Grumman F6F Hellcat ⇨ 1/12 AirCombat Model

@ Serge & Milcoi: Thanks! :D

@ steloe: Mooi zo! Leuk dat je de Thunderbolt gaat maken. Ga je er een bouwdraadje van bijhouden?

Groeten, Ramses
 
Ik heb een tijdje op internet gezocht, en de enige 2K blanke lak in spuitbus die ik kon vinden kost 35,= euro voor 400 ml. Dat is bijna net zo duur als de short-kit van de Hellcat was en dat vind ik voor dit model te gortig (combat kist).

Ik heb een alternatief gevonden van Motip, een 1K spuitlak:

04030.jpg


Brandstof-, zuur- en hittebestendig. En dat voor 12,= euro voor 400 ml.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Update

Een update over bovenstaande blanke lak:

Deze werkte prima over de motip laklagen (wit, licht- en donkerblauw) en de zilverkleurige Humbrol verf.

Nadeel is dat de zwarte matte Humbrol verf op het motorschot en in de motorkap geheel oploste. :mad: Waarom de mat zwarte Humbrol wel oplost en de zilverkleurige Humbrol niet is me een raadsel?

Maargoed, heb de zwarte smurrie er maar met een doek afgeveegd en daarna de blanke lak zo op `t motorschot gespoten.

full


Afplakken...

full


... spuiten...

full


... en balen! :mad: Smurrie er maar direct afgepoetst

full


full


De reactie van de lak met de mat zwarte Humbrol binnenkant motorkap

Alleen nog balanceren.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aan `t lijntje:

full


full


In de neus/staart was geen lood nodig, hij balanceert keurig op het zwaartepunt.
In de rechtervleugeltip moest 12 gram lood om de vleugel vlak te krijgen.

Totaalgewicht van de Hellcat is nu vliegklaar precies 1500 gram.

Na zo`n 5 jaar is het Hellcatje nu echt klaar voor de maiden! :mrgreen: ;)

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk verslag. De hellcat van wondermike doet het nog steeds goed, alleen vind ik 1500 gram wel wat aan de zware kant, zeker voor combat. max 1200 gram en het is een kanon!
Ik zelf gebruikte acryl/latex voor de afwerking, en geen blanke lak, maar Rambo blanke pantserbeits (waterbasis). De toestellen leven hoogstens twee seizoenen! Vaak korter.
 
Hoi Pe, bedankt voor je reactie! :D

1500 gram is inderdaad wat aan de flinke kant voor AirCombat. Dat deze Hellcat 1500 gram i.p.v. de opgegeven 1200 gram weegt komt omdat ik een standaard ontvanger en roerservo`s heb gebruikt en de vleugel niet als voorgeschreven met strijkfolie direct op het schuim heb gemaakt, maar volledig met hout heb ingedekt. Je hebt helemaal gelijk, hoe lichter hoe wendbaarder en geschikter voor AirCombat!

Maar ik ga er geen wedstrijden mee vliegen (die zijn er niet meer), wel misschien Frans of andere clubleden uitdagen, maar dan alleen voor de lol! (kan ik toch niet tegen op!! ;)) Het is meer een lekkere knalkist voor erbij geworden die iets robuuster is en ook wat langer mag leven ;)

Groetjes, Ramses
 
Laatst bewerkt:
in duitsland leeft het nog wel aircombat . maar er zijn zat tekeningen te vinden .

12 a 1300 gram is beter voor dit toestel ,maar zal wel vliegen zo
 
Hoi Serge, klopt in Duitsland leeft `t nog wel. Er deden ook geregeld Duitsers mee met de Nederlandse wedstrijden, was een leuke competitie! Enkele jaren geleden wilde ik ook mee gaan doen met die wedstrijden, maar dat ben ik nu niet meer van plan (gelukkig maar, want dat kan dus ook niet meer) ;)

Ga nu helemaal voor (semi) schaalkisten, maar wilde deze Hellcat afmaken om met clubgenoten recreatief te combatten en leuk voor erbij.

Er zijn inderdaad veel leuke tekeningen gratis te downloaden van `t web.
Ik heb altijd nog de Macchi MC-200 Saetta willen maken. Zelf ook ooit een Acad-tekeningetje voor een Macchi MC-202 Folgore gemaakt, misschien dat ik die nog ooit ga afmaken, maar eerst m`n liggende (semi)schaal projecten afmaken!

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Daag Frans uit en je kist leeft niet meer dan 1 seizoen.........:rolling:

Hehhehhhehhe, ik ben bang niet meer dan 1 vlucht! :mrgreen:
Nee, dat gaan we voorzichtig doen!...... ;)
Ik het aas en hij de jager!

Eerst volgend weekend met mooi weer en als ik vervoer kan regelen gaat `ie voor de maiden!

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
ideetje om eens wat mensen bij elkaar te laten komen met combat ww1 en ww2 kisten .om lekker te vliegen .
 
@ Pe: Da`s een nog beter idee! ;)

@ Serge: Da`s zeker leuk! Ornithos heeft zo`n dag georganiseerd afgelopen 22 mei. Helaas was er te weinig animo om een wedstrijd te kunnen organiseren. Frans bij ons op de club is erg fanatiek hierin. Misschien komt er op een oproep via dit forum flink reactie? Ik zal hem hierop attenderen.

Groeten, Ramses
 
gewoon een dagje lekker vliegen . heb zelf een bristol scout(henner trabandt) en ben met een siemens schuckert e1 bezig(driezijden aanzicht en gaan )
 
Lekker een dagje vriendschappelijk lintjes jagen! ;)
Ik heb Frans een mailtje gestuurd.

KIJK OOK EENS OP: http://aircombat.nl/
De Aircombatsite door Peter Volleberg

Leuke kist die Bristol Scout, mooi gemaakt!

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
26-07-11 maiden!

Jaja, na zo`n 5 jaar ;) is `ie klaar en hij vliegt super!

full


Ik wilde `m vorige week dinsdagavond invliegen, maar de motor liep niet fijn en het begon te regenen, dus een weekje uitgesteld.

Ik was een beetje huiverig geworden voor de handstart door de reacties over het gewicht van de Hellcat. Gisterenavond heeft Patrick `m voor me de lucht in gestuurd nadat Frans `m goed hard de lucht in wierp. Bedankt beiden! :thumbsup:

full


Hoefde nagenoeg niet getrimt te worden. Ik heb snel deze foto`s gemaakt, de camera weggelegd en de Hellcat overgenomen. Genieten! :D Een heerlijk stabiel en rap kistje en lekker vinnig op de roeren!

full


Op een gegeven moment zegt Frans, "hoe groot is de tank en hoelang vlieg je nu"? Op dat zelfde moment slaat de motor af. Te lang dus... ;) De Hellcat zweeft goed voor z`n gewicht, kon `m prima op `t veld krijgen!

De tweede vlucht lekker rondgevlogen. Berry bedankt voor de foto`s! :thumbsup:
Door de grijze lucht en de schemer zijn de foto`s wat grofpixelig:

full


full


full


full


full


Eén low-pass was net iets te laag. De buik schoof een stukje over de grond, de motor sloeg af maar de Hellcat trok weer de lucht in. Vanaf dat moment reageerde `ie niet meer op de roeren. Stuurloos zweefde `ie nog een flink stuk door en draaide langzaam naar rechts het hoge gras in.

full


Ik had niet verwacht `m in één stuk te vinden, maar hij lag onbeschadigd in `t hoge gras. Door de buikschuiver bleken de roerhorentjes van beide rolroeren afgebroken. Vandaar dat de controle wegviel. Ik heb `m gisterenavond helemaal nagelopen en er zit verder nog geen krasje op! Misschien iets te zwaar, maar wel lekker stevig! ;)

Kwestie van twee nieuwe roerhoorntjes er opschroeven en weer gaan! :D

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt, hadden we `t gisteren ook over. Roerhoorntjes aan de bovenkant vind ik niet fraai maar zou ook kunnen. Ik ga er een soort vinnetjes van triplex voor maken. Kapjes worden namelijk erg groot.

Waarschijnlijk overbodig, bij de eerste landing was er niets aan de hand. Bij de low-pass vloog ik `m volgas tegen de grond, dat zijn toch wel iets meer krachten dan bij een landing! ;)

Trouwens prima shortkitje Michel! Goed vliegend en leuk gelijkend aircombatmodelletje!

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Back
Top