achter opgezet, dan staat de vleugel niet goed. De achterlijst ligt dan óp dat balkje. Misschien dat dat de oorzaak is van je zwaartepuntafwijking?
     
  18. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Vleugel nog eens gemonteerd en ligt toch zoals op het plan aangegeven.
    Hij vliegt in ieder geval prima MM-VGC 1 gaat voor plaats 1. :D
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi,
    Ik heb de materiaallijst op de eerste pagina een beetje aangepast omdat ik nu beter weet wat er nodig is. Vandaag voor Tom hout gehaald en in totaal kost je dat 13,20 euro.. :)

    Als je alles bij elkaar optelt:
    14 hout
    15 2x servo Towerpro SG90
    10 accu
    8,5 2 stuurkabels
    20 2 meter folie
    3,5 2 roerhoorntjes
    30 ontvanger
    ----------------
    101

    En vanmiddag heb ik er al weer voor 150 euro lol van gehad. Het was een stuk rustiger en dan zie je hoe goed het vliegt. Echt geweldig. Vanaf mijn lijn (die hem op ongeveer 100m brengt) vlieg ik makkelijk 2 minuten. Ik heb de starthaak 1,5 cm naar achter gezet, dat gaat uitstekend. De langste vlucht was 5 min 7, geholpen door een windje bij de start en wat plukjes verwaaide thermiek die héél goed te zien waren aan het gedrag van het vliegtuig. Het draait ook prachtig vlak.

    Oh en zou iemand de laatste versie van de bouwbeschrijving eens kritisch door willen nemen (zie allereerste post)? Volgens mij heb ik alles er in staan, weet alleen niet of het duidelijk is. Opbouwende kritiek is welkom :)
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    De bedenker kijkt mee :)

    Ik heb Ryan Grosswiler, de ontwerper van de Medicine Man, een mailtje gestuurd om hem te bedanken voor het leuke ontwerp.
    Hier is zijn reactie:

    Van: Ryan Grosswiler (ryan@realkits.com)
    Verzonden: donderdag 25 februari 2010 16:21:00
    Aan: ph_ajh@hotmail.com

    Arjan--


    Thanks for the email....I couldn't open the picture, but found it on your club's fun photo album and your building thread. I had a great time looking at the classic designs you Europeans fly/flew compared to those I knew growing up in California.

    I'm very proud that you selected my design as your "club event" airplane! I put a lot of heart into its development and drawings. And more impressed that a 14-year-old is building it from scratch! I can see that you have an early copy of my plans...the version with the kit has many more embellishments. If you're interested I can send you a newer set sometime.

    Would it be okay if I posted some of your pictures on my website when I update it in a few months? I'm also interested in hearing building and flying feedback from your club members about the Medicine Man design...I'll be revising it in the next year.

    I'd like to stay in touch. Are you aware that I'm developing a 100" Medicine Man? You can sign up for updates on my website.

    Ryan Grosswiler
    RealKits Models: Make your own model!


    Die is dus enthousiast over waar we mee bezig zijn. Er komt een nieuwe versie met enkele verbeteringen en ook een 2,5m variant. En als je opmerkingen hebt over de bouw of het vliegen, hij hoort het graag.
    Leuk hé :)
     

Deel Deze Pagina